Ga naar inhoud

Kwaliteitsverschil sensoren?


Bikeman.

Aanbevolen berichten

Gisteren een ritje met de z gedaan. Op een buitje na lekker open gereden. 

Na de laatste stop wilde de auto al moeilijker aanslaan. Maar deed het verder goed. Nog even tanken in Duitsland, en bij het wegrijden sloeg die zomaar af. Opnieuw starten en met iets meer toeren lukte het toch om weg te komen. Wel het gevoel van een gebrek aan vermogen. Echter geen noodloop en geen brandende dashboard waarschuwingslampjes. Ben wel thuisgekomen. 

Vandaag maar even aan de uitleesaparaat. Enkele foutcodes waaronder beide nokkenas sensoren. Zal ik wel gaan vervangen. Mijn vraag is nu of er kwaliteits verschil is tussen de dure bmw sensoren en de andere merken. Zit wel een behoorlijk verschil tussen. Wie heeft daar ervaring mee?

Link naar reactie

Is er kwaliteitsverschil tussen bijvoorbeeld Febi Bilstein en Hella of Bosch? Of BMW origineel?

Ik kom van de eerste een nokkenassensor tegen van onder de 20 euro, en dezelfde in Hella kost bijna 70 euro. Original BMW is volgens mij riching de 100 euro.

Hetzelfde geldt ook voor de sensor na de katalysator... veel prijsverschil.

Wie kan mij daar iets zinnigs over zeggen? Ruud misschien?

 

aangepast door Bikeman.
Link naar reactie

Dat snap ik wel, maar voor 4 onderdelen: 2 nokkenassensor, lambdasonda na katalysator, en een koppelingsschakelaar, betaal ik als ik het origineel bestel bijna 490 euro, tegen 135 voor imitatie (febi-bilstein en bosch)

Het verschil vind ik wel aan de pittige kant.

Maar is origineel dan zoveel beter?

Link naar reactie
36 minuten geleden, Horus zei:

... even demonteren om te kijken wat er gemonteerd is.

Dat hebben de Münchenaren sneaky gedaan: op de meeste 'af fabriek'-onderdelen zie je alleen BMW-logo's, en niets wat je helpt de OEM-fabrikant te identificeren. 

(heb bijna alle sensoren wel eens los gehad, c.q. vervangen)

 

Puur uit eigen (N=1) ervaring: Febi is niet altijd even goed met z'n aftermarketspulletjes; van Hella en Bosch heb ik een hogere pet op.

Voor Lambdasensoren zou ik óf voor origineel óf voor Bosch gaan, ik ken té veel voorbeelden van vervangen lambdasensoren waar goedkoop uiteindelijk duurkoop (want: idioot korte levensduur) bleek...

 

Link naar reactie
4 minuten geleden, MNZ3M zei:

Het lijkt mij stug dat er tegelijk 4 sensoren defect zijn ?

 

Het zijn maar 2 sensoren ? . Nadat ik de storing uit heb gelezen, bleken de volgende dingen niet goed:

beide nokkenassensoren, lambdasonde na de kat, en een koppelingsschakelaar. Deze laatste 2 fouten heb ik al een keer eerder gehad, maar zijn na een reset weer terug gekomen. 

Link naar reactie
  • Administrator

Het zegt niet per definitie iets over de kwaliteit van hun sensoren, maar ik heb me laatst rot gezocht naar de bron van een probleem nadat ik een splinternieuw Febi onderdeel liet monteren (koplampsproeierpomp). Toen ik dat verving door een OEM BMW onderdeel was het probleem direct verholpen. Zie hier. Moraal van dat verhaal: Febi onderdeel deed het al vanaf het begin niet goed genoeg...

Link naar reactie

^aan de andere kant heb ik een hardyschijf van FEBI gemonteerd, en dat was een OEM onderdeel.

Kwam uit dezelfde fabriek (sgf) en waar een bmw logo had gezeten hadden ze met de hand dat met een dremeltje weggeschuurd.

Dus het kan ook gewoon exact hetzelfde onderdeel zijn als bij de dealer, maar dan 100 euro goedkoper in dit geval.

