Ga naar inhoud

Rook uit linker deur


Bambam

Aanbevolen berichten

Volgende probleem.

eergister de Z4 stilgezet en niets aan de hand,

vanmorgen wilde ik de auto van het slot doen en tijdens het openen van de deur zakte het linkerraam volledig naar beneden.

dit gebeurde weleens vaker, echter dit keer wil het raam niet meer dicht, ook de centrale vergrendeling werkt niet meer.

tijdens het uitlezen kwam er rook uit de linker deur en inpa geeft aan dat de schrittenmotor defect is (dat had ik inmiddels geroken)

mijn vraag, hangt het vergrendelings mechanisme voor de deur samen met het raam mechanisme? 

Ik heb nadat ik rook constateerde subiet de accu afgekoppeld.

zal zo eens beginnen met het deurpaneel verwijderen en kijken wat ik tegenkom.

iemand misschien tips? Of eenzelfde soort situatie meegemaakt?

groeten,

Arie

Link naar reactie

mbt het deurpaneel verwijderen: daarachter zit een (folie) vochtbarriere. Deze zit aan de deur gekit (butyl). Trek voorzichtig aan de rand van de folie, en de folie komt waarschijnlijk samen met de kitrand (die blijft kleven) los. Daarna kan je de folie met dezelfde kitrand terugplakken aan de deur.

Link naar reactie

De folie trek je makkelijk kapot, het gaat meestal wel wat beter als je bij het lostrekken de kit "helpt" met bijv een breekmesje o.i.d., scheelt je weer een ritje naar de dealer. (been there, done that :sEm_oops:)  Just my2cts. 

  • Like 1
Link naar reactie

Ja wel voorzichtig zijn idd. Maar mijn punt was dat je de folie en kit kan hergebruiken.

 

En wellicht gelijk wat demping in de deur aanbrengen (maar dan moet je ook de andere kant doen.

 

Als je tijdens het monteren van je mechanisme je auto op contact moet zetten, dan krijg je een airbaglichtje omdat je de airbag moet demonteren. De kans bestaat dat je dat lampje via obd2 moet resetten (inpa oid)

Link naar reactie

Tot zover alles los en de folie weten te sparen, was nog wel even lastig klusje, de raammotor is volledig verbrand, hierdoor was het raam niet meer te bewegen en moest ik met wat "kunstgrepen" het raam los van het machanisme weten te friemelen.

morgen ligt er een nieuwe raammotor bij de dealer, ook is de zkering (50A) gesmolten.

morgen alles maar eens meten. Er moet ergens iets misgegaan zijn dat de motor geen stopsignaal heeft gehad en dat wil ik wel even weten.

Link naar reactie

Als je raammechanisme eruit/los moet, dan moet je dat wel weer opnieuw afstellen (dat je raam dus goed aansluit bij de kap).

In TIS staan hiervoor wel wat tips&tricks

Link naar reactie

Vandaag de nieuwe raammotor gehaald (140€ dealer) blijkt de GM 5 module ook verbrand, nieuwe besteld en kan ik morgen halen (390€ dealer) 

Nog even een vraag of eigenlijk meer een "correct me if i,m wrong" denkwijze.

De nieuwe GM5 module moet ingeleerd worden.

Ik heb alle gegevens van de oude module op m,n pc in NCS Expert staan en deze gegevens kan ik dan dus gebruiken om de nieuwe module te programmeren.

Volgens mij moet ik dan ook wel klaar zijn en kan de boel dicht

Link naar reactie

Dure grap zo'n GM5.

 

Je kon geen gebruikte vinden of nieuwe relais erin solderen?

Er zijn geloof ik ook bedrijfjes die gm5's repareren, aangezien er wel meer stuk kan gaan in die dingen (deurvergrendeling)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
  • Administrator

^Klopt. Kon je vroeger in ieder geval gewoon via Ebay ook vinden die bedrijfjes. Afhankelijk van wat er kapot is kun je het ook gewoon (laten) solderen. GM 5 relais (voor de verschillende functies) kun je ook gewoon via Ebay bestellen.

