Ga naar inhoud

Rattelend geluid Z3 2.0 1999 met 6 cilinder M52B20


RoadsterZ3

Aanbevolen berichten

Hallo, herkend iemand dit??  Ik heb een Z3 2.0  6 cilinder 1999 M52TUB20 motor. (112.000 ECHTE kilometers)

De auto rijd als en speer en rijd echt zoals hij hoort te rijden.

Alleen....: onder bepaalde omstandigheden hoor ik ineens een irritante "rattel"    Dit is maar zeer kort en onder deze omstandigheden:

  1. Auto starten als hij koud staat : niets te horen!
  2. Als de temp meter op 1/4 staat en dan ergens tussen stationair en 12oo toeren hoor ik dan ineens een irritant gerattel. 
  3. Zodra de motor iets warmer wordt is het weer weg...... vaak krijg je niet eens de kans om te stoppen en te luisteren.... 
  4. Maar ik wil er WEL vanaf
  5. WIE HERKEND DIT ????
aangepast door RoadsterZ3
Link naar reactie

Bij een dubbel vanos is het goed te doen als je handig bent.

Een vanos setje van beisan kopen met een anti rattle kit.

 

De dubbel vanos zijn vaak stukken slechter dan de enkel vanos.

De o-ringen worden heel snel slecht en dat heeft meer met leeftijd te maken dan met de kilometerstand.

 

Verder zijn zulke ratels altijd lastig te beoordelen vanaf een "toetsenbord"

 

 

 

aangepast door Jan-Willem
Link naar reactie

Thanks,

Ik zal nog eens laten luisteren door een echte specialist. (Frank de Zwart in Hulst, 20 minuten van mij )

 

Note: overal lees ik wel dat bij Vanos problemen dit ook voelbaar is met rijden: minder trekkracht, niet lekker stationair lopen, geen mooi liniair verloop van het vermogen..  Dit alles heb ik niet.  Zoals ik al aangaf: de auto rijd perfect en rijd zoals de 6 cilinder behoort te rijden...

aangepast door RoadsterZ3
Link naar reactie

Ik herken dit zeker;;  zelf eigenaar van  een Z3 uit 1999, 6 cilinder, 2 liter met een km-stand van 216 k.   Ik hoorde het geratel verleden jaar voor het eerst bij de km-stand 205 K

Het geluid komt van onder de auto; bij de BMW- specialist langs geweest en de voor de hand liggende zaken gecheckt, zoals beplating bij uitlaat/spruitstuk, Vanos kon geschrapt worden omdat de motor prima loopt, zowel bij koude als warme motor.  Ook gedacht aan hydraulische kettingspanner...  Echter toen de Z3  op de brug stond, en het geluid goed te traceren werd, bleek de oorsprong van het geluid te komen vanuit het carter!   Ook was er duidelijk een trilling voelbaar wanneer je je hand op de carter pan houdt (aan achterzijde, dus bij het koppelingshuis)  

En dit alles is voorbij bij een warme motor.   De BMW-man denkt aan een pulserende olie pomp ( maar waarom alleen bij koude motor?)  Kan het kwaad?  Waarschijnlijk niet?   Feit blijft, dat het irritant is...   Of zou het toch die hydraulische kettingspanner zijn?   

 

Link naar reactie

Oke, bedankt voor de reactie:

DISA is het niet. Stekkertje los maakt geen verschil. VANOS geloof ik ook niet omdat de auto echt goed rijd zoals hij hoort te rijden. Dus keurig netjes stationair draaien, Goed en soepel optrekken., mooi liniair vermogenopbouw. Dus allemaal prma.

Ik heb ook het idee dat het ergens van de onder/achterkant komt. Heeft iemand hier ervaring mee?   Pulserende oliepomp of die hydraulische kettingspanner ?  Ik hoor het graag !

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Het stekkertje van de disa losmaken is een goede check maar zegt niet alles. Als de hex verbinding met de klep versleten is dan kan de klep gewoon heen en weer bewegen. 

 

De disa losmaken en voelen of er speling zit op de klep.

