Ga naar inhoud

Remlichten branden continue -

Vanelli

Aanbevolen berichten

Sinds kort heb ik een probleem met mijn BMW Z4 (E85/bouwjaar 2005/2.2 liter) waarvan ik hoop dat iemand weet wat de oorzaak is. Het volgende is er aan de hand:

- sinds enige tijd brand continue het airbag lampje (bestuurder) maar sinds een paar dagen nu ook de melding dat (een van de) "buiten"-verlichting kapot is. Bij controle bleek me dat het niet ging om kapotte lamp(en) maar blijken de remlichten (alle 3!) continue te branden als de auto gestart is.

- sinds die tijd werkt ook de cruise control niet meer (wat ik begrijp bij brandende remlichten) maar valt af en toe ook de radio spontaan uit (en kan niet opnieuw worden aangezet) en zijn de digitale cijfers op het display (Km-stand e.d) initieel "normaal' van intensiteit, enkele minuten later neemt die helderheid met minstens 50% af. Ook de bediening van het dak stokt soms; is niet meer vloeiend (lijkt alsof stroom wordt onderbroken).

De laadstroom is gecontroleerd en in orde, ook de accu is OK (6 maanden oud). 
Link naar reactie
  • Reacties 11
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Dat zijn zó veel verschillende symptomen dat kabelbreuk of CAN-busstoring voor de hand liggen.

Cruisecontrol, remlichten en misschien nog wel 't een en ander hebben één gemeenschappelijke component: de schakelaar van het rempedaal.

't Lijkt me stug dat die ook je andere symptomen (dakbediening, etc) veroorzaakt, maar het is misschien wél een goed startpunt voor de speurtocht...

Link naar reactie

Is je auto in de tussentijd wel eens uitgelezen met officiële bmw diagnose software? Als ik je hele history lees zou ik dat aanraden, veel storingen blijven nml in het geheugen staan ondanks uitlezen. Is me al eerder opgevallen met een x3. Een bepaalde storing bleef telkens terugkomen, werd telkens gereset maar kwam telkens terug met een extra storing erbij. Toen een keer met een DIS versie gereset en geen storingen meer terug gekomen.

Link naar reactie
Geplaatst: (aangepast)

Deel 1 van het probleem lijkt gevonden en verholpen. Kapotte zekering nummer 14 (5A) leidde naar de sensor op de koppelingspedaalcilinder. Cilinder lekte en veroorzaakte sluiting in de sensor. Nieuwe cilinder, sensor en zekering waardoor de remlichten en cruise control weer functioneren. Maar nog steeds radio die dan wel dan niet functioneert, parrot hetzelfde, airbag lampje blijft branden en kap (electrisch) gaat soms wel met 1 druk op knop open of dicht, de andere keer slechts als de knop open of dicht wordt vastgehouden functioneert. Wie heeft er raad?

aangepast door Vanelli
Link naar reactie

Je zou een reset kunnen uitvoeren via het verborgenmenu  Optie 21 (Zie onder..)

Verder info is op dit forum te vinden. of dit

Hoe kun je de geheimen van de boordcomputer te zien krijgen:

sleutel in stand 1 (stuurblokkering ontgrendeld, niet op contact)
dagteller-reset-knop ca. 5 seconden ingedrukt houden tot 'test 1' verschijnt, dan de knop loslaten (schrik de dagteller springt onmiddellijk op nul, maar die wordt netjes in de oorspronkelijke stand teruggezet a klaar bent).
onmiddellijk de dagteller-reset-knop herhaaldelijk indrukken totdat menu 19 te zien is
wacht totdat te zien is: 'L-off 19.0', druk de dagteller-reset-knop even in (1/4 seconde) en laat 'm los druk nu zonder onderbrekingen herhaaldelijk op de dagteller-reset-knop om naar het menu van je keuze gaan
knop loslaten, even wachten, dan verschijnt submenu 0
telkens kort de dagteller-reset-knop indrukken en je loopt door de submenu's heen
dagteller-reset-knop lang ingedrukt houden om weer in het hoofdmenu terug te komen

Menu 1: Voertuiginfomatie
1.0
46nnn Chassisnummer (laatste 5 posities)
1.1
4nnn Kilometerstand instrumentencombi
1.2
690236 BMW onderdeelnummer instrumentencombi 1.3 045210 Codering (04) / Diagnose (52) / Busindex (10) 1.4 1200 Produktiedatum voertuig (week 12, jaar 00)
1.5
09_160 Hardware (09) en Software (16.0)
1.6 onbekend
1.7
04_44 CAN versie (04) en KI-revisie index (44)

