Ga naar inhoud

Hard door de bocht...


Aanbevolen berichten

Hi,

 

Het viel me vanavond op dat als ik hard door een lange bocht op de snelweg ga (bocht bij het begin van de A13 van Den Haag naar Delft met 130 a 140 bijvoorbeeld) dat het lampje van de tractiecontrole gaat knipperen. Is dit normaal? Het lijkt met toch sterk dat er dan een wiel gaat spinnen of zo? En zit je dan echt op het randje? Moet toch wel kunnen, met een ZZZZ met die snelheid zo'n bocht pakken?

 

gr

 

Niels

Link naar reactie
  • Reacties 16
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Wat is de staat van jouw banden (leeftijd, profiel, druk, merk, type)? En jouw ophanging? Zeker de leeftijd van de banden kunnen bij oude, lage kilometer auto`s als onze cabriotjes voor de hand liggen als eerste check..

Wat was de staat van het wegdek (type, nat, staat)?

 

Anders wordt het heel lastig te beantwoorden.

aangepast door Bombadil
Link naar reactie
  • Administrator

Ik heb het in ieder geval ook wel eens. Maar ik ben dan ook niet echt tevreden over de banden op mijn Z4 (Hankook Evo). Voor deze banden (toen nog met Michelin Pilot Sport 2) had ik het eigenlijk nooit.

Link naar reactie

Dan denk ik dat mijn achterbanden de schuldige zijn. Zaten er net onder toen ik de auto kocht en van een of ander boutmerk. Staat op de planning om vervangen te worden.

 

Was benieuwd of ik de enige was, maar meer mensen hebben het dus. Binnenkort maar Michelin PS/4 er onder dan ;)

Link naar reactie

ja klopt, maar hij nodigt wel lekker uit om gas te geven ;)

 

Daarbij kwam dat er een foute mat grijze Q5 ook erg hard doorheen ging en ik wilde me er niet af laten rijden door een dure Volkswagen natuurlijk hahaha

Link naar reactie

Mijn E85 heeft er ook last van in een lange doordraaibocht. Voor mijn gevoel zit ik dan nog lang niet aan de limiet van de grip, maar de ESP knijpt het gas af en begint te remmen. Zou het komen omdat ik niet op de oiginele velgen/bandenmaat rijd maar extra groot en extra breed?

aangepast door JK-Z4-3.0i
Link naar reactie

Als ESP merkt dat je grip verliest lijkt het mij verstandig dat zo,n systeem ingrijpt zeker bij niet ervaren bestuurders die geen slip verwachten . En als je wel wilt slippen schakel je dat systeem uit en is alles bestuurder afhankelijke geworden. Een wat oudere auto + slechte schokbrekers + banden + spanning + hogere snelheid + bochten + goede of minder goede grip op het wegdek = activatie ESP. op het moment dat de variabelen te groot worden. en daar is het voor ontworpen.

Echter banden + spanning + ouderdom wielophanging zijn vaak slijtage gevoelig. Hoe jonger een auto hoe harder je kunt rijden en hoe ouder  hoe minder. Remedie onderhoud en geen compromis  als het gaat om banden + wielophanging (rubbers)+ schokbrekers en veren . Of anders iets rustiger aan of je raakt hem eens kwijt.

Link naar reactie

Nou, aan het wielophanging, veren en schokbrekers zal het zeker niet liggen. Sinds vorige jaar Meyke versterkte draagarmen en een KW schroefset. Banden ook net 1 jaar oud. Ik heb het gevoel dat het systeem veel te vroeg ingrijpt. Zal het eens op een veilige plek uitzetten en de limiet opzoeken en daarna weer aanzetten en kijken of er verschil is.

IMG_7747.JPG

Link naar reactie

Dat  ziet er goed uit echter is dit ook in de juiste balans?

Is  hiermee het weg gedrag verbeterd of verslechterd  t.o.v. origineel (nieuw ). Uitlijning, bandespanning  enz  .

En anders problemen met de elektronica van het ESP systeem. .

Of gewoon de limiet van de auto met ESP..

Kijk naar de F1  waarbij een goede weg ligging vaak door de kleinste details kan worden beïnvloed

 

Link naar reactie

De wegligging is ernorm verbeterd na montage van de versterkte Meyle draagarmen en, stuurkoogels en KW schroefset. Wereld van verschil. Na montage natuurlijk alles laten uitlijnen.  Remmen gaat met deze megastoppers ook wel aardig... ?

Link naar reactie

Nieuwe banden kunnen een oorzaak zijn van ingrijpende esp. Ik had dat nadat er nieuw rubber gemonteerd is, nu inmiddels alweer zo,n 10000 km verder en geen probleem meer, ik heb weleens gelezen dat het esp het beste functioneerd icm banden die al bijna bij de slijt indicator zitten.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.