 

Het zou ook je Vanos kunnen wezen. Voor mijn Vanos revisie kon ik duidelijk merken dat de auto na 3000 toeren een extra "boost" kreeg. De motor was voor de rest stil, geen ratel. Na mijn Vanos revisie (seals + anti rattle) kreeg de motor onderin het toerental meer power en was  de boost rond 3000 ook verdwenen maar elke keer als ik de auto koud start hoor ik de Vanos ratel. Ik vermoed dat de olie uit de Vanos cilinders loopt. Zodra je de auto start moeten de cilinder eerst weer onder oliedruk komen. Er zit altijd wat speling op de cup gears en op de Vanos piston wanneer het systeem op druk gebracht wordt dan hoor je die speling. Als het goed is zit er een pressure retainer, in combinatie met een solenoid valve, in het systeem die het zaakje op druk houd. Beisan had geen verklaring voor het geluid en vond deze theorie het meest aannemelijk.

 

Als je met een net gestarte motor gas geeft tot 3000-3500 toeren hoor je dan ook de ratel?

 

Wat de kettingspanner betreft. Ik heb een m52tub20 en die heeft een veer en is niet hydraulisch. Makkelijk te vervangen en kost een tientje. Als je kettingspanner de ratel veroorzaakt zou je dat moeten horen als je het gas los laat. De spanning van de motor valt dan weg en dan moet de ketting spanner het zaakje onder druk houden. Doet hij dat niet dan rammelt ie.

 

Een pulserende of caviterende pomp kun je voelen. Zowiezo aan de carterpan en misschien ook aan het oliefilter huis. 

 

 

aangepast door G.Knulst
Extra info
Link naar reactie
  • 8 maanden later...

Hier ben ik weer: die irritante ratel hoor ik nog steeds onder bepaalde omstandigheden. Ik kan het niet vinden.. Koude motor: niets te horen. Warme motor:  niets te horen. "Ergens tussen koud en warm (dus in de opwarmfase):  soms die irritante ratel.. Echt een rot geluid alsof ieder moment de motor het kan begeven. Het klink alsof er "iets"  aanloopt tegen een draaiend deel....En dan ineens plotseling niks meer te horen... Verder: de auto rijd prima, start goed, loopt gelijk mooi stationair, heeft voldoende trekkracht en dat ook mooi lineair over het toerengebied. Kortom: rijden is niets aan te merken ook niet als de ratel te horen is...... Wie heeft een goed advies ???? Wie weet wie me zou kunnen helpen ?? Alvast bedankt !!

Link naar reactie

De auto is inmiddels ook al twee keer voor langere periode naar Frank de Zwart geweest.  Heeft het geluid wel een keer gehoord, maar dan te kort om vast te stellen waar het vandaan komt.. kortom: het blijft tot op heden een mistery...

 

Link naar reactie

Frank de Zwart zegt mij niks, ben die naam ook nog nooit tegen gekomen op andere fora.

 

Ik weet niet waar je in de buurt woont maar Bas Roos is een goed adres voor BMW's.

Je kan hem altijd is bellen en vragen naar advies.

 

Sowieso is het erg lastig zoeken naar een probleem wat er maar even is.

 

De ratel is door het hele toerenbereik te horen in "lauwe" toestand?

 

 

 

Link naar reactie

Jan Willem, ik woon in Zeeuws Vlaanderen en Frank de Zwart is de BMW specialist. Frank heeft erg lang voor de BMW garage gewerkt (Verbrugge) en nu al een groot aantal jaren zelfstandig. (google maar eens)

Bas Roos in Oss ziet er ook betrouwbaar uit.  Het probleem is dat de auto dan door en door warm staat en er dan weer niks te horen is......

Koude motor: niets te horen. Warme motor:  niets te horen. "Ergens tussen koud en warm (dus in de opwarmfase):  soms die irritante ratel.. Echt een rot geluid alsof ieder moment de motor het kan begeven. Het klink alsof er "iets"  aanloopt tegen een draaiend deel en dat door het hele toerengebied. Ook als ik de koppeling intrap hoor je het.  En dan ineens plotseling niks meer te horen... Verder: de auto rijd prima, start goed, loopt gelijk mooi stationair, heeft voldoende trekkracht en dat ook mooi lineair over het toerengebied. Kortom: rijden is niets aan te merken ook niet als de ratel te horen is......

Dan toch maar eens naar Bas Roos rijden ..?

Link naar reactie

Ik zou sowieso Bas Roos even bellen om te vragen of hij een idee heeft wat het kan zijn.

 

Waar je ook naar toe gaat je zult altijd de auto achter moeten laten aangezien het van koud naar lauw gebeurd.

 

Met een schroeven draaier waar je een oor tegen aandrukt ( het handvat ) kan je het geluid misschien beter lokaliseren.

