Ga naar inhoud

Z4 2.5i uit 2003 hapert en geeft geen vermogen


malle pietje

Aanbevolen berichten

Staat je Z s,nachts buiten?(of koud) En bij de garage misschien poosje warm gestaan? Een slechte accu kan echt een hele hoop malle storingen veroorzaken, ik weet dat het in dit topic reeds genoemd is maar wil het toch nog even onder je aandacht brengen.

aangepast door Bambam
Link naar reactie
  • Reacties 61
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik bespeur enige vorm van sarcasme Guido :) maar ik heb de accu spanning al eens gemeten, de lader er aan heb gehangen en die gaf het signaal dat de accu toch niet zo best meer was. Plus het gegeven dat een slechte accu inderdaad rare niet-traceerbare klachten kan veroorzaken.....

 

 

Link naar reactie
Op 29-11-2016 om 19:41, Ka4 zei:

Owwww, prijs te winnen?? Dan zeg ik ACCU :P:lol:

:hypocritesmiley:    ik word wel heel lang in spanning gehouden of ik nou die prijs gewonnen heb<_<.....trouwens wat is de beloning eigenlijk voor de juiste oplossing?

Link naar reactie

Ja mijn sarcasme is dat je geen accuspanningen hebt gemeten op de manier zoals gevraagd is (wat 1 minuut werk is), geen codes hebt genoteerd of opnieuw hebt uitgelezen, naar de garage gebracht waar ze onderdelen hebben vervangen maar wat niets geholpen heeft, en nu er een code terug is; of eigenlijk weten we helemaal niet dat die code terug is omdat er in eerste instantie geen duidelijk was wat de codes überhaupt waren, maar de code die er nu is heeft helemaal niets met de disa te maken en alles met de LMM.

Maar de LMM kan natuurlijk niet stuk zijn omdat die een tijdje geleden vervangen is.

 

Mijn advies: vergeet ALLE problemen met betrekking tot de accu en richt je op de foutcodes die je uit de ecu leest.

Als je je auto met dit weer/deze temperatuur kan starten, dan is je accu in voldoende conditie om die uit te sluiten bij rare foutmeldingen.

 

Richt je op de LMM. Dat kan dus de LMM zelf zijn of de bedrading.

Heb je je LMM vervangen door een originele nieuwe LMM, dan zou het de bedrading kunnen zijn.

Heb je een gebruikte lmm of een lmm van een aftermarketmerk..dan zou het zomaar de LMM kunnen zijn.

Om een LMM goed door te meten is lastig, daarvoor heb je een scoop nodig. De LMM wordt namelijk met een hoogfrequentsignaal aangestuurt door de ecu.

Dat is dus ook de juiste manier om een LMM te controleren (niet dat een garage dat uberhaupt kan). Met een scoop kan je dan zien dat de frequentie van aansturing gaat varieren met het toerental.

Maar je kan wel met je diagnoseapparaat kijken hoeveel gram per seconde lucht hij meet.

Ook kan je tot op zekere hoogte bedrading meten. In de LMM zit zowel de hete lucht filament als de inlaat temperatuur sensor.

1 van de 5 draden is constante + dus die kan je sowieso controleren.

Maar het netjes stationair draaien en terugvallen als je gas geeft is imho meestal de LMM zelf.

 

Maar goed, mijn advies is eerst diagnose stellen, daarna vervangen. Anders kan je net zo goed teruggaan naar die garage.

 

Dit is het schema van de aansturing van je LMM:

 

SP0000018088.svgz

 

Dit is de pinout van stekker x6207:

G_75129349.png

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Dank voor je advies Guido. Heb de accuspanning inmiddels gemeten, valt terug naar 10V tijdens starten en als hij loopt is de laadspanning 14.2V. Volgens mij voldoende...

 

Had uit WDS dezelfde afbeeldingen gehaald, mijn LMM heeft overigens 5 polen. Goed om te weten dat er aan de LMM dus weinig te meten valt. Zit er helemaal geen massa op?

 

Klopt het dat er geen massa op zit??

 

 

aangepast door malle pietje
Link naar reactie

Het is als het goed is een 6 polige stekker waarvan 5 polen bedraad zijn.

Het zou best kunnen dat er geen massa op zit en dat modulatie in de ecu naar massa gaat (en dat de plus (pin2) daarvoor de stroom geeft).

Ik denk dat je dus tussen pin 2 en massa een constante +12v meet, en je tussen massa en pin 1 het modulatiesignaal van de lmm zou zien; dus een blokgolf die de ecu genereert en qua frequentie varieert met het toerental. Wellicht tussen de 100hz en 10khz oid.

