Ga naar inhoud

Schokdempers en veren


HUB

Aanbevolen berichten

Ik heb deze er naast liggen (zie plaatje). Wat de remschijven betreft; dat zijn inderdaad niet de kosten maar het loopt wel allemaal op. Een alternatief is dat ik deze zomer gewoon door rij en volgend winter alles in één keer ga aanpakken. Kan ik op mijn gemak de onderdelen verzamelen hoewel dat dan weer niet zoveel werk is. Zal mijn hoofd er nog eens over buigen.

 

s-l1600.jpg.fa4b213ade8cea98322e81512f9e9223.jpg

 

aangepast door HUB
Link naar reactie

Ideaal zoon boek, altijd handig om iets op te zoeken.

 

Gezien de lage kilometerstand van jou Z3 zal het onderstel niet compleet gaar zijn.

 

Als je met 1 dag sleutelen veel resultaat wilt hebben.

 

Dan is het PU in de voorste draagarm oortjes.

Bij die van mij waren ze best gaar, met 3 kwartier zaten de PU bussen er in en het reed direct veel strakker!

 

Achter de subframe rubbers ben je wel iets langer mee bezig, afhankelijk van hoe vast alles zit.

Al meerdere keren bij een e30 gedaan en ook bij de Z3 dat verschil merk je direct.

Bij mijn 323ti compact waren ze compleet gaar, het voelde als een andere auto toen de PU er in zat! 

 

 

Persoonlijk zou ik normale ATE schijven pakken met EBC yellow stuff remblokken.

perfecte combinatie voor sportief straat gebruik, remt goed vanaf koud, piept niet, remt goed als ze warm worden.

Op de Gothardpas en berg passen in Italie hebben ze geen steek laten vallen!

 

Ik heb aan de voorkant direct een upgrade gedaan van 286mm naar 300mm schijven.

( je hebt alleen de brackets voor de remklauw nodig van een Z3 3.0 of e46 328i )

 

Je kan ook de schijven en klauwen van een e46 330i plug and play gebruiken 325x25mm maar die zijn erg zwaar dus ben ik toch maar voor een lichtere upgrade gegaan.

 

 

Link naar reactie

Onderstel ziet er nog uit als nieuw. Inspectie zonder demontage laat zien dat de rubbers van de stabilisatorstang voor vervormd zijn, dat de eindstops in de schokdempers desintegreren kortom ouderdomskwaaltjes die in noodgevallen het verschil gaan maken. Remmen heb ik mij nog niet in verdiept. Naar grotere schijven ga ik in elk geval niet wegens gedoe en het behoud van de huidige velgen en bandenmaat waar ik wel content mee ben.

 

aangepast door HUB
Link naar reactie

Een fris onderstel scheelt behoorlijk vooral bij sportief rijden.

 

Met de e46 328i / Z3 3.0 300x22mm schijven moet je minimaal 16inch hebben.

 

Bij de e46 330i 325x25mm set moet je minimaal 17inch hebben.

 

Dus in beide gevallen kan je de huidige velgen behouden.

 

Ik zal al lang blij met met een verwarmde garage haha.

Die moet ik nog bouwen maar dat zal ook wel 2019 worden.

 

Met een goede krik en 4 fatsoenlijke hoge bokjes vind ik het wel goed te doen.

Het meeste schroef je er zo onderweg dus hoef je weinig te sleutelen onder de auto.

 

Het scheelt wel heel veel als je het subframe achter kan laten zitten.

Want om die er onderuit te halen ben je wel een tijdje onder de auto bezig.

