Ga naar inhoud

Ratel bij plotseling gas geven


G.Knulst

Aanbevolen berichten

De moer van de oliepomp heb ik ook nog bekeken maar die zat goed vast en ik kon nergens vinden of dat bij een m52tu ook een probleem zou wezen.

 

Het is goed te doen alleen stripte een van mijn subframe bouten het draad van het gat. Dat was W even een paniek momentje. Na een 1.5 M12 correctie tap er door gedraaid te hebben kon ik de nieuwe bout toch netjes op de gewenste torque vastzetten. Daarbij kwam ook nog de afgebroken bout en de helicoil klus van de X-brace wat de gehele job minder leuk maakte. 

 

Wat op zich wel interessant is om goed te bekijken is het gebruik van rtv op de pakking. Volgens Amerikaanse fora waren er verschillende mensen die na reparatie zonder rtv direct weer lekkage hadden. Om het zekere voor het onzekere te nemen heb ik op het metalen gedeelte van de pakking aan beide zeiden rtv aangebracht. Op zo'n manier dag het niet in aanraking kwam met het rubber van de pakking.

 

Verder heb ik voor de draagarm rubbers, subframe, stabilisator stangen allemaal nieuw bevestigings materiaal gebruikt. Dat is verplicht volgens het werkplaats handboek maar het werkt ook gewoon veel prettiger.

 

De nieuwe swaybar rubbers hebben het bekende klunk geluid bij het schakelen ook vermindert.

 

http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=949089

Deze diy is superhandig.

 

Waarschijnlijk weet je dit allemaal al maar misschien komt het van pas. Ik heb verder geen ervaring met sleutelen aan auto's maar met een beetje geduld, je verstand gebruiken het juiste gereedschap en dit forum kom ik een heel eind.

aangepast door G.Knulst
Link naar reactie
  • Reacties 68
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik verwacht niet dat ik bouten zal breken of gaten zal strippen.

Als het even kan doe ik het met een nog warme motor. Subframe en verstevigingsplaatbouten zullen bij mij niet strippen; alleen de carterpanbouten zijn nog niet los geweest zolang ik de auto heb geloof ik. En het stuurhuis misschien niet.

 

Ik weet dat bmw aanraadt nieuwe bouten te gebruiken, maar ik heb veel van dat spul zó vaak los dat ik daar niet aan begin. Wellicht in de toekomst een keer vervang ik alle bouten, maar vooralsnog hout alles het ook nadat het 10+ keer is losgeweest. (een aantal bouten althans).

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Inmiddels, is de olie lekkage van de carterpan verholpen. Dus weer verder met het pingel probleem.

 

Vorige week ben ik speciaal om BP ron 98 gereden. En prompt was het pingelen over. Hier heb ik een week mee gereden en af en toe hoorde ik de motor zacht pingelen. De ratel tussen 1500-2000 was ook verdwenen.

 

Gisteren had ik toevallig een dag vrij en toen heb ik de bougies bekeken. De bougies zagen er allemaal hetzelfde uit. Ze waren allemaal schoon.  Wat me wel opviel was dat de bovenkant van de pistons goed zwart waren maar dat is lastig te beoordelen als je geen endoscoop heb. Na het terug monteren van de bougies had ik meteen weer last van pingelen.

_20170117_183610.JPG

aangepast door G.Knulst
Foto
Link naar reactie

Om de afstand van de electroden te meten/afstellen gebruik ik meestal een voelermaat. Wel voorzichtig doen niet de electrode (kleine puntje) beschadigen/weg drukken, want dan is de bougie stuk. Ik weet zo niet wat de afstand zou moeten zijn; wellicht weet GuidoK dat?

Link naar reactie

bmw geeft geen info over dit, aangezien bmw af fabriek sinds jaar en dag zo'n 4 electrode bougie gebruikt, en die zijn niet af te stellen/te meten.

 

Dit is denk ik een NGK iridium.

 

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Ik zou toch eens andere (originele) bougies proberen. Alvast aanschaffen nu voor vervanging later indien het geen soelaas geeft. Bij positief resultaat, dan is het geregeld zou ik zeggen. Andere optie is even bougies lenen van een bevriende ZZZ rijder voor een testrit.

