Ga naar inhoud

Ratel bij plotseling gas geven


G.Knulst

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Twee maanden geleden hoorde ik een rateltje tussen 1500-2000 toeren in een hoge versnelling. Het klinkt niet als de typische Vanos rattle die is veel harder. De ratel doet zich alleen voor under load.

 

Kort daarna kwam ik er ook achter dat wanneer de auto stationair draait en ik geeft plotseling gas dan hoor ik ook een ratel. Op youtube vond ik een filmpje, wat overeenkomt met mijn geluid.

 

 

Ik weet niet of dit geluid er al langer in zat. Het lijkt of het geluid achter de motor of onder het inlaatspruitstuk vandaan komt. De uitlaat heb ik gecontroleerd en die lijkt niet te rammelen. verder heb ik ook de bougie's  gecontroleerd en die zaten goed vast.

 

Het gaat om een m52tu motor met 167.000 km.

 

Recent zijn de volgende onderdelen vervangen:

- spanrollen 

- waterpomp 

- Vanos seals

- Disa klep functioneert goed

- ketting spanner veer

- katalysator is vorige jaar gelast.

- vliegwiel is vorige jaar vervangen door een smf.

 

Kent iemand deze geluiden? Zijn ze gerelateerd? Ik maak me lichtelijk zorgen na verschillende minder fijne verhalen gelezen te hebben op internet.

 

Alvast bedankt!

 

 

aangepast door G.Knulst
Link naar reactie
  • Reacties 68
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ok, en het is geen effect van je smf?

 

Kan ook een klein lekje in je spruitstuk/pakking zijn zijn wat alleen hoorbaar is op het moment dat je het hoort.

Het enige wat we nu hebben is een filmpje van een ander persoon met een andere auto waarvan niet bekend is wat daar het probleem van is en ook niet bekend is of dat het hetzelfde probleem is.

Dat is natuurlijk wel ontzettend vaag. Diagnose over het internet stellen is sowieso al bijna onmogelijk; je zal zelf met een stethoscoop op zoek moeten gaan.

Link naar reactie

Het zou natuurlijk kunnen komen door het smf maar het lijkt me sterk. Aangezien het vliegwiel uit één deel bestaat zou het eigenlijk alleen lawaai kunnen maken als het vliegwiel zelf los zit. Die kleine lekkage in het spruitstuk/pakking klinkt niet gek, ik zal proberen of ik een smoke test kan doen.

 

Wat betreft het diagnose stellen, ik ben het met je eens dat het bijna onmogelijk is om een diagnose te stellen via internet. Echter het filmpje is exact hetzelfde geluid dus of ik nu zelf het filmpje maak of niet, het geluid blijft hetzelfde. Uiteraard wil ik best een filmpje maken als het helpt.

 

Ik heb zelf al geprobeerd om het geluid te lokaliseren, zonder geluk, dus voordat ik er echt geld tegen aan moet gooien wilde ik eerst op het forum checken of dit een bekend probleem was.

 

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie
13 minuten geleden, G.Knulst zei:

Aangezien het vliegwiel uit één deel bestaat zou het eigenlijk alleen lawaai kunnen maken als het vliegwiel zelf los zit.

 

Nee een enkelmassa vliegwiel dempt bepaalde trillingen minder. Deze trillingen kunnen naar de versnellingsbak overgedragen worden en daar de tanden doen ratelen. De versnellingsbak heeft namelijk ongeveer 10-20% speling op de tanden (dus je kan de prise as ongeveer 1/10=1/5e slag draaien als je de uitgaande as vasthoudt).

Meestal hoor je dit geratel bij stationair en lichtere enkelmassa vliegwielen en klinkt een beetje als een diesel-ratel.

Maar het kan wellicht ook bij een bepaalde versnelling/toerental optreden.

Dit is dus een beetje het effect, maar overdreven:

 

Treedt het probleem ook op stilstaand? maar dan wel met de bak in versnelling en de koppeling ingedrukt.

Zo ja, dan is het niet je enkelmassavliegwiel.

 

Check ook je voorste trillingsdemper. Die zit dan wel niet aan de achterkant van de motor, maar kan wel geluid maken.

En voor de rest moet je natuurlijk ook dingen controleren die al vervangen zijn. Dat iets vervangen is betekend niet dat het geen probleem kan hebben.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Aha, op zo'n fiets:lol:

 

Dat heb ik inderdaad al eens getest met de gedachte dat er ergens speling op de lagers in de bak zou kunnen zitten. Het geluid was met de koppeling ingetrapt nog steeds aanwezig.

 

De trillings demper zal ik controleren.

Link naar reactie

Gisteren avond heb ik geprobeerd om het geluid beter te lokaliseren. Terwijl ik onder de auto lag heeft iemand anders het rateltje gereproduceerd. Daarbij heb ik ook nog een filmpje gemaakt.

https://goo.gl/photos/se6xEZ6MJfYeo5JMA.

 

Het geluid is het beste te horen bij het midden(bij de stuurkolom) van de karterpan aan bestuurders zijde  of onder het inlaatspruitstuk. 

 

De trillings demper maakte geen geluid.

 

 

aangepast door G.Knulst
Link naar reactie

@Bambam

N.a.v. je post mijn begin bericht aangepast. Het luchtfilter is namelijk ook recent vervangen.

 

De disa klep heb ik gisteren nogmaals gecontroleerd maar ik hoor niets ook niet als ik met een schroevendraaier luister.

 

Zou een vacuüm lekkage zo'n geluid veroorzaken? Hij loopt stationair goed dus dat lijkt me onwaarschijnlijk. Ik denk zelf dat het misschien iets is met de olie pomp of een krukas lager.

 

Bedankt voor de input!

