Ga naar inhoud

E85 2.5i, jumpstarter kopen/gebruiken?


haroldv

Aanbevolen berichten

E85 2.5i, jumpstarter kopen/gebruiken?

Hoi,

 

Het zal meerdere overkomen zijn, maar idd...Z4 staat met te lege accu. 2 weken geleden nog in gereden, maar de kou heeft zijn invloed natuurlijk. Normaliter zet ik dan mijn daily ride ernaast, start kabels...en gaan. Maar door een verhuizing staat de z4 in een garage, met de kont tegen de muur en de daily ride...komt er niet bij. Kan natuurlijk de accu eruit halen of zo, maar ja...het zal vast niet de laatste keer zijn dat me dit gebeurt. Dus denk ik aan de aanschaf van zo'n jumpstarter, maar lees verschillende ervaringen. Is het een paardenmiddel? Of valt het wel mee, met een 'oude' Z4 (2004).
En dn meteen een massaschakelaar monteren?

Wat zijn jullie ervaringen/adviezen? Hoor graag.

groeten

 

 

Harold

Link naar reactie

^wat mijn voorganger zei...

 

Ik heb zo'n jumpstarter/boosterpack/draagbare accu op ik-weet-niet-hoeveel verschillende auto's gebruikt en dat werkt prima.

Al helemaal als je te weinig manoevreerruimte hebt voor een tweede auto met startkabels...

 

't Is met boosterpacks net als met reguliere accu's: zorg dat je er een kiest met voldoende vermogen.

De goedkoopste versies hebben namelijk soms nét te weinig prik om grotere motoren aan de gang te krijgen.

 

Als de accu van je ZZZZ niet compleet leeg is, dan is 't verstandig 'm zo snel als mogelijk aan een druppellader te hangen.

De betere modellen (van o.a. CTek) geven middels LEDs de conditie van je accu aan, binnen 24 uur weet je dan of de accu van je Z4 nog OK is...

Link naar reactie

Hi, thx!

 

Een druppellader is geen optie, het is een gehuurde 'publieke' parkeergarage, zonder stroomaansluiting.
En om binnen te komen, in de binnenstad, is mogelijk, maar met 2 auto's...blokkeer ik alles daar. Dus heeft niet mijn voorkeur.
Ik zoek dus een simpelere oplossing, want over een paar weken, kan ik weer, ben ik bang.

Wat is 'voldoende vermogen' voor een 2.5i. Accu is 70Ah, ik die diverse boosterpacks, maar voor mij is ff onduidelijk wat 'voldoende' is.
Accu is 2 jaar geleden vervangen, denk dat die ok is. Denk dat het wijzer is om hem af te koppelen, ff de massa los oid.

 

Of vergis ik me daarin?

Link naar reactie

Als ik mijn auto langere tijd wegzet haal ik idd de massakabel los achterin de kofferbak.

Ik heb daarvoor ook in de kofferbak een rateltje met dopje 10 liggen.

Maar dan werkt je alarm dus ook niet meer.

 

Qua jumpstarters werken vaak de meest goedkope al. Je hebt een 6cyl benzine; die zijn sowieso makkelijk te starten.

Maar voor je accu is het beter om 'm niet zo leeg te laten lopen.

Link naar reactie
59 minuten geleden zei GuidoK:

Qua jumpstarters werken vaak de meest goedkope al.

 

Ik ging te veel van m'n eigen situatie uit, vrees ik.

De ex-daily diesel en de V12's waren/zijn wat kieskeuriger... :wink:

 

Als je geen stroomaansluiting, c.q. mogelijkheid voor een zonnepaneeltje hebt dan kan je inderdaad 't beste de massa eraf te gooien als je 'm langer stil zet. 

 

 

Link naar reactie
  • Administrator

Als het kan zou ik het anders doen. De accu van de E85 is makkelijk te demonteren. Ik zou hem er uit halen en thuis aan een druppellader hangen.

 

Moet je wel iedere keer dat je rijdt alles opnieuw instellen, maar dat moet ook als je accu leeg is en je een jumpstarter gebruikt. 

 

Accu niet steeds leeg laten lopen is vele malen beter voor je accu. Als jij een aantal keer een helemaal lege accu hebt gehad is die wel overleden (als hij het nu maar twee weken volhoudt is die accu sowieso al over zijn hoogtepunt).

Link naar reactie

2 weken geleden heb ik te kort gereden voor een full-load. Door de verhuizing pak ik hem minder vaak, woon nu in de binnenstad, met auto's op verschillende plekken. Vroeger stonden ze naast elkaar onder een carport, dan pakte ik hem sneller/regelmatiger. Moet nog even zien hoe, wat en waar.
Ben dol op mijn Z4, wegdoen is niet echt een optie, al kost hij vooral nu voornamelijk geld. Voorlopig maar ff een jumpstarter en accupool loshalen. Thx allen
 

aangepast door haroldv
Link naar reactie
  • Administrator

Check. Als hij niet helemaal vol is geweest is het een ander verhaal. Dan des te meer reden om nog voorzichtig om te gaan met je accu.

