Ga naar inhoud

Vanos en lager-schalen adres?


Aanbevolen berichten

Goedemorgen mede Z-rijders,

 

Wat een heerlijke dag was het gisteren! Net als jullie heb ook ik lekker in de omgeving getourd. Of nou ja, "lekker", er zat mij wel iets dwars. Ik zal het kort proberen uit te leggen.

 

Een paar weken geleden belde een mede Z4M rijder mij op dat ik met de snelheid van het licht naar mijn Vanos boutjes moest laten kijken. Het schijnt namelijk zo te zijn dat die boutjes los kunnen trillen met alle gevolgen van dien. Zijn Z4 had 93.000 km gelopen en is van 07-2006, slechts één maandje jonger dan die van mij. Mijn auto heeft op het moment van schrijven ongeveer 89.000 km gelopen. Wij hebben ongeveer dezelfde rijstijl (netjes warm rijden, af-en-toe eens op het gas, je kent het wel), dus voor mijn gevoel zijn onze auto's aardig te vergelijken.

 

Zijn Vanos boutjes waren na het lostrillen gaan slijten, waardoor er een aantal waren afgebroken. Bij een keer stevig accelereren zijn de overige boutjes aan die kant ook afgebroken en is de hele Vanos (of motor, dat is mij niet helemaal duidelijk) in de soep gelopen. Een horror scenario in mijn optiek! Natuurlijk ga je dan thuis zoeken naar vergelijkbare verhalen. Jammer genoeg werd alles bevestigd, want er is ongelooflijk veel over te vinden. Ik weet niet hoe dat bij jullie gaat, maar bij mij komt er dan zo'n mannetje op mijn schouder zitten die mij aankijkt en zegt "Jaja, dat gaat jou ook overkomen makker", waarna de beelden van een brandende, Interlagos blauwe Z4 langs de snelweg door mijn hoofd schieten.

 

photo2_zps9618f7e9.jpg

foto gevonden via Google. op "S54 Vanos bolts"

 

Zoals jullie je nu wellicht kunnen voorstellen rijd ik niet heel relaxed meer in mijn auto... Ik wil graag iets aan dat gevoel veranderen. Preventief laten fixen lijkt de enige oplossing. Bij het uit elkaar halen van de motor van mijn mede Z4M-rijder bleken ook de lagerschalen overmatig te zijn gesleten. Dit is een reparatie die al wel op mijn lijstje stond, maar eigenlijk niet vóór de komende 10.000 km (waar ik ruim 2 jaar over doe). Inmiddels heb ik besloten beide reparaties direct te laten uitvoeren om maar van dat gevoel af te zijn.

IMG_9405.jpg?m=1354512807

foto gevonden via Google. op "S54 bearings"

 

Nou heb ik afgelopen weken wat adressen gebeld van BMW specialisten die ik ken. Zij doen, vreemd genoeg, geen van alle de Vanos, maar wel de lagerschalen. Het liefst laat ik meteen beide reparaties uitvoeren in ruil voor een paar van mijn ribben.

 

Jullie voelen de vraag vast al aankomen: Wat is het juiste adres om naartoe te gaan? Er hoeft geen rekening te worden gehouden met afstand vanaf mijn woonplaats, ik rij zo-nodig heel Nederland door voor die heerlijke kar.

 

Groetjes, Kaj

aangepast door Z4MR-Interlagosblue
Link naar reactie
4 uren geleden, Z4MR-Interlagosblue zei:

 

Nou heb ik afgelopen weken wat adressen gebeld van BMW specialisten die ik ken. Zij doen, vreemd genoeg, geen van alle de Vanos, maar wel de lagerschalen.

 

Dan weet je dus ook gelijk dat je geen echte bmw specialisten gebeld hebt, want die vanos boutjes zijn heel bekend, Het is natuurlijk ook een m3 probleem (want s54 motor), dus niet alleen voorbehouden aan de 'exclusieve' z4m..

De boutjes breken volgens mij omdat ze los gaan zitten, dan komt er speling op en trillen beide delen heen en weer en zo slijt de bout door.

 

Bij de vanos kunnen zelfs hele nokken afbreken van het oliepompsysteem. :

Broken-pump-disc1_zpsbgc80wyg1.jpg

 

Daarvoor bestaan overigens verschillende oplossingen van verschillende leveranciers. (andere pompdisk of een hub met versterkte nokken etc)

 

Het ventielblok kan ook problemen geven (via bmw niet los te repareren dus gelijk nieuwe vanos à €2000), maar via de aftermarket is dat ook op te lossen.

Beide bovenstaande issues zijn wel minder voorkomend dan die boutjes denk ik.

 

De s54 vanos is behoorlijk ingewikkeld, dus reparaties daaraan is wel echt specialistenwerk.

 

Qua vanos kan je contact opnemen met www.vanosrepair.nl ; die verkopen vanos onderdelen. Die hebben ook een montagenetwerk en die zullen uiteraard bekend zijn met falende boutjes, ventielblokken, oliepompschijfnokjes etc etc.

