Ga naar inhoud

Z4 2.5i uit 2003 hapert en geeft geen vermogen


malle pietje

Aanbevolen berichten

Nadat ik het een enkele ochtend eens heb gehad, kort, en afgelopen dinsdag nog eens, stond ik er vanmorgen weer mee stil. Mijn z4 start, loopt dat onregelmatig, corrigerend, bijna uitvallend, om dan netjes te lopen. Na 5 minuten warm draaien rij ik weg, valt het vermogen weg. Langs de kant even uit en aan gezet, stationair weer netjes, dan wegrijdend opnieuw vermogen weg. Dit keer gaan de EML en motormanagement lampjes branden. ANWB erbij, maar geen concrete diagnose.

 

Terug kunnen rijden naar huis (800m), waar hij net zo slecht stationair loopt. ANWB gaf als foutcodes op een te lage spanning op de Luchtmassameter en gemiste ontbranding op alle cilinders (dat had ik al gemerkt ja). Thuis met DIS uitgelezen, stom genoeg de codes niet genoteerd. Maar ook hier geen foutmeldingen die rechtstreeks naar een dader wijzen.

 

Ohja, ik hoor, als ie zo gek loopt te doen, een ratel vanuit het vooronder komen bij toeren hoger dan 2000.

 

Wat zou dit kunnen zijn?

- bobines? Geen rechtstreekse foutmeldingen die daar naar wijzen...

- geen brandstof? Of te lage druk?

- nokkenassensoren?

- Vanos kleppen? Ook hier geen eenduidige vinger vanuit DIS

 

Zit een beetje met de handen in het haar, het is mijn woon-werk auto....BMW specialist in het dorp zit tot januari vol en geen mogelijkheid te helpen...Serieus......

Maandag kan ik bij een BOSCH carservice terecht. Maar da's natuurlijk rijkelijk laat en een cart blanche afgeven is niet de bedoeling.

 

Wie heeft ideeen of suggesties?

Link naar reactie
  • Reacties 61
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

hoe is je dynamo ? lijkt mij dat je probleem iets electrisch is, gezien de te lage spanning op de LMM en je gemiste ontbranding ( ontbreken vonk? ) of is het de LMM ?

hoe is de staat van je accu ?  waarom ga je niet een klein stukje rijden/ laat je de auto draaien met dis aan ? als het je nokkenassensor oid is zou hij dat namelijk toch wel moeten melden met de foutcode. ( wat voor programma gebruik je bij het uitlezen ? )

 

 

BTW die BMW specialist zou ik dan voortaan ook de vinger geven, wat een prutservice in zo'n geval.

 

 

aangepast door lightning87
Link naar reactie

Doe eerst maar eens uitlezen met spul geschikt voor jouw wagen. Wil ik ook best voor je doen. Dan kun je gericht storing zoeken. Als EML lampje en motorlampje branden moet er iets van een storing in staan.

 

Gokje van mijn kant: accu aan het overlijden.

aangepast door vester86
Link naar reactie

Kijk, dat zet aan het denken! Aan de accu had ik nog niet gedacht. Zal ik zo nog eens doormeten. Overigens zou je dat soort signalen niet verwachten als hij zonder problemen start en pas na 30 seconden slecht begint te lopen, toch?

 

Ik heb de auto net nog weer uitgelezen met DIS. Zes foutmeldingen zijn een resultante van het slecht lopen (overslaande verbranding in alle cilinders), daarnaast nog DME 28A2 - HFM signaal niet aannemelijk, 2783 luchtgewichtmeter signaal lager dan grenswaarde. Nou had ik tijdens het testen ook de stekker van de LMM even los, dus ik vrees dat daar de LMM foutmeldingen vandaan komen. De inlaattemperatuur gecontroleerd (zit in de LMM), die was goed.

 

Ofwel, geen fouten die wijzen op bobines, brandstofpomp of VANOS, althans niet rechtstreeks.

 

Oh, en een stukje rijden is niet te doen. Hij draait zo slecht dat ik nog geen 100m ver kom :( Misschien vanavond weer, ik ben er gisteren tenslotte vrolijk mee naar Delft gereden vanuit Soest, zonder 1 probleem.

 

 

aangepast door malle pietje
Link naar reactie

Misschien even je accu goed opladen en alle foutcodes wissen. Dan starten en je klemspanning meten.

Is die lager dan 13v, dan is je dynamo/gelijkrichter waarschijnlijk kapot.

Heb je een acculader?

En de foutcodes die dan ontstaan hier even posten. Dus niet alleen beschrijvingen, ook de codes.

Ik verwacht dat je ook wel een aantal P codes hebt.

Wellicht even wat screenshots plaatsen van je diagnoseuitlezing (dus van alle fouten). Ik weet niet of dit in DIS kan (unix), maar als je INPA hebt, kan dit wel (windows)

Dan krijg je zoiets als dit dus:

https://audio.home.xs4all.nl/zooi/z4/ess/INPA - Loader_2.pdf

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Haha nee hoor.
Omdat ik vermoed dat de temperatuur een variabele is, want als ie warm is, is er niks meer aan de hand, zo lijkt het, heb ik m warm laten draaien. Zonder resultaat helaas dus. Vanaf vanmorgen doet ie dus bij iedere start hetzelfde, 20 seconden prima, daarna begint het gelazer.