 

aangepast door G.Knulst
Link naar reactie

@Horus

8 minuten geleden, Horus zei:

Krukaslager, ik zal voor je bidden, maar met deze km. stand. Lijkt me da laatste optie.

 

Bedoel je dat het waarschijnlijk een krukas lager is?

 

Een tijdje terug heb ik de onderstaande bulletin gevonden(dit is maar een stukje)

 

SITUATION
A buzzing or rattling noise may be heard coming from the front oil pan and oil filter housing support areas of the engine on some M52TU powered vehicles.

The noise is most noticeable when all of the following conditions exist:

During the engine warm up phase

Engine speed at 1200 to 2000 rpm steady speed or during acceleration / deceleration through the 1200 to 2000 rpm engine speed range

Vehicle stationary (hood open or closed) or while driving (hood closed)

Note: This noise should not be confused with the VANOS switching sound (normal operating noise) which is heard with the hood open when briefly revving the engine from idle speed.

CAUSE
The noise is caused by a resonance / pulsation in the oil circuit (engine lubrication system) due to oil pump pulsations.

CORRECTION
Production fix:

A new design oil pump is being used in production since 1/2000 on M52TU engines which will be carried over to M54 engines.

The new pump design eliminates the noise due to oil pump pulsations.

Note: The completely new design of this pump (short oil pump with a sheet metal oil deflector) does not allow it to be retrofitted to M52TU engines produced prior to 1/2000.

aangepast door G.Knulst
Link naar reactie

Zoals ik zei het klinkt mij echt in de oren als een lucht/vacuum lek, op het moment dat de motor stationair draait en je geeft ineens gas heeft de motor natuurlijk een stoot lucht nodig, zijn de seals van de disaklep wel dicht? Zit er geen gat of scheur in de luchtbalg (deze willen weleens scheuren door ouderdom) indien je vanuit stationai heel langzaam het gas opvoert hoor je w.s. niets veranderen? 

Is je carter ontluchting open?  Zit er geen "mayonaise" aan je olievuldop? 

heb je de disaklep ook gecontroleerd op de werking? (Klepje draaien terwijl je het gaatje met je duim dichthoudt je zou dan weerstand moeten voelen en indien het gaatje goed is afgedicht zou de klep open moeten blijven staan)

is wel ergens een filmpje van op het forum..

Link naar reactie

@Bambam

De motor maakt alleen het geluid wanneer ik zeer plotseling gas geef vanuit compleet stationair. De carterventilatie werkt prima. mayonaise is alleen te zien wanneer er korte stukjes gereden zijn. Verder zijn de luchtbalgen in prima staat. De disaklep heb ik afgelopen zomer op de door jouw beschreven manier getest. Toen functioneerde de club naar behoren, tegelijkertijd heb ik ook de o-ring vervangen. Voor de zekerheid zal ik hem opnieuw testen.

Link naar reactie

:muur: Ik was te snel, na 160 km snelweg dook het probleem weer op. De balgen goed gecontroleerd en die zaten nog netjes vast. Ik kan het geluid nu wel minder makkelijk reproduceren.

 

Wat ook gek is, normaal gesproken rij ik altijd 8,3L/100km op de snelweg. Nu is het verbruik 8,9L/100km.

 

aangepast door G.Knulst
Link naar reactie

Vorige week zaterdag ben ik langs een  specialist gereden. Die heeft eens goed geluisterd en alles flink belast, door de auto op de handrem te zetten en met een fikse peut gas de koppeling op laten komen.

 

Het geluid kwam veel beter naar voren en het klonk alsof de drijfstang lagers versleten zijn. Volgens de specialist kan dit niet omdat hij dan ook zou moeten tikken wanneer de auto stationair draait. Hij had nog nooit zo iets gehoord. Zijn advies rij door en als het erger wordt terug komen. Het kan namelijk erg duur worden als ze niet weten waar ze moeten zoeken. ook klonk het niet alsof de motor in de soep zou lopen of iets dergelijks want hij loopt stationair prima.

 

Vandaag heb ik met mijn zelf gefabriceerde smoke machine, van 3 euries, het spruitstuk gecontroleerd op vacuüm lekkages. Daarbij heb ik twee kleine lekkages gevonden. Achter het inlaatspruitstuk zitten verschillende aansluitingen voor vacuüm slangen die normaal gesproken afgedopt zijn. De dopjes ontbraken vandaar de lekkage. Morgen ga ik controleren of het geluid verdwenen is.

 

De disa heb ik nogmaals gecontroleerd op alle mogelijke manieren en die is echt in orde.

 

 

aangepast door G.Knulst
Vervelende spelling controle van telefoon
Link naar reactie

Volgens mij hoor je versleten drijfstanglagers helemaal niet bij stationair toerental tenzij het heel erg is en hoor je ze juist tikken bij hoger toerental. Dàt is waar het begint.

En da's ook heel logisch als je er over nadenkt: bij hoger toerental zijn de g krachten ook hoger en wordt er dus harder aan de lagers getrokken en geduwd....

 

Ik zou gewoon doorrijden..... Naar een andere specialist welteverstaan.

Misschien langs roodkapje.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

@GuidoK, klinkt logisch 

 

Je hoort het geluid niet bij normaal gasgeven en in hogere toerentallen. Alleen wanneer je motor echt zwaar belast/mishandeld.

 

Ik kwam er achter dat ik ook een lekke carterpan heb. Met kerst wil ik de pakking vervangen. Is het raadzaam om dan ook de drijfstang lagers mee te nemen(preventief)?

 

Misschien toch maar eens naar Ruud. Dat praten over drijfstang lagers geeft een onderbuik gevoel:sSic_sick:

aangepast door G.Knulst
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.