Ga naar inhoud

Lekstroom Z4 2004


Jan2016

Aanbevolen berichten

gezien wat jij zegt dat niet meer werkt, lijkt dat veel op de functies van de GM5 module ( achter je dashbordkastje, de plaat in het voetenruimte achter/ onder het kastje los halen daar zit hij op.) De naam FRM icm de E85 zegt mij iig niet veel.

misschien hebben ze deze zo genoemd bij de E9x en latere types omdat GM5 bij de E46 en E85 een berucht probleem was, net zoiets als dat de Laguna bij renault nu Talisman heet. 

Link naar reactie

Heb maar es even zelf gemeten aan mijn ZZZZ (2.5 2004). Heb ruim een maand (8-2016) geleden een nieuwe accu geplaatst voor onze toer naar Italië. De originele stond er nog in!

De ZZZZ staat nu ruim een week ongebruikt binnen; alles dicht niet op slot. Heb nu de deur geopend, waarbij de binnenverlichting aan gaat, om de motorkap te openen en daarna weer gesloten. Heb gemeten over de aansluitingen die in het vooronder aanwezig zijn voor hulpstart. Kom op 12,39 Volt.

Weet zo niet of de auto komende week nog weer naar buiten mag, maar als we een week verder zijn zonder gebruik, wil ik nog wel eens meten; kunnen we het verschil zien. Ik heb in elk geval niet de indruk dat mijn ZZZZ met lekstroom te kampen heeft.

@Jan2016; kan je de kabelbomen ook visueel inspecteren? Er lopen op verschillende plaatsen kabelbomen (naar de motorkap / kofferdeksel bijv.) die kunnen natuurlijk beschadigd zijn. Maar bovenal fouten uitlezen heeft de voorkeur.

Link naar reactie

Hmmm, ben allergisch voor warmgelopen blokken. Doe daar graag wat preventief onderhoud voor, maar een thermostaat meldt zich toch via de temperatuurmeter lijkt me. Winterklus slangen controleren.

Link naar reactie

Heb auto gekocht bij handelaar ( alleen BMW).   Een mnd. garantie..    Auto door dealer in Duitsland laten controleren.   Enkele verbeterpunten.     O.a. thermostaat en drukrol voor riem vervangen.  Auto terug bij verkoper om eea te laten repareren.   Na ophalen na +/- 30 Km.  kokende motor. Direct gestopt.   Handelaar zegt dat het wel eens voorkomt dat een nieuwe thermostaat  niet opent !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!??????????????     Heb nu +/-  3000 Km. gereden en geen problemen. Temperatuur meter geeft normale temp. aan.   Betreft 2.2 motor.  Loopt perfect.     FRM is de Duitse afkorting:   Fuss Raum Module.   Heb BMWdealer, in Duitsland bezocht en enkele onderdeeltjes besteld. Deze adviseerde deze module te checken. Wilde de versnellingsbak olie nog laten verversen en de aircokanalen laten reinigen. Waarschijnlijk alles volgende week. De afkorting wil vertaald zeggen:    module bij de voetenruimte ( onder dashboard) Dat klopt dus met wat er opgemerkt is.

Zal jullie op de hoogte houden.    Dacht aanvankelijk dat deze auto nog niet van zoveel  electronica was voorzien.  Anders had ik bij het eerste bezoek aan de dealer  de OBD laten uitlezen. Dat  is jammer genoeg niet gebeurd.

Jullie horen van me.

Groet, Jan.

 

 

 

Link naar reactie

Je hebt je gelukkig wel goed verdiept in de materie :huh:

 

Bmw,s zitten al vanaf de jaren 80 vol met allerlei electronica,was de de eerste met een check control systeem etc.

 

Mogelijk heb je idd een storing in de gm5 module,laat de auto gewoon eerst eens uitlezen,een universele garage kan dit ook.

 

  • Like 1
Link naar reactie
13 uren geleden, Jan2016 zei:

   FRM is de Duitse afkorting:   Fuss Raum Module.   Heb BMWdealer, in Duitsland bezocht en enkele onderdeeltjes besteld. Deze adviseerde deze module te checken.

