Ga naar inhoud

Startmotor vervangen


CorvH

Aanbevolen berichten

 

ik heb al diverse how-to's gezien, maar nog niet 1 die aangeeft wat je allemaal moet verwijderen om bij de startmotor te komen.
Wellicht iemand hier wel, dan hoor ik het graag.

 

2 week geleden begon de ZZZZ tegen te spartelen door niet meer te starten, uitgelezen en er kwam een foutmelding van de hydroliek
van de SMG te staan.

De paniek sloeg gelijk toe, want dat leek niet goed.

Na rijp beraad en advies van de dealer de ANWB ingeschakeld, aangezien het transport dan vergoed is.
Moet je wel even woonplaats reparatie in je abbo hebben zitten, dus mijn instap Europa maar verhoogd.

(blijkt dus dat als je denkt dat dit er wel bij zit, op het moment suprême er achter komt dat dien zo is)

 

Na aankomst van de ANWB even kort overlegd wat ik allemaal al gedaan had (zekeringen en relais gecontroleerd)

hij gaf dan ook al aan dat dit een klusje voor de dealer is.

Uiteindelijk wou hij toch de auto nog even aan zijn auto koppelen qua accu en toen gaf zijn systeem 11,6 volt aan.

Dat was dus wel laag en zou dus problemen kunnen veroorzaken.

Na 5 minuten laden mocht ik proberen de auto te starten en na omdraaien van de contactsleutel gebeurde er nog niets :-(
Nadat ik de auto even op het contact had laten staan hoorde ik langzaam aan de hydroliek pomp weer gaan lopen en voila
ik kon de auto weer in de nul stand zetten en starten.

Ik heb nog net geen vreugdedansje met de ANWB man gemaakt, maar dit scheelde niet veel.

Na het plaatsen van een nieuwe accu bij de stealer was het weer opgelost.
(Volgens de ANWB'er moest de accu opnieuw aangemeld worden om problemen te voorkomen.)

 

Gistermorgen na het verwisselen van de zomer naar de wintersloffen bij de garage en een bezoek aan de supermarkt wou
de auto weer niet starten.

Weer aangemeld bij de ANWB maar toen ik 10 minuten later weer probeerde startte hij gelukkig.
Was dit keer dan ook anders dan eerder.

 

Gelijk weer naar mijn garagist en spanning en laadspanning laten controleren.

Ook startte de ZZZZ wel iedere keer, vaag probleem dus.
 

Gistermiddag liep de startmotor heel beroerd rond en startte net.

Hierop besloten om de starmotor te vervangen.

Ik vond inmiddels ook het probleem van Guido zij startmotor op mijn problemen lijken.

 

Ik neem aan dat de deskundigen onder jullie mijn besluit delen na dit (lang) verhaal?

 

 

aangepast door CorvH
Link naar reactie

Heb ik ook gehad, niet in die mate zoals jij beschrijft, maar wel steeds moeizamer starten totdat hij het helemaal niet meer deed.

Ruilstartmotor laten plaatsen bij mijn lokale universele garage, was met rond de 200 euro weer wat lichter...

Daarna de Z meteen ingeruild! Ha ha, nee hoor ik wilde toch al overstappen op een E89.

O ja probleem deed zich voor rond 110.000 km.

Link naar reactie

Nee, Sander moet van boven :12_slight_smile:

Als ik kijk in de TIS hoeft alleen het luchtfilter verwijdert te worden.

 

Ik wacht stiekem op een reactie van Guido die mij geruststel en tenslotte kijkt mijn garagist ook mee en deze heeft voldoende ervaring
en mooi dat ik bij hem mag sleutelen.

