Ga naar inhoud

Speling op stoel APK afkeurpunt?


Michb

Aanbevolen berichten

Hallo, ik ben sinds enige tijd zoekende naar een Z3. Nu heb ik een Z3 1,9 (M44) uit 1999 op het oog voor een aardige prijs, maar die wel een aantal van de standaardkwalen heeft. Namelijk waterpomp maakt herrie, van het achterruitje laat de tape los, waardoor de stof niet overal meer in het rubber zit, schakelaar van de spiegelverstelling  doet 1 richting het niet. Deze zaken worden opgelost bij aflevering. Wat de garage niet gaat oplossen is speling op de stoel. Ik weet inmiddels dat daar revisie setje voor is, of dat er bedrijven zijn die het kunnen maken. Wat ik mij afvroeg is speling op de stoel ook een afkeurpunt? Bij de bestuurders is de speling tussen de 1 en 2 cm schat ik in. 

 

Verder maak ik me wat zorgen dat het ABS en traction control lampje blijft branden. Nu heeft de auto vrij lang stil gestaan (ongeveer een half jaar), kan natuurlijk vuil zijn, maar ook wat anders. B.v. een sensor of de regelunit. Nu gaat de garage dit ook oplossen, moet wel, want dit is wel APK afkeurpunt. Ik vraag me alleen af hoe controleer ik dat het goed is gemaakt??

 

 

Link naar reactie
  • Reacties 11
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Na het lezen van dit hele verhaal gaan alle alarmbellen af bij mij, dit is een auto waar ik met een grote boog omheen zou lopen met jouw beperkte technische kennis. Enige wat je kan doen voor wat zekerheid is garantie er bij nemen (6 maanden)

Link naar reactie

Vester86 bedankt voor je reactie. Jammer dat je me gelijk ook beoordeeld op 1 forum bericht als iemand met beperkte technische kennis. Kan ook aan mij liggen dat ik de vragen niet helemaal duidelijk heb gesteld.

 

Ik weet bij een APK hoort een stoel deugdelijk bevestigd te zijn. Wat ik mij afvroeg of iemand van het forum ervaring heeft of de Z3 wordt afgekeurd als er speling zit op de stoel. De ene APK keurmeester gaat hier soms anders mee als de andere heb ik inmiddels begrepen. 

 

Ten aanzien van het ABS/ASC probeerde ik aan te geven dat een garage na schoonmaken kan zeggen dat het gerepareerd is en alleen de fout reset, die misschien later weer terugkomt. Inderdaad is het vragen van garantie op dit punt een mogelijkheid om meer zekerheid te krijgen. Ik vroeg me hier ook af wat de ervaring van dit forum is, als je eenmaal een probleem hebt., hoe vaak komt het dan terug. Blijft dit vaak een probleem of valt dat wel mee.

 

Verder geef je aan dat bij alle alarmbellen afgaan. Komt dit om dat hij nogal wat standaardkwalen heeft?

 

Auto ziet er van buiten en binnen redelijk netjes uit. Alleen bestuurdersstoel lichte beschadigingen. Je zou er ook zo tegen aan kunnen kijken, dat de standaardkwalen nu gerepareerd worden en dat je dan een tijdje voorruit kan toch? 

Link naar reactie

Die stoelspeling is een klassiek Z3-issue: speling op de verstel-spindels doordat de dempingsrubbers vergaan zijn, dus géén speling op de bevestigingspunten van de stoel. Een rondje Google vertelt je ongetwijfeld wat wel/niet tolerabel is bij een APK. 

Verhelpen van de speling is voor een beetje sleutelaar een fluitje van een cent, het enige 'moeilijke' is dat je een grote maat torxdop nodig hebt voor losmaken van de stoelrail. Gebruik de zoekfunctie van het forum en je loopt ongetwijfeld tegen een duidelijke howto aan! 

