Ga naar inhoud

Lekstroom Z4 2004


Jan2016

Aanbevolen berichten

Heb begin dit jaar de auto gekocht bij een handelaar, geen dealer of bovag garage.

Had korte tijd garantie. toen is oa de PDC gerepareerd.

De lekstroom is later ontdekt na 3 of 4 weken stilstand. Accu leeg.

Heb zelf gezocht en ben uitgekomen bij zekering no 10 behorend bij een groepje zekeringen.  Het is volgens de zekeringenkaart de binnen en kofferruimte verlichting en betreft de zekeringen 10 ,   12,   en  26  resp. 5A  ,    5A   en 30 Ampere.      Na het trekken van zekering 10 werd de lekstroom 0,00.   bij het trekken van zekering 12  is de lekstroom  0,36 A.

Bij het trekken van zekering 26 is de lekstroom 0,01 A. ( Misschien is de multimeter niet nauwkeurig.)   Er werken dan de volgende delen niet:  Binnenverlichting,  bediening van el. ontgrendeling / opening  kofferdeksel,  verlichting kofferruimte en  de   PDC.     De zekering 26 is dan getrokken.

De handelaar heeft wel moeite gehad de nieuwe PDC sensoren werkend te krijgen ( moesten worden ingelezen). 

Elke minuut wordt de lekstroom even hoger tot 0,39A en is dan weer ruim een minuut 0,36A.   Ik ben bang dat de computer misschien niet in de ruststand komt.

Zekering no 12 wordt ook voor 5 andere "delen" gebruikt, heb dat alles afgecheckt.

Wie kan mij informeren?   Alvast bedankt voor de reactie.

 

Jan.

 

 

Link naar reactie

Heb je de kofferbakverlichting al uitgesloten van de componenten achter zekering 26?

 

Daar heb je alleen je telefoon voor nodig...

Smartphone op standje video zetten en op 'record' drukken. Kofferdeksel dichtdoen, even geduld, klep weer open en filmpje terugkijken...

Link naar reactie
8 uren geleden, lightning87 zei:

hoe goed is je accu ?

 

en heb je de auto al uitgelezen oid ?

 

Heb van automaterialenzaak een nieuwe accu mogen proberen. Loopt ook leeg.

Auto is uitgelezen. Allemaal meldingen van losgekoppelde delen en zekeringen.Heb kokende motor gehad. Thermostaat vervangen. Opgelost. Melding van hoge temperatuur koelwater  olie en motor.    Geen echte storingen.  Alles gewist en zou na 1000 Km. terugkomen. Dat is nog niet gebeurd. 

Dank voor de reactie.

 

MVG, Jan

Link naar reactie

De accu is minimaal een keer geheel leeg geweest.   Na gebruik auto is de spanning 12,7   Dat daalt na stilstand een dag later naar 12,35 volt daarna weinig verlies in spanning. Dat alles met getrokken zekering no: 36. Zelf twijfel ik ook aan de kwaliteit van de accu.    De nieuwe geleende accu daalde ook in spanning met alle zekeringen gemonteerd. Er moet dus wel een lekstroom zijn. De zelfontlading van de accu is dat te meten in Ampere?

Moeilijk is nu het lek nauwkeurig te vinden.   Weet niet hoe ik dat moet aanpakken.  Verlichtingsschakelaars bevinden zich in kofferdeksel en portieren. Hoe die uit te schakelen?   PDC schakelaar in of tegen de versnellingsbak?  Of onder tunnelbak?   Bij de schakelaar om de klep te openen de bedrading losmaken?

 

Heb je tips?   Vast bedankt.  Jan.

Link naar reactie
Op 28-9-2016 om 19:08, sandere39 zei:

zelfontlading kun je niet in amps meten,maar wel de volts monitoren

als er geen lampjes blijven branden zijn de schakelaar ok toch?

hoeveel lekstroom heb je,meet dat eens door in amps.

 

Voor enkele weken heb ik de lekstroom gemeten. Die was  0,36A.   Bij getrokken zekeringen 10 en 26 is de lekstroom 0,00A  en 0,01A   (onnauwkeurige meter?).

De accu heb ik uitgebouwd en na opladen tot 12,77 volt enkele dagen gemeten. De spanning was na 4x24 uur   12,6 volt.

De nieuwe accu van de automaterialenzaak niet extra opgeladen en ingebouwd.   De spanning daalde in 4x24 uur van 12,48 volt naar 12,17 volt, Dit met alle zekeringen gemonteerd en zonder het bagageruimte lampje met klep open.

Bijzonder is dat bij het meten zonder lampje en gesloten klep het een poos duurt na het openen v.d.klep  dat de spanning constant wordt.  De computer zoekt dan toch zonder dat er een lampje is en er dus geen stroom loopt.

Dank voor reactie,

 

Jan. 

Link naar reactie

Heb nog een meting vergeten:

Deze week heb ik de auto gebruikt op maandag en dinsdag;   Woensdag begonnen met spanning te meten met klep open en zonder lampje in koffer.

Begin meting woensdagmiddag  12,45 volt.  Nu 3 x 24uur later:   12,39 volt.   Alleen zekering 26 getrokken. Dat is denk ik acceptabel.

 

Groet Jan.

Link naar reactie

Het voltage is niet een grote indicatie van de toestand van een accu,je kunt deze het best meten met een belastings tester.

