Ga naar inhoud

Z4 2.5i uit 2003 hapert en geeft geen vermogen


malle pietje

Aanbevolen berichten

Oh je had ook een vacuumlek?

Een heel heel groot vacuumlek zou dit ook kunnen veroorzaken, maar dan moet er eigenlijk geen lucht meer langs de LMM stromen. Bijvoorbeeld als de balg helemaal niet vast zit aan de gasklep en volledig los/ernaast zit :)

In stationairmodus moet je LMM schat ik iets van 3g/s aanlucht zien (dus pak 'm beet 10kg/uur), en die 0,4kg/uur die jouw ecu ziet is veel te weinig (en hij varieert ook niet met het toerental)

Link naar reactie
  • Reacties 61
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Sh...t. Leverancier mailt dat de levering langer duurt dan normaal omdat eea niet in huis was. Had gehoopt hem uiterlijk morgen binnen te hebben.

 

Overigens heeft de garage nog even mee zitten denken. Hoewel overduidelijk, de 'wetenschappelijke' onderbouwing dat het signaal echt niet goed is:

 

Als een 2.5l motor 700RPM draait betekent dat per uur 42000 omwentelingen. Elke 2 omwentelingen word 2,5 liter lucht aangezogen (in de praktijk is een motor die stationair draait wat minder effectief met luchtverplaatsing, voor de berekening gaan we daarom van 80%VE uit (VE = volumetric efficiency)). De som word dan: 

[42000/2 = 21000]  [2100*2.5 = 52500]  [52.500*0,8 = 42000 liter lucht]. 1000liter lucht weegt op zeeniveau 1,293kg dus doen we 42000/1000 = 42*1.293 = 54kg/h.

 

Zij vertelden hetzelfde over de standaard waarden in de eerste 30 seconden, altijd fijn om van twee kanten te horen natuurlijk. En adviseerden me om met de oude LMM de meting nog eens te herhalen. Dat ga ik morgen zeker nog even doen, hoewel ik het resultaat al vrees te weten.

 

 

Link naar reactie

Dat sommetje klopt overigens niet.

Bij die 700rpm (stationair draaien) zit de gasklep bijna dicht en wordt het inlaatspruitstuk onder vacuum gezogen. Er gaat dus veel minder lucht in dan die 54kg/h. En dat vacuum is aanzienlijk, ik verwacht ongeveer 10% van 1atm oid of nog minder.

Het sommetje zou kloppen als de gasklep volledig open stond bij dat toerental. 80%VE is een typische waarde voor een motor met openstaande gasklep.

 

Heb je je oude LMM dan nog? dus die originele voordat je die ebay unit monteerde? Die zou natuurlijk gewoon goed kunnen zijn en dat al je problemen te herleiden waren naar dat vacuumlek in de balg. Ik weet niet precies de chronologische volgorde en tijdsspanne van de problemen die je hebt gehad.

 

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Wel, net thuis de oude LMM schoon gemaakt, foutmelding gewist en de oude terug gemonteerd. Starten, fingers crossed met de laptop er naast....

 

De luchtmassa stroom start op 0,9 en blijft daar op staan. Maar de motor blijft draaien zonder problemen. Na een minuut of drie de gok genomen en een ritje gemaakt, zonder enig probleem! Wel weer de oude klacht terug, dat toerental stijgt bij remmen.

 

Het begint er sterk op de lijken dat alle problemen werden veroorzaakt door een slechte (nieuwe) LMM. Duidelijk is wel dat ook de oude niet in orde is. Door de constante waarde die hij afgeeft en feit dat het toerental stijgt bij remmen.

 

Anyway! Hij rijdt, dat is het belangrijkste. En als die nieuwe binnen is, hoop ik dat t daarmee echt even afgelopen is.

 

Vraag die rest: waarom bleef hij gek doen toen ik de oude eerder terug monteerde. Ik heb toen alle foutcodes niet gewist, kan dat het zijn geweest?

 

 

 

Link naar reactie

Wat bedoel je precies dat het toerental stijgt bij remmen?

Je hebt een hoger stationair toerental als je rem indrukt dan als je normaal stilstaat?

Of alleen bij rijden? En dan het vergelijk remmen (met gas los) en normaal gas los (uit laten rijden)

Da's namelijk heel vreemd, en zou kunnen duiden op nog een klein vacuumlek.

Eerst maar eens kijken wat de nieuwe lmm oplost.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

In stationair toerental op 800 stijgt hij naar 1000 of 1100 als je de rem in trapt. Avondje googlen leverde een defekte LMM op, die werd bevestigd door een foutmelding. Bovendien reageerde het gaspedaal niet als je de rem intrapte (heel-toe). Met de nieuwe LMM waren beide klachten over.

 

 

Link naar reactie

Tussenstandje na 3 dagen rijden met de oude LMM, geen klachten meer zoals ik die eerder had. Wel wat onrustige stationair toerental, maar geen enkel signaal van wegvallen of gebrek aan vermogen.

Inmiddels is wel de nieuwe LMM bezorgd zag ik, dus vanavond met wat geluk monteren. Dit keer haal ik wel eerst eventuele foutmeldingen eerst weg.

 

En dit weekend rally rijden in de Ardennen. Ik neem voor de zekerheid de oude LMM toch maar mee ;)

Link naar reactie

Ook met twee dagen de nieuwe LMM er op geen problemen meer gehad. :)

Bedankt voor het meedenken allemaal! Helaas geen beloning voor de winnende tip, want de accu was t niet.

 

Reed gister langs de garage, die ook graag nog credits wilde voor de berekening... Nouja, samen zijn we er uitgekomen zeg maar. Helaas wel een dure zoekactie, maar goed. Vergeten maar.

aangepast door malle pietje
Link naar reactie

Dat een accu  slecht is kan ik geloven maar na een start daardoor slecht gaan lopen gaat er bij mij niet in (dynamo zal dat normaal gesproken de zwakke accu opvangen na de start )

 

Bijna gewonnen dan !

Link naar reactie
11 uren geleden, malle pietje zei:

 

Reed gister langs de garage, die ook graag nog credits wilde voor de berekening...

 

Credits voor welke berekening? Toch niet die LMM berekening waar uit kwam dat de motor bij stationair (700rpm) toerental 54kg/h aan lucht naar binnen zuigt? (die berekening rammelt namelijk aan alle kanten en is waarschijnlijk een factor 4 oid te hoog...)

 

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.