Ga naar inhoud

Z3 wide body 2.8 met nog een maagdelijke kilometerstand


Aanbevolen berichten

Oke, wellicht iets minder maagdelijk. Ik ben op zoek naar een leuke 2e auto voor erbij. Daarbij is mijn oog komen te vallen op een Z3 2.8 wide body uit '98.

 

Zoals al gezegd, het moet een auto worden voor erbij maar ik ben verder niet echt heel bekend met BMW. De 2.8 heeft, ongeveer 280.000 op de teller.

 

Nou ben ik hier het forum al enige dagen aan het volgen. Het zijn nogal wat topics, maar ik kan tot op heden nog niks terug vinden over motor / versnellingsbak problemen bij die kilometerstand. Wel enorm veel duidelijke how to's :) Dat er wellicht wat rubbers en ophangings onderdelen aan vervanging toe zijn verbaast me niks en is ook geen probleem.

 

Mijn vraag aan jullie, iemand ervaring met een 2.8 een meer dan 2,5 ton op de teller? Er wordt nog net geen 5000 voor de auto gevraagd. Is dat redelijk? Hij is zonder hardtop, dealer onderhouden (al hoeft dat niet persee een goed teken te zijn)

 

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

 

Groet,

 

Tim

Link naar reactie

motor/versnellingsbakproblemen ?  denk dat dat ten eerste niet zoveel voorkomt, denk dat je dan hooguit te maken krijgt met een pakkingkje of wat rubbers. voro de rest heb je normaal slijtage.

Link naar reactie

dealer onderhouden (al hoeft dat niet persee een goed teken te zijn)

Dat is essencieel om een goede indruk te kunnen hebben voor de staat van de auto .Bij goed onderhoud kun je in principe niet voor grote verrassingen komen te staan. Dan is er niet gelijk alles met de auto aan de hand. en kun je makkelijk achter halen wat er recent aan onderhoud is gedaan en wat er te verwachten is. Uiteraard geeft de" maagdelijke" kilometer stand antuurlijk wel een indicatie m.b.t. slijtage motor en versnellingbak .Maar dat is logisch en hoeft niet direct een probleem te zijn naar daar kun je daar ook naar laten kijken en bij een proefrit zal kunnen blijken of daar extra kosten voor kunnen aankomen of dat je hem beter kunt laten staan. Laat bij twijfel de auto keuren door een specialist of vraag een keurings rapport en wellicht schriftelijke garantie.

aangepast door MNZ3M
tekst foutje
  • Like 1
Link naar reactie
4 uren geleden, timzel86 zei:

iemand ervaring met een 2.8 een meer dan 2,5 ton op de teller?

De onze (2.8, '97) heeft 250K+ gelopen, waarvan ongeveer 100.000 kilometer in ons bezit.

Motor en bak kunnen dat soort kilometrages prima hebben, mits regelmatig en met juiste materiaal onderhouden.

 

Let bij die kilometerstand op (tenzij je er in onderhoudsdocumentatie niets van kan vinden) vooral op ophanging en aandrijflijn.

Bekende slijtagedelen zijn ophangingscomponenten van de vooras, hardyschijf en kruiskoppeling van de cardanas.

Mocht je rubbers/draagarmen moeten vervangen, kies dan voor Meyle HD-componenten: die zijn een fractie duurder, maar véél duurzamer dan origineel...

 

Zoals hierboven al gezegd: een inspectie ter plekke en een proefrit vertellen je meer dan de omschrijving van de verkoper...

 

Let bij een 2.8, vooral met hogere kilometerstand, op:

  • rustige stationairloop: slecht/onregelmatig stationair kan een sensor/bobine/lekke carterontluchting zijn
  • bekijk de olievuldop en de vulopening op het motorblok: aangekoekte prut (sludge) betekent dat-ie veel korte stukjes gereden heeft. 
  • geklapper/vibraties ter hoogte middenconsole bij hogere toeren/opschakelen: versleten hardyschijf of kruiskoppeling cardanas
  • ongelijkmatige bandslijtage: versleten/beschadigde ophanging
  • rammel in voorste deel uitlaatsysteem bij koude motor (ter hoogte voorstoelen): katalysator die op z'n laatste benen loopt
  • toestand van de koelslangen: geen tekenen van haarscheuren/lekjes/uitdroging?