Wij gebruiken een meter met een 100ah verbruikend  spiraal erin zodat je kunt testen wat het voltage doet bij een dergelijke belasting,wat je zou kunnen doen is het voltage meten terwijl je start ow bv de achterruit verwarming aanzet.

als de accu ouder is dan een jaar of vier vijf en al een paar keer goed leeg geweest is zou je kunnen aannemen dat deze wel op is.

een lekstroom van .36 ah zou  doorgerekend zijn,  8.64 ah per etmaal en dus  70 ah per week,en dat is teveel.

Wat geeft bmw als duurstroom op voor de e85? vraag dat anders eens op.

Ik denk btw wel dat gezien de metingen die je gedaan hebt over drei dage de lekstroom niet voortduren .36 ah kan zijn .

meet de lekstroom nu eens even goed op over een iets langere tijd,geef de auto tijd om in slaap te vallen.

 

Link naar reactie

Dank voor reactie,

De laatste meting van daling voltage was met accu in auto zonder de bewuste zekering, met geopend deksel en zonder kofferlampje en niet op alarm. De computer is dan in ruststand.    Metingen steeds met gesloten deuren en van contact.   Het eerder gemeten lek met 0,36A was met de zekering gemonteerd.

Zonder de bewuste zekering en met "oude accu" in de auto is de daling in voltage  acceptabel. Heb al geld uitgegeven om de auto betrouwbaar en veilig te maken, wil liever geen uit de hand lopend bezoek aan dealer brengen. Heb getwijfeld om auto te verkopen MAAR hij rijdt zo lekker!!!!!!!! Auto heeft af fabriek een aantal fijne extra's.     Dus voorlopig niet verkopen.

Zag op internet een bericht dat iemand met niet gelocaliseerde lekstroom  zeggen dat hij een caddi lock ( inschakelbaar op afstand) had gemonteerd. Deze caddi lock was op een accupool gemonteerd.  Kan wel van Hella een handbediende uitvoering vinden.  Heb de indruk dat je het nodige van electro (nica) afweet,  ken je die uitvoering (draadloos)?

De automaterialenzaak zei toen ik vroeg om de accu op de oude manier te testen ( kortsluiten met weerstand) dat de inwendige weerstandmeting net zo goed was. Ben er zelf nu van overtuigd dat de accu minder nieuw is,  Denk 50%. Kan na winter nog een nieuwe kopen. Dat zijn de kosten niet.

 

Groet, Jan.

Link naar reactie

Ik begrijp dat er enige weerstand is, om nog meer geld in de auto te steken. Dat maakt gelukkig een ieder zelf uit.

Maar... met een accu die niet 100% is zou ik de voorkeur geven aan het vervangen daarvan, om daarna eventueel een lekstroom meting te (laten) doen. In theorie kan de accu zelf de boosdoener zijn en dan voorkom je de kosten van het meten. En ... wellicht is er niets aan de hand, in die zin dat het gewoon de "eigenschappen" van de auto zijn die voor een geringe ontlading zorgen. Lijkt me niet abnormaal.

Link naar reactie
  • Administrator

Om terug te gaan naar je eerste post: een niet nieuwe accu in een Z4 die direct na het rijden nog 12.45V geeft en in 3 a 4 weken zodanig leegloopt dat je niet meer kunt starten klinkt mij als volledig normaal in de oren. Als je dat te snel vindt en je je auto zo weinig gebruikt, zou ik je accu na gebruik aan een fatsoenlijke druppellader hangen (daar zijn overigens genoeg topics over: als je geen lader op zonne energie wilt kom je snel bij CTEK uit) en / of een nieuwe accu kopen ...

 

Ik doe zo al tijden met een accu die ondertussen een vrij laag voltage heeft na het rijden, maar die bij metingen met de belastingstester nog binnen de marges valt. Als ik die niet aan de druppellader hang is die ook leeg als ik de volgende keer de Z4 wil pakken.

Link naar reactie

Heb zelf een druppellader.   Had graag de oorzaak.   Heb nu zekering no 26 getrokken, geen lekstroom, en de zelfontlading van de accu is laag. Er werken nu niet:   binnenverlichting/kofferverlichting/ PDC en de knopbediening van de kofferdekselopening.  Is mee te leven.

 

Krijg van elders de tip dat de FRM  ( module op de vloer gemonteerd) defect zou kunnen zijn , vrij kostbaar.   Laat dat binnenkort testen.

 

Groet, Jan.

Link naar reactie
  • Administrator

Een goede analyse begint met goede data of in ieder geval duidelijkheid over jouw observaties. Dat mis ik hier op een aantal punten. Ten aanzien van je laatste reactie bijvoorbeeld: nu is mij duidelijk dat je een druppellader hebt, maar bedoel je nou dat je accu leeg blijft lopen ondanks het gebruik daarvan of bedoel je dat je altijd nog de oorzaak daarmee kunt bestrijden (maar liever de oorzaak kent)?

Link naar reactie

schijnbaar heeft t forum mijn wijziging van gister niet gepakt.

 

maar er van uitgaande FRM= GM5= Grondmodule. die zit niet op de vloer gemonteerd hoor..... beetje klok horen luiden etc. 

 

als er wat opdoet met je GM5 is dit eventueel uit te lezen ( bijv relais die blijft hangen) na een reparatie aan mijn GM5 bleef hij stroom sturen richting tankdop vergrendeling. ik zou toch nog eens laten uitlezen en kijken welke melding hij dan nog geeft.

 

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.