Ga naar inhoud

Acceleratie tijden 0-100 Z4 3.0


Deejac

Aanbevolen berichten

Beste forumleden,

 

Ik heb behoorlijk rond zitten neuzen op dit forum en kom veel tegen over compressorpraat, chiptuning, K&F filters etc. Echter, ik ben eigenlijk benieuwd wat voor een tijden jullie in de praktijk halen qua acceleratie (standaard of aangepast). Nu weet ik dat alles om het gevoel gaat en geloof me, mijn huidige auto trekt mooi uit bochten weg en het geluid is helemaal top! (Z4 3.0i, M6) :cool:

 

Maar.... ik heb toch het gevoel dat ik nooit en ten nimmer de fabriekstijd van 5.9 of 6.1 seconden (afhankelijk welke site je kijkt) haal. Met veel pijn en moeite haal ik net 6.7 sec. Nog steeds niet traag, maar het valt me toch een beetje tegen, dit is namelijk dikke leasebak territorium. :sCo_chinscratch:Heb de afgelopen drie keer Euro98 getankt en het luchtfilter/olie zijn onlangs vervangen. Ik heb tevens een vriend laten rijden, om uit te sluiten dat het aan mijn schakelen lag. Die komt op exact dezelfde tijden uit (gemeten met 2 telefoons op basis van GPS).

 

Nu is mijn vraag; Welke tijden meten jullie?  (vermeld even de motorinhoud, versnellingsbak en de evt. aanpassingen)

 

Hopelijk is er niets aan de hand met mijn auto en is mijn tijd redelijk "normaal". Maar mochten er nou ook bepaalde suggesties zijn wat er eventueel gerepareerd moet worden, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag.

Link naar reactie

Ik heb geen Z4 3.0 en heb geen ervaring met die auto. Maar je zou eens het vermogen kunnen laten meten op een vermogensbank. Als daar duidelijk te weinig vermogen wordt gemeten, ben je in misschien iets dichter bij een oorzaak.

Link naar reactie
  • Administrator

Maar dan moet je denk ik eerst andere oorzaken uitsluiten. Sander stelt een hele valide vraag: grotere wielen remmen je acceleratie nogal af.  Zo zijn er vast wel wat meer oorzaken denkbaar. Originele luchtfilter? Originele uitlaat? Etc., etc. 

Link naar reactie
  • Administrator

Z4 3.0 0-100 kom wel onder 7sec denk ik maar....

inmiddels 14 jaar oud 19" velgen en achterbanden die 275 breed zijn helpt allemaal niet om die 5.9sec te halen 

Link naar reactie

Bedankt voor alle reacties. Uiteraard helpt de leeftijd (2003) niet mee.:sCo_unsure:

 

@sandere39 Het zijn de "standaard" style 106 velgen in breedset. 

Dus: voor 225/40/R18, achter 255/35/R18.

 

Ter info, de Z4 haalt met de huidige omtrek geen 100 in de 2. 

 

@Emi Inderdaad iets wat op de planning staat.

 

@Maurits Alles is standaard aan de auto, op het K&F luchtfilter na. 

Link naar reactie
  • Administrator

En is het K&F filter een kelk, of een inlegfilter?

 

Ik denk trouwens dat de acceleratietijd van de Z4 "in de boekjes" gebaseerd is op 17 inch. Dat was in 2003 ook de standaard bandenmaat, 18 inch was een optie.

 

Ik wil binnenkort best eens een keer gas geven in mijn 3.0i, maar ik vraag me af wat je daar aan hebt. Die staat op 19 inch, heeft een ander inlegfilter en heeft na de voordemper een ander uitlaatsysteem. Ik weet dus niet of dat een heel zinvolle vergelijking oplevert; met name van de 19 inch banden verwacht ik wel een sterk vertragende werking ...

Link naar reactie

het enigste belangrijke wat ik altijd vind met acceleratie is dat ik sneller weg ben bij het stoplicht dan de gene naast me. tijden zijn maar tijden, meestal gedaan onder perfecte omstandigheden en soms zelfs op een rollenbank oid. 9 van de 10 keer ben ik als eerste weg bij het stoplicht en alleen snellere auto's ( gechipt of niet etc) zijn sneller weg/ blijven naast me. het talent van de bestuurder telt ook nog eens mee. ook zit je met TC uit etc.

 

er zitten gewoon zoveel factoren aan vast dat ik me afvraag wat die tijd nu eigenlijk zo boeiend maakt ? op scheppen op feestjes ?

Link naar reactie

Kijk naar Max dat scheelt al een stuk ,

Bijna lege tank, zo licht mogelijk ,weinig luchtweerstand, spiegels weg, ruitenwissers verwijderen , passagiers stoel er uit, alle luxe er af en of uit.

