Ga naar inhoud

Aanhaalmomenten E85


Leonardcornelis

Aanbevolen berichten

  • Reacties 11
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

^ bouten met verschillende spoed hebben vaak ook verschillende aanhaalmomenten.

Veel bouten aan het onderstel hebben fijne draad (die hebben een lager aanhaalmoment), en een aantal zijn rekbouten

 

De schokbrekerbout moet met 100Nm vastgedraaid worden (23%verschil met het staatje van sander)

Let wel dat je het aandraaien in normaal belaste staat hoort te doen. de onderste bout klemt een rubber aan en als dat in de verkeerde positie gebeurd kan dat de levensduur van dat rubber beinvloeden.

Je moet je langsarm dus even opkrikken zodat die ongeveer in dezelfde stand staat als normale rijstand en dan die bout vastdraaien.

Link naar reactie

Ik gebruik ook vaak zat standaard staatjes. Niet voor alle bouten in je z4 staat een aanhaalmoment in TIS terwijl dat toch bouten zijn die je redelijk nauwgezet op moment moet vastzetten (TIS schrijft dan gewoon:  haal deze bout niet los:clown:)

Maar dan zoek ik vaak op fijne/grove draad, en ook of het een droog of nat aanhaalmoment is. Daar zit ook vaak 10-20% oid tussen. Dus die variaties kunnen best oplopen als je alles bij elkaar optelt: bijv een m12 droge bout met grove draad zou 123Nm moeten, maar een m12 geoliede bout met fijne draad misschien maar 80Nm. Zeker als je in hardere staalsoorten komt, kan zo'n boutje wel eens breken (al zal dat bij m12 wel meevallen, maar voor kleinere boutjes loop je denk ik sneller de kans).

Er zijn zelfs verschillende richtlijnen voor vernikkelde bouten en gebruneerde bouten, of oude en nieuwe bouten, al zit in elke richtlijn wel een tolerantie.

Meestal is de wrijvinscoefficient wel gedefinieerd.

Op gevoel vastzetten is leuk en aardig, maar als je een 12.9 m6 of m8 boutje in een motor hebt waar je lastig bijkan, wordt dat gevoel soms ook heel moeilijk. Niet alle boutjes kunnen daar goed tegen

 

 

Link naar reactie

Klopt allemaal,maar toch voor regulier (voor wat dat dan ook is)gebruik ik meestal mijn gevoel.

En eerlijk gezegd heeft dat nog nooit tot problemen geleid.

Kopbouten en andere montage delen doen we natuurlijk op moment maar verder doe ik maar wat :lol:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.