Link naar reactie

 

 

Na goed nagedacht te hebben over heel de situatie heb ik een donkerbruin vermoeden wanneer het pingelen is begonnen en ik denk dat het na de Vanos revisie is.Over het algemeen vindt ik dat de motor al een tijdje niet helemaal lekker klinkt wanneer hij stationair loopt. De toerenteller bibbert ook. Dit is allemaal niet dramatisch maar het klinkt gewoon niet als een klok dit kan natuurlijk misleidend wezen en niemand anders hoort het maar hij klinkt gewoon anders. 

 

Na de Vanos revisie is de auto meer gaan gebruiken terwijl hij 10% minder zou moeten gebruiken. De bougies bevestigen dit eigenlijk. De Vanos revisie heeft er wel voor gezorgd dat de auto meer power heeft en beter door trekt dus de Vanos werkte voor de revisie niet(goed). Voor de revisie waren er geen problemen met pingelen en met de bougies. Dus ik denk dat de bougies ook niet het probleem zijn. Vacuüm lekkage's zou een logisch oorzaak kunnen zijn maar de long term fuel trim is voor bank1 -1,5% en voor bank2 -3,4% wat binnen de marges is. Als er een vacuüm lekkage is dan vallen de trim waardes volledig buiten de marges. Bij de rooktest kwam ook geen vacuum lekkage aan het licht dus ik denk zelf dat het daar niet in zit.

 

Gisteren heb ik eens gespeeld met de scantool. Het scannen op problemen gaf code p0101 wat betekent MAF out of range. De auto zelf geeft geen CEL (check engine Light). De MAF zelf werkt wel want als ik gas geef neemt de luchtstroom toe. Ik moet nog een uitgebreide MAF test doen om te bepalen of de sensor echt naar behoren werkt. Op andere forum's las ik dat de nokkenas sensors, icv en o2 sensor ook dit soort problemen kunnen veroorzaken.

 

Wat denken jullie ervan?

Link naar reactie

Je zegt dat het na de VANOS revisie begonnen is. Wil je daarmee nou zeggen dat die revisie mogelijk niet goed is gedaan?

Of zijn tijdens die reparatie wellicht sensoren beschadigd geraakt?

Je meldt de VANOS revisie, maar gaat daarna verder met een mogelijk sensoren probleem. Daarom deze vraag nog even.

Link naar reactie

Goeie vraag,

Ik vermoed dat het ontstaan is na de revisie omdat na de revisie het verbruik omhoog gegaan is. Ik heb zelf de revisie gedaan en ik weet niet goed wat daar fout gegaan kan zijn. De enige reden waarom ik denk dat de revisie geslaagd is, is dat de performance is toegenomen en bij het koud starten van de motor hoor ik de Vanos twee seconden ratelen omdat de oliedruk nog te laag is. Voor de revisie was dat niet het geval.

 

Het is mogelijk dat de sensoren beschadigd zijn. Waardoor het allemaal niet goed werkt. Het kan ook slijtage wezen, of de Vanos werkt niet goed samen met de sensoren. Mijn krukas positie sensor veroorzaakte ook een berg problemen terwijl de auto niet aangaf dat hij stuk was. De dealer heeft hem vervangen en alle problemen waren over(inmiddels 1,5 jaar terug). Omdat er niet echt een duidelijke oorzaak is van de problemen die ik nu ondervindt denk ik dat het sensor gerelateerd is.

aangepast door G.Knulst
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Even een korte update.

 

De extra vacuüm check gaf geen lekkage. Ook gaf de scanner geen vreemde waardes. 

 

De auto is bij de dealer geweest zij hebben ook niets kunnen vinden en zij vonden de kleur van de bougies normaal. Eigenlijk was een bezoek onnodig omdat de z3 goeroe al zijn zegen gegeven had maar een second opinion kan nooit kwaad.

 

De beste oplossing is gewoon rijden. 

aangepast door G.Knulst
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.