 

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Hoi,

Ik heb een 2.0 uit 2000 en heb sinds april ditzelfde geratel. Bij het uitrijden uit de winterstalling begon de motor te ratelen. Ik heb hem meteen uitgezet en dacht in eerste instantie dat het de onderste kettingspanner was, deze heb ik meteen vervangen, maar het geluid bleef. Wel merkte ik dat het ook alleen te horen is als de motor warm begint te worden. Als ie koud is of goed warm hoor je niets.

Toen dacht ik dat het een los hitteschild was. De 2 schildjes boven de uitlaatspruitstukken kunnen rammelen. Trek ze maar is iets omhoog en laat dan los. Die van mij rammelen dan. Het lijkt wel of ze bij een bepaalde temperatuur en toerental iets losser gaan zitten. Om het te testen heb ik er een stuk rubber tussengeduwd en gas gegeven het geluid werd minder, maar ging niet helemaal weg. Het is erg moeilijk om te kijken bij de spruitstukken. De schildjes zitten aan de spruitstukpakking vast. Misschien zijn er een paar moeren losser gaan zitten waardoor er ruimte is gekomen op de pakking en het geheel daardoor trilt. Hier nog steeds niet 100% overtuigd dat het geluid daar vandaan komt, omdat mijn Vanos ook niet goed werkt en dus kan rammelen. Ook heb ik een kapotte lambda sensor waardoor de auto niet mooi loopt bij koude start. 

Ik ga eerst deze week eerst de lambdasonde vervangen en de Vanos staat voor de winter op de planning. 

Ik hoop dat je iets aan mijn verhaal hebt.

En dat we er achter kunnen komen wat dit irritante geluid veroorzaakt.

Mvg

Link naar reactie

Uit de winterstalling en ratelen; kijk ik niet van op, voor zover dat na even draaien weer op houdt. M.i. is dat de olie die, in de wintermaanden weg gezakt is naar het carter, die de cilinderkop nog niet opnieuw bereikt heeft. Kleppen/tuimelaars rammelen dan door gebrek aan olie.

Als het langer aan houdt, zou ik het oliepeil controleren. Olie juiste specs?

Link naar reactie

Tikkende klepstoter herken ik wel. Meerdere m52s gehad met dit "probleem".

Daar zou ik ook niet van schrikken.

Dit is echt een geluid alsof er een hitteschild resoneert. Bij mij iig. Wat maakt een ratelende Vanos precies voor geluid?

Link naar reactie

De Vanos kan de motor bij hoge toeren meer lawaai laten maken.. Je herkent het geluid nadat je het verschil een keer hebt gehoord. Althans ik meende niets aan de hand, maar na revisie en mooier geluid bij toeren boven de 3000.

Link naar reactie

Gisteren de Lambdasonde bank1 na de kat vervangen. Storingen zijn weg. Motor staat nog steeds te schudden bij koude start. Zal toch de Vanos zijn denk ik. Overigens geen geratel gehoord dit keer. Bij het uitlezen met INPA zag ik dat de outlet koelwatertemperatuur op -5 graden staat.

Is dit de temperatuursensor die op de zijkant van de radiateur zit? Normale koelwatertemperatuur geeft wel goed aan.

 

Link naar reactie
Op 1-7-2018 om 12:23 zei Vinnie:

Gisteren de Lambdasonde bank1 na de kat vervangen. Storingen zijn weg. Motor staat nog steeds te schudden bij koude start. Zal toch de Vanos zijn denk ik. Overigens geen geratel gehoord dit keer. Bij het uitlezen met INPA zag ik dat de outlet koelwatertemperatuur op -5 graden staat.

Is dit de temperatuursensor die op de zijkant van de radiateur zit? Normale koelwatertemperatuur geeft wel goed aan.

 

Bij mij geeft de zelfde sensor -48.00 graden aan. Motor temperatuurmeter bij ook normaal. Dacht aan uitleesfout van INPA. of moet die echt een goede waarde geven? Motor loopt perfect

Link naar reactie

Ok, dan denk ik dat hij er bij ons niet in zit. Geeft trouwens bij mij ook -48 ipv -5. Had ik verkeerd gezien.

Ik kan hem ook nergens vinden in ETK. 

Sensor zijkant is een temperatuurschakelaar voor de elektrische koelvin, ben ik achter.

Mijn motor loopt nu ook een stuk beter na vervangen lambdasonde. Nu de Vanos nog....... (zoek nog een goede manual) Geratel vandaag niet gehoord, ik word zeker gek....

aangepast door Vinnie
Aanvulling
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.