 

Maar als je dus live data met je diagnoseapparaat oproept en kan zien hoeveel g/s lucht er gemeten wordt en als dat varieert met het toerental, dan is je bedrading lijkt mij goed, Als dat alles dan op bepaalde momenten inzakt en een fout veroorzaakt verwacht ik dat dat de lmm is. Ik acht de kans groter dat dat filament kortsluit/doorslaat op bepaalde momenten dan dat de bedrading dat zou doen.

Als je al gelijk geen plausibele g/s lucht meet als je je motor start (wellicht een minuutje wachten nadat de lambdasensoren in closed loop worden geschakeld) kan het zowel je lmm als bedrading zijn. Maar ik verwacht dat dat niet gebeurt omdat ik denk dat je dan wel sneller een melding krijgt (na 5 min rijden ofzo).

 

Terugvallen naar 10v tijdens dat de startmotor loopt is normaal. Als je je startmotor niet heel zwaar hoort lopen nadat ie een nacht heeft gestaan en je de volgende ochtend start, is je accu nog in redelijke conditie. In ieder geval goed genoeg om niet deze fout te geven.

14,2 V klemspanning is ook goed (dus je dynamo werkt)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Ik heb je advies zojuist opgevolgd en de DIS er aan gehangen. Die gaf om te beginnen dezelfde foutmelding die ik eerder postte. Tot zover niets nieuws.

 

KV temperatuur niet meer dan 30graden

De luchtmassastroom gemeten in kg/h.

- 0 bij motor uit,

- rond de 39 teruglopend naar 31kg/h bij stationair lopen

- oplopend met gasgeven afhankelijk van toerental tot meer dan 100kg/h.

- dan hoor ik een relais tikken na 30 seconden, valt de motor in z'n hakkelstand en loopt de LMM stroom terug naar 0,4kg/h!

- motor draaiende gehouden met gas geven, maar LMM stroom blijft op 0,4kg/h. Geen reactie meer in LMM stroom

 

Vervolgens motor uit, opnieuw aan, nu met KV temperatuur 95graden:

- 28 a 29kg/h direct bij lopen

- direct terugvallen naar 0.4kg/h (zonder hoorbare relais deze keren), motor blijft ansich prima lopen

- geen reactie van de LMM meer bij gas geven

 

Conclusies zijn dan:

- de LMM reageert in eerste instantie

- na 30 seconden triggert iets de LMM om uit te vallen (althans de waarden niet meer door te geven)

- bij starten werkt de LMM kortstondig, maar valt snel terug

 

Op basis van jouw analyse zou de LMM hoogstwaarschijnlijk kapot zijn. Maar welke relais (hoorbaar thv handschoenenvakje) sloeg er aan/uit en waarom reageerde de LMM daar op?

 

1e run (koude motor): je hoort de relais tikken op 0:45 seconden

 

 

2e run (warme motor)

 

aangepast door malle pietje
Link naar reactie

Ik gok dat dat terugvallen de overgang van open loop naar closed loop is.

Bij het starten van een koude motor draait de ecu namelijk op een andere mapping. De lambdasensoren zijn nog niet warm, dus wordt er van een interne mapping gebruik gemaakt (geen feedback/bijregelen op lambdawaardes). Ik vermoed dat de lmm ook niet in die mapping is opgenomen, en dat de mengselverhouding dus wordt bepaald door de stand van de gasklep (wordt ook wel alpha-N genoemd).

En die klik is dan bijvoorbeeld het relais wat het heatercircuit van je lambdasensoren uitschakeld.

Bij mijn auto/tuning duurt dat moment 50 seconde bij koudstart, bij jouw auto wellicht 40 sec.

Het sluit nog steeds niet uit of je een fout in je bedrading hebt of in je LMM.

Meet dus je bedrading door met een voltmeter.

Ik weet dus niet hoe de lmm gemoduleerd wordt, maar als je tussen pin 2 en 1  ca 12v meet en tussen pin 1 en 6 ca 5 volt, dan weet je zeker dat je bedrading goed is. Zorg uiteraard dat je multimeter op volt staat en bijv. niet op stroom (ampere), want dan sluit je je ECU kort :o

wellicht doen met warme motor, maar ik denk dat de motor geeneens hoeft te draaien. Ik denk namelijk dat de lmm al wordt voorverwarmd als ie op contact staat.

