Ga naar inhoud

Elektrisch probleem


Marcus16

Aanbevolen berichten

Elektrisch probleem

Twee jaar goed gegaan, toch weer wat problemen.

Ik heb twee jaar geleden een nieuwe accu (van BMW zelf) laten inbouwen, geen problemen gedurende het eerste 1,5 jaar. Afgelopen half jaar starte de auto wat slechter, daarbij viel soms ook de radio uit tijdens het starten. In de eerste kilometers bleef de radio ook vaak qua scherm "hangen", het BMW logo bleef dan enkele minuten staan, terwijl het geluid wel normaal functioneerde, idem dito voor de dashcam (BMW advanced car eye), die vaak in het opstartscherm bleef hangen, uitviel en dan opnieuw opstartte. Ook de afgelopen maanden enkele keren last gehad van een veranderende intensiteit van de dashboard (en radio) verlichting, die ging ineens fel branden, en dan weer terug naar de ingestelde waarde.

Laatste weken een paar keer stil gestaan, auto startte niet (het bekende tikken), bij de dealer geweest, die even gecontroleerd, de accuspanning was te laag, bijgeladen, gewoon naar huis kunnen rijden. Oorzaak lag volgens hun bij de energievretende modules (cabrio/lichtmodule) en de dashcam. Iemand ervaring met problemen tgv deze modules/dashcams?

Maandag startte de auto, maar viel na enkele seconden de dashboardverlichting en radio volledig uit na en reageerden ook de meters niet meer (toerentalmeter enz.). Accu aan de druppellader gehangen, dinsdag opnieuw geprobeerd te starten. Hij start, loopt een seconde en valt dan uit (dashboardlampjes blijven branden/lichtjes flikkeren), na de tweede keer hetzelfde (start en meteen uitval) accu maar even eruitgehaald en aan de oplader gehangen (indicator was zwart, spanning te laag). Ik vermoed oorzaken;

1. De accu, deze is twee jaar oud (2 jaar en 2 weken, net buiten de garantie natuurlijk), ik probeer hem volledig op te laden, als dat niet lukt zal het de accu wellicht zijn. Een lekstroom zou een andere optie zijn, tgv de modules/dashcam.

2. De dynamo, de originele zit er nog in (denkelijk), ik meen te herinneren dat de systemen hun voeding van de dynamo krijgen (de problemen met het niet goed opstarten van de radio (en dashcam) en het flikkeren van de verlichting zou hierop kunnen duiden toch?) als die voeding niet stabiel is levert dat problemen. De accu zorgt voor het startproces, wanneer het systeem overgaat op de dynamo stopt hij met lopen, kan het zijn dat dan de ontsteking (bobine enz) niet genoeg spanning krijgt?

 

Hopelijk herkenbaar voor iemand, dynamo vervangen is een redelijk bedrag.

Alvast bedankt,

Groet Marc

 

Link naar reactie
  • Reacties 24
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Als de dashcam in de sigarettenaansluiting zit kan het goed zijn ja. Ik weet niet hoe het bij de Z4 is maar bij de Z3 blijst daar altijd stroom op staan.

 

Ik heb zelf een voltmeter gemonteerd in de auto. Altijd een goede indicatie hoe het er voor staat met de accu en het opladen.

Voor de puristen: idd het zegt niet alles over de accu.

Maar voor het starten ± 12,5 volt geeft mij een goede indicatie dat het starten zou moeten lukken.

Tijdens het rijden ± 14,5 volt geeft mij een goed gevoel dat de dynamo zijn werk doet.

 

Ik heb hem zelf de voltmeter ingebouwd op de plek van de sigaretten aansteker, er zitten namelijk ook 2 usb poorten 2,1 A bij.

Maar er is ook een sigaretten aansteker uitvoering bij die je er zo insteekt en dus zinder installatie.

Via Ali Express voor een paar euro.

 

https://nl.aliexpress.com/item/High-Quality-12V-Car-4-2A-Dual-USB-Charger-Socket-Voltage-Voltmeter-Motorcycle-Boat-Red-for/32729684723.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.T0fqfO

 

https://nl.aliexpress.com/item/Universele-USB-Autolader-Dual-Usb-poort-Adapter-Lader-LED-Display-Voltmeter-Huidige-voor-Tablet-Mobiele-Telefoon/32841976545.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.1hO1Ym

 

 

Link naar reactie
  • Administrator

Ik zou vooralsnog niet naar de cabriomodule en de lichtmodule kijken (als je tenminste weet / vermoed dat die goed zijn aangesloten). Daar rijden hele volksstammen mee rond en ik heb nog niet eerder gehoord dat daardoor de accu eerder leeg zou zijn.

Link naar reactie
  • Administrator

^ ook dat is waar natuurlijk. Als je je auto weinig gebruikt, korte ritjes rijdt en de accu niet oplaadt, dan is het vrij snel gedaan met je accu...

Link naar reactie

ZZZZ niet gebruiken, terwijl de accu dan zo ver ontlaadt, dat ook indicator een zwarte knipoog i.p.v. een groen geeft, is super slecht voor je accu. Wekelijks een ritje van bijv. zo'n 10 km is onvoldoende om de accu in volledig geladen toestand te houden. In de wintermaanden als er niet/te weinig gereden wordt is een druppellader m.i. een noodzaak. Dit houdt niet alleen je accu in conditie, maar voorkomt ook dat ie stuk gaat. De accu is echt allergisch voor volledige ontlading; daardoor is ie snel stuk, zoals @Maurits hiervoor al aan geeft.

En dan nog kan je uiteraard een "maandag ochtend"  - accu getroffen hebben. Daar is geen druppellader tegen opgewassen. En twee weken na de garantie termijn, mwaaah, je zou toch minstens een nieuwe moeten kunnen hebben tegen een sterk gereduceerd tarief.

