Ga naar inhoud

Auditieve aspecten van het rijden met de Z4 M


Gijs

Aanbevolen berichten

Auditieve aspecten van het rijden met de Z4 M

Fijne forumleden, 

 

Het eerste seizoen met de Z4 M was meer dan fijn. Ik vind het echt een fijn karretje. 

 

Het is mij te doen om de beleving van zo'n auto. Mijn werk is niet zonder 'gevoelens van onrust'.  Een spanningspiekje op de vrijdagavond is voor mij de manier om te ontspannen.  Het aanwenden van de kracht van de motor in de polder gecombineerd met het gebruik van de eerste vier versnellingen is daarvoor toereikend.  Op punten vind ik haar ook  meer vermakelijk dan mijn eerdere italiaanse voorzien van hoogtoerige V-8. Wat natuurlijk wel blijft is het gemis van de beleving van juist die hoogtoerige V-8, indertijd aangesloten op een tubistyle product, met name als het gaat om de auditieve aspecten daarvan.  De z4  klinkt fijn metalig maar het zou wat expressiever kunnen.   

 

Zoektochten op het internet op uren als deze bracht mij op andere inlaattrajecten (CAI, bijvoorbeeld van GruppeM en Eventuri) en natuurlijk andere uitlaten. (RPI, spreekt me meest aan). Overigens is het mij niet te doen om vermogenswinst, da's standaard meer dan voldoende voor mij.  Punt is dat ik ook een auto niet graag aanpas met niet-originele onderdelen.  Maar ja, een E46 CSL zal ook niet voor nix een andere airbox hebben dan mijn auto.  En qua uitlaten zullen er vast eisen zijn voor fabrikanten aan geluidsemissie.

 

Een verrassing voor mij was dat aanpassing van het inlaattraject een aanzienlijke verandering van geluid teweeg brengt. Op youtube-filmpjes lijkt dat soms spectaculair. Iemand ervaring, is dat ook echt zo?  Zou ik een voorkeur moeten hebben voor een bepaald systeem? Er zijn behoorlijke prijsverschillen.  Kan het ook kwaad doen? Ik lees ook over aanpassingen aan de ECU, is dat nodig? 

 

Ik weet ook niet of ik een voorkeur zou moeten hebben voor aanpassing met CAI dan wel van de uitlaat. Ik ben van die laatste wat bang dat het een beetje 'too much' wordt. Ik heb een petje maar wil geen lid worden van  de 'petjes-brigade'. 

 

Uitlaat kom ik ook niet uit met filmpjes. ik dacht dat Eisenmann de fabrikant om voor te gaan was, dat lijkt echter vrij tam te klinken. Supersprint lijkt vrij aardig maar kon mij onder italianen met V8 nooit bekoren dus twijfel. RPI klinkt prima, weet niet waar dat te kopen, maar wellicht ook een beetje 'too much'? 

 

Iemand gedachten, ervaringen, vergelijkingsmateriaal die/dat me zou(den) kunnen helpen? 

 

Met groet, 

 

Gijs

 

 

 

Link naar reactie
  • Reacties 5
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

2 uur geleden zei Gijs:

Ik heb een petje maar wil geen lid worden van  de 'petjes-brigade'. 
 

 

Als je een CSL style carbon airbox monteert wordt je absoluut niet lid van de petjesbrigade hoor.

Zo'n csl airbox is trouwens wel heel wat anders dan een CAE.

Een CAE doet niets met het vermogen, en een CSL airbox heel veel. Kost ook 5-10x zoveel trouwens.

Je hebt niet alleen de airbox nodig, maar ook een ecu tune, want een echte CSL airbox heeft geen MAP sensor, maar werkt op alpha-n (dus inspuiting van benzine wordt gereguleerd adhv de stand van de gasklep ipv MAP sensordata).

De originele CSL airbox is afaik niet-nauwelijks te krijgen, maar er zijn kopieen te vinden.

Reken op €2000 of meer (incl tuning) voor 20-25pk vermogenswinst (Zo zie je maar weer dat atmospherische tuning verschrikkelijk duur is)

Link naar reactie
  • Administrator

Als een andere uitlaat in beeld komt zijn er trouwens ook nog genoeg opties. Ik zou niet snel voor een “merkuitlaat” kiezen, die kun je niet op je eigen wensen afstemmen.

 

Als je naar een gespecialiseerd bedrijf - zoals PM Performance in Swifterbant (www.pmperformance.nl) - gaat kan dat wel. Daar worden jouw auditieve en optische (rechte sierstukken / geschraagd / OEM overzetten) etc. eerst geinventariseerd. Pas dan wordt de uitlaat gemaakt. Er zijn overigens meer van dat soort bedrijven.

 

Wat je ook nog kunt overwegen is:

 

(A) eerst te kijken wat er gebeurt als: je de tussendemper vervangt voor rechte buizen. Als dat goed gebeurt en het je toch niet bevalt kun je de tussendemper weer relatief simpel terugzetten (aan één kant gelast, andere kant met bouten);

(b) je huidige einddemper laten opereren en modificeren. Dan laat je hem open snijden, in meerdere of mindere mate dempend materiaal weghalen en weer dichtlassen. Er rijden de nodige Z3M’s rond waarbij onze eigen Ruudkapje (www.avvr.nl, bellen niet mailen) dat gedaan heeft; en

(c) op enige plaats in het uitlaattraject een “bypass” laten plaatsen, zoals een klep van Guerrilla Exhaust. Die kun je open en dicht zetten. Dicht hou je OEM geluid, open afhankelijk van de plek in het systeem heel veel meer of wat meer geluid. 

 

Combinaties zijn natuurlijk ook mogelijk...

Link naar reactie

^ z4m heeft geen tussendemper zoals de normale z4; daar zitten de katalysatoren.

 

Er zit nog wel een klein dempertje achter (heeft de normale z4 ook), maar die is niet makkelijk te bypassen. Dan heb je gelijk een hele nieuwe x pipe nodig (of het nodige laswerk)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
  • Administrator

^ Oké! Was inderdaad puttend uit eigen geheugen. Blijven opties b en c over. Maar voor c moet je dan misschien nog voor de katalysator zijn; krijg je wel erg veel geluid waarschijnlijk. Toch kennen wij een Z3M qp die dat heeft Guido ...

 

En natuurlijk blijft over; ga eens praten met een uitlaatbouwer. Kun je altijd nog nee tegen zeggen, maar dan weet je tenminste waartegen je nee zegt...

Link naar reactie

Ik zou gewoon puur voor de vermogenswinst gaan:

Dus:

- een CSL style carbon airbox,

- Schrick 288/280 nokkenassen met DLC volgers

- ECU tune

- Supersprint headers, supersprint X pipe en supersprint powerloop einddempers.

 

en ff slikken natuurlijk, maar je krijgt wel wat

 

49c9ebdc60316641e1eba7c4264188b8.jpg

 

 

 

 

915744_x800.jpg

 

epcp_0808_07_z+supersprint_replacements+

 

Gewoon doen zeg ik :wink:

 

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.