Mocht het in de documentatie niet te vinden zijn, budgetteer in ieder geval voor nieuwe versnellingsbak- en differentieelolie, die worden vaak overgeslagen bij onderhoudsbeurten...

aangepast door pimgmx
  • Like 1
Link naar reactie
  • Administrator

Welkom!

 

16 uren geleden, Scorpion zei:

Rob, kom er maar in :) 

Ik kan het eigenlijk niet beter omschrijven dan Pim hierboven al heeft gedaan.

 

Laat hem goed nakijken, Reeuwijk is niet zo heel ver van Den Bosch... :rolleyes:. Controleer ook of de auto alle opties heeft die jij graag wil hebben. Niet alles is achteraf (makkelijk) in te bouwen.

Link naar reactie
6 uren geleden, BMW-Z-CSi zei:

Welkom!

 

Ik kan het eigenlijk niet beter omschrijven dan Pim hierboven al heeft gedaan.

 

Laat hem goed nakijken, Reeuwijk is niet zo heel ver van Den Bosch... :rolleyes:. Controleer ook of de auto alle opties heeft die jij graag wil hebben. Niet alles is achteraf (makkelijk) in te bouwen.

Zoals een M50/inlaat spruitstuk ;)

Link naar reactie
Op 2017-5-31 om 06:50, timzel86 zei:

Er wordt nog net geen 5000 voor de auto gevraagd. Is dat redelijk?

Niemand van hier kent de technische staat v/d auto en hoe hij er uit ziet 

De prijs zul je dus zelf moeten bepalen door er een paar te vergelijken. 

Link naar reactie
4 uren geleden, timzel86 zei:

...M50/inlaat spruitstuk...

Da's relatief makkelijk, zeker als je een kant-en-klaar omgebouwd spruitstuk aanschaft.

 

Opties die óf moeilijk zijn om in te bouwen, óf duur om achteraf te doen (aan jou of je die optie wel/niet belangrijk vindt):

  • airco: veel gedoe als die er nog niet inzit
  • rolbeugels: redelijk wat werk en DUUUUUUUUUR als je het met originele onderdelen wil doen (ja, ook 2ehands niet goedkoop te vinden)
  • stoelen: sportstoelen en vooral M-stoelen zijn zó gewild dat een bedrag van 4 cijfers voor een set stoelen geen uitzondering is. Stoelen met slijtsporen zijn vaak goed op te knappen, mits het leer niet gescheurd is, laat je dus niet afschrikken door een auto met M-stoelen met wat kale plekken...
aangepast door pimgmx
Link naar reactie
2 uren geleden, pimgmx zei:

Da's relatief makkelijk, zeker als je een kant-en-klaar omgebouwd spruitstuk aanschaft.

 

Opties die óf moeilijk zijn om in te bouwen, óf duur om achteraf te doen (aan jou of je die optie wel/niet belangrijk vindt):

  • airco: veel gedoe als die er nog niet inzit
  • rolbeugels: redelijk wat werk en DUUUUUUUUUR als je het met originele onderdelen wil doen (ja, ook 2ehands niet goedkoop te vinden)
  • stoelen: sportstoelen en vooral M-stoelen zijn zó gewild dat een bedrag van 4 cijfers voor een set stoelen geen uitzondering is. Stoelen met slijtsporen zijn vaak goed op te knappen, mits het leer niet gescheurd is, laat je dus niet afschrikken door een auto met M-stoelen met wat kale plekken...

 

Airco zit er in. De vraag is of ie het nog doet. Maar daar kunnen we vrij eenvoudig achter komen.

 

Die sportstoelen, dat heb ik hier inderdaad op het forum voorbij zien komen. Leuke investering :)

 

Die rolbeugels is nog inderdaad een dingetje, naar mijn weten zijn dat toch gewoon die beugels achter de stoelen (is dat gewoon ook niet verplicht?)

 

Ik zit er eigenlijk een klein beetje mee dat er geen hard top bij zit. Maar die lijkt nog redelijk te overzien.

 

Screenshot_20170601-134353.thumb.png.0bee56bbe63807f9558991b03bdfdb15.png

aangepast door timzel86
Edit tekst
Link naar reactie
2 uren geleden, timzel86 zei:

...zijn dat toch gewoon die beugels achter de stoelen (is dat gewoon ook niet verplicht?)...

