Ga naar inhoud

Probleem onder de kap


Marcus16

Aanbevolen berichten

En meteen een probleempje, dat als het goed is nu is opgelost, wie de oorzaak weet krijgt een eervolle vermelding;)

Met name bij een koude start gaf hij problemen, zo erg als dit daarna niet meer meegemaakt, maar wel steeds in lichtere mate..

Groet Marc

 

 

Link naar reactie

Ik denk een lekke slang waardoor valse lucht aangezogen wordt. Je was er met de camera al in de buurt! Linkerzide van het blok onder de Disa-klep.

Ben benieuwd?

aangepast door Horus
Link naar reactie

Het probleem lijkt wel aan beide kanten te zitten.

Idd je luchtpomp maakt een raar geluid (lijkt wel steeds aan te slaan), maar wellicht is er ook iets met je stationairklep.

Link naar reactie

Wellicht dat de defecte carterventilatie oorzaak was van het hoge olieverbruik. Ik zou het de komende kilometers eens proberen en goed blijven peilen voordat je een dure reparatie laat uitvoeren. Wie adviseert je hierin, waar heb je de Z in onderhoud? Kessels, Keram of een merkloze garage?

Link naar reactie

Doordat de olieafvanger verstopt zou kunnen zitten (die dus terugvloeit naar de peilstokbuis) en dus alle olie in de ventilatiestroom rechtstreeks de inlaat ingaat?

Link naar reactie
1 uur geleden, GuidoK zei:

Doordat de olieafvanger verstopt zou kunnen zitten (die dus terugvloeit naar de peilstokbuis) en dus alle olie in de ventilatiestroom rechtstreeks de inlaat ingaat?

Ja. Schijnt wel een fix voor te zijn. Dacht dat je dit kunt checken door bij lopende motor de olievuldop los te draaien: als de motor in toeren terugvalt is de carterventilatie OK?

aangepast door Frenkie
Link naar reactie

Ja de fix is vervangen of wellicht schoonmaken. Maar in de carterventilatie zit een ventiel (rubberen membraan) en die kan stuk.

Of een ander type carterventilatie (van bijv een e39 m5, of een catch can en die olie steeds teruggooien ;) )

 

edit

oh wacht ff ik weet al wat je bedoelt, en dat was geloof ik een extra vacuumslangetje aansluiten. Maar ik weet niet of de z4 dat al niet heeft (iemand met een m54 z3 had dat gedaan). Ik wou daar nog een keer naar kijken, maar ik heb al een hele andere carterventilatie.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Ja maar het lijkt me als hij een fysieke lekkage ergens heeft de diagnose van het probleem stellen heel anders is. Dan moet hij een enorm vette motor hebben. Qua lekkage kan ik heel veel plekken verzinnen maar dan moet er in 1e instantie dus sprake zijn van lekkage.

aangepast door GuidoK
  • Like 1
Link naar reactie
Op 29 april 201617 om 11:39, Frenkie zei:

Wellicht dat de defecte carterventilatie oorzaak was van het hoge olieverbruik. Ik zou het de komende kilometers eens proberen en goed blijven peilen voordat je een dure reparatie laat uitvoeren. Wie adviseert je hierin, waar heb je de Z in onderhoud? Kessels, Keram of een merkloze garage?

Ik heb hem altijd in onderhoud gehad bij Kessels, laatste tijd laat ik de kleine dingetjes (remblokken vervangen, olie verversen e.d.) door een gepensioneerde BMW monteur doen, hij heeft 40 jaar bij een BMW garage gewerkt, dus heb daar wel vertrouwen in. Ik vul hem eens helemaal bij en houd het even in de gaten ja!

Link naar reactie

Verder bespeurde ik de laatst (voor het vervangen van de carterventilatie) een rokerige motor, zelfs zonder draaiende motor. Daarna geen last meer van gehad (afkloppen..). tijdens de APK vorig jaar gaf Kessels aan dat de motor een lekkende koppakking te hebben, maar dit nog niet hevig was, de motor zweette wel een beetje. 

Link naar reactie
1 uur geleden, Marcus16 zei:

Verder bespeurde ik de laatst (voor het vervangen van de carterventilatie) een rokerige motor, zelfs zonder draaiende motor. Daarna geen last meer van gehad (afkloppen..). tijdens de APK vorig jaar gaf Kessels aan dat de motor een lekkende koppakking te hebben, maar dit nog niet hevig was, de motor zweette wel een beetje. 

Lekkende koppakking? Weet je dat zeker, daar laat geen serieuze garage je mee door rijden.....bedoel je niet de kleppendeksel pakking? Met een lekkende koppakking zul je op den duur je motor in de soep draaien. Je kunt dan meerdere symptomen hebben: olie die eruit ziet als mayonaise, schommelingen in temperatuur, in ieder geval andere signalen dan je nu beschrijft. Als je nog onbezorgd naar Frankrijk wil dit jaar......

Link naar reactie

In theorie zou de koppakking kunnen lekken bij alleen een oliekanaal bij het blok naar buiten, maar dat komt niet vaak voor. Waarschijnlijk idd kleppendeksel.

 

Maar mij vraag is nou: is er wel of niet een lekkage en waar?!?

Onderaan? bovenaan?

Lekkage bij de oliepomp is ook een beetje onduidelijk want die zit in binnenin je motor. Wellicht wordt onderaan de distributiedeksel bedoeld?

Goed, het is een erg onduidelijk topic aan het worden met heel weinig en incomplete info.

Een rokende uitlaat is wel een symptoom van een verstopte carterventilatie (door de reden die ik al eerder postte), maar dat kan natuurlijk ook door een lekke koppakking komen. Geur en kleur wijzen dan gelijk uit wat er lekt.

 

Link naar reactie
1 uur terug, Frenkie zei:

Lekkende koppakking? Weet je dat zeker, daar laat geen serieuze garage je mee door rijden.....bedoel je niet de kleppendeksel pakking? Met een lekkende koppakking zul je op den duur je motor in de soep draaien. Je kunt dan meerdere symptomen hebben: olie die eruit ziet als mayonaise, schommelingen in temperatuur, in ieder geval andere signalen dan je nu beschrijft. Als je nog onbezorgd naar Frankrijk wil dit jaar......

Oeps, bedoel de kleppendeksel natuurlijk, heb een tractor met een lekkende koppakking, was even in de war;) Ik zal een paar foto's maken van de motor waar je olie ziet zitten, toen de monteur de wagen op de brug had staan voor de olie te vervangen (maand geleden) zag hij (volgens hem een lekkende plek) bij de versnellingsbak, hij ontkrachtte Kessels bevinding dat overmatige olie(gebruik/lekkage) bovenin kon zitten. Bij het vervangen van de carterventilatie zag hij dat de Z olie lekte aan "de pomp" inging er vanuit dat hij de oliepomp bedoelde maar weet het natuurlijk niet meer zeker nu.. Enfin, ik maak een paar foto's misschien dat jullie iets kunnen zien, als hij volgende maand apk gekeurd wordt zal ik eens vragen om er goed naar te kijken bij Kessels! De klachten als schommelingen in temperatuur en dergelijke heb ik nooit meegemaakt gelukkig.

Link naar reactie

Als je een lekkage wilt oplossen zal je het waarschijnlijk eerst moeten schoonmaken, daarna een testrit maken en kijken waar je een druppel ziet.

Ten minste, als de plek groot is.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.