Ga naar inhoud

Motorstoring wie helpt


p88988

Aanbevolen berichten

Motorstoring wie helpt

Ik heb sinds 2 maandjes een BMW z4 3.0 Si automaat uit 2006

De eerste weken geen problemen maar plots ging het motorstoringslampje branden.

Ik merkte eigenlijk nauwelijks iets aan het rijden behalve dat hij stationair wat onrustiger draaide.

Bij de BMW specialist kon ik terecht en daar gaf de storing aan dat het de o2 meter achter de Kat van cylinder 1-3 was.

De storing gereset en advies gekregen om eerst andere benzine te tanken omdat dit soms het euvel is.

De storing was binnen 2 dagen terug dus toch maar de O2 sensor vervangen maar dit bleek het niet te zijn.

Er was ondertussen een inspectiebeurt uitgevoerd dus ook nieuwe voorgeschreven bougies.

Het uitlezen gaf ook aan dat bij de cylinders 1-3 misfires waren geconstateerd.

Nu hebben van deze 3 cylinders de bobines vervangen maar de storing komt steeds terug.

Wat me opvalt is dat hij netjes rijd tot ik een keer veel vermogen vraagt daarna gaat hij echt rot lopen (lijkt wel dat hij op 4 cylinders loopt), dus ook stationair en het vreemde is dat als ik de auto uitzet en weer start loopt hij weer oed.

 

Wie heeft er een idee waar ik het moet zoeken ???

Link naar reactie

zijn intussen je andere bobines ook niet de geest aan het geven ?. gecontroleerd op aanzuigen van bijv valse lucht ? ( dus dat er bij de inlaatslangen een scheurtje oid zit ? DISA klep gecheckt ?

aangepast door lightning87
Link naar reactie

Ik denk dat je het beste gewoon naar een andere monteur kan gaan want als je verwacht dat 3(!) bobines stuk zijn terwijl je daar nauwelijks wat van merkt is er duidelijk iets anders aan de hand.

Serieus, trek maar eens 3 stekkers van bobines los en kijk dan maar eens of er nog normaal mee te rijden valt.

  • Like 1
Link naar reactie

Het ging bij de bobines erom dat er storing word aangegeven bij cylinder 1 t/m 3 en dat er overslag was , volgens hem kan dat ook betekenen dat de bobines kapot zijn  maar aangezien er cylinder 1 t/m 3 word aangegeven zijn we begonnen met deze 3.

Geeft het aanzuigen van valse lucht ook het gevoel dat na het vragen van veel vermogen er 1 of 2 cylinders uitvallen ?

Link naar reactie

^cylinder 1-3 is ook niet logisch. Meestal beginnen ze achterin om dat de motor daar warmer is.

Beter was geweest bobines even om te wisselen naar 4-5-6, storingen wissen en kijken wat er terugkomt op welke cylinder.

 

  • Like 1
Link naar reactie

Ik lees op andere fora ook dat er misfires kunnen ontstaan door benzinegebrek door een dichte benzinefilter.

Zou volgens mij ook je bevinding verklaren als je veel vermogen hebt gevraagd (is dus meer benzine) de motor dan slechter

gaat lopen?

 

Ik heb ook bobines defect gehad, maar dat merk je echt wel. Volgens mijn monteur is het ook heel slecht om met
een slecht/niet werkende cilinder te blijven rijden, is fataal voor het injectie gedeelte?

Link naar reactie

dat filter klinkt eigenlijk niet zo gek zou inderdaad verklaren waarom het ontstaat na vragen van veel vermogen , het rare blijft wel dat hij dan echt slechter gaat lopen en na uitzetten en weer aanzetten het volledig weg is  maar deze ga ik zeker even ocntroleren 

 

dank voor de tip

 

De tip van de bobines wisselen zal ik ook eens aangeven ook dank daarvoor

Link naar reactie

Bij de BMW specialist kon ik terecht

Wat is volgens de BMW specialist de oorzaak na vervanging bobines,sensor  en nieuwe brandstof ?

Volgens mij is meten weten.

En uiteraard misfires horen eerder bij verhoogde vermogens vraag of stationair draaien (uiterste ontstekingsrange ) .Ontsteking wordt dan technisch gezien moeilijker waardoor eerder doorslag zal plaats vinden bij een slechte bobine / bougie kabel /of aansluiting in het hoogspannings deel.

Uiteraard kan natuurlijk de brandstof inspuiting ook falen waardoor er een te schraal of rijk mengsel de ontsteking ook nog eens negatief beïnvloed.

Maar als de diagnose apparatuur de elektrische ontsteking niet als falend aan merkt maar wellicht de mengverhouding kan daar zowel de lucht  (vacuum lekkage) als verkeerde brandstoftoevoer een van de ander oorzaken zijn.

Ik ben benieuwd.

Link naar reactie

Inderdaad vreemd,

Uitwisselen van bobines is goed idee. filters na kijken.

Bij mij was het volgende aan de hand, fout melding op bank een bobine 2 misfire ?

na veel zoek werk blijk het een kapot carterslang te zijn geweest, benzine mengsel was hierdoor niet goed of stabiel genoeg.

Kijk goed lucht inlaat slang tot onder je gas klep naar beneden richting carter ontluchting. Fout was door uitgedroogd rubber slangen in een bocht naar kleine pijp gatje.

Mijn nieuw slangen kosten 2 stuks 1x 12 euro en 1x 14 euro 

 

Hopelijk lost dit ook jou probleem op.

gr. Guus.

Link naar reactie

Weet je wel waar het brandstoffilter zit bij een z4?

Die zit IN de tank. Dat is niet een makkelijke plek om te controleren.

Je kan het filter los vervangen, maar het is zeer zeldzaam dat dat filter verstopt raakt.

