Ga naar inhoud

olie extractor, goed idee?


GigiA

Aanbevolen berichten

Hi,

 

Ik overweeg een olie extractor te kopen (http://www.oliewereld.nl/motorolie-hulpmiddelen/Olie-extractors/pela-pl6000) zodat ik oliewissel makkelijk zelf kan doen. Graag wil ik bij een wissel ook een flush doen en vroeg me af of dat problemen oplevert als je niet op de reguliere manier de olie er uit laat lopen. Misschien blijft er bij gebruik van een extractor olie achter die dan "vervuild" is met restanten van de flush substantie.. Heeft iemand hier ervaring mee?

 

gr

 

Niels

Link naar reactie

Olie 'bovenlangs' aftappen is gemakkelijk, maar zou ik niet doen, ongeacht of je wilt flushen of niet.

 

De procedure om de boel optimaal schoon te krijgen is toch écht het blok een beetje warmrijden en olie via de carterplug aftappen...

Vervuiling is vaak zwaarder dan je olie (denk aan minuscule metaaldeeltjes door slijtage) en zakt naar beneden, dat krijg je er nóóit uit met zo'n afzuigding. :-(

Link naar reactie
1 uur terug, pimgmx zei:

 dat krijg je er nóóit uit met zo'n afzuigding. :-(

Zeker wel!

 

Eerst heel goed warmrijden op een bochtige weg is het devies.

En via de pijl stok afzuigen gaat prima,ik deed het ook altijd bij de e85.

alle olie (de volle 6,5 ltr)kwam eruit.

 

Misschien heb je wel een dunnere zuigbuis nodig dan de meegeleverde ....maar op zich moet het zo al passen.

wel adviseer ik je om het eerste stuk vanaf de pela met een rubberslang uit te voeren die dikkere kunstofbuis is onhandig.

Dus even een stukje brandstofslang 8 mm halen bij de automaterialen handel.

 

Link naar reactie

Ik geloof er ook wel in! Aan mijn extractor, die ik voor mijn scheepsdiesel gebruik zit als aanzuigslang de buitenkabel van een fietshandrem; die is mooi dun en kan je wat makkelijker nar binnen drukken via de peilstokopening.. Olie moet wel warm zijn, want anders pomp je je helemaal te barsten door de dunnere slang en dikkere (koude) olie.

Link naar reactie

Ik geloof van uit het vakgebied aftappen via het carter plugje en de rest is freubelen.

Al zullen er altijd hobbyisten blijven.

Olie sludge loopt zo goed mee weg en je hebt er zicht op als er afwijkingen zijn en er veel meer als gebruikelijk witmetaal mee komt kun je nog wat nazorg doen.
Zonde van het  extractor geld en een verkeerde bezuiniging..

  • Like 1
Link naar reactie

Heb je wel eens getest of er ook nog olie in je carter achterblijft?

 

Ik moet zelf namelijk vrijwel altijd meer dan 6,5 liter vullen. Dat heeft natuurlijk ook te maken met of/in hoeverre je vanos, leidingen etc leeglopen (en tot hoever je 'm bijvult). Ik laat mijn carter een half uurtje oid leeglopen en doe dan andere dingen.

Link naar reactie

Ik ga er van uit dat je ook je ook je oliefilter vervangt kost ook olie. En mijn geloof is ook van uit de praktijk.
Als het extractor idee handig goed en effectief was hadden de dealers en specialisten dit al lang als standaard in gevoerd. scheelt tijd.
Echter doe je het anders prima kan ook alleen je hebt vakmensen,prutsers en hobbyisten . Zolang het goed gaat hebben zij de waarheid in pacht. Kom je van uit de praktijk en kom je bij het conventioneel volgens de onderhoudsvoorschriften zaken tegen welke verdacht zijn zul je als vakman daar wat mee kunnen doen.

