Ga naar inhoud

is dit normaal?


Peterzzzz

Aanbevolen berichten

is dit normaal?

Vandaag na een rit in Mn zzzz 3.0i met 78k rij ik de garage in met open raam. Na intrappen van de rem en vasthouden met automaat in D hoor ik een soort rammelend geluid. In N is t weg en in R is t r weer. Is dit bij jullie medeforummers bekend? Moet ik me zorgen maken? Automaat functioneerd verder perfect.

 

h.g.

aangepast door Peterzzzz
Typefout
Link naar reactie
  • Reacties 25
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

23 uur geleden zei bofkont:

Mijn niet bekend, heb ook een automaat, kun je geen filmpje maken van het geluid?

 

Hi Bofkont

 

Dat zal ik doen zodra ik weer gereden heb en alles op bedrijfstemperatuur is.

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Hi Forummers

 

Inmiddels nog steeds geen opname gemaakt van t geluid maar ik bespeur dat t nu toeneemt. Een soort gorgelend geluid in N, D en R met bedrijfswarme motor. De motor zelf loopt als een zoemende turbine.

De bak schakelt prima, Geen signaleringslampjes aan op t dashboard. Maar t lijkt t geluid van een (hydrauliek)pomp die zijn druk niet kwijt kan. Waar ik ook nog aan denk is een kapotte motor of versnellingsbak ophangsteun of trillingdemper.

Ik maak me toch wel zorgen hierover.

ik zal zsm een opname posten.

 

Link naar reactie

Vriendelijk dank pimgmX en Ruud

 

Maar ik hoop stilletjes dat t een motorsteun of iets anders pietluttigs is want de bak nu al spoelen kost flink pegels aldus ZF delft...https://www.zf.com/netherlands/nl_nl/corporate/home/homepage_corporate.html

 

Groet

Peter

 

 

 

 

Link naar reactie

Ben eerlijk gezegd verbaasd dat je zolang doorrijdt als je denkt dat je automaat mss niet in orde is..

Bij 80K mag een automaat nog niet kapot zijn. Eigenlijk mag er niets kapot zijn bij die km stand. (behalve bandenslijtage en rembkokken).

 

Garagisten doen net dat flushen een soort Haarlemmerolie is en dat je na afloop weer een nieuwe automaat hebt..

Feit is , ze ''verkopen"" deze dienst graag (ca. € 400,-) omdat hun dure flush apparaat op die manier terugverdiend moet worden en het is voor hun nog leuk om te doen ook denk ik.

 

Ps. Ik heb mijn automaatbak laten flushen bij 130.000 km. niet omdat het moest, maar omdat het kon.:laugh:. Het leek mij wel een nuttige voorzorg om  bij die km stand, de olie te verversen.

 

Link naar reactie

^^ ZF gaat standaard verder dan alleen een flush: ook  pakkingen en bewegende delen worden vervangen.

Voor onze S8-op-leeftijd (270+K bij aankoop) was dit de eerste grote investering na aanschaf.

Daar hoefden we niet lang over na te denken: het risico van doorrijden met achterstallig onderhoud is een bakrevisie van 3 mille of meer...

 

^ helemaal waar, Henk: een flush is een revisie noch reparatie.

Als er al iets stuk/versleten is gaat een flush dat NIET oplossen.

Ik zie het als een net-wat-grondiger alternatief voor alleen een vloeistof-en-filterwissel, met nét wat merkbaarder resultaat.

Zeker bij hogere kilometerstanden (bij m'n Jag bij 250K, waarschijnlijk bij dezelfde garagist als Mohenkaan) kan het aardig wat verschil maken, MITS de bak mechanisch nog in orde is. 

Het tarief voor zó'n flush is een stukje lager dan wat ZF in rekening brengt, maar daar krijg ie dus ook minder voor terug.

 

Een nóg kleinere investering is de al genoemde vloeistof-/filterwissel.

Dat kost minder tijd (lees: arbeidsloon), minder vloeistof én er is geen duur apparaat voor nodig.

Nadeel is dat een vloeistofwissel maar ongeveer de helft van je vloeistof vervangt: het carter van je bak kan je aftappen/leegpompen, je koppelomvormer (waarin meerdere liters vloeistof zitten) niet.

 

Met 80K op de teller en geen bekend onderhoud aan automaatbak zou ik zelf overwegen minimaal een vloeistof-/filterwissel (laten) uitvoeren, afhankelijk van de diagnose van het vreemde geluid dat je nu ervaart.

