Ga naar inhoud

DSC, EML en Motor waarschuwingslampje branden. Inclusief noodloop


BMWZ3NOR

Aanbevolen berichten

Beste leden,

 

Aangezien ik hier nieuw ben, zal ik mij eerst even voorstellen!

 

Ik ben Norman en houd erg van sleutelen aan auto’s. Het sleutelen doe ik in de doe-het-zelf garage bij mij in de buurt.  De BMW Z3 2.0 die ik van de zomer heb gekocht is mijn eerste sportauto. Hier ben ik erg blij mee. Open rijden is echt top en de hardtop voor in de winter bevalt mij ook erg goed. 

 

Helaas is de auto na een maand na aanschaf in de problemen gekomen en dit probleem krijg ik niet verholpen. Ik ben nu alweer 5 maanden bezig om het probleem te verhelpen en verschillende garage’s langs geweest. Hierom wil ik graag advies van jullie omdat ik al heel wat heb vervangen en de problemen zich voor blijven doen. 

 

Het probleem is als volgt:

 

-DSC, EML en Motor waarschuwingslampje gaan na een paar kilometer branden. Bij heftig accelereren (na opwarmen uiteraard) gaan deze lampjes na elke seconden branden. Bij rustig rijden duurt het gemiddeld zo’n 20 km.

-ASL, EML, Engine waarschuwingslampje gaan soms uit bij opnieuw starten van de motor. Even later springen ze weer aan.

-Bij het aanspringen van de lampjes komt hij in de noodloop; vermogen neemt daarmee af en de motor begint te stotteren.

-Bij het uitlezen met de Autel Maxisys Pro krijg ik de volgende 4 foutcodes:

 

1. DME Motor electronica MS42 (fout|2):

  • 64, DME: Regeleenheden zelftest (OBDII: P06-1; EUIII: P0601)
  • A9, DME: Motorgasklep-eindfaseuitschakeling na diagnosestoring. 

2. ASC MK20 Automatische stabilisatie regeling (fout|1):

  • 94, ASC: CAN-datastoring van de DME/DDE

3. MRS Meerdere veiligheidssystemen III/IV (fout|1):

  • 16, MRS: sensor voor zij-airbag links (denk niet dat deze fout uitmaakt)

 

Wat ik zelf heb gedaan ondertussen, helaas zonder resultaat: 

 

  1. Gasklephuis schoongemaakt, werkte niet.
  2. ECU-module laten controleren. ECU is goed volgens dat bedrijf.
  3. Gasklep vervangen nadat ASC en EML lampjes weer gingen branden. Krijg nog steeds de tweede foutcode (misschien door noodloop?).
  4. Katalysator lekte en gelast.
  5. Hardy schijf en midden-as lager vervangen want auto begon te trillen in aandrijflijn. De hardyschijf was er verkeerd op gemonteerd. Dit bleek aan de pijltje op het rubber van dit onderdeel.

 

Bij elke ingreep heb ik alle codes elke keer gewist. Volgens mij is dit de manier van “inleren”. Corrigeer mij alstublieft als dit niet klopt :).

 

Verdere opvallende dingen waar ik vraagtekens bij heb zijn:

  • De Z3 heeft een after market sportonderstel; wellicht zorgt dit voor te veel trillingen en zijn hierdoor aansluitingen op bedrading niet meer goed? 
  • Klepdeksel lekt iets.
  • Bij het uitlezen merk ik op dat bij het kopje Koelvloeistof, radiator uitlaat een negatieve temperatuur meting staat van -48 Celsius. Nu vraag ik mij af of -48 Celcius negatief is omdat het de “uitlaat” is en ze er dus een negatief teken voorzetten. Of dat het apparaat dus helemaal niets leest want -48 C kan natuurlijk helemaal niet. Het lijkt er op dat de radiator niet aanspringt maar EML en ASC gaan te vroeg aan hiervoor volgens mij. 

 

Hopelijk kan iemand mij een goed advies geven zodat ik dit probleem zo snel mogelijk kan verhelpen! 

 

Alvast ontzettend bedankt en met vriendelijke groet, 

 

Norman 

 

 

 

 

 

 

aangepast door BMWZ3NOR
typefout
Link naar reactie
  • Reacties 2
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik zou eens naar reeuwijk rijden, de z3 specialist van nederland, avvr of zoals hier bekend roodkapje.... succes.

Link naar reactie

Beste Pampus, 

 

Bedankt voor de tip! Ik ben van de week langs geweest en de auto doet het weer. Ik ben hier enorm blij mee! 

 

Het probleem zat hem niet in het gasklephuis wat ik veronderstelde maar in de software van de auto. Hierdoor konden de systemen niet meer goed met elkaar communiceren en dus is de software er opnieuw ingeschreven.  Dit moet je maar net weten. Ik was al inmiddels langs 3 garage's geweest en bij mij op de klusvereniging wist ook niemand het. 

 

Het zou nog kunnen zijn dat de ASC niet goed is maar tot nu toe is er geen probleem opgedoken na twee dagen even goed touren :). Mocht het dus weer opduiken zet ik er een nieuwe ASC in. Als dit het geval is laat ik het nog wel even weten. Zo hebben andere leden hier in de toekomst misschien nog iets aan.

 

Groeten, 

 

Norman

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.