 

ABS/ASC checken ná reparatie door de garage is simpel (de keurmeester m/v zal hetzelfde doen): ga achter 't stuur zitten, zet de auto op contact en kijk goed naar de rits waarschuwingslampjes onderin het dashboard. Alle lampjes horen aan te gaan, en binnen een paar seconden weer uit.

Daarna voor alle zekerheid een stuk proefrijden en op een lege weg een noodstop maken om ABS-werking te testen én om te kijken of ABS- en andere lampjes uit blijven.

Nóg beter is voordat de verkoper er wat aan doet het foutgeheugen uit te lezen: dat kan je preciezer vertellen waardoor dat lampje blijft branden en helpt je om door een eventueel zwamverhaal van de verkoper heen te prikken.

 

De beun-de-haas-oplossing is het waarschuwingslampje loskoppelen: "hij is gemaakt, meneertje!". 

Ja, het lampje gaat dan niet meer aan, maar dat moet 't bij het starten dus - zij het kortstondig - wél doen...

Als dat het geval is: heel hard wegrennen en doorzoeken naar een beter kandidaat!

 

ABS-sensoren hebben niet het eeuwige leven, goede kans dat er eentje de geest gegeven heeft.

Onderdeelprijs is - zo uit het hoofd - rond de EUR 100/sensor, aftermarket zal wat goedkoper zijn.

Link naar reactie

Als er een aantal standaard kwalen je nu al op vallen en er op APK afkeurpunten een soort hoop dat de ene APK keurmeester het door de vingers (z.g. slager die zijn eigen vlees keurt) ziet geeft al aan dat er met de auto wel wat meer aan de hand kan zijn .

Vooral de dingen die je niet direct optisch van buiten ziet. Het geeft aandat de staat van onderhoud is de laatste jaren geen item geweest is (en dus op bezuinigt) en inderdaad diennen je alarmbellen te gaan rinkelen. Voorals als je zegt dat je kijk op techniek hebt. Je kunt natuurlijk ook door de kwaatjes heen kijken en een afweging maken is de prijs zo scherp dat ik de ingeschatte extra kosten zelf wel kan oplossen en of door derden kan laten verhelpen.

Wees wijs en laat de auto staan of laat alle kwaaltjes oplossen en schriftelijk vermelden dat de älle" kwaaltjes verhopen zijn en verifieer wat zal er bij garantie aanspraak kunnen gebeuren . Wat voor soort bedrijf en of wat voor zekerheden wil je hebben. Je kunt natuurlijk ook zonder garantie kopen als je voldoende inzicht in de staat van de auto hebt en een goede  financiële afweging kan maken.

aangepast door MNZ3M
tekst foutje
Link naar reactie

Bedankt voor de reacties. De how to voor de stoelspeling had ik al uitgebreid bestudeert. Lijkt me prima te doen. Kan in de autohobbyclub op het werk ook gebruik maken van een prima ingerichte werkplaats met alle gereedschap en ondersteuning van de beheerder. Vroeg me alleen af of speling op een stoel een APK afkeur is. Ook als ik op andere forums dat de ene keurmeester speling afkeurt en ander weer niet. Vroeg me af of iemand er ervaring mee heeft/had.

 

Dat de auto al een half jaar stilstaat (buiten) baart me wel enige zorgen. Voor de ABS/ASC lampjes wist ik dat ze bij het starten moeten branden en daarna uit moeten gaan. Vroeg me hierbij af, of dat na het schoonmaken van de sensoren de klacht snel weer terugkeert. Ook de how to voor het vervangen van de sensoren bekeken. Ook dit is prima te doen. Het vervangen van de regelunit is natuurlijk wel een dingetje qua prijs.

 

How to's zijn overigens erg goed op dit forum, daarvoor dank voor alle opstellers.

 

Overigens kwam de garage niet over als een beun de haas, meer als een degelijke dorpsgarage/auto liefhebber, die zich heeft gespecialiseerd in speciale auto's Ook nog even de reviews gechecked en toch aardig wat tevreden klanten en maar een paar klagers. Zegt niet alles trouwens, maar gaf wel enig vertrouwen dat hij serieus met de klachten aan de gang gaat.