Link naar reactie

De module zag er slecht uit, had nogal wat zichtbare hitteschade en het solderen van nieuwe relais zag ik hierdoor bij voorbaat als kansloos.

MP bracht op korte termijn (ik wil ,m morgen weer klaar hebben) geen oplossing en de dealer kon ,m morgenochtend leveren.

mee eens dus dat het de duurste optie is maar ik kan morgen weer rijden en weet zeker dat de module nieuw is.

 

Link naar reactie

Is wel balen al met al. Kleine oorzaak met grote kosten. Waarschijnlijk is je GM5 module de initiële veroorzaker van het probleem.

Succes met de montage van de hele handel en wandel en dan hopen dat alles weer naar behoren werkt.

Link naar reactie

Inpa gaf klevend relais als initiele en statische fout, denk dus idd dat de oorzaak daarin gezocht moet worden.

Tenslotte is het een niet geheel onbekend euvel bij meerdere GM5 modules, hoewel ik dit een best extreem gevolg vind

Link naar reactie

Hoe vaak of hoe lang had je al last van dat het raam naar beneden ging als je de centrale vergrendeling ontgrendelde?

 

Dat is dus eigenlijk een teken dat je binnen niet al te lange tijd actie moet ondernemen blijkt nu (nieuwe relais erin solderen).

 

Had je ook roest bij je ruitmotor of ruitmechanisme? (dus tekenen van vocht in de deur)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
  • Administrator

@ Horus: Gm5 module zit achter je handschoenenkastje. Dat is normaal geen vochtige plek. De relais die er standaard op zitten zijn gewoon slecht en hebben een beperkte levensduur. Die gaan vroeg of laat bij iedereen stuk. Dat heeft dan alleen niet zulke extreme gevolgen als hier, maar leidt er bijvoorbeeld toe dat je deuren niet goed meer ver- of juist ontgrendelen ...

Link naar reactie

^Normaliter hoort het inderdaad droog te zijn achter het handschoenenkastje. Echter ....

Maar als je meent dat dit een meer voorkomend probleem is; dus slechte relais, ja dan wordt het dus voor ons allen (E85) opletten geblazen aangaande het 'gedrag' van je raampjes/deursloten.

Link naar reactie

Tuurlijk is dat een veelvoorkomend probleem. Da's ook al vaker hier langsgekomen. volgens mij wel met foto's etc.

Buitenlandse fora staan er ook vol mee. zowel e85 als e46.

Zodra je bedrijfjes hebt die zich specialiseren op gm5 reparatie, weet je gelijk dat dit een veelvoorkomend probleem is.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Geen sporen van vocht op of rondom de raammotor, alle binnenbekleding intact, het probleem van het spontaan openen van het raam is begonnen nadat ik wat in de comfort open/close instelling veranderd heb met bmwhat sedert een paar maanden.

de bedoeling was ook deze instelling weer terug te draaien maar helaas te laat.

Link naar reactie
  • Administrator

Ik weet uit eigen ervaring 100% zeker dat het een meer voorkomend probleem is. Cees ook, Jurgen ook en zo nog wel een paar members hier ... Dus ja, als je nog de originele relais hebt kun je er inderdaad op wachten ja.

Link naar reactie
44 minutes ago, Bambam said:

 het probleem van het spontaan openen van het raam is begonnen nadat ik wat in de comfort open/close instelling veranderd heb met bmwhat sedert een paar maanden.

 

 

Weet je toevallig ook wat je exact veranderd hebt in de instellingen? Dus hoe die instelling heet?

Dat was dus iets met dat automatisch de ramen open gaan als je de auto ontgrendelt? begrijp ik dat goed?

Ook om voor toekomstige leden maar even vast te leggen van welke instellingen je beter af kan blijven. (natuurlijk kan dit probleem ook toeval zijn)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

De instellingen zal ik nog even achterhalen, vandaag de nieuwe GM5 module erin gehangen en met NCS expert ingeleerd.

Alles werkt weer behalve de centrale vergrendeling en het raam aan de rechterkant?.

Inpa zegt open loop vergrendeling rechts. Dus nu zal het