 

aangepast door CorvH
Link naar reactie

Wellicht even de luchtslang weg nemen om de startmotor te kunnen zien van boven af (bestuurders zijde). Accu pool (+!) losnemen. Bedrading van de startmotor los nemen; niet te wild tekeer gaan, dan lukt het prima. Dan moet de startmotor los genomen worden. Die zit vast op de rand van het vliegwielhuis/versnellingsbak. En die zit vast met .... jawel -ik noem dat inti beunhaas bouten- torxs bouten. Daar moet dus een torx dop op, of zo'n ratel ringsleutel; die hebben een iets fijnere vertanding en passen ook. Ik zou daar oppassen voor het werken met niet goed passend gereedschap, want de boel verklooien is definitief! Zo uit mijn hoofd twee bouten los en dan een beetje aan de startmotor wrikken. Hij zit in een flens op het vliegwielhuis. Om te voorkomen dat de startmotor valt zou ik de bouten eerst even niet geheel er uit nemen; goed los draaien dus zodat er flink ruimte komt en dan de startmotor los werken; daarna de bouten geheel uit draaien. Mijn startmotor is dit voorjaar uit voorzorg naar "Boerkamp Voertuig elektra @ klimaattechniek" in Deventer geweest. Geheel nagekeken schoon gemaakt en nieuwe koolborstels voor nog geen 90 Euri's.

Link naar reactie

vorig jaar gedaan, ik heb alleen de soundgenerator buis weg gehaald. je kunt er dan redelijk simpel bij. mits je je hand even langs alle slangen etc wurmt en zorgt voor goed licht gezien het lastig te zien kan zijn.

 

 

je hebt wel een vrouwelijke torx nodig ( maat is me ontgaan)

ik zou ook een oud badlaken over de zijkant hangen aangezien je tegen je spatbord komt etc en je daar geen lakschade aan wilt brengen.

 

het is wel even oppassen dat je het bakkeliet niet kapot maakt. dat is het lastigste gedeelte mbt het plaatsen,

 

 

aangepast door lightning87
Link naar reactie

Iedereen bedankt voor het meedenken en de plaatjes.

Zojuist alle plaatjes gecontroleerd op de juistheid :laugh: en het klopte.

Ben om 12:30 begonnen met sleutelen en om 14:30 reed ik al weer weg bij de garage.

Ik heb het bovenstuk van het luchtfilter verwijderd, daarna de luchtslang en de soundgenerator, je hebt dan voldoende zicht
om de aansluitingen los te krijgen.

 

Weet in ieder geval nu dat ik dit niet thuis voor elkaar gekregen had, want wel de nodige sleutelvarianten
en doppen en ratels gebruikt.

Lastige waren nog de bevestigingsbouten, voor de dop met ratel was geen plaats, uiteindelijk heeft de monteur met een
vaste lange dopsleutel de bouten losgekregen.
Mij ontbrak het aan overredingskracht om ze los te krijgen...

 

Monteren van de startmotor ging soepel, mede omdat de bevestigingsbouten een likje vet mee hebben gekregen.

Daarna alles weer gemonteerd en de accu weer aangesloten, contactsleutel omdraaien en heel vlot starten.
Deze startmotor draait wat sneller rond dan de oude.

 

Het oude exemplaar ook nog even uit elkaar gehaald en de koolborstels waren erg kort, zwarte rotor en voldoende zooi uit de
motor, ook de as van het tandwiel was erg aangedaan.

Ik denk dat het een hele goeie zaak is om preventief de startmotor eens te reinigen zoals GuidoK ook al eens gedaan heeft.

 

Nu maar fingers crossed dat ik weer een tijdje verstoken ben van malheur.

 

  • Like 1
Link naar reactie

Ja reinigen èn de borstelbrug vervangen.

Ik zag laatst geloof ik ook dat die borstelbruggen bij een generieke onderdelenhandelaar verkocht werden.

misschien auto-onderdelen24 ofzo.

Ik had ze via aliexpress, maar die waren nog vrij prijzig en lange levertijd uit china.

