Ga naar inhoud

Ashoes vervangen


lightning87

Aanbevolen berichten

Gezien de term Ashoes nog niet voorkomt in de zoekfunctie...

 

mijn Ashoes is lek. Nu ben ik aan het kijken of ik dit zelf ga doen of niet. Loshalen bij het diff is geen probleem. Alleen ben ik benieuwd hoe ik de kant van de naaf los kan halen. Hier hangt het diy gedeelte even aan vast. Zeker aangezien ik nog niet over een hefbrug beschikt. Hopelijk komend jaar wel, maar dan is het voor de as al te laat waarschijnlijk.

Link naar reactie
  • Reacties 11
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

In de Tis zul je hooguit iets vinden over demontage maar ashoezen vervangen doen ze denk ik niet bij bmw,ze vervangen de as geheel.

Ik heb wel eens zo,n homokineet uit elkaar gehaald staat me iets van bij dat er een circlip los moet en dat dan de kogelhouder van de as splein af kan.

 

Ik zou t ffe googelen dan vind je het vast.

 

Tis is op t web te vinden ik heb er diverse links van op t forum gezet.

Link naar reactie

Ashoes vervangen staat wel in TIS hoor. BMW verkoopt ook gewoon reparatiesets.

Maar je aandrijfas moet er wel uit. Misschien kom je er mee weg om 'm te laten zitten als het de diff kant betreft, maar bij de andere kant niet.

Let erop dat als je de aandrijfas uitbouwt, je een momentsleutel nodig hebt die tot minimaal 250Nm gaat èn dat je een 12 kantige 30mm dop hebt.

En om de ashoesklemmen aan te knijpen heb je ook een speciale tang nodig.

Zoiets als dit (of een duurdere...)

http://www.ebay.de/itm/AUTO-ATV-PASST-99-VON-FAHRZEUGE-ACHSMANSCHETTE-KLEMMEN-PAAR-X-1-OHRZANGE-/121920976368

 

Link naar reactie

nee gaat helaas om de kant bij de naaf, hij moest er dus sowieso uit. qua gereedschap kom ik niet veel te kort ( en wat er niet is kan gekocht worden). ging mij meer hoe hij aan de kant van de naaf/wiel vast zit, aangezien hij daar natuurlijk ook los moet. ik heb geen poelie trekkers oid. maar aangezien ik vrijdag voor m'n andere hok toch even langs de garage moet, vraag ik even of het ze daar kunnen doen.

Link naar reactie

Je hebt een naaftrekker nodig om 'm aan die kant los te maken.

Die zet je dus op de naaf en je drukt op de aandrijfas. De aandrijfas druk je dan uit de naaf. (splineverbinding)

Hij zit niet heel erg vast, maar je mag 'm niet uit de naaf tikken (lagerschade).

Al hoewel je 'm wel met de hand weer terug erin duwt (soms een beetje tikken in de speling van de homokineet), net zover als dat je aan de andere kant de moer weer op de schroefdraad kan krijgen, en dan draai je de moer aan die 'm weer verder in de naaf trekt.

Alles staat in tis

Ook zal je aan de diff kant de homokineet moeten losmaken. Moet er geloof ik uitgeperst worden, en je hebt waarschijnlijk de holle aandrijfas.

Aan de wielkant kan ie er theoretisch ook af, maar da's een lastig foefje. Ik heb 1x gezien dat iemand 'm met een hamer er zo aftikte, maar da's niet zo simpel.

 

Qua naaftrekker, ik gebruik een hele ouwe, een beetje in dit model

http://www.ebay.de/itm/Radnaben-Bremstrommel-Abzieher-Antriebswelle-Ausdrucker-Radlager-KFZ-Werkzeug-/291641503572

Werkt prima.

Maar eerst dus aan de diff kant losmaken. (heb je e-torx doppen voor nodig)

 

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.