 

Ik ken het gevoel. Mijn Z4 staat nu naast de boerderij in een verwarmde garage, maar heeft in Amsterdam ook altijd verder weg (minimaal tien minuten lopen). De upside van minder gebruiken en uit het zicht parkeren is dat het bijzonderder is als je hem dan gebruikt. Ik had (en heb, want het is allang geen daily meer) dan iedere keer echt een heel tevreden gevoel. :cool:

Link naar reactie

Ik had een kleine jumpstarter voor mijn MGB omdat, Engelse auto's te doen gebruikelijk, vaak een lege accu had. Heb toen een massa schakelaar laten maken en ala het probleem voorbij. Wel een apart kabeltje getrokken (+) voor de radio omdat ik anders de zenders steeds kwijt was. Ik heb met mijn ex z3 M Coupe een keer een lege accu gehad (alarm was een aantal keren af gegaan en de accu was oud) en die heb ik toen opgestart met de jump starter. De MGB startte er met zijn 4 cilindertje 94 pk prima op maar met de 3.2 M 6 cilinder werd dat een ander verhaal. De jump starter kreeg hem nauwelijks rond (niet zo gek 6 cilinder 321 pk) dus ja uiteindelijk wel aan de praat gekregen.... Ik heb hetzelfde probleem in de binnenstad met een openbare garage en geen prive prik. Kortom massa schakelaar en een apart kabeltje voor de settings. En indien een jump starter eentje met een beetje vermogen, niet zo'n alibaba ding.

 

Mijn z4 e89 houdt het sowieso 4 tot 6 weken uit en heb dus nog geen ervaring met een lege accu. Ik vervang ze overigens binnen vijf jaar preventief, want gezeur in een parkeer garage kan en wil ik niet hebben. Ook wordt het in die garage niet kouder dan 5 a 7 graden. We zullen het meemaken deze winter, ik probeer er toch een paar keer per week mee te rijden.... en ik vind dat geen straf hoor.....

 

De nieuwe accu.... en de fijne plek waar ze staat....

IMG_0636(1).jpg

IMG_0526(2).jpg

IMG_0524(2).jpg

Link naar reactie

Ja Frank, ik kan zelfs de deur links maximaal openzetten, het is min of meer mijn vaste stekkie bij de buitendeur, die nauwelijks gebruikt wordt omdat de meeste bewoners de binnendeur nemen naar de appartementen. Het is een niet zo populaire plek en voor mijn doel, voorkomen van deukjes van deuren prima, links geen auto’s en rechts mijn buurman die net zo’n zeikerd is 😇

aangepast door pampus
  • Like 1
Link naar reactie
Op 28-11-2017 om 14:21 zei pampus:

Ik had een kleine jumpstarter voor mijn MGB ...

Heb laatst mijn broer met zijn MG met (vastgelopen kleppen) naar een kleine MG garage in Schiedam gebracht. Was in een woonwijk.

Nog nooit zo'n rommelige garage en "kantoortje" gezien.

Mocht even naar boven, naar het toilet.

Daar bleek ook het "magazijn" / opslagplaats .

Ongelooflijke zooi aan oude MG onderdelen

Link naar reactie

Een garage kan je van laadstroom voorzien met een in de handel te verkrijgen

zonnepaneeltje. Ga eens neuzen bij, batterij laden, voor boten.

Je kan dit gewoon, onzichtbaar van beneden, op het dak leggen. Voor een goeie 100 E ben je er.

Wat de richting betreft is het in onze streken minder belangrijk omdat er veel defusie is..

Ook mag je niet vergeten dat bij stalling je auto wat elek. verbruikt en je batterij wat verliest.

Maar we mogen het paard  nt achter de kar spannen. Is je laadsysteem wel in orde? 

En dat omvat veeeeel punten. Als je erom vraagt zal het tips regenen. succes.

Link naar reactie
  • Administrator

 Maar dan zuiver op kunstlicht? Ik heb altijd gedacht dat de opbrengst dan veel te laag is.

 

 Ik heb zo’n systeem en gebruik het op dag-/buitenlicht (paneel hangt op een lichte hoek van de garage) en dan krijg je in ieder geval wel behoorlijke voltages / wattages. 

Link naar reactie
  • 2 weken later...

helaas...werkte niet. Zal wel te goedkope jumpstarter hebben gekocht voor een 2.5i...
Dak deed het wel, dus zat wel stroom op, maar onvoldoende om de motor te laten draaien blijkbaar.
Als iemand nog een Ring REPP145 jumpstarter zoekt, voor een motorfiets.....

Link naar reactie

Wat is de klemspanning van je accu?

Als er een cel in je accu stuk is, kan je dit namelijk ook krijgen. Het hoeft niet gelijk aan de jumpstarter te liggen.

Dus jumpstarter opladen, 10min op de accu, loskoppelen en op de accupolen de spanning meten. (niet starten ofzo, gewoon het contact uitlaten)

Als dit lager dan 11 volt is, is er vrijwel zeker een cel kapot

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

vandaag de 5-serie (528i) ernaast gehad, maar ook dat werkte niet. Zowel niet via de positie onder de kap als direct op de accu.
Raar verhaal. Eerst dacht ik aan dooie startmotor, maar uiteindelijk leek het alsof de motor iets draaide.
Binnenkort ff een volle dieselaccu  er aan...en dan zien. ;-)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.