Ik denk dat roodkapje ook wel bekend is met de meeste van die problemen

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Dank voor de reacties so far!

 

@GuidoK
Ouch! Dat ziet er niet alleen pijnlijk, maar ook verlammend uit. Komt die afgebroken nok doordat die boutjes kapot gaan? Of is dit nog een ander, losstaand probleem? Ik hoopte eigenlijk dat die Vanos en dus de motor voorlopig weer mee kunnen als die boutjes zijn vervangen en alle pakkingen, seals, afdichtingen en filters zijn vervangen.

Link naar reactie

Volgens mij zijn die afgebroken nokken ongerelateerd aan de boutjes.

 

Die nokken grijpen in gaten in een schijf wat de oliepomp is. (kan je ook op die foto zien: in die schijf zitten zuigertjes en alles draait in een excentrisch gat waardoor die zuigertjes op en neer gaan in de schijf wat het een oliepomp maakt)

Beisan zegt/speculeert  dat het breken van die nokken komt doordat er ruimte zit tussen de nok en het gat waar de nok invalt. Dan ratelt die dus een beetje en na verloop van tijd zou die nok daardoor kunnen breken.

Of dat de werkelijke oorzaak is weet ik niet. Maar zo nu en dan lees je van forumleden (meestal op amerikaanse fora) dat ze een gebroken nok hebben. Dus het komt wel voor. Maar in de US zijn ze beter in het slopen van auto's dan wij in europa lijkt het vaak.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

@GuidoK Algemeen: is het zinvol om preventief iets aan de Vanos te doen? Ik heb altijd begrepen zolang de typische Vanos verschijnselen (ratel, vermogensverlies etc.) zich niet voordoen, er weinig aan de hand is. Natuurlijk staan de BMW / Z fora wereldwijd vol met pechgevallen, maar die keren dat alles gewoon doet wat het moet doen? : ik kan het niet vinden....

If it ain't broke, don"t fix it?

Link naar reactie
46 minuten geleden, Frenkie zei:

@GuidoK Algemeen: is het zinvol om preventief iets aan de Vanos te doen? Ik heb altijd begrepen zolang de typische Vanos verschijnselen (ratel, vermogensverlies etc.) zich niet voordoen, er weinig aan de hand is. Natuurlijk staan de BMW / Z fora wereldwijd vol met pechgevallen, maar die keren dat alles gewoon doet wat het moet doen? : ik kan het niet vinden....

If it ain't broke, don"t fix it?

 

Die s54 vanosboutjes zijn verstandig om te controleren omdat dat heel vaak voorkomt en al heel lang bekend is. Daar vind je al echt hele oude berichten van dat dit speelt.

Als ze los zitten slijten ze langzaam door, dus daar kan je het probleem ook nog daadwerkelijk op tijd voorkomen.

 

Bij die afgebroken nokken op de oliepomphub valt denk ik weinig preventief te vervangen. Ze breken. Maar lang niet bij iedereen. Of een versterkte hub beter is moet je ook maar afwachten (daar heb ik ook een gebroken versie van gezien...). Het was ook meer een voorbeeld dat er meer kritische punten in de s54 vanos zitten.

De hele s54 vanos krijgt natuurlijk erg veel krachten te verduren omdat de nokken van de s54 nokkenassen zo ontzettend steil zijn. Hoe steiler de nokken van de nokkenas, des de meer kracht het kost om ze rond te draaien (en gaat er dus ook meer kracht door het vanosmechanisme.

 

If it aint broke, dont fix it is heel relatief. Ik bedoel, distributieriemen worden allemaal preventief vervangen. Terwijl heel veel riemen rustig het dubbele aan kilometers kunnen draaien tov de geadviseerde interval, afhankelijk van het gebruik.

Waarom dan toch op bepaalde intervallen vervangen? simpel, omdat als die breekt, de gevolgschade niet te overzien is.

Dus per geval moet je beoordelen of 'If it ain't broke, don"t fix it' wel of niet de juiste benadering is.

Er bestaat niet zoiets als 'in het algemeen' :wink:

 

 

  • Like 2
Link naar reactie

Een paar weken geleden belde een mede Z4M rijder mij op dat ik met de snelheid van het licht naar mijn Vanos boutjes moest laten kijken. 

 

Laat dan gewoon die boutjes vervangen en je slaapt weer rustig. (of doe pas wat als je de eerste  klachten krijgt

dan kan het altijd nog)

De rest preventief vervangen is natuurlijk onzin tenzij er terug roep acties zijn.  De rest is sentiment en gebaseerd op gevoel. Natuurlijk kun je pech hebben en gaat er eens wat stuk.

Ook kan het rijgedrag van je voorganger en de kwaliteit van het onderhoud invloed hebben op overmatige slijtage van bepaalde onderdelen (b.v. lagerschalen) maar dat is geen regel.

Angst is een slechte raadgever. 

 

Link naar reactie

@GuidoK

Oke, dat staat er los van. Maar je gaat de nok wel kunnen controleren als de Vanos open ligt voor die boutjes, toch?

