Ga naar inhoud

Ratel bij plotseling gas geven


G.Knulst

Aanbevolen berichten

Als je carterpan eraf moet zou je daarover kunnen nadenken ja. Qua onderdelen is het niet zoveel.

Maar drijfstanglagers gaan niet vaak stuk bij deze blokken. Alleen als je motor zonder olie gelopen heeft....(geldt voor motoren in het algemeen)

Deze drijfstanglagers worden al bijna 40 jaar bij bmw gebruikt.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • Reacties 68
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Goed nieuws.

Vandaag ben ik bij Ruud op bezoek geweest met mijn rammel bak.

 

De rammel bij plotseling gas geven is pinging. Daar is niets aan te doen. Wanneer zo plotseling het gas wordt op getrokken heeft de ECU even tijd nodig om de timing af te stellen.

 

De rammel tussen 1500-2000 rpm is te danken aan het diff. Helaas heeft mijn z3 meer speling op het diff dan gemiddeld wat resulteert in zagen bij een laag toerental en een soort rammeltje tussendoor. Nog geen reden tot zorgen maar als het erger wordt moet ik opzoek naar een vervanger.

Link naar reactie

Mooi dat je motor niet uit elkaar hoeft.

Je zou erover kunnen nadenken om super te gaan tanken van een goed merk (BP ultimate oid) om te zien of dat uitmaakt.

Toen mijn motor nog niet getuned was vond ik dat die op RON98 wat minder brommig liep bij toerentallen onder de 2000. (nu tank ik altijd ron98, maar gewoon bij de tinq)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

De rammel bij plotseling gas geven is pinging. Daar is niets aan te doen. Wanneer zo plotseling het gas wordt op getrokken heeft de ECU even tijd nodig om de timing af te stellen.

Vreemd verhaal. Als er gepingeld wordt dient je klopsensor of pingelsensor  daar op re reageren = acteren als dit te traag zou gaan heeft zo,n sensor natuurlijk nooit zin dan is het leed al geleden. Zijn je klop sensoren dan nog wel okay  2 stuks ?

aangepast door MNZ3M
tekst foutje
Link naar reactie
55 minuten geleden, GuidoK zei:

Mooi dat je motor niet uit elkaar hoeft.

Je zou erover kunnen nadenken om super te gaan tanken van een goed merk (BP ultimate oid) om te zien of dat uitmaakt.

Toen mijn motor nog niet getuned was vond ik dat die op RON98 wat minder brommig liep bij toerentallen onder de 2000. (nu tank ik altijd ron98, maar gewoon bij de tinq)

Je zou ook V-power kunnen proberen. Ik heb me er over verbaasd. Wat een verschil!

Link naar reactie

Omdat ik al een vermoeden had dat het te maken zou kunnen hebben met pinging heb ik laatste 2 tanken(voordat ik naar ruud ging) v-power en texaco xl getankt dit had eigenlijk geen invloed op de ratel. Daarnaast heb ik vrij recent een injector cleaner gebruikt om carbon build up te verwijderen.

 

@MNZ3M, Dat is een goeie vraag. Ruud heeft daar niets over gezegd. De auto geeft geen motor codes of iets dergelijks. Aangezien het alleen gebeurd bij zeer plotseling gas geven vanuit stationair denk ik dat ze niet kapot zijn, anders zou er ook pinging optreden tijdens normaal rijden toch?

Link naar reactie

Nee pingelen treed vooral  op bij hogere belasting , optrekken (hogere druk en of compressie (hogere temperatuur) (bergje op) schraal mengsel waarbij de brandstof eerder (explosief) ( tevroeg)  ontsteekt dan gewenst , En niet ontsteekt als gevolg van de bougie vonk welke het moment kiest waarbij de ontsteking op dat moment plaatsvind waarbij de brandstof mooi gelaagd verbrand en op dat de maximale druk golf optreed als de zuiger net over zijn bovenste dode punt heen gaat en de energie bruikbaar word omgezet zonder schade te veroorzaken.

Uiteraard kan een vervuilde motor ook een oorzaak zijn welke een hot spot vormt.

aangepast door MNZ3M
aanvulling
Link naar reactie

@Horus, Dat is een beetje het probleem ik heb geen flauw idee. Ongeveer een maand geleden heb ik ontdekt dat mijn motor dit geluid maakt. Ik kan het niet direct relateren aan onderhoud wat gepleegd is aan de auto.

 

@MNZ3M, duidelijk verhaal alleen ben ik het niet helemaal met je eens. Correct me if I'm wrong uiteraard.

23 uren geleden, MNZ3M zei:

Vreemd verhaal. Als er gepingeld wordt dient je klopsensor of pingelsensor  daar op re reageren = acteren als dit te traag zou gaan heeft zo,n sensor natuurlijk nooit zin dan is het leed al geleden. Zijn je klop sensoren dan nog wel okay  2 stuks ?

De knock sensors detecteren pingelen. Pas als de auto pingelt kan de sensor wat detecteren dus eigenlijk zijn ze altijd te laat.

 

Om er toch zeker van te zijn dat er niets aan de hand is met de knock sensors ben ik vandaag even langs de plaatselijke garage gereden om de data van de knock sensors te bekijken. Er is  duidelijk te zien dat ze een signaal afgeven dat verandert wanneer er gas gegeven wordt. Als ik de auto laat pingelen dan geven ze een veel sterker signaal. Dus de sensors zijn inorde. Aangezien het pingelen alleen optreed in een abnormale situatie ga ik mezelf er verder niet al te druk om maken.