 

Zal er nog paar nachtjes over slapen. 

Link naar reactie
3 uren geleden, Michb zei:

Vester86 bedankt voor je reactie. Jammer dat je me gelijk ook beoordeeld op 1 forum bericht als iemand met beperkte technische kennis. Kan ook aan mij liggen dat ik de vragen niet helemaal duidelijk heb gesteld.

 

Ik weet bij een APK hoort een stoel deugdelijk bevestigd te zijn. Wat ik mij afvroeg of iemand van het forum ervaring heeft of de Z3 wordt afgekeurd als er speling zit op de stoel. De ene APK keurmeester gaat hier soms anders mee als de andere heb ik inmiddels begrepen. 

 

Ten aanzien van het ABS/ASC probeerde ik aan te geven dat een garage na schoonmaken kan zeggen dat het gerepareerd is en alleen de fout reset, die misschien later weer terugkomt. Inderdaad is het vragen van garantie op dit punt een mogelijkheid om meer zekerheid te krijgen. Ik vroeg me hier ook af wat de ervaring van dit forum is, als je eenmaal een probleem hebt., hoe vaak komt het dan terug. Blijft dit vaak een probleem of valt dat wel mee.

 

Verder geef je aan dat bij alle alarmbellen afgaan. Komt dit om dat hij nogal wat standaardkwalen heeft?

 

Auto ziet er van buiten en binnen redelijk netjes uit. Alleen bestuurdersstoel lichte beschadigingen. Je zou er ook zo tegen aan kunnen kijken, dat de standaardkwalen nu gerepareerd worden en dat je dan een tijdje voorruit kan toch? 

Excuus dat ik je, wellicht te snel, beoordeeld heb. De toon van je bericht komt op mij in eerste instantie wat "naïef" over: de prijs van de auto is goed zeg je, maar heeft wel een waslijst aan reparaties, sommige klein sommige groot. Klinkt als een auto waar moeilijk winst op te maken is door de garage, en ze zullen zich er bij de dure reparaties misschien makkelijk vanaf maken. Ik zeg MISSCHIEN.

 

ABS/Tractiecontrole lampjes gaan niet zomaar branden van stilstand, wil je weten wat er echt aan de hand is dam zal je moeten uitlezen en/of naar een onafhankelijke specialist gaan. Een dieper liggend probleem verdwijnt niet vanzelf, dus zal echt gerepareerd moeten worden. Soms is een sensor vervangen voldoende, soms moet een complete unit of computer vervangen worden.

 

Het zijn niet alleen "standaardkwaaltjes" maar eerder tekenen van achterstallig onderhoud, zoals hierboven al opgemerkt wordt. Vandaar de kritische noot en de alarmbellen.

 

Laat ik de vraag omdraaien: wat heeft deze auto WEL wat vergelijkbare Z3's niet hebben?? Waarom deze willen aanschaffen in plaats van een auto zonder reparaties bij afleveren??

 

Succes met je zoektocht/aankoop!

Link naar reactie
19 uren geleden, vester86 zei:

Excuus dat ik je, wellicht te snel, beoordeeld heb. De toon van je bericht komt op mij in eerste instantie wat "naïef" over: de prijs van de auto is goed zeg je, maar heeft wel een waslijst aan reparaties, sommige klein sommige groot. Klinkt als een auto waar moeilijk winst op te maken is door de garage, en ze zullen zich er bij de dure reparaties misschien makkelijk vanaf maken. Ik zeg MISSCHIEN.

 

ABS/Tractiecontrole lampjes gaan niet zomaar branden van stilstand, wil je weten wat er echt aan de hand is dam zal je moeten uitlezen en/of naar een onafhankelijke specialist gaan. Een dieper liggend probleem verdwijnt niet vanzelf, dus zal echt gerepareerd moeten worden. Soms is een sensor vervangen voldoende, soms moet een complete unit of computer vervangen worden.