 

Ik denk dat in de praktijk 999 van de 1000 problemen met de LMM door de LMM zelf veroorzaakt wordt, en 1 door de bedrading :wink:

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Ik wacht met spanning op je antwoorden Guido, heb het gevoel dat we ergens komen :)

 

Direct eea doorgemeten met auto alleen op contact. Heb inderdaad 6 polen, en met jouw afbeelding als pinvolgorde het volgende gemeten:

1 en 2 = 7,2V

2 en 3 = 12V

1 en 3 = 5V

4 is leeg

1 en 5 = 5V

1 en 6 = 0V

2 en 5= 12V

2 en 6= 7,2V

5 en 6 = 5V

Tenzij er een kabelbreuk is die toevallig net even contact maakte tijdens het meten, lijkt het er op dat de bekabeling in orde is... Althans, als de waarden kloppen.

 

 

 

Link naar reactie

Ja het is een dure :wink:

Ik denk dat iedereen die 'm bij de dealer koopt 'm er daar ook laat inzetten.

 

Ik gok zelf dat de OEM LMM een Siemens-VDO unit is.

VDO LMM's kan je goedkoper in de aftermarket krijgen, zoals bij mister-auto en dat soort toko's:

http://www.mister-auto.nl/fl/luchtmassameter/vdo-a2c59511576_g3926_a083A2C59511576.html

http://www.onderdelenwebshop24.nl/products/1736925-luchtmassameter.htm

Nog steeds duur natuurlijk, maar niet 400 ballen duur.

 

Maar je schreef dat je die lmm laatst vervangen hebt? Aftermarket neem ik aan? welke?

Heb je nog garantie?

Ik heb zelf met goedkopere aftermarketunits wisselende ervaringen. Ik heb ze gehad die binnen 3 maanden stuk waren maar ook exemplaren die jaren goed bleven (niet voor de Z overigens maar voor andere autos)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
1 uur geleden, malle pietje zei:

Even een rondje stealers gebeld, LMM kost 409 incl BTW en is maar liefst 0 keer verkocht......:huh:

 

Dus ofwel niemand koopt m bij de dealer, of hij gaat eigenlijk helemaal niet kapot.

haha das onzin, de mijne is een paar maanden geleden bij de dealer (ekris) vervangen (samen met de DISA overigens).

Link naar reactie

Ik had Ekris Zeist aan de lijn, kennelijk bedoelden ze dat hij niet los is verkocht?

 

Anyway, de mijne heb ik via http://www.ebay.com/itm/301814248004?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Goedkoop is duurkoop?

 

Ik heb de oude nog liggen, die heb ik vervangen omdat het toerental bij remmen omhoog kwam en hij foutmeldingen gaf (weet niet meer welke). Het verschil was goed merkbaar, omdat ook de sportstand het eindelijk deed. Ik heb hem sinds het gedoe al twee keer terug gezet, zonder verbetering. Misschien probeer ik het vanavond nog eens en lees dan nog eens de luchtmassa uit.

 

Als dat geen resultaat biedt, vermoed ik toch dat ik nog eens een nieuwe moet kopen.

Link naar reactie
2 uren geleden, malle pietje zei:

Ik wacht met spanning op je antwoorden Guido, heb het gevoel dat we ergens komen :)

 

 

 

 

 

Zou je pin 1, 2,3, 5 en 6 ook met massa kunnen meten?

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Wat mij het meest onzeker maakt is dat die garage dit niet heeft kunnen vaststellen. Ik bedoel LMM problemen komen zo vaak voor, dat zou elke garage moeten kunnen oplossen

Dus of die garage snapt het niet, of ik heb het helemaal aan het verkeerde eind....(ik moet het allemaal door een beeldscherm doen...ik ben zwaar in het nadeel.)

Link naar reactie

Wees gerust, ik heb zelf ook nog iets als gezond verstand. Af en toe een beetje (heel erg) hulp in het meedenken helpt natuurlijk wel om een oorzaak te achterhalen.

 

Ik twijfel om dezelfde reden dat het de LMM is. Die LMM is echt net nieuw. Maar anders bekeken: ik heb de garage verteld dat die nieuw is. Ze hebben zich gericht op oorzaken van de klacht, die als eerste te vinden was in de DISA klep en vervuiling van de olie plus een lekke luchtbalk, zo bleek later. Eea is verholpen en de auto liep als een zonnetje. Was dus niet veel aanleiding om verder te zoeken.

 

En bovendien heb ik de oude meerdere malen terug gezet, zonder resultaat...

 

Maar dan van de andere kant bekeken, ik herinner me, dat de eerste keer dat de klacht zich voor deed, de ochtend was nadat ik de LMM had vervangen. Iets dat ik toen wijtte aan het inleren van de nieuwe LMM. Vervolgens blijven de foutmeldingen wijzen naar de LMM en heb ik samen met jullie hulp geen logische verklaring kunnen vinden anders dan toch een kapotte LMM (wat de computer feitelijk zegt).

 

Dus tja.......de tijd zal het leren .....

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.