 

aangepast door Jan-Willem
Link naar reactie

Het eerste betrouwbare kostprijsoverzicht afgerond. Dit ziet er als volgt uit: € 533,00 voor de Eibach B12-kit + € 352,60 voor Meyle-delen + € 520,64 originele BMW-delen maakt € 1.406,24 voor een compleet nieuw onderstel op basis van een fors aandeel originaliteit (comfort) aangevuld met relevante upgrades ten aanzien van sterkte en stijfheid (HD-delen van Meyle + B12-kit). Alles met elkaar een iets hoger bedrag dan in mijn eerste post geraamd maar daar staat tegenover dat in deze totaalprijs ook alle bouten, moeren, rubbers en brackets worden vernieuwd.

aangepast door HUB
Link naar reactie

Lees net op een forum: "Es werden also keine gelben Anschlagpuffer im Falle der Bilstein B6 oder B8 Dämpfer verbaut, weil diese Upside/Down-Stoßdämpfer bereits integrierte Anschlaggummis besitzen."

 

aangepast door HUB
Link naar reactie

Op een ander forum kwam ik nog een mooi stukje van Bert///M3 tegen over de e36 toplagers.

 

E36 normaal
202436-1.jpg

 

E36 3.0 M3 meer caster 
31-33-2-228-345-BOE.jpg

 

E36 3.2 M3 excentrisch
31332227898.jpg

 

Wanneer je een M3 3.2 hebt dan kan je een setje van een M3 3.0 gebruiken voor 1 graad meer negatief camber.

 

Heb je een M3 3.0 of een gewone E36 dan kan je een set toplagers van een M3 3.2 gebruiken, als ze L&R omgekeerd gemonteerd zitten krijg je ook 1 graad extra negatief camber.

 

Heb je een M3 3.2 en je draait ze om dan krijg je 2 graden extra negatief camber.

Link naar reactie

Ik koos voor standaard toplagers, hiermee experimenteren is iets voor in de toekomst. Misschien moet ik het ook eerst maar eens ervaren. Ondertussen druppelen de onderdelen binnen.

aangepast door HUB
Link naar reactie

Veel onderdelen vervangen voor fris nieuw geeft uiteraard een goed gevoel. Je doet echter zoveel tegelijk, dat daardoor niet goed meer het effect per het vervangen onderdeel te beoordelen is. En daar ben ik nou juist wel nieuwsgierig naar. Oké hier op het forum is al veel geschreven over het vervangen van de onderdelen op zich, maar toch....

Link naar reactie

Je kunt op hoofdlijnen zeggen dat "slechts" alle rubbers van het onderstel worden vervang door nieuw (origineel) en er een sportievere veren/demperset geplaatst. Zo bijzonder is het allemaal niet. Dat was ook niet de reden van dit onderwerp, ik wilde hier graag wat spiegelen en waar nodig input van Z-rijders die mij voor gingen.

aangepast door HUB
Link naar reactie

Ben met de delen die ik inmiddels in huis heb aan het kijken hoe dat straks komt te zitten en nu blijkt: mijn idee om de auto terug op de originele hoogte van een M-sport onderstel te zetten met vulringen op/onder gaat niet werken.

aangepast door HUB
Link naar reactie

Bovendien kan kan ik zo de carrosserie ter plaatse van het toplager eenvoudig versterken door aan de bovenzijde een tweede ring te plaatsen en het plaatwerk tussen beide a.h.w. te "sandwichen".

aangepast door HUB
Link naar reactie

De demper gaat echt niet stuk, als je 1cm hoger of lager zit.

 

standaard schokdempers met hele lage verlagings veren is natuurlijk wat anders.

Dan ben je wel uit het werk gebied van de schokdempers.

 

Ik ken zat mensen die met lagere veren rijden dan er origineel bij de B12 set geleverd worden.

 

H&R veren zijn progressief en een stuk fijner vind ik.

 

 

Link naar reactie
  • 6 maanden later...
  • 3 weken later...
Op 28-8-2018 om 21:51, Horus zei:

Ik zou die mooie verzameling mooi niet monteren, maar thuis in een vitrine kastje koesteren. Wat ziet dat er allemaal mooi uit. Lijkt me overigens al een feest op zich om hier mee aan de slag te gaan!

 

Haha, nee hoor! Het gaat er allemaal onder. Verheug me nu al op een verbeterd stuurgedrag. Maar inderdaad is het uitzoeken, overwegen en verzamelen een leuke en leerzame bijkomstigheid.

aangepast door HUB
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.