Ga naar inhoud

Positie cruisecontrol stel motor m52b28


Jan-Willem

Aanbevolen berichten

Hallo!

 

Ik ben bezig om een e36 cruisecontrol te retrofitten voor mijn Z3.

 

Ik heb een installatie handleiding gevonden  van een Z3 met een sjabloon.

Alleen heb ik het gevoel dat de bowden kabel de verkeerde kant op wijst.

 

In de handleiding word een m43 gebruikt daar gaat die wel de logische kant op.

 

Is iemand in de gelegenheid om een foto te maken hoe de stelmotor + bowdenkabel precies zit bij een 2.8 enkel vanos?

 

Hier lijkt het wel of het zo hoort, maar dat betekend dat de bowden kabel in een flinke S-bocht naar de gasklep gaat

 

Fuse Engine - Part 2

 

 

aangepast door Jan-Willem
Link naar reactie
  • Reacties 9
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Heb me z3 niet meer, maar heb zelf ook een cc van een e36 achteraf ingebouwd. Bij mij was de bekabeling niet aanwezig, dus moest die ook aanbrengen. 

V.w.b. de stelmotor weet ik dat de bowdenkabel van een 2.8 anders is qua lengte dan een van een 1.8.

De bowdenkabel van de e36 is veels te lang, want bij dat model zit die bij de koplamp ipv na de veerpoot. Je moet echt de bowdenkabel voor een z3 hebben. Ik heb destijds een nieuwe besteld en volgens mij zijn de bowdenkabels van een z3 1.8 en 2.8 ook al verschillend. Ik heb destijds ook een montagebeugel besteld voor de z3 zodat ik zeker wist dat alles goed stond qua hoek en hoogte,  maar je kan hem ook zelf maken. 

1 tip, tussen stelmotor en montageplaat moeten rubbers zitten anders klikt bij aan uit elke keer een harde magnetische klik door de carrosserie heen. Toen ik hem uit een e36 haalde zaten die nml niet tussen de montageplaat en stelmotor. (Waarschijnlijk omdat die bij dat type auto op een andere plek zit)

Hoop dat je hier iets aan hebt. Heb helaas geen foto voor je, want ik had geen 2..8 wel van een 1.8. Neem aan dat je nu nml alleen een tekening heb. De bowdenkabel moet ongeveer hetzelfde lopen, dus in een lichte boog en voornamelijk gestrekt. Doe je dit niet met de juiste kabel van het juiste type, dan moet je stelmotor teveel trekken en gaat die stuk.

 

Succes en al heb je nog vragen, dan hoor ik ze wel

 

20131019_142526.jpg

Link naar reactie

Even nog wat extra info:  

Heb je de bowdenkabel van de e36 3 serie erbij, of nieuw besteld bij de BMW voor jouw Z3.

Onderdeel nummer van een e36 3 serie 2.8 is namelijk: 65718380077

Die van een z3 2.8: 65718380083. Die van een 1.8 is nog anders qua artikelnummer.

Dit geeft al aan dat de bowdenkabel (als je die van een e36 3 serie gebruikt) niet goed gaat passen ondanks zelfde aansluitingen en waarschijnlijk veel te lang is. Dit i.v.m. andere montageplaats bij dat type auto zoals hierboven al vermeld.

 

Suc6 verder met inbouwen, en wederom bij vragen hoor ik het wel

 

 

Link naar reactie

Ik heb de beugel voor de stelmotor en bowden kabel nieuwe gekocht en de nummers opgezocht via het vin nummer.

 

Ik schrok wel toen ik deen bowden kabel zag, omdat die zo kort is.

Maar de stelmotor zit dus ook een stuk dichterbij dan bij een e36.

 

Bedankt voor de tip om de stelmotor op trillingsdempers te zetten! 

 

 

De cruisecontrol kabelboom is een losse kabelboom die in de auto kabelboom getaped zit, het zal niet makkelijk zijn om deze eruit te halen wanneer de kabelboom nog in de auto zit.

 

2017-08-13_09-51-40

Dit was de complete kabelboom van een e36 328i die ik gesloopt heb.

 

2017-08-13_09-51-11

Dit heb je nodig kwa "hardware"

Stelmotor + bowdenkabel ( Z3 )

Beugel (Z3 )

Bedieningshendel

Besturings kastje

Koppeling schakelaar ( witte )

 

2017-08-13_09-59-16

Dit hou je dan over, ik heb de bruine draden samen laten komen een een dikke bruine draad er aan vast gesoldeerd.

Daarna netjes alles met stoftape ingetaped.

 

2017-08-13_09-52-35

Het besturings kastje past in een vakje achter het handschoenen kastje.

Ik heb wel een hapje uit de zijkant gehaald zodat de stekker spanning vrij aan de zijkant kan zitten.