Doe je het anders kan het ook en zul je in eerste instantie niets merken en pas wat als het te laat is krijg je neven effecten en of motor schade's welke wellicht te voorkomen hadden kunnen worden. Waar de een preventief lagerschalen laat vervangen  zal een ander gewoon het onderhoud volgen en pas als er afwijkingen worden geconstateerd tijdens regulier onderhoud zal een ander pas acteren. Is de ene persoon consequent zal een ander pas wat doen als het echt niet anders kan. Of zoek je gewoon een low cost oplossing ook dat is mogelijk en kun je ook besluiten geen olie meer te (versen) vervangen en alleen olie bijvullen als dat nodig is dat zal gegarandeerd een tijd goed gaan. Maar als er eens wat stuk gaat is dat pech of gewoon slijtage.
Vandaar mijn geloof is ook nog eens onderbouwd en beschreven terwijl al het andere alternatieven zijn welke allen gebaseerd zijn op GELOOF en op hoop van zegen.

Kiezen mag je zelf.

Link naar reactie

Ik GELOOF dit en de ander dat..... Zullen we dat maar in de midden laten, gedonder genoeg mee.

Over de extractor: Ik ben het eens dat garagebedrijven het niet voor niets via de aftapplug doen (zullen we nog even weer). Als je zelf je olie ververst is zaak dat je auto horizontaal staat, anders zit je sludge nog in de hoek waar de olie door de scheefstand blijft staan.  En ga me nou niet vertellen dat je de olie die je via de aftapper uit het carter verkrijgt beter kunt bekijken, dan via een doorzichtig slangetje van de extractor. En je zuigt wel actief op de bodem van het carter!.

Voor de goede orde ik laat de olie er af lopen via de plug, maar om het gebruik van een extractor nou zo neer te zetten..

Link naar reactie
15 uren geleden, MNZ3M zei:

I dealers en specialisten dit al lang als standaard in gevoerd. scheelt tijd.
 alleen je hebt vakmensen,prutsers en hobbyisten .

Doe je het anders kan het ook en zul je in eerste instantie niets merken en pas wat als het te laat is krijg je neven effecten en of motor schade's welke wellicht te voorkomen hadden kunnen worden.
Vandaar mijn geloof

Hmm ok ,wat jij wil

Ik sleutel al meer dan 25 jaar aan motoren en .denk te weten dat het geen probleem is om de olie via de peilstokleiding af te zuigen,zeker als de motor goed warmgereden is .

In de bootjes doen we niet anders omdat de carterpluggen gewoon niet bereikbaar zijn,veel motoren hebben tegenwoordig een speciale afzuigleiding .

Bij het verwisselen van het oliefilter van je bmw kun je ook mooi even het huis leeglurken anders blijft daar ook weer oude olie hangen.

 

Het je feitelijke kennis over het verschil tussen leegzuigen en leeg laten lopen?

Of is het een aanname...

 

Misschien is er wel een verschil maar of dat nou het grote verschil is waar op gehoopt word betwijfel ik.

Als je een brug of kuil hebt is aftappen misschien net iets mooier maar ach het verschil zal marginaal zijn.

Link naar reactie
16 uren geleden, GuidoK zei:

Heb je wel eens getest of er ook nog olie in je carter achterblijft?

 

I

Nee niet getest maar ik weet dat 99% eruit is ,dat beetje wat achterblijft is nihil,en je hebt altijd iets van de oude olie dat je er niet uitkrijgt.

Voor het mooie zu je misschien een keer moeten spoelen ,dus dubbel verversen maar wie doet dat ...en zo kun je blijven pietlutten toch?

 

Link naar reactie

Mij lijkt het absoluut geen probleem om de olie af te zuigen. Mits je je aan de normale verversingen hebt gehouden. Heb je eenmaal sludge zit het overal en ook onder de klepdeksel bijvoorbeeld.. Dat krijg je er niet uit zonder goed te spoelen.

Ik heb zelf wel eens met een zwaar vervuilde motor 2 liter afgetapt en bijgevuld met diesel. 10 minuten laten draaien tot lekker warm en daarna de goedkoopste olie erin gedaan. Weer laten draaien tot goed heet en een stukje gereden. Daarna weer afgetapt en met goede olie opgevuld. Ook 2 keer het oliefilter vervangen.

Misschien een paardenmiddel maar het blokje was wel brandschoon naderhand en liep veel mooier dan voorheen. En nooit geen trammelant gehad.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.