 

De accuspanning net gemeten, 12,45Volt onbelast, prima dus .Laadspanning nog niet gemeten, eerlijk gezegd ben ik bang de motor te beschadigen als ik m laat lopen. Voor de zekerheid de lader er maar aan gehangen. Morgenochtend al mn moed verzamelen, opnieuw proberen de auto aan de praat te krijgen en zsm naar de garage. Ik heb m nodig maar geen tijd om uitgebreid te zoeken helaas. 

 

Daarom de foutcodes er toch ingelaten zodat de garage direct aan de slag kan. Zul je net zien, dat ie morgen draait als een zonnetje en de garage niks kan vinden.

aangepast door malle pietje
Link naar reactie
20 uren geleden, malle pietje zei:

12,45Volt onbelast, prima dus

en nu belast.....

 

wedden dat de spanning instort??

 

Quote

eerlijk gezegd ben ik bang de motor te beschadigen als ik m laat lopen.

no worry, de computer zorgt wel dat de motor niet kapot loopt, zeker als je alleen maar kort start om de spanning te meten.

 

hoeveel Volt meet je met het contact aan (op stand 2, met koplampen en radio e.d. aan)

aangepast door 2.5si
Twee opvolgende posts samengevoegd
Link naar reactie

He Vester,

 

helaas niet meer gemeten. Wel de hele nacht aan de lader gehad, vanmorgen direct hetzelfde euvel overigens, na 10/20 seconden.

 

Met de lader is een mogelijke slechte accu inderdaad nog niet uitgesloten. Inmiddels heb ik de sleutel bij de garage afgeleverd en wordt ie vanmiddag opgehaald. Zal ze nog even een tip geven om de accu even te swoppen.

 

 

Link naar reactie

Dat een accu  slecht is kan ik geloven maar na een start daardoor slecht gaan lopen gaat er bij mij niet in (dynamo zal dat normaal gesproken de zwakke accu opvangen na de start )

Maar het wel handig om te weten wat er aan gescheeld heeft want meten (uitlezen ) is weten. Ver kun je alleen maar deel systemen benoemen welke invloed hebben op het verlies aan vermogen en zul je of de garage ze stuk voor stuk dienen te controleren of het zal een bekend verschijnsel zijn (ervaring) om wat selectiever te kunnen zoeken..

 

Ben benieuwt wat er uit komt..

Link naar reactie

Korte update. Ik heb hem wegens tijdgebrek maar op laten halen door een garage. Die constateerde allereerst dat de DISA klep kapot is. Daardoor worden diverse sensoren en waardes beïnvloed die het uitlezen weer vertroebelen. DISA wordt vandaag vervangen, daarna kunnen ze hem hopelijk beter uitlezen om te kijken of er storingen terug komen.

 

Goede nieuws is dat de storing onverminderd terug kwam toen hij bij ze binnen stond. Dus ze konden direct aan de slag.

 

Slechte nieuws is, ze hebben de echte oorzaak nog niet gevonden.

 

Slechte accu hebben ik ook nog even genoemd. Vonden ze niet logisch, maar ach, wie weet.

 

 

Link naar reactie

Vanavond belde de garage met goed nieuws. Ze hebben de DISA klep vervangen en daarna was de klacht opgelost. Ze hebben er flink mee lopen blazen om de motor goed op druk te brengen, daarna konden ze met uitlezen zien dat ook de VANOS los was gekomen (kennelijk had hij vast gezeten?). Met wat olie aftappen zagen ze best wat verontreiniging (dat was bekend) en ze adviseren me om de motor te flushen.

 

VANOS revisie was niet nodig, ook de carterontluchting vervangen vond men niet nodig vooralsnog.

 

Ik ben nog niet helemaal gerust gesteld maar ga hem morgenmiddag ophalen en hoop dan dat eea voorlopig weer is opgelost. De resultaten en bevindingen zal ik met jullie delen.

 

Dank voor het meedenken in ieder geval!!

Link naar reactie

Wel helaas. Ondanks dat ik hem vrijdag heb opgehaald en er met veel plezier mee naar huis kon rijden en zaterdag nog een korte rit mee heb gemaakt, begon de dag vandaag met soortgelijke klachten als de vorige keer.

 

Hikken, niet reageren, wel netjes stationair draaien maar bij een dot gas geven terug vallen in hakkelen. Hij lijkt een beetje te verzuipen als ik een klein beetje constant gas geven en hij valt dan ook af en toe uit.

 

Vanmiddag wil ik hem aan de DIS leggen en hopelijk komt daar nu minder uit dan vorige keren, nu de DISA klep is vervangen.

 

Luchtmassameter heb ik overigens al eens vervangen maar blijft natuurlijk een verdachte.

Link naar reactie

Gelukkig vlot de DIS er aan kunnen hangen, met maar 1 foutcode:
Afbeelding
En nu de vraag, wat kan ik met deze info?
Ik heb een aantal weken terug de LMM vervangen en merkte verschil in rijden. Ik denk dat deze LMM dus niet kapot is, maar sluit het ook niet uit. Ik vermoed zelf echter een kabelbreuk, ik rook vanmorgen namelijk een hele fijne verbrand plastic luchtje onder de kap....

Ik ga eerst kijken of ik de kabels kan doormeten, via WBS. Tips zijn welkom natuurlijk!

Ohja,
luchtfilter is keurig.

Link naar reactie

Ik vraag me serieus af waarom nou die disa klep vervangen is...

 

Of je een kabelbreuk hebt is volgens mij wel te testen met je uitleesapparaat...

 

Heb je een OEM bmw LMM gebruikt?

 

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.