 

20170809_201309

Ik heb de positie van de beugel veranderd zodat de bowden kabel met een mooie bocht naar de gasklep loopt.

Ik zou altijd even de bowdenkabel aansluiten en dan pas de positie van de beugel aftekenen.

aangepast door Jan-Willem
foto's en info toegevoegd
Link naar reactie
3 uren geleden, BMW-Z-CSi zei:

Niet boren maar gewoon met van die kneedbaar kit vastzetten. Werkt bij mij al jaren uitstekend!

 

Boren levert kans op roest.

 

Kan ook. Als je boort of last wel goede roestpreventie doen ja.

 

Jan Willem,

 

Ziet er niet on aardig uit. Misschien kan Rob een foto maken van zijn situatie. Het loopt zoals je het houdt vloeiend.

Je moet dus ook de hele kabelboom aanleggen zo te zien. Of zit die er bij jou al?

Ik heb destijds alles geslodeerd, niet in de zekeringkast zoals de inbouw handleiding zegt, maar binnen onder het dashboard, alle kabels die je nodig heb komen daar binnen. Vondt de zekeringkast openvallen met die warboel aan draden daaronder niet het fijnste idee. Door de kabelboom te volgen komt die binnen uit, draadjes die ik nodig had toen kaal gemaakt, niet doorgeknipt en de draden erbij gesoldeerd. Is wel even een klusje, maar goed te doen als je de handleiding volgt en ik vond een voordeel van solderen dat het vaster zit dan bij klemmen o.i.d. Geduld en er de tijd voor nemen is het beste.

Die rubbertje is even zoeken maar zien er zo uit, m6 dacht ik maar kan ook m5 zijn (tijd geleden) de binnendraad schroef je op de draadeindjes van de montage beugel, op de draadeindjes van de rubbers kan je dan de stelmotor zetten

images.jpg

aangepast door Blackwwz3
Link naar reactie

Ik heb wel een pdfje inclusief het sjabloon.

Als je je mail adres pmed stuur het pdfje naar jou :)

 

20170809_201309

 

20170809_201319

 

De beugel toch op eigen inzicht vast gezet zodat de bowdenkabel een mooie bocht maakt.

 

De stelmotor zelf heb ik opgesloten met 6 rubbertjes als dat niet voldoende is haal ik paar trillingsdempers.

 

Het blijkt dat de normale e36 cruisecontrol ook een toerental signaal nodig heeft.

 

Auto  Z3            CC  E36               functie

Voilet/geel       voilet/geel         voeding zekering 46 15a

Zwart/wit          zwart/wit           snelheids signaal

Blauw/rood      blauw/rood       remlicht 

Zwart                  zwart                  toerental signaal naar de tellerbak

Nvt                      wit/violet          diagnose

Massa                 bruin/oranje

 

Het werkt, toch wel de fijnste optie vind ik persoonlijk!

Bij ook veel van mijn e30's ingebouwd.

punten die ik heb gevonden met het gebruiken van een normale e36 cruisecontrol


1. het gaten patroon van de stelmotor is anders, ik heb 2 nieuwe gaatjes in de beugel geboord.

2. de kabelboom massa punten heb ik allemaal aan 1 dikke massa kabel gesoldeerd en naar het punt onder de voetsteun gebracht.

3. de Z3 CC heeft geen toerental signaal nodig maar de CC van de normale e36 wel.

4. de stelmotor zat voor de 2.8 met het sjabloon van de Z3 inbouwhandleiding niet mooi, ik heb de positie veranderd zodat de kabel een mooie    
    bocht maakt.
5. de cruisecontrol controle unit heb ik ik onder bij het handschoenen vakje kunnen plaatsen wel moest ik een hapje uit het bakje halen zodat de
    stekker er niet tegen aan kwam.

aangepast door Jan-Willem
Link naar reactie

Top en mooi toch dat het werkt. Alleen geen toerental signaal.... 

Hmmm zou zeggen dat bij een heuvel op en of af je het wel nodig zou hebben, echter snelheid is snelheid..

 

Qua gaten kan het kloppen, je heb 2 typen stelmotor. De oudere versie heeft ook een grotere ronde stekker. Kan ook net andersom wezen, dat de kleinere juist de oudere is, maar er zijn 2 types, dus dat dan de gaten niet matchen is logisch

aangepast door Blackwwz3
Link naar reactie

Het toerental signaal word origineel niet gebruikt bij een Z3.

Met deze "normale e36" retrofit dus wel.

 

Hij werkt trouwens perfect en houd de snelheid ook heel netjes vast, ook bult op en af :thumbup:

 

Edit;

Zou dit topic verplaatst kunnen worden naar doe het zelf?

Er staan heel wat handige tips in.

aangepast door Jan-Willem
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.