 

 

leuk dat die dealer dat roept, maar Internationaal ( zelfs op DUITSE fora ) heet het ding gewoon GM5 (google t maar eens). en volgens mij noemt INPA m ook Grundmodule. dus je kan hier in discussie gaan over de naam van t beestje, maar laat dat ding eerst maar eens uitlezen.

 

Link naar reactie

Heb zelf ook op Duitse media gezocht. Kwam daar ook GM5 tegen.   Heb wel gehoord dat meerdere  "computerdelen" op meer plekken zijn gemonteerd en  onder de "hoofdcumputer"   vallen.  Verder heb ik geen kennis hierover.

 

Dank,      Jan.

Link naar reactie

nou dan zal ik je alvast vertellen E85 heeft geen FRM, maar wel een GM5 en die stuurt de functies aan die jij beschreef, die uitvielen als je de zekering eruit trekt.  GM5 is een redelijk berucht onderdeel qua storingen etc. deze module is uit te lezen bij een garage of door iemand met de juiste software. als er idd lekstroom is via die functies dan zou dat normaal terug moeten zijn te vinden via een storing in deze module.

 

mocht deze inderdaad de boosdoener zijn, reken dan op een post van rond de 500 voor vervangen en opnieuw programmeren.

 

Dit zit er zoal in een Z :

 

http://www.zwiki.net/index.php/Codierung#Steuerger.C3.A4te

 

Niet alles is aanwezig verschilt met type Z, Uitrusting en bouwjaar etc.

aangepast door lightning87
Link naar reactie

Dank!  Dat is nogal een aantal functies.  De dealer heeft 2 receptionisten algemeen en  3 technische receptionisten, deze doen m.i. ook administratie.  Was nogal jong. Mogelijk in opleiding. Misschien heeft hij een universele naam gebruikt voor de module. Was al voorbereid op de kosten hiervan. Hopelijk valt het mee.

Laat nog van me horen,

 

Groet,  Jan.

Link naar reactie

ja op marktplaats en speurders staat zo'n advertentie die meneer is ook actief op diverse bimmerforums en heeft een eigen website ( even zoeken op GM5). echter niet alles kan gerepareerd worden, een nieuwe relais erop laten solderen kan maar als het iets anders is dan een relais wordt het lastig.

Link naar reactie
  • Administrator

Relais kun je zelf bestellen op internet, en vervolgens heb je iemand nodig die heel fijntjes kan solderen. Maar als het tijd is om de relais te vervangen heb je normaal gesproken symptomen die jij niet beschrijft ...

Link naar reactie

Dank voor de berichten.  De genoemde gebreken zijn er niet. Het is mogelijk positief nieuws. Minder kosten.   Heb veel opgestoken de laatste tijd.  Ik denk dat ik wat meer info moet geven.

De verkoper heeft moeite gehad de PDC werkend te maken.   Er zijn nieuwe ,misschien niet van BMW, sensoren gemonteerd. Men wist niet dat die ingelezen moesten worden. Hij heeft denk ik omdat hij alleen BMW's inkoopt bij dealers bij BMW hulp  gevraagd.  Hoop dat het volgens de regels is gedaan.   Verder is door vorige eigenaar Bue Tooth ingebouwd, merk Parrot.   Gaat pas aan als contactsleutel in contact gaat.  Microfoontje is bij verlichting/spiegel gemonteerd. Heb gedacht het af te sluiten , Ben bang om roosters en bekleding stuk te maken.

De lekstroom zit achter zekering 26,      Het volgende werkt dan niet bij getrokken zekering:  Binnenverlichting en kofferverlichting,   De knopbediening  om de kofferdeksel te openen . De PDC is uitgeschakeld.  

Dank voor de reacties.

MVG, Jan.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Hallo ik ben er weer,

Er is tussen tijd veel gebeurd, Maar eerst dank voor alle reacties. De goede oplossing zat tussen de adviezen.

 

Eigenlijk is het een soap.   De automaterialenhandel waarvan ik een nieuwe accu mocht lenen heeft de oud accu door gemeten. Inwendige weerstand gemeten.  Oordeel:  accu is goed!  De nieuwe leenaccu verloor toch veel spanning, Was uit het schap gepakt en niet door mij extra opgeladen.  Ook van een onbekend merk.