 

@Olivier

True! Alle horror is op het net te vinden. Wel is het natuurlijk zo dat een vergelijkbare Z4M in mijn omgeving zijn blok open heeft, dit tegen komt en mij waarschuwde voor een potentieel drama.

 

@MNZ3M

Die ga ik hoe-dan-ook laten vervangen. Wat pakkingen en afdichtingen zijn dan ook de kosten niet meer lijkt me. Mijn auto heeft niet echt een voorganger (heb hem 8 jaar geleden gekocht met 2.500 km op de teller).

Link naar reactie

Zojuist een afspraak gemaakt met ProCar in Zwolle voor de Vanos. Ik kreeg zijn adres van een bevriende BMW specialist en had er ook al e.e.a. over gelezen op ons forum. Het is niet om de hoek en het kost een dag, maar hij komt deskundig en betrouwbaar over én ik kan blijven kijken (wat ik heel tof vind!).

 

Hij gaf aan de lagerschalen te laten voor wat het is. Met mijn kilometerstand en rijstijl én het feit dat de Z niet op het circuit gebruikt wordt verwacht hij dat ze zéker nog 10.000 km mee kunnen, waarschijnlijk meer. Dat kost mij nog ruim 2 jaar, dus dat komt dan wel. Daarin ben ik nu wel gerust gesteld.

 

Ik zal foto's maken en jullie op de hoogte houden.

aangepast door Z4MR-Interlagosblue
Link naar reactie
  • 4 weken later...

Vanmorgen vroeg naar Zwolle gereden. Inmiddels zijn we druk met het uit elkaar halen van het blok/vanos. 

 

IMG_20170406_084953.jpg IMG_20170406_091009.jpg

 

Gelukkig vond ProCar zojuist nog een bekend en belangrijk mankement, namelijk dat er een nokje is afgebroken... Godzijdank is het afgebroken stukje netjes op z'n plek gebleven en is het andere nokje in tact gebleven, anders was motorschade een realiteit geweest.

 

2017-04-06_09.21.19.jpg

In de cirkel zie je de scheur zitten. 

 

Ik houd jullie op de hoogte. 

aangepast door Z4MR-Interlagosblue
Link naar reactie

2017-04-06_13.53.49.jpg

De hub (of hoe het ding ook heet) is eruit. Het stukje van de nok dat er op de foto onder ligt ook. Even voor de duidelijkheid, dat stukje hoort onafscheidelijk aan die hub vast te zitten :-P

 

IMG_20170406_130300.jpg

En waar ik voor kwam was natuurlijk nog prima... Haha... Zal je altijd zien!

 

IMG_20170406_132745.jpg

Nieuwe boutjes erin. Meteen getackeld. 

Link naar reactie

Zo zie je maar dat de verhalen op het internet niet geheel uit de lucht komen vallen.

Meet je ook gelijk even de klepspeling?

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Klopt! En dat het dus ook geen verschil maakt hoe je er mee om gaat. Bij de agressieve rijder of iemand die hem slechter onderhoud kan zo'n nokje afbreken met ruim 200.000 km op de teller. De nette rijder die hem overmatig onderhoud geeft, zoals ik, is hij al bij 90.000 naar de maan... 

 

IMG_20170406_084912.jpg

Kleppen stellen, timing, Beisan onderdelen, diafragma veren van een e39 M5 (dikker), kettingspanner, afdichtingen, rubbertjes, pakkingen,  the whole nine yards zit in de prijs inbegrepen. Voorlopig geen omkijken meer naar dus.

 

Ook maar meteen een olie en filter beurtje gedaan. 

aangepast door Z4MR-Interlagosblue
  • Like 1
Link naar reactie

Zie er goed uit  en gelukkig dat je die ellende hiermee hebt voorkomen.

Het blijft een vervelend gevoel dat je niet weet op basis waarvan je de zaak uit elkaar moet laten halen of inspecteren om een eventueel toekomstig probleem te kunnen afwenden.

Of het  nou lagerschalen of afgebroken nokken zijn zeker als je het reguliere onderhoud uitvoert en je rijstijl niet automatisch als oorzaak kan worden aangemerkt.

Wat kan de oorzaak zijn geweest van de gebroken nok ?

Link naar reactie

IMG_20170406_145757.jpg

Op de foto zie je rechts 4 gaten. Dat zijn er normaal maar 2. Die 2 zijn te groot voor de nok, waardoor er een paar millimeter speling op zit. Het nokje krijgt hierdoor aardig op z'n sodemieter als je snel van- en weer op het gas gaat. De oplossing van Beisan zijn 2 nieuwe gaten. Deze zijn kleiner, waardoor de speling stukken minder is en de nokjes niet steeds zo'n klap krijgen als je weer op het gas gaat. 

 

Je hoort schijnbaar een resonantie bij bepaalde toerentallen, als je weet waar je op moet letten.

Het ratelen hoort bij een Vanos, dat doen ze allemaal. Wel zou het straks minder moeten zijn dan af-fabriek door die Beisan onderdelen.

 

IMG_20170407_091920.jpg

De nieuwe hub naast de oude. 

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.