Ga naar inhoud

Vacuumslang rembekrachtiger vervangen


GigiA

Aanbevolen berichten

Vacuumslang rembekrachtiger vervangen

Hi,

Ik heb even een vraagje. De vacuumslang naar mijn rembekrachtiger ziet er een beetje raar en vervormd uit. Ik ben op z4-forum.com een item tegengekomen van hetzelfde probleem, hier is alleen niet op gereageerd (https://z4-forum.com/forum/viewtopic.php?t=54988).

 

De foto laat goed zien hoe mijn slang er ook uitziet:

Brakeboostervacuumhose_zps7dd53c0d.jpg

 

Nu lijkt het me een goed idee om deze slang te vervangen, of is dit niet heel raar?

Het punt is dat deze slang vast zit met klemmen waarvan ik niet zo goed weet hoe je die vast zou moeten zetten en of je er misschien een speciale tang voor nodig hebt. En dat lijkt me toch handige info voordat ik hem er af ga slopen ;) 

 

Het zijn volgens mij de volgende klemmen:

344981_x800.jpg

 

Iemand ervaring met dit klusje?

 

gr

Link naar reactie
4 uur geleden zei pimgmx:

Als je geen speciaal gereedschap wil kopen voor een - hopelijk! - eenmalige klus: losmaken met een dunne stiftschroevendraaier of punttang, en vervangen door een 'ouderwetse' slangklem...

 

Je zou ook kunnen denken aan een veerslangklem:

Stainless-Steel-Spring-Hose-Clamp.jpg_35

 

Een gewone slangklem is niet perfect rond en zou kunnen gaan lekken op de plek van de sluiting (daar zie je het meestal gebeuren).

Voor vloeistoffen is dat niet zo erg omdat je daarbij een visuele confirmatie hebt, maar bij een lucht- of vacuumslang is die er niet. Daardoor zou je een blijvend vacuumlek kunnen krijgen met evt foutcodes.

En bij een vacuumslang kan je dat ook niet met iets van zeepsop checken (wat bij een drukslang wel zou werken).

Lekzoeken met vacuum kan eigenlijk alleen maar dmv een brandbaar gas en luisteren naar het toerental (wat alleen werkt bij grote lekken), of een evap mistmachine waar je het hele vacuumsysteem onder druk zet.

Aan de andere kant heb ik zelf eigenlijk geen hands on ervaring met normale slangklemmen die lekken dus ik zou niet weten wat de kans daarop is.  Waar je het vaak ziet is op oude koelwaterslangen van oldtimers.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

^^ ik heb geen detailkennis van de Z4, maar met wat vlieguren als hobbymonteur zou ik 't wel weten: vervangen...

Het materiaalpatroon op de foto suggereert een gewapende slang; als die inklapt zoals deze heeft-ie z'n beste tijd gehad. 

Die wapening gaat alleen maar nóg slechter worden, waardoor in het slechtste geval die slang helemaal plattrekt en dus z'n functie verliest.

 

Als het gaat om zo'n cruciaal systeem als je remmerij is preventief vervangen van een slangetje van (mijn aanname) hooguit een tientje of wat een simpele keus. 

Een noodstop zonder rembekrachtiging doe je liever niet als je dat met zó'n kleine ingreep op tijd kan voorkomen! :dry:

 

 

Link naar reactie

Als je een goede nijptang of een moniertang hebt zou je ook gewoon de originele bmw klemmetjes kunnen kopen en die alsnog krimpen.

 

Dat is als je er een beetje fatsoenlijk bij kan. Dat is vaak het probleem

Mijn klembandtang werkt een beetje als een nijptang (die is ook voornamelijk voor as hoezen), maar je hebt ook klembandtangen die zo'n klemband in de lengterichting kunnen aanknijpen ipv haaks op de slang.

Die heb je vaak nodig in krappe ruimten.

De andere kant van de slang (de kant van de rembekrachtiger kan je er volgens mij gewoon uittrekken omdat die op een soort mondstukje in de rembekrachtiger zit. Wellicht even een paar keer op de rem trappen om het vacuum te verminderen. Maar ik weet uit m'n hoofd niet meer of er aan de kant van het spruitstuk ook zo'n mondstukje zit die je er gewoon uit kan trekken. (Ik heb die slang er uiteraard af gehad toen ik mijn supercharger monteerde, maar dat is onderhand ook al 7 jaar geleden...) Edit: hij zit natuurlijk aan je venturipomp vast, daarna zit er weer een slang naar het inlaatspruitstuk....

 

Vervangen kan natuurlijk nooit kwaad. Ik weet niet zeker of het nodig is (je hebt geen problemen met je rembekrachtiging, anders had je het zeker vermeld want dat merk je gelijk).

Mijn slang is ook wel een beetje vervormd, maar zeker niet zo plat als die van jou.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Dank voor alle reacties, ik voel inderdaad (nog) niets aan mijn remmen, het was puur dat het me opviel toen ik een blik onder de kap wierp.

Slangetje kost vrijwel niets, dus ga hem binnenkort maar eens vervangen en kijken of ik het met een nijptang voor elkaar krijg.

 

gr

  • Like 2
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Ik heb het onlangs laten doen (dit soort noodzakelijk zaken laat ik liever door een pro doen).

Ze hebben toen meteen de terugslagklep meegenomen, die kost ook maar iets van 17 euro en als je daar toch bezig bent, is het wel zo efficiënt.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.