 

Bij de dealer waar ik later een afspraak had voor  versnellingsbakolie wissel en reinigen van de aircokanalen heeft wel de OBD ( on board diagnose) uitgelezen maar geen foutmelding gevonden. Zij wilden wel naar de oorzaak zoeken, de auto moest dan bij hen overnachten, daarna zou men gaan meten/zoeken.

Dat heb ik geweigerd.  Heb veel op internet gezocht naar info over amperes meten. Heb dan gekocht bij Conrad  een amperetang van Voltkraft  VC-330 AC/DC  Voor € 49,95 verzending gratis.   Men noemt het zelf een mini-stroomtang.  Opletten dat men gelijkstroom kan meten!!!!!!!!!!  Heb toen ook gemeten zoals eerder dat de lekstroom 0,36 Ampere was.

Dacht : Bestel toch maar een nieuwe accu en kijk hoe lang die het volhoudt en of dat acceptabel is,

Nieuwe accu besteld bij www.accudienst.nl.       Varta Silver Dynamic D15  63Ah voor €  95,00,  bezorging gratis.

Accu eerst met druppellader vol geladen en gemonteerd.   Nu komt het: Dacht aanvankelijk zo'n goedkope amperetang zal wel niet nauwkeurig  meten.  Men kan zelfs tot 0,oo1 meten.

Na 1 uur was de lekstroom 0,36 A.  Dat had ik eerder ook met de multimeter en met een losse accuklem ook gemeten.  Na 2 uur 0,01A      Na 3 uur  weer 0,36 A.

Na 3uur en 40 min.  0,01A.    Daarna tot 5 uur na het plaatsen van de accu steeds  0,36 A.   De volgende dag heb ik steeds 0,00A tot  0,01 A gemeten. Dit bleef dagenlang zo!!!   Misschien had ik de auto  eerst moeten starten en even moeten laten lopen en dan pas afzetten.

Heb ook de CV en het alarm ingeschakeld.  Het is nu zo dat de accuspanning na  11 dagen niet rijden nog 12,44 volt is. Dat is nog 80% van de capaciteit!

Zaak opgelost.   Heb in het begin steeds gemeten terwijl de computer nog niet tot rust was gekomen.

Verder heb ik op internet gevonden dat een loodaccu heel lang mee gaat als de spanning niet onder de 12,42 V komt.

De spanning is nu de laatste  3 dagen maar 0,02 volt gedaald. Laatste opmerking ,  de stroomtang is zeer gevoelig,  hiervoor de gebruiksaanwijzing zeer goed lezen.

 

Dank voor alle reacties,

Jan 2016 

  • Like 1
Link naar reactie
  • Administrator

Nou mooi man! Eindelijk opgelost! Meet je het ook nog een keer op nadat je ermee gereden hebt (ik bedoel: hoe lang het dan duurt voor de auto volledig tot rust komt)? Je hebt je Amperetang nou toch al :-) Maar als ik het nou goed zie is de computer dus tot vijf uur na een accuwissel niet in zijn ruststand?

Link naar reactie

Aan 2.5,

De auto (c0mputer) was inderdaad na ongeveer 5 uur nog niet in rust.  Volgende dag was de "lekstroom"  varierend 0,01A / 0,02A  en bleef toen 0,01 of 0.01 en dat bleef een gehele week zo.  Heb de auto gestart en 5 min. laten draaien en na afzetten weer opnieuw gemeten,   het amperage was zeer kort 0,18A  een half uur later nog 0,02 / 0,01A  en na  3 uur 0,00A  Ik ben blij over de goede afloop en ook nog lage kosten. Wanneer iemand ook een amperetang wil kopen dan bij aanschaf extra  opletten dat ook gelijkstroom ampere kan worden gemeten. Staat slecht omschreven op de sites.  AC is voor wisselstroom en DC voor gelijkstroom.  Er zijn veel tangen voor wisselstroom die ook gelijkstroomspanning maar geen gelijkstroom ampere meten.   De ampere tang is zeer gevoelig, zend zelf magnetisme uit en is gevoelig voor aardmagnetisme,  je moet telkens resetten. Zelfs een looplamp stoort.   Het display is verlicht.  Ik kan 3 cijfers achter de komma meten maar dat is niet meer exact.

Einde verhaal.

Dank voor de belangstelling.

 

Groet,  Jan2016

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.