Link naar reactie
  • Administrator

^Ja, dat kan ook en ik kan ook gewoon pech hebben gehad, wat me ook met het OEM onderdeel had kunnen overkomen. Maar ik denk toch dat ik voortaan iets minder snel voor een (veel) goedkoper aftermarket onderdeel kies, als de deugdelijkheid daarvan niet eenvoudig is na te gaan (door ervaringen van anderen).

Link naar reactie

Ja maar bmw maakt die sensoren ook niet zelf.

Die worden ook door bosch, siemens, MM, VDO of wat dan ook gemaakt.

Wat dat betreft is het hetzelfde als met de mechanische onderdelen. Er is maar 1 OEM fabrikant en dat is niet bmw zelf. En die oem fabrikant hoeft geeneens de beste te zijn (denk aan lemforder vs. Meyle HD; maar dat wordt er dan meestal ook wel bijgezet en ook toegelicht waarom)

aangepast door GuidoK
  • Like 1
Link naar reactie

Ik gok dat voor de nokkenassensor Hella de OEM is.

Hella is een bekende OEM van vele merken o.a. bmw.

 

Maar het kan zijn dat bmw zo nu en dan van leverancier wisselt: van de betreffende sensor zijn over de afgelopen 20 jaar 3 revisies geweest.

 

Ik gok ook dat als je een sensor van een onderdelengrossier zoals febi of vemo krijgt, en er 'made in germany opstaat' het exact dezelfde sensor is.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Kan het zijn dat de motortemperatuur van invloed is op werking van de nokkenassensoren? Vandaag liep de z weer als een tierelier; oftewel niks te merken van de eerdere storing van genoemde sensoren. Natuurlijk ga ik ze wel vervangen, maar ik vroeg het mij gewoon af. 

Link naar reactie
  • 6 maanden later...

Voor zover ik weet komen de nokkenas sensoren enkel tussen bij het starten. Het inspuit en vonkmoment worden daardoor bepaald,nadat dit is gebeurt neemt de UCI de volgorde over. Als er mensen zijn die dit kunnen beamen of aanvullen, graag.

Wat betreft BMW kwaliteit heb ik daar de grootste twijfels over. Koop je nu vervang HS bobijnen, bij BMW, dan staat daar BMW op vermeld en Made in China. De Bremi HS bobijnen die oorspronkelijk zijn gestoken zijn de goedkoopste die op de markt waren en zijn te vinden. Daar tegenover vind ge in KIA wagens bosch

onderdelen. De wereld op zn kop, ook wat de prijs betreft bij aanschaf van een nieuwe. 

Link naar reactie

Qua welke OEM ze nemen zegt vaak niet zoveel. Ze zoeken naar een bepaalde ontwerpspecificatie. De ene fabrikant gebruikt het ene merk, de andere een ander. Er zijn ook bosch bobines die stuk gaan hoor.

 

Qua nokkenassensoren: als je vanos hebt, worden ze iig voortdurend uitgelezen. Voor het verstellen van de vanos heeft de ECU feedback nodig (vanos wordt versteld door een olieventiel open te zetten), en de enige manier om dat te krijgen is naar de data van de nokkenassensoren in relatie tot de data van de krukassensor te kijken. Dat is m.i. de enige manier voor de ECU om de stand van de nokkenas te bepalen

Link naar reactie

Dank u Guido. Heb een ZZZ 2.2 met vanossen.  Eén ander is me niet duidelijk. Het verstellen vd nokkenassen

is dat alles of niets of gebeurt dit in stappen via variabele oliedruk?

Bij eerste contact voor aankoop was dit helaas met warme motor. Later kwam de aap uit de mouw. Bij het starten, vooral eerste maal vd dag, krijg je een normaal verloop, motor draait op verhoogd toerental en daalt langzaam naar

zijn traagloop. Nu komt het, uit het niets zit er een hapering in het uitlaat geluid, net hetzelfde effect wanneer

een zuiger niet mee werkt. Zonder dat de  motor al warm heeft stop ik hem en vervolgens start ik hem terug.

Wonder boven wonder de hapering is weg. Goed te horen bij de uitlaat. Geel lampje motorstoring brandt bijna altijd.