Link naar reactie

Uiteraard zal een knock sensor eerst " iets " dienen te signaleren om te kunnen acteren  ontstekings tijdstip aanpasssen of brandstof insluithoeveelheid iets verhogen zodat het pingelen verder wordt voorkomen

Dat ziet er goed uit.en kan het verder dan ook geen kwaad.

Wellicht de auto en jezelf op wat langere  ritjes trakteren zodat de temperatuur van de motor zijn reinigende werking kan doen en alle eventuele onverbrande koolwaterstoffen koek kan verbranden. Zodat eventuele  nagloei invloed kan worden voorkomen. Maar verder als hierna de auto pingelt zit het wellicht in de brandstof inspuiting maar om dat goed te kunnen vaststellen dient je auto toch wel op een scoop te worden gehangen om te kijken hoe de verbranding en ontsteking verloopt. Want er kunnen vele oorzaken zijn en alleen meten en kennis voor het vertaling van de metingen en de eventuele ervaring van de monteur kunnen en juiste diagnose stellen. Blijk baar is het mogelijk om een dusdanig een schraal brandstof mengsel te krijgen die zich wellicht zelf lijkt te ontsteken en een pingelen veroorzaakt. Maar wellicht komt het geluid ergens anders vandaan en heeft het wellicht te maken met het onderhoud dat er wellicht wat is veranderd wat wellicht invloed op het motor geluid heeft (vacuum) lekkage of iets dergelijks wat je allen hoort bij zware belasting en hoog vacuum !?

Link naar reactie

Ik zou de bougies nog even bekijken; afstand van de electroden controleren. Er hoeft er maar eentje een beetje hardhandig geplaatst te zijn en ... Zitten ze allemaal goed vast (compressieverlies)?

Ik heb het meegemaakt; auto gekocht, professioneel onderhouden. De bougies waren zonder enige weerstand te verwijderen. Ik had na een correcte montage een 'andere' auto qua lawaai en vermogen.

Link naar reactie

@Horus,

Ik heb de bougie's zelf vervangen. Recent heb ik ze ook nog allemaal gecontroleerd of ze goed vast zaten, wat het geval was. 

 

Tijdens de installatie heb ik een klein beetje vloeibare koper spray op het draad van de bougie's gespoten. Het overtollige heb ik verwijderd met een doekje. Het internet is niet duidelijk waar je goed aan doet wel of geen kopervet. Kan dit nog effect hebben?

Link naar reactie

Ik zou de electroden afstand ook willen controleren. En als dat kopervet maar niet op de electroden is gekomen. Heb eigenlijk geen idee of dat zal verbranden; of dat het nadelige gevolgen blijft geven. Een slechte ontsteking ....

aangepast door Horus
Link naar reactie

Ik gebruik altijd een anti-seize op bougies. Kopervet of keramisch vet.

Maar altijd gewoon uit een potje/tube en dan met een kwastje heel dun aanbrengen, dat er net een heel dun laagje in de schroefdraad zit.

Link naar reactie

Ik vraag me af of je auto wel echt pingelt hoor. Dat zou je met uitlezen moeten kunnen zien.

Dat de ecu tijd nodig heeft om de timing iets te veranderen hoeft niet gelijk te betekenen dat je auto pingelt in de klassieke betekenis van het woord (pingelen is ongecontroleerde detonatie).

Het kan ook zijn dat je ontstekingstijdstip voor dat moment gewoon wat te vroeg of te laat staat.. Dan heeft andere benzine/bougies of wat dan ook geen zin.

Ik neem aan dat je bij Ruud bent weggegaan met zijn zege, dus dat hij vond dat je motor niet slecht liep.

 

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Het is even stil geweest hier, dus even een korte update. Tijdens de kerstvakantie heb ik de karterpan pakking vervangen en de stabilisator stang rubbers en droplinks. Het vervangen van de pakking zat niet mee. Eerst brak een boutje af van de carterpan en vervolgens was het draad van een van de X-brace bouten dol gedraaid, waar ik een helicoil in moest zetten.

 

Helaas lekt de pakking weer op exact dezelfde plek(passagiers kant rechts achter, laagste punt. Het is echt de carterpan pakking) terwijl ik al de extra maatregel getroffen had door rtv te gebruiken op het metalen gedeelte van de pakking. Offenga gaf ook aan dat ik alles op de juiste manier heb uitgevoerd zijn enige tip was de oliepan boutjes vaster draaien. Dat ga ik dan maar proberen maar ik ben bang om het draad te strippen en een helicoil zetten met de pan aan de motor lijkt me moeilijk.

 

Als ik het lekkage probleem heb opgelost zal ik weer verder gaan met het het "pingel" onderzoek.

 

 

 

Link naar reactie

Febi Bilstein, normaal gesproken koop ik pakkingen altijd van Elring maar die hadden ze niet.

 

Verder had ik geen voorkeur voor merk want de een zweert bij febi en de ander bij meyle. Dus ik koop altijd febi, meyle, elring of bmw.

Link naar reactie

Ja ik wil mijn carter er dit jaar ook onderuit halen (borgmoer voor oliepomp-as) , maar ik heb wel een elring pakking weten te scoren.

Ik hoop niet dat ik een lek krijg, want momenteel is ie lekvrij. :lol:

 

Ik heb wel eens twijfelachtige pakkingen van victor reinz gehad en probeer dus altijd iets van elring te krijgen.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.