Ja, dat zijn ze. 

En nee, ze zijn niet verplicht. 

't Lijkt erop dat ze wat vaker gemonteerd werden op de latere bouwjaren, maar ook daar zijn ze zonder geleverd...

Op de foto zijn én de rolbeugels én de 'beha'-windvanger te zien, beide zijn begeerde extra's.

 

De Z3-airco is niet al te high-tech, wat diagnose/reparatie relatief behapbaar maakt, mocht 't überhaupt nodig zijn om er aan te sleutelen.

En met dit weer is 't prima te testen of-ie wel koud wordt, je weet snel genoeg of er iets mee is... :rolleyes:

 

Hardtop: ik heb een Wiesmann + bevestigingsset in de aanbieding.

Geef maar een seintje als je interesse hebt...

  • Like 1
Link naar reactie

Rolbeugels zijn er in twee varianten: de ene is louter voor de sier en beschermt niet, de andere beschermt wel en is de duurste variant.....

Link naar reactie

paar puntjes die ik kan verzinnen;

  • als het kan, zou ik hem ook een keer echt koud starten. Een koude 2.8singlevanos die stil gestaan heeft, start METEEN! ("ziezievroem" of zelf alleen "zie-vroem!") en gaat dan een paar seconden wat hoger in de toeren en zakt dan naar een heel nette ~750-800RPM waar die snaarstrak op blijft staan (tenzij je een M50 inlaatspruitstuk hebt geinstalleerd maar de chip nog niet hebt  ge-update :-)
  • De prut onder de oliedop-check kan je het best doen als je een kort stukje gereden hebt. De mayonaise die daaronder kan verschijnen, verdwijnt namelijk ook als er als laatste wel een paar lange stukken mee gereden zijn. Hij komt echter ook terug na 1 kort ritje. en je weet niet of de dop is schoongemaakt.
  • Check ook de ontluchtingspijp (zwarte pijp vooraan het motorblok; direct achter de radiator-fan). deze kan je eenvoudig inknijpen en lostrekken. Als je daarin veel zwarte troep aantreft, is het rommel.
  • Ook een keer hard remmen bij >80km/h. Je mag geen enkele trilling voelen en hij mag niet wegtrekken; bij trilling, kunnen je schijven krom of vies zijn, maar kan ook je stuurhuis (€€€) stuk zijn.
  • Kijk of de multiriemen netjes zijn of verweerd; geen ramp als ze springen maar wel vervelend want volgens Murphy gebeurd dat natuurlijk waar het echt niet goed uit komt. Preventief vervangen kan geen kwaad en is billig.
  • rij eens over de witte strepen aan de rand van de weg; als je daarbij speling in je stuur voelt, dan zijn de draagarmrubbers op (is duur en APK afkeur)
  • Kijk voor je start of de nodige lampjes wel oplichten; een defect ABS of Airbag system is het meest eenvoudig te verhullen door de lampjes te verwijderen (Carsoft uitlees unit geeft daar ook een waarschuwing voor kwam ik ooit achter)
  • binnen 2 km rijden met koude motor, moet je temperatuur meter in het midden staan; zo niet, dan is de thermosstaat gaar. Dat is op zich niet erg en eenvoudig te fixen maar je weet niet hoe lang daarmee gereden is. Een motor die te langzaam opwarmt, slijt veel harder. (PS; olie warmt veel langzamer op dus nooit vlammen binnen de eerste 5-10 minute rijden)
  • De zwarte bekleding onder de motorkap moet zwart en schoon zijn; grote vale vlekken is een teken dat de motor ook iets kwijt is geraakt vóór het einde van de uitlaat en dat is nooit goed.
  • Een auto die niet aan het strand heeft gestaan, heeft geen roestige dynamo of motorsteunen. Als daar witte roest op zit, kan je er donder op zeggen dat de auto het verder ook hard te verduren heeft gehad.
  • Kijk of de kieren langs de rand van de motorkap niet te veel varieren; dat kan op schade duiden. Zelfde voor de achterbumper
  • Veel speling in versnellingspook als die in de versnelling staat? Dan heeft johnny met zijn hand op de pook gereden. Niet goed.

Specifieke cabrio dingen kan ik verder weinig over zeggen.

 

 

  • Like 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.