Vandaar heb ik alle HS bobijnen uitgemeten. Er waren oorspronkelijk vier Bremi en twee Boschen gemonteerd. De meetresultaten waren voor de primaire allen gelijk. De secund. werden gevoed met 12V en in serie een voltmeter. De bremi s gaven 10,2V en de Boschen 11,8V, of een verschil van 13 procent. BMW schrijft voor niet te mengen, m.a.w. alles 10,2. Daarom 2 bobijnen gekocht, helaas met negatief resultaat. Of moet de computer eerst gereset worden? voor de paniek toeslaat. 

Link naar reactie
36 minuten geleden zei Sypson:

Dank u Guido. Heb een ZZZ 2.2 met vanossen.  Eén ander is me niet duidelijk. Het verstellen vd nokkenassen

is dat alles of niets of gebeurt dit in stappen via variabele oliedruk?

 

Gebeurt in stappen.

De computer controleert of de nokkenas binnen de doelwaarde zit. Dit kan je zelf ook uitlezen met inpa.

Dit is een filmpje wat ik een keer gemaakt heb van hoe de nokkenasssen qua graden varieren bij acceleratie. Het wordt continue aangepast/veranderd.

Het is een filmpje zonder motorgeluid (screenshot van inpa) dus het geeft een beetje een raar gevoel, maar in het filmpje zit ik dus als een gek herhaaldelijk op te trekken en weer te remmen in de 2e versnelling:

 

 

Als ik het zelf goed  bekijk regelt de ECU beide nokkenassen tot ca 25 graden bij naar gelang de mapping in de ECU, afhankelijk dus van wat er van de motor wordt gevraagd bij welk toerental, omstandigheid etc etc.

 

 

 

36 minuten geleden zei Sypson:

Geel lampje motorstoring brandt bijna altijd.

 

 

Eerst het motorlampje uitlezen!!!

Kijken welke code hij geeft. Dit kan je doen met een 3 euro kostende obd2 dongle en het gratis appje torque voor een android telefoon:

https://www.ebay.com/itm/Bluetooth-Diagnostic-Mini-ELM327-V2-1-OBD2-II-Car-Interface-Scanner/253111603703

 

Daaruit volgt een P code, en naar gelang die code kan je verder zoeken.

 

 

Bobines vallen nauwelijks door te meten omdat de storing vaak afhankelijk is van de temperatuur of andere omstandigheden.

Het is de lak om de windingen van 1 van de spoelen wat langzaam verbrandt (ze zitten in een hete omgeving; de cylinderkop) en op een gegeven moment gaan ze irregulair kortsluiting geven (doorslagspanning). Dit valt met een multimeter niet goed te controleren.

Maar je motormanagement weet precies welke bobine het is/zijn (of andere onderdelen; dat kan natuurlijk ook) anders zou het lampje niet gaan branden.

Het heeft dan ook geen nut naar storingen te zoeken zonder de computer uit te lezen. Dat is altijd de eerste stap.

aangepast door GuidoK
  • Like 1
Link naar reactie

Halo Guido, we zijn terug met een :clapping:voor jou. HET probleem is eindelijk vd baan.

. Omdat dit  zich nooit 2x dezelfde dag voordeed moest ik wel wachten tot de volgende ochtend.

Waarom weet ik niet, ZZZ had nu eenmaal die rare kuur.

Er moest ???? uren tussen zijn. Heb hem met mijn XXL TECH nx200 gereset, motorstoring lampje uit.

Gestart gisteren en deze morgen, alles ok en ook gn lampje meer. Je mag niet vergeten dat ik nog uit het

analoge tijdperk kom en het digit werken zetten we nog steeds op de tweede plaats, stom he. 

Bedankt voor je Vanos fimpje en de uitleg. Mensen komen elkaar tegen, dit wordt een traktaat en ik betaal.

Link naar reactie

Heb je ook genoteerd welke foutmeldingen je had?

 

Meestal als het een fout met een bobine is, dan is de kans groot dat binnen enkele weken/maanden ook de 2e en 3e kapot gaan.

Ik raad dan ook eigenlijk altijd aan om ze alle 6 te vervangen (en ze gewoon goedkoop op ebay te kopen; meestal kosten 6 stuks van bosch op ebay iets van 140 euro)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.