Ik adviseer je eerst bron/oorzaak van dat geluid te vinden; het heeft weinig zin om willekeurig geld uit te geven zonder dat het een redelijke kans op verbetering biedt!

Link naar reactie

Wellicht een stomme vraag, maar ik heb een 6 traps automaat in mijn e89 2.3 sdrive met 80 k en geen problemen. Geldt daar ook een spoelschema voor ? In de rtfm vind ik eigenlijk weinig terug over onderhoud van deze automaat.

 

iemand suggesties ?

aangepast door pampus
Link naar reactie

pimgmx

 

Ik laat de auto 20 april nakijken o.a. op dit geluid, Mijn garagist denkt eerder aan een motorsteun die slecht is geworden. 80000 km is volgens hem erg weinig km voor een ZF beurt.

Pas als alle andere oorzaken uitgesloten zijn ga ik met de bak (aan de auto vast :laugh:) naar een zf service station,

 

Peter

 

Link naar reactie

Ik zie dat je in Zuid Holland woont, waarom ga je niet naar Roodkapje (www.z3specialist.nl) in Reeuwijk. Ruud weet echt (en dat zullen hier velen beamen) alles van de z3, e85/86 en alle types e89. Ik weet bijna zeker dat hij je in 10 minuten kan vertellen wat het probleem is. En hij hanteert ook als Z specialist prettige tarieven. Hoef je niet te wachten tot 20 april. Ik zou geen 6 weken willen rondlopen met dit probleem. Ik zou er knap zeuwachtig van worden en alle plezier in het rijden verzieken.....

 

wel even bellen, op mail en zo reageert hij niet.... 

Link naar reactie
10 minuten geleden zei pampus:

 Geldt daar ook een spoelschema voor ? In de rtfm vind ik eigenlijk weinig terug over onderhoud van deze automaat.

Er is geen spoelschema. 

Het is dezelfde interval als je versnellingsbakolie vervangen.

Maar zoals Pim al aanstipt, Bij de olie verversen van een automaat, blijft er 30-50% olie achter.

Dat zou de m.i. kunnen onder vangen door de olie een week later weer te vervangen (zou je zelf kunnen doen) en een weekje later nog eens.

 

Dit los je dus op door in 1 keer te flushen, tot alle oude olie er uit gespoeld is.

Link naar reactie
2 minuten geleden zei pampus:

I.... waarom ga je niet naar Roodkapje (www.z3specialist.nl) in Reeuwijk. Ruud weet echt (en dat zullen hier velen beamen) alles van de z3, e85/86 en alle types e89.

Als je bij ruud de straat in komt rijden, weet hij al wat er mankeert, Hij heeft alle klachten van deze roadsters al tig keer voor bij zien komen.

Link naar reactie

^ Ja dat zou inhouden Henk dat je dan rond de 110 120 k daar eens voorzichtig over na moet gaan denken, nu dan heb ik nog wel een paar jaartjes met mijn gemiddeld 6k per jaar.

Link naar reactie
4 minuten geleden zei mohikaan:

Als je bij ruud de straat in komt rijden, weet hij al wat er mankeert, Hij heeft alle klachten van deze roadsters al tig keer voor bij zien komen.

 

Ja en er zijn mensen die daarvoor uit de achterhoek of limburg naar hem toekomen, is echt een super adres en ik denk dat dat wel mag zeggen met10 Ruud ervaring met mijn z3 M coupe en nu e89. Als extra toen ik mijn huidige e89 op het oog had was de ontbindende koop voorwaarde dat hij hem goed vond en na een jaar en 8000 km verder kan ik zeggen een probleemloze auto. (Ff afkloppen).....

Link naar reactie
18 uur geleden zei pampus:

Ik zie dat je in Zuid Holland woont, waarom ga je niet naar Roodkapje (www.z3specialist.nl) in Reeuwijk. Ruud weet echt (en dat zullen hier velen beamen) alles van de z3, e85/86 en alle types e89. Ik weet bijna zeker dat hij je in 10 minuten kan vertellen wat het probleem is. En hij hanteert ook als Z specialist prettige tarieven. Hoef je niet te wachten tot 20 april. Ik zou geen 6 weken willen rondlopen met dit probleem. Ik zou er knap zeuwachtig van worden en alle plezier in het rijden verzieken.....