 

Edit:

Hier idd:

https://www.auto-onderdelen24.nl/era/7990196

Foto ziet er trouwens wel iets anders uit, maar die kan generiek zijn

 

Ze hebben ook de losse koolborstels, maar die moet je niet hebben. Die zijn vrijwel niet te solderen (het litze trekt gelijk vol met soldeertin); die moeten gepuntlast worden.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Vandaag laat de ZZZZ het weer afweten :headwall:, morgens nog gebruikt en vanmiddag weer geen zoemend geluid van de hydroliek pomp  :sad:.

Van  alles geprobeerd, even uitgelezen, gaf weer hydroliek pomp aan.

Dus de ANWB weer ingeschakeld en samen met hem de nodige controles ed. uitgevoerd, blijkt dat bij de wegenwacht ook maar weinig kennis is van SMG zaken.

 

Uiteindelijk heeft de ANWB'er een tik tegen de hydroliek pomp gegeven et voila, deze begon weer te draaien.

En dan kan de ZZZZ weer in de neutraal stand en weer starten.

 

Blijft nu de vraag of dit een sensor kwestie is of de hydroliek pomp en is deze gemakkelijk te vernieuwen?

Zie er zo geen hydroliek aansluitingen aan zitten, maar misschien vergis ik me.

Is de pomp zelf nog te reviseren o.i.d.

 

Als iemand hier een idee, kennis  van heeft of wat dan ook, dan hoor ik het graag.

 

 

Link naar reactie

Die hydroliekpomp is een los te bestellen onderdeel als ik in de ETK kijk:

http://bmwfans.info/parts-catalog/E85/Europe/Z4_3.0i-M54/L-N/mar2004/browse/manual_transmission/gs6s37bz_smg_expansion_tank_pump/#7571297_3

 

Kost €373 bij de dealer.

 

Ik denk dat het wel verstandig is om dit probleem aan te pakken nu hij nog start.

 

Als hij namelijk niet meer start, en bijv. ook nog in een garage geparkeerd staat, is ook het wegslepen een hele tour omdat de bak niet in z'n vrij staat. @Shoveltje kan hier over meepraten.

Dat slepen kost natuurlijk ook het nodige.

 

Of het de pomp is of 1 van de sensoren... ik weet niet of je dat met veel zekerheid kan uitlezen. Ik neem aan dat de sensordata zelf wel uit te lezen is met INPA / ISTA-D dus misschien kan van daar de storing af te leiden zijn, dus welke foutmelding er expliciet komt. Is dat iets wat te rijmen valt met een sensor die kortsluiting maakt (dus of 0v signaal, of oneindig), of dat er geen druk wordt opgebouwd tot een bepaald niveau.

 

De pomp/motor zelf ziet er zo uit

 

67598_x800.jpg

 

https://www.ecstuning.com/b-genuine-bmw-parts/smg-pump/23427571297/

 

Het lijkt mij als het motortje zelf aan het begeven is, er niet zoveel aan te doen is wat het euvel 100% zeker op zal lossen.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Ik zou niet naar een lokale garage gaan maar wellicht naar een bmw specialist die ervaring heeft met smg als die enigzins in de buurt zitten.

Dealer kan ook, maar ik denk dat de kans klein is dat je een monteur treft die daadwerkelijk ervaring heeft met een z4 met smg.

SMG's zie je sowieso niet veel en de z4 smg is ook weer anders dan uit bijv. een e36 of e46m3.

Link naar reactie

Ja als een dealer veel wil verdienen kunnen ze een leek natuurlijk makkelijk een compleet nieuwe bak aansmeren.

De losse hydrounit is ook te vervangen (dat zijn dus alle hydroelectrische kleppen etc,, of alleen de versnellingsbak actuator, of alleen leidingen)

 

De complete hydrounit (zonder bak maar met actuator etc) kost idd 3,5k incl btw als ik in de prijslijst kijk.

 

Ik denk dat smg specialisten met name hun geld verdienen door dat soort uitgaven te omzeilen.

 

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.