Link naar reactie

Ik gebruik hem regelmatig, echter de snelwegritjes van 100 km zitten er tegenwoordig minder bij. Tegenwoordig is het inderdaad korte stukjes (bijna (werk)dagelijks 2x 20 km.. De accu is nu opgeladen volgens de lader, geeft echter nog steeds de zwarte indicator aan.. Morgen eens terugplaatsen en kijken wat ie doet, anders wordt het toch een nieuwe accu en hopen dat het voorbij is.

 

Link naar reactie
  • Administrator

En als je de accu buiten de auto oplaad tot de indicator groen is, hoe lang blijft die dan groen

Als die dan ook in no time zwart is weet je zeker dat die naar de kl@te is

Link naar reactie

 

beter een keer laten uitlezen

 

ik ben geen expert maar als de mijne zo klinkt denk ik eerder aan ontsteking     ( bobine ) <-- volgens mijn garage gaan die wel eens geregeld kapot bij de z4

 

vorig jaar was mijn lambdasonde defect . . . toen stotterende mijn z4 ook onder het rijden kon toen nog wel gewoon starten

 

zo'n voltmeter heb ik ook een in mijn sigarettenaansluiting zonder usb maar met Temp.

 

succes er mee  uitlezen is weten ;:1311_thumbsup_tone2:

aangepast door Mark79
Link naar reactie

heb je zelf de Bobines vervangen of de garage ?      misschien zeggen ze wel dat ze vervangen zijn  . . . . maar zitten ze de zelfde er nog wel in +  je bougies :hypocrite:

 ik vertrouw auto garages meestal niet maar soms moet je wel  

 

zelfde met Lambdasondes  zoveel prijs verschil in voor en na de  katalysator en dan rekenen ze de dure :clapping:

 

 

 

 

Link naar reactie

Maar..... ik lees: "13,4 Volt (meen ik)"; dat kan niet anders dan vlak na het laden zijn. En zelfs dan is het met een accu die niet meer geladen wordt, want tijdens het laden loopt de spanning wel hoger op, een wel heel hoge spanning. Ik denk dat je dat niet goed hebt gezien.

Link naar reactie

Als je auto zo start is dat niet de accu want de startmotor heeft voldoende pit.

Dat je auto niet goed aanslaat is een kwestie van of onsteking of brandstoftoevoer.

Het heeft niets met de lambdasensoren te maken want die werken de eerste 50 seconden niet van de startcyclus.

Link naar reactie

Gelukkig nog gedacht aan mijn ANWB lidmaatschap, langsgekomen op zondag. Die constateerden dat de accu inderdaad niet volledig opgeladen is (maar niet kapot) konden na redelijk lang (3*10 seconden) doorstarten hem aan de gang krijgen. Hij was verzopen, door het paar keer proberen te starten, dynamo laadde ook gewoon goed.

Einde van het verhaal; Z4 loopt weer, ik vermoed dat mijn dashcam zorgde voor het leegtrekken van de accu, nu ik de dashcam na de rit uittrek heb ik geen last meer gehad van slecht/niet starten.. Verder nog een mail gekregen van de dealer dat ze de accu voor 15% korting willen vervangen. Even afwachten hoe de accu zich blijft gedragen.

Link naar reactie
  • Administrator

^de "echte" BMW dealer? Jij kunt voor heel veel minder dan wat de dealer vraagt dezelfde of een betere accu op de kop tikken. Zelf even verwisselen is echt een kwestie van een paar boutjes en een slangetje; heb je in 10 minuten gedaan.

Link naar reactie
7 uur geleden zei Marcus16:

Gelukkig nog gedacht aan mijn ANWB lidmaatschap, langsgekomen op zondag. Die constateerden dat de accu inderdaad niet volledig opgeladen is (maar niet kapot) konden na redelijk lang (3*10 seconden) doorstarten hem aan de gang krijgen. Hij was verzopen, door het paar keer proberen te starten, dynamo laadde ook gewoon goed.

Einde van het verhaal; Z4 loopt weer, ik vermoed dat mijn dashcam zorgde voor het leegtrekken van de accu, nu ik de dashcam na de rit uittrek heb ik geen last meer gehad van slecht/niet starten.. Verder nog een mail gekregen van de dealer dat ze de accu voor 15% korting willen vervangen. Even afwachten hoe de accu zich blijft gedragen.

 

 

Fijn dat hij het weer doet zonder extra kosten :1311_thumbsup_tone2:

Link naar reactie
18 uur geleden zei 2.5si:

^de "echte" BMW dealer? Jij kunt voor heel veel minder dan wat de dealer vraagt dezelfde of een betere accu op de kop tikken. Zelf even verwisselen is echt een kwestie van een paar boutjes en een slangetje; heb je in 10 minuten gedaan.

Correct, ik heb nu zelf even de accu uitgebouwd om hem op te laden, appeltje eitje, weegt niet op tegen de meerkosten van een dealer, je moet het maar even weten. Accu werkt nu goed, als hij echt stuk gaat geen originele BMW meer en zelf inbouwen inderdaad.

Link naar reactie

Bij mijn vorige z3, was een nieuwe accu binnen 2 jaar kapot. Oorzaak was dat in de winter ik niet altijd de druppellader aangesloten had, en de accu door allerlei onbewuste stroom activiteiten helemaal leeg getrokken werd. Nieuwe kwalitatief goede accu met korting gekregen en swinters constant aan de druppellader gehouden. Geen problemen meer..

Tip. Besteed een paar tientjes meer aan een goede accu, dan daar op bezuinigen. Er zijn genoeg duurzaamheidstesten op internet te vinden.

  .  

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.