 

wel even bellen, op mail en zo reageert hij niet.... 

Bedankt voor je tip. Veel gelezen over dit bedrijf. Heb een afspraak bij m gemaakt want idd wachten tot 20 april is me bij nader inzien te lang. 👍

aangepast door Peterzzzz
Link naar reactie

Even terugkoppelen

 

Vanochtend met de zwarte schicht langs V Vuuren in Reeuwijk geweest. En inderdaad had hij in no time de oorzaak achterhaald. We zaten r allemaal naast.

Bleek de spanrol van een mutli v riem te zijn. Gelijk vervangen en nieuwe riemen erop. Over de automatische bak zei Ruud maak je daar maar niet druk om die zitten technisch perfect in elkaar en geven zelden storingen. Daarna heerlijk vlot naar huus geboenderd en de inmiddels witte zout schicht enigzins opgekuist. 

 

Leuke zaak aardige kerel die Ruud. En r stond een zeldzaam mooie Z3M klaar voor de verkoop...

 

 

aangepast door Peterzzzz
Link naar reactie
Op 12-3-2018 om 17:00 zei pampus:

t 80 k en geen problemen. Geldt daar ook een spoelschema voor ? In de rtfm vind ik eigenlijk weinig terug over onderhoud van deze automaat.

 

iemand suggesties ?

Ook deze bak is van het filled for life type, maar ongetwijfeld zullen er stemmen op tegen zijn.

Ik weet even niet uit t hoofd welk merk en type bak je hebt maar zoek dat uit en er zijn ongetwijfeld mogelijkheden bij de versnellingsbak specialisten.

 

Voor mij Gertrag dct zijn er ook mogelijkeheden maar ik vind het lastig een keuze te maken.

Niet alle specialisten lijken te weten waar ze over praten ik zal eens bij bmw proberen uit te spitten wat zij zelf in de wandelgangen zeggen...

Link naar reactie

 ^ Ja overal en nergens vind je tegengestelde berichten en of meningen. Nu rijd ik relatief niet veel (6-8k per jaar) en zit ik nu op bijna 80 k. De tendens is een beetje dat je ergens rond de 120 k preventief zou moeten spoelen, maar ja dat hangt dan ook weer af van hoe je de auto rij technisch berijdt. Nu mijn sportstand staat niet zo vaak aan en ik hoef ook niet bij elk stoplicht het eerste weg te zijn. Ook zorg ik ervoor met mijn Alfa verleden dat de motor goed warm is (olie temp boven de 90) voordat ik dan gas geef. Met het koude weer merk je wel dat een koude bak iets harkeriger schakelt dan met warme motor. Over het algemeen merk je eigenlijk weinig van het schakelen, zeer soepel. Ik merk geen verschil tussen de relatief nieuwe Mercedes GLA en de Z4 waarbij de eerste nog geen twee jaar oud is en 16k gereden heeft. Hoewel ik het niet zeker weet is het geen ZF bak maar iets anders, ga wel weer verder googlen.

 

Kortom als die lekker blijft schakelen vooral niets doen. Rond de 120K maar weer eens verder kijken hoe die dan nog reageert. Ik weet van Roodkapje dat dit bijzonder betrouwbare automaten zijn en dat ze relatief weinig klachten kennen.

aangepast door pampus
Link naar reactie
  • 11 maanden later...
Op 18-3-2018 om 09:59 zei sandere39:

Ook deze bak is van het filled for life type, maar ongetwijfeld zullen er stemmen op tegen zijn.

Ik weet even niet uit t hoofd welk merk en type bak je hebt maar zoek dat uit en er zijn ongetwijfeld mogelijkheden bij de versnellingsbak specialisten.

 

Voor mij Gertrag dct zijn er ook mogelijkeheden maar ik vind het lastig een keuze te maken.

Niet alle specialisten lijken te weten waar ze over praten ik zal eens bij bmw proberen uit te spitten wat zij zelf in de wandelgangen zeggen...

 

Sander,

 

 

Heb jij nog verdere research gedaan?

Of je bak laten flushen?

 

Ik zit nu al tegen de 150dkm en geen enkel probleem met de bak, maar toch....

 

Ik heb ook wat rond gebeld en er zitten veel blabla typjes bij.

 

Dusseldorp houdt bij hoog en bij laag vol dat het niet noodzakelijk is.

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.