Ga naar inhoud

stuur airbag storing


leovanduyn

Aanbevolen berichten

  • Reacties 2
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Een airbag storing kan vele oorzaken hebben. Het kan door elk van de airbag componenten veroorzaakt worden zoals door het stuur, airbag regel unit, sensor-matten in de stoelen, gordelspanners etc. etc. Wat een feit is, is dat de E36 BMW's (inlc. de Z3) wel eens last hebben van een storing in de sensor-mat welke elke in de stoel zit (1x chauffeur 1x bijrijder). Deze sensor-mat registreert of de stoel bezet is. Dit om te voorkomen dat in geval van een ongeval de airbag uitkomt terwijl er niemand op de stoel zit. Ik heb op fora wel al eens gelezen dat door met de knie op de stoel te knielen, of door op de stoel te staan,  de sensor-mat kapot gaat. Voorts heeft de Z3 (ik dacht vanaf '97) een pyrotechnische gordelspanner. Indien hier een storing in is, geeft het  airbag lampje ook een storing.  De kabels van de sensor-mat alsook de gordelspanner zitten onder de stoel. De Airbag componenten worden d.m.v. weerstand door het systeem gecheckt . Als de weerstand niet klopt geeft het systeem een storing aan. Op Ebay zijn dummies te koop welke de storing niet oplossen, maar het systeem bypassen zodat het airbag lampje uitgaat. Dit zou ik je echter niet adviseren. Mijn advies: even checken of door "toeval" een stekker los is gegaan. Mocht dat niet het geval zijn dan zou ik hem even laten uitlezen (mocht je de gelegenheid hebben om met INPA-software uit te lezen dan: Shift-F9 / "old-models" / carrosserie / Airbag). Als je de stoelen even losmaakt (2x dop 13 en 2 x dop 16 nodig) dan  kun je hem een beetje optillen en  kun je even goed de bekabeling onder de stoel en van de pyrotechnische gordelspanner controleren. Als je de kap onder het stuur losmaakt dan kun je de kabels welke van het stuur komen (dus incl airbag kabels) goed checken. De airbag zit met  2 (of 3, afhankelijk van het type stuur) torx boutjes vast. Ik weet niet of je een beetje handig bent, maar als je deze torxboutjes losmaakt (het advies is om wel even de accu los te maken !!!!!! en ca 10 minuten te wachten!!!) dan kun je de airbag uit het stuur nemen. De electrische verbinding van de stuurairbag zit met een speciale stekker middels de stuurnaaf vast. Mocht het de sensor mat zijn dan is deze zelf te repareren. De stoelbekleding van een Z3 is gemakkelijk los te halen (de bekleding zit met "haakjes" vast. Door deze haakjes open te buigen kun je de bekleding losmaken). De sensormat zit op het zitvlak geplakt. Als je stoelverwarming hebt zit deze er boven op (ook geplakt). Is een beetje een priegelwerkje,  maar is prima te doen. Je ziet het probleem kan  vele oorzaken hebben. Maar.......alles losmaken en checken is ook een klusje. Ik zou hem gewoon even laten uitlezen, scheelt je een hoop tijd.  Succes !! 

aangepast door ltjl
gespecificeerd
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.