 

Het zijn niet alleen "standaardkwaaltjes" maar eerder tekenen van achterstallig onderhoud, zoals hierboven al opgemerkt wordt. Vandaar de kritische noot en de alarmbellen.

 

Laat ik de vraag omdraaien: wat heeft deze auto WEL wat vergelijkbare Z3's niet hebben?? Waarom deze willen aanschaffen in plaats van een auto zonder reparaties bij afleveren??

 

Succes met je zoektocht/aankoop!

vester86 bedankt weer voor je reactie, en excuus aanvaard hoor:). Begrijp ook de kritische noot. Ook bij mij is/was er twijfel, daarom ook niet gelijk gekocht :P En ja er is inderdaad wat achterstallig onderhoud.  De plus was toch de staat van de buitenkant, zag er perfect uit. De 1.9 motor was een plus i.c.m. de prijs. En ja daar zal de staat van onderhoud debet aan zijn. Aan de ene kant schrik ik niet van wat problemen bij een auto die 18 jaar oud is. Ook dingen zelf doen schrik ik niet voor terug, maar grote revisieklussen en zo zijn dan weer niet aan mij besteed. Wil toch ook vooral gaan rijden en niet alleen maar klussen. Bij mij was de twijfel ook dat er best veel elektrische dingen niet werken. Ik heb dus eigenlijk ook besloten om nog even verder te kijken. Heb ook nog een 1.8 op het oog uit 1997. Hierbij geen lampjes en zo of remmen, Reed gewoon solide (koppelen schakelen, remmen en sturen) zag er ook best goed uit van binnen en buiten. Bij deze waren er drie dingen die er uitsprongen, dat was weer het achterruitje, waarbij de stof uit de rubberrand was. Tweede de spiegelvoetjes en spiegelstelmotor gecorrodeerd, waren niet meer goed te verstellen, hakerig). En en wat lelijk gerepareerde deurgreep aan de bestuurderskant. Deurgreep ooit losgeschoten en met kit gerepareerd. Maakt voor het rijden niet uit, maar ziet er niet echt mooi uit. Over de spiegels is op dit forum genoeg te vinden, Achterruitje is met nieuwe tape en veel geduld weer goed te krijgen denk ik. Achterruit zelf was nog mooi helder en niet gescheurd. Wel een nadeel een importauto met weinig onderhoudshistorie. Volgens mij moet je voor de perfecte auto meer geld meenemen en dan zou ik zelf al snel naar een Z4 kijken, maar dat is niet wat ik me nu tot doel heb gesteld.

Link naar reactie
19 uren geleden, Frenkie zei:

^ inderdaad, er zijn meer visjes in de zee. Roodkapje heeft ook een paar leuke staan zag ik en kan sowieso keuren / bemiddelen.

Frenkie ik weet van het bestaan van roodkapje en heb ik ook al even gekeken. Voor mij budget staat er een Z3 met iets meer kilometers dan ik met tot doel had gesteld. Ziet er op de foto's goed uit, maar heb gemerkt dat heel veel auto's er in het echt anders uitzien dan op de foto. Zolang ik er nog niet 1 heb gekocht is alles een optie, zeker ook deze. Bedankt voor de tip en hopelijk kan ik me binnenkort voorstellen met een gekocht exemplaar.:)

Link naar reactie

Liever een z3 van roodkapje met meer kilometers maar technisch goed, dan een "twijfelaar". Als Ruud een Z3 aanbied kan je daarop vertrouwen, hij weet exact de staat v.d. auto's die die aanbied en kan je er alles over vertellen.

Weet zeker dat de auto's bij ruud goed zijn en klaar voor verkoop. Klinkt gek, maar ik zou als "dorpsgarage" zijnde juist zorgen dat de auto's er afleverklaar bij staan i.p.v. met allemaal mankementen. Ook dat geeft te denken eerlijk gezegd....

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.