 

 

10 uur geleden zei MNZ3M:

En uiteraard misfires horen eerder bij verhoogde vermogens vraag of stationair draaien (uiterste ontstekingsrange ) .Ontsteking wordt dan technisch gezien moeilijker waardoor eerder doorslag zal plaats vinden bij een slechte bobine / bougie kabel /of aansluiting in het hoogspannings deel.

 

 

Voor een bobine maakt het niet zoveel uit op welk tijdstip hij een vonk moet geven hoor.

 

 

Ik vind de hele diagnosemethode die is toegepast op deze auto op z'n minst vreemd.

Ook het vervangen van een van de 02 sensoren ACHTER de katalysator om stationaire loopproblemen op te lossen is natuurlijk onzin.

De O2 sensoren achter de katalysator dienen alleen ter controle. Controle op of de katalysator etc werkt. Als die iets vreemds zien dan geven ze een code, maar de ECU doet helemaal niets met deze code qua loop van de motor. Dat hoort iedere monteur te weten.

Het zijn de O2 sensoren Vóór de katalysatoren waarop de motor de mengselverhouding afstemt.

 

Ik zou gewoon echt naar een goede garage gaan, naar Roodkapje bijvoorbeeld als die tijd heeft (autobedrijf van Vuuren in Reeuwijk), want de mensen die nu aan je auto gezeten hebben moeten het licht nog zien imho.

 

De eerste dingen die ik vermoedt zijn LMM/lambdasensor (die voor de kat dus...), of een vacuumlek.

Maar ja, zonder daadwerkelijk codenummers en andere data (bijv. brandstofadaptaties....) te zien is het natuurlijk een raadspelletje en dat heeft niets met autotechniek te maken.

aangepast door GuidoK
  • Like 1
Link naar reactie

Guidok,

 

Bedankt voor je input.

Overigens heb ik hele goede ervaring met mijn voorgaande bmw's bij deze garage.

Het is wat lastig om exact te omschrijven wat er aan de hand is en wat en waarom deze acties zijn ondergaan.

Wat ik wel weet is dat met het uitlezen van de storing de O2 meter na de kat de boosdoener was volgens de uitleesapparatuur.

De monteur gaf zelf ook aan dat hij zijn twijfels had vandaar dat we deze ook niet direct zijn gaan vervangen.

 

Maar toch bedankt voor je tips ik bespreek ze met hem.

 

gr

 

 

Link naar reactie

Voor een bobine maakt het niet zoveel uit op welk tijdstip hij een vonk moet geven hoor.

De druk in de cilinder samen met de mengverhouding bepaald de hoogte van de  onstekingspanning .. kV  (ionisatie voor de vlambrug bougie) van de bobine net als de  contactpunt afstand van de bobine (zie ontstekings diagram ) .Hoe hoger de ontsteekspanning betekend ook dat risico op doorslag  (doorslag door isolatie van bougiekabels/bobine (bij veroudering) groter wordt.

Vandaar dat bij grote vermogensvraag of bij stationair draaien (waarbij de uiterste druk en of mengverhouding variatie zou kunnen op treden de grootste triggers zijn voor misfire. (de ionisatie piek spanning is daar dan hoger !)

 

Je kent het wellicht ook nog wel nog wel van voeger bij oude bougie kabels vonken naar het chassis of bij vochtige verdeler en kabels.

 

Dus op de testkast (oscilloscoop ) kun je zo snel een defecte kabel ,bougie of verschil in ontstekings per cilinder herleiden een specialist zal dan ook snel kunnen zie waar hij naar zal moeten zoeken (afhankelijk van het ontstekingsbeeld. per cilinder )

Ik het elektrische deel van de ontsteking of in het brandstof /lucht deel

 

Link naar reactie

Ja maar het falen van de bobines bij bmw's is voornamelijk hitte gerelateerd;  het aantal draaiuren in een (te) hete omgeving. Daarom gaan in de regel altijd de achterste bobines eerst.

Bij mij ging gewoon onder het rijden opeens het lampje branden en de motor onregelmatig draaien. Dat was niet bij volgas of stationair.

 

Dat er codes op cyl1-3 zaten ligt dan denk ik ook helemaal niet aan de bobines. Uitwisselen met bank 2 (5min werk) kan dat heel makkelijk uitwijzen.

Maar goed, we hebben hier helemaal geen P codenummers dus we weten überhaupt niet wat er aan de hand is of waar je met diagnotiseren moet beginnen.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
  • 5 jaren later...

Als je hetzelfde euvel hebt zou ik zelf gewoon met een portable OBD2 lezertje aan de gang gaan.

Dus: Foutcodes lezen, door de spookmeldingen heenlezen en alleen de relevante vastleggen (screenshot, foto, pen&papier), dan alles clearen. Auto starten, codes checken. Zodra het euvel optreedt auto stilzetten maar motor laten lopen, dan goed kijken welke codes er bij zijn gekomen. Noteren. Kun je ze dan clearen of blijven ze actief?

 

Als je een goede indruk van dit alles hebt kun je zeer gericht foutzoeken. Zoals hierboven vermeld, alle codes die wijzen op OBD functionaliteit, accuspanning etc etc kun je allemaal overslaan. Waarschijnlijk blijven er hooguit een handvol codes over, post ze hier even dan kunnen we meedenken. Niet lukraak alles vervangen a.d.h.v. de codes, eerst even gericht nadenken.

 

Er zijn natuurlijk ook motorstoringen die geen foutcode triggeren maar als hij bij jou ook normaal loopt totdat je vermogen vraagt, en daarna beroerd loopt, denk ik dat dit a.d.h.v. foutcodes te vinden moet zijn.

  • Like 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.