Menu 2: Instrumentencombi-Test (zie bewegende gif) Menu 3: Serviceinterval Informatie (SI info)

3.0 1098 Gebruikte hoeveelheid liters brandstof sinds laatste SI

3.1 0231 Resterende verstreken dagen sinds SI (231) Menu 4: Verbruik

4.0 0145+ Momentaan verbruik liter/100 km (14,5 liter/100km)

4.1 0018 Verbruik liter/uur (18) Menu 5: Reikwijdte

5.0 082 Gemiddeld verbruik liter/100 km basis voor reikwijdte berekening (8.2 liter/100km)

5.1 0536 Momentane reikwijdte in km (536km) Menu 6: Tank informatie

6.0 234123 Tankinhoud links/rechts (23,4 liter linker tank, 12,3 liter rechter tank) 6.1 0357+ Totale tankinhoud momentaan gemiddeld (zie 6.0: 23.4 + 12.3)
6.2
0361+ Tankinhoud aanduiding (36.1)

Menu 7: Temperatuur / Toerental / Snelheid
7.0
021+ Momentane koelvloeistoftemperatuur (2.1 C)
7.1
13.0 Momentane buitentemperatuur, in halve graden nauwkeurig (13.0 C) 7.2 + Momentane toerental in omwentelingen per minuut
7.3
+ Momentane snelheid in kilometers per uur

Menu 8: Input value in Hex-Format
8.0
1d0+ System voltage ADC-Value Hex code
8.1
26C33C+ ADC Values HG left / HG right
8.2
0000 ADC Values brake degradation sensor (000=ok) 8.3 18C ADC value outside temperature

Menu 9: Boordspanning
9.0
140 Momentane Boordspanning in Volt (14.0 V) 9.1 onbekend
9.2 onbekend
9.3 onbekend

Menu 10: onbekend (niet in gebruik?) Menu 11: onbekend (niet in gebruik?) Menu 12: PIEP Test Piep
Menu 13: GonG Test Gong

Menu 14: onbekend (niet in gebruik?)

Menu 15: onbekend 

Menu 16: onbekend
Menu 17: onbekend
Menu 18: onbekend
Menu 19: Ontgrendeling menu's 3 t/m 18

19.0 L-on / L-off

om toegang te krijgen tot de menu's 3 t/m 18 moet je altijd eerst naar menu 19
let op: de '19-off' optie wordt niet gesaved, dus elke keer als je aan deze 'geheimen' begint moet je het volgende doen:
- druk een aantal keren op de dagteller-reset-knop (niet permanent ingedrukt houden) totdat '19' wordt getoond
- wacht totdat je 'off' ziet
- druk op de dagteller-reset-knop
- druk snel opnieuw op de dagteller-reset-knop om weg te gaan van menu '0', en druk een aantal keren om bv. menu 4 te se

Menu 20: onbekend (niet in gebruik?)

Menu 21: Reset Software-Reset, zelfde als accu loshalen 

Dat zou het zelfde zijn als het verwijderen van de accu klem.

aangepast door Jojo
Link naar reactie
  • Administrator

^Maar als dat toch hetzelfde is, waarom zou je er dan zoveel moeite in stoppen in vergelijking met het even losdraaien van één moertje op een heel makkelijk toegankelijke plek? :unsure: En is het Menu 20 of Menu 21? In de geciteerde beschrijving staat bij  Menu 21 ook "reset" ...

Link naar reactie

^Mooie uiteenzetting!

@Jojo; De kap van mijn ZZZZ (2004) volbrengt de sluiten / openen actie alleen als ik de knop ingedrukt houd. Dat lijkt me normaal (veiligheid). Eerst zakken de ramen iets; daarna kap; daarna de ramen; klaar.

Link naar reactie

Sorry, even foutje door het kopiëren en tekst aangepast.

Je kunt uiteraard ook de accuklem loshalen. De een heeft daar geen problemen mee en andere wel, als de radio doet het niet meer(code invoeren) of dat het airbaglampje gaat branden, etc.

Zo als Horus omschrijft, werkt bij mij de kap en zijramen ook.

Zijn nu alle problem opgelost?

aangepast door Jojo
Link naar reactie

^ radiocode is niet nodig zover ik weet, pas nieuwe radio erin gezet, was geen code bij en ook niet nodig.

en airbagresset doe je niet dmv accu los moet je met software doen.

aangepast door lightning87
Link naar reactie
  • 4 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in