Verder als je twijfeld aan het uiteindelijke beschikbare vermogen t.o.v de fabrieksopgave zul je toch echt naar een rollen testbank dienen te gaan om te kijken wat er overblijft op je achteras en zul je op basis daarvan bij geconstateerd vermogens verlies systematisch de veroorzakers diennen op te sporen. Vaak zijn fabrieks- opgave met ge-idealiseerde  (genormeerde) omstandigheden geproduceerd en zegt dus dan ook niet direct alles over de uiteindelijke prestaties op de weg. Zo rijd een Tank volgens de EU norm (groener) dan een fiat 500 qa CO2 percentage.

Maar goed wil je je " probleem" verhelpen  cq de acceleratie verbeteren ga dan  naar een tuner als blijkt dat de fabrieks-afstellingen en de diagnose testkast Dealer of specialist geen afwijkingen constateert waardoor je motor en of de aandrijflijn ondermaats presteert.

Maar goed als het alleen om de acceleratie gaat of je gevoel . Kun je er alleen zelf antwoordt op geven of laten geven .

Link naar reactie

Ik doe dit keer even niet mee met deze acceleratietest...... :P

Volgens de laatste officiële lasermeting van de sterke arm was mijn acceleratie onlangs ruim boven de wettelijke norm en reden voor een uitnodiging voor een nader gesprek.

Link naar reactie

@MauritsHet is inderdaad een k&f inleg filter, geen kolk. En het formaat velg klinkt plausibel.

 

@lightning87 Opscheppen op feestjes, daar hou ik niet van. Ik vertel wel vaak dat ik met het dak open ben gekomen, dat is voor mij met name boeiend:).

Ik vroeg mij af wat nou vergelijkbare "praktijk" tijden zijn en of er iets mis is. Over technische specificaties wordt veel geïdealiseerd (verbruik, gewicht), maar ik dacht dat acceleratie wel redelijk zou moeten kloppen.

 

@MNZ3M Een tuner is voor mij niet noodzakelijk. Ik heb 4 jaar met open dak genoten van een Z3 1.9 en dit is nu een stuk vlotter en voorlopig snel genoeg. Ik heb vandaag hetgeen gedaan wat het dichtst bij een testbank komt; de Autobahn. Het trok allemaal vlotjes door tot de 200 en toen begon het kruipen tot 236 km/h op GPS. Iets wat volgens mij redelijk in de buurt komt van de fabriek specificaties. Ik denk dan ook dat er nog altijd 200+ paarden op stal staan. Voorlopig heb ik dus (zeker na alle reacties: banden, leeftijd) geen directe aanleiding dat er echt iets mis is. Wellicht komt de testbank eind dit jaar, eerst nieuwe velgen.

 

@JK-Z4-3.0iZeer herkenbaar. Ik ben oom agent gelukkig nog niet tegengekomen. Probeer dan ook redelijk rustig te rijden en alleen te gassen waar en wanneer het kan. Voor mij werkt het motorgeluid binnen wel zeer verslavend. Vooral even goed doorhalen in de 2 is verleidelijk. Beter gezegd een cursus zelfbeheersing op wielen. :sFun_whistle:

 

Link naar reactie

deze acceleratietest

 

Kan nooit een echt item zijn tenzij hij te lang duurt en je boven de maximum snelheid uit komt + een marge van ca 5%.

Maar goed ieders zijn recht om de specs van zijn auto uit te proberen of te verifieren voor eigen risico of vermaak

Link naar reactie

250 zal wel tellerkilomters zijn, 236 op gps is waarschijnlijk +- 250 op je teller ( waar dus je begrenzer op zal ingrijpen niet op 250 gps kilometers) komt bij dat hij andere maat heeft wat dus iets meer kan laten afwijken van teller in vergelijking met echte KM's

 

daarnaast er zijn apps om je optreksnelheid te meten bijv op basis van je gps gegevens, je hoefd dus niet zelf op start en stop te duwen.....

Link naar reactie
10 uren geleden, Tjibbe zei:

Hoezo meet je de tijd met een telefoon met GPS? Druk je op stop als je telefoon zegt dat je 100 rijdt?

 

 

Dit is de enige goede opmerking in dit topic.

Het is compleet irrelevant om te mijmeren over tijden als je geen betrouwbare en repeteerbare manier van meten hebt.

Snelheid van teller of obd signaal aflezen is totaal niet nauwkeurig (tellerafwijking) en een telefoongps kan maar 1x per seconde een nmea sample geven...

Dus als je tel.gps met een acceleratie app 7seconde aangeeft zou dat tussen 5 en 9 seconde betekenen aangezien die apps een start en een stop moeten zien

Link naar reactie

@GuidoK Dat is inderdaad een goede vraag en heb dan ook proberen uit te zoeken hoe het zit. De twee telefoons die ik heb gebruikt starten op basis van de acceleratie meter in de telefoon (ook wel gravitatie sensor of g kracht sensor). Dus hij start exact op het moment dat je de koppeling loslaat.

