Ga naar inhoud

Disa Valve preventief vervangen


bofkont

Aanbevolen berichten

Even wat meningen aanhoren over het volgende.

De Disa Valve is een gekend zwak probleem bij de M54 motoren, en als je echt pech hebt kan deze je motor de vernieling inhelpen als er onderdelen je inlaat collectoren terecht gekomen.

Nu ga ik ervan uit dat mijne nog de originele heeft van 2003, en loop er stevig over na te denken deze preventief te vervangen.

Wat is jullie mening hierover?? Onzin??

Nu kan ik deze bestellen op MP , is een Febi Billstein, opzich is het OEM leverancier van vele merken.

http://link.marktplaats.nl/a1077100084

Bij Bmw zelf kost hij 100 euro meer.

Ook graag jullie gedachte over deze van Febi.

 

 

 

 

 

aangepast door bofkont
Link naar reactie
  • Reacties 14
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Dingen preventief vervangen is tegelijkertijd verstandig en twijfelachtig.

Hier is een lijstje van dingen die je preventief kan vervangen omdat ze dikwijls stuk gaan voor het einde van de levensduur van de auto:

Disa klep

Vanos ringen

Nokkenas sensoren

Krukas sensor

Alle draagarmrubbers

massavliegwiel

subframe rubbers

Motorsteunen

trillingsdemper

schokdempers

Bovenste schokdempersteunen

spoorstangen/kogels

Differentieelrubbers

Fuseekogels

aandrijfas-hoezen

Stabilisatorstangrubbers

hardyschijf

cardanas lager

Stabilisatorlinks

Veren

Ruitenwissermechanisme

Startmotor

Luchtmassameter

Ontstekingsspoelen

carterventilatiesysteem

koelvloeistofreservoir

Koelvloeistofsensor

 

 

En dan heb ik vast nog wel wat dingen vergeten :wink:

Dat is dus een hele lijst.

 

Betreffende Febi: dat is voor zover ik weet geen OEM, maar heel veel spul wat febi heeft komt van dezelfde fabricagelijn als wat bmw OEM gebruikt. Dit heb ik met meerdere onderdelen gezien van febi. Dit zal denk ik dezelfde klep zijn als wat nu in je bmw zit en geen imitatie.

Ik verwacht zelf namelijk dat er helemaal geen imitatie disakleppen bestaan (vrij complex onderdeel)

 

Met de disaklep kunnen in de regel 2 dingen stuk gaan: de pin van de klep en het vacuumreguleergedeelte.

Voor beide problemen bestaan reparatiesets, maar voor het vacuumgedeelte is dat vrij complex.

Ik denk dat je vooral moet kijken naar hoeveel je auto gelopen heeft en per onderdeel een inschatting moet maken.

Let er wel op dat wat amerikanen zeggen geen reeele indicatie is voor slijtage. Auto's daar worden gekenmerkt door extreem slecht onderhoud gemiddeld gezien (ze hebben bijv. ook geen apk, dus zijn ze vaak compleet onbewust van problemen), en de auto's rijden soms slechte omstandigheden (excessieve hitte etc).

 

 

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Heb je idd een goed punt Guido,alles preventief vervangen is gekkenwerk.

Maar wil niet het risico lopen dat de pin in mijn inlaat valt met alle gevolgen van dien, daarom denk ik ook aan vervanging of revisie.

FEBI is idd een goed Duits merk wat ook veel OEM leveranciers bevoorraad.

 

Imitatie Disa kleppen zijn wel te krijgen zelfs voor 50 euro, maar dat durf ik echt niet aan, deze uit China bijvoorbeeld.

https://nl.aliexpress.com/item/Intake-Manifold-DISA-Valve-for-BMW-E46-E39-E60-E61-E65-Z3-Z4-X3-X5-11617502275/32788984093.html?spm=2114.010208.3.26.dFdELw&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_3_10065_10068_10000009_10084_10000025_10083_10080_10000029_10082_10081_10000028_10110_10111_10060_10112_10113_10062_10114_10056_10055_10037_10054_10059_10032_10099_10078_10079_10000022_10077_10000012_10103_10073_10102_10000015_10096_10000018_10000019_10052_10053_10107_10050_10106_10051,searchweb201603_1,afswitch_5,single_sort_2_default&btsid=f85e2b5a-8931-4d2a-a420-ed2018c31a8f

En hier een Vaico.

http://www.onderdelenshop24.com/866314-vaico

Link naar reactie

Ik ben het met Guidok eens  je kunt alles vervangen maar dat is gekken werk.

als je je niet happy voelt met de dysa en je tijdens het rijden steeds afvraagt of hij niet stuk gaat dan kun je hem maar beter vervangen! Heb je in ieder geval geestelijke rust wat dat betreft.?

Link naar reactie

Hoeveel heeft je auto dan gelopen?

oh 120dkm lees ik net in je topic.

Dan zou ik rustig nog wachten. Totdat je er 2 ton oid op hebt zitten.

Ik verwacht dat je koelstofreservoir of startmotor het eerder zal begeven :wink:

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Is het gezegde niet: if it ain't broke, don't fix it? Zowel Disa als Vanos zijn m.i. redelijk simpel te diagnosticeren als ze hun eindfase bereiken. Disa wellicht wat kritischer gelet op mogelijk schadelijke gevolgen, Vanos moet je merken bij het rijden.

Link naar reactie

Ik heb sowieso m'n twijfels of die pin wel de motor in kan schieten. Als dat zou gebeuren zou dat idd desastreus zijn.

Echter die disa klep is een klep tussen 2 luchtkanalen. die pin kan er alleen maar via de buitenkant uit (zoals in dat filmpje te zien is).

Maar ik denk dat die hele disaklep om de buitenkant heen opgesloten zit. (dat rode wat je ziet bij de klep is dan ook een pakking die de kanalen afsluit).

Als die pin er alleen maar aan de buitenkant uit kan, wordt die tegengehouden door het spruitstuk zelf. Ik weet niet hoeveel ruimte daar tussenzit, maar het lijkt me als die ruimte zo groot is dat de pin er doorheen kan, dat daar ook heel veel valse lucht doorheen zou gaan. Ik heb nooit diep in het spruitstuk gekeken, maar ik denk dat het zo zit. (misschien zoek ik het nog een keer uit)

Link naar reactie

Bedankt voor jullie reacties/tips:thumbup:

Het zal idd ook wel loslopen met die pin in de inlaat, heb er nog nooit specifiek van gelezen dat het bij iemand gebeurd zou zijn.

En er rijden nogal wat M54's wereldwijd,wellicht een beetje paniek voetbal van mij :blush:

Ik ben eerst wel gerust gesteld!

aangepast door bofkont
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.