 

Wanneer de 100 is bereikt is lastiger. De nauwkeurigheid van de GPS wordt op dat moment aangegeven in meters, die bedroeg +-3m op de Galaxy S7 en +- 5m op de Oneplus5. Of de app vaker refreshed dan 1maal/sec, weet ik niet. Dit zou wel zeer onnauwkeurig zijn idd.

 

Een snelheid van 100km/h = 27,8 m/s. Dus een fout van +- 3m komt ongeveer neer op +- 0,1 sec (theoretisch). Perfect is het natuurlijk zeker niet, maar wellicht nauwkeurig genoeg om te zeggen dat hij minder snel trekt dan gespecificeerd. De twee telefoons zaten ook 5 metingen niet verder dan 0,3 sec. van elkaar af qua tijd. 

 

Ik heb bovendien de snelst gemeten tijd vermeld in m'n verhaal. Maar eigenlijk moet je dus het gemiddelde pakken van de 5 tijden, gezien de nauwkeurigheid +- is, toch? Dit pakt alleen maar ongunstig uit. :sCo_unsure:

 

Maar goed testbank is the way it is, dat blijkt maar weer. :)

Link naar reactie

Heerlijk zo'n automaat, schakelt vele malen beter dan ik en als ik wild word zet ik hem op sport. Ik heb dat al twee keer gedaan in 6 maanden......

 

kortom boeiendddddd

Link naar reactie

Ik heb nou al 3x een reactie getypt maar gekozen hem niet te plaatsen. Toch wil ik er nog iets kleins over kwijt.

 

Een app...

 

Dat was hem.

 

Om nou toch nog maar wat moed in te spreken: die dikke leasebakken halen hun opgave ook niet, dus je kunt ze nog steeds pakken. Behalve natuurlijk de leasebakken die je niet kunt pakken, dat dan weer wel.

Link naar reactie
21 uren geleden, Deejac zei:

@GuidoK

 

Maar goed testbank is the way it is, dat blijkt maar weer. :)

 

Nee, voor een acceleratietest gebruik je óf laserapparatuur (duur), óf een 10hz gps.

Ik heb gewoon een 10hz gpsje; die kosten 60 euro ofzo en zijn zodoende dus op iig 0,2sec nauwkeurig.

Het is dus heel simpel en financieel voor iedereen mogelijk om een goede acceleratietijd te meten.

 

En als je eenmaal de tijdwaarneming goed voor mekaar hebt kom je er ook gelijk achter dat het moeilijk is om consistent 0-100 tijden te klokken met een 2wd auto. Zeker als je wat vermogen onder de kap hebt.

100-200 is eigenlijk interessanter (of 80-120 ook)



Wanneer de 100 is bereikt is lastiger. De nauwkeurigheid van de GPS wordt op dat moment aangegeven in meters, die bedroeg +-3m op de Galaxy S7 en +- 5m op de Oneplus5. Of de app vaker refreshed dan 1maal/sec, weet ik niet. Dit zou wel zeer onnauwkeurig zijn idd.

Een snelheid van 100km/h = 27,8 m/s. Dus een fout van +- 3m komt ongeveer neer op +- 0,1 sec (theoretisch). Perfect is het natuurlijk zeker niet, maar wellicht nauwkeurig genoeg om te zeggen dat hij minder snel trekt dan gespecificeerd. De twee telefoons zaten ook 5 metingen niet verder dan 0,3 sec. van elkaar af qua tijd. 

 

Het is heel simpel, de gps chipset in je telefoon kan maar 1x per seconde een nmea sample afgeven. De nmea data zou je ook RAW kunnen uitlezen en dan kan je het zelf zien.

Als de telefoon het nauwkeuriger weergeeft, dan interpoleert hij. Of dat nauwkeurig is laat ik in het midden, maar feit is dat het dan geen meting is, dus er is dan ook geen zekerheid over.

Neem je een 10hz gps (ze zijn er geloof ik ook al in 20hz), dan is die onzekerheid plots weg omdat het dan een werkelijke meting betreft.

 

11 uren geleden, pampus zei:

 

kortom boeiendddddd

 

Forumleden die het niet zo boeiend vinden zouden er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om niet te reageren.

Zo blijft er meer forumruimte over voor leden die wel inhoudelijk willen discusseren...

 

 

 

aangepast door GuidoK
  • Like 1
Link naar reactie

Nou, soms vinden andere weggebruikers of zelfs mensen langs de kant je acceleratie wel interessant en komen ze je speciaal achterna om te vragen waarom je zo hard ging. :wub:

  • Like 9
Link naar reactie

Met de sjoemel software en andere trucjes (bijna lege tank,  testdriver van ca. 60kg?) van de fabrikanten heb ik weinig vertrouwen in hun cijfers.

De snelheidsmeter in de km teller, schijnt ookstandaard 3% te hoog aan te wijzen.

(als je 106 rijdt vlgs je teller, rijd je dus maar 103km/uur.  Trek er 3 km meetfout vanaf en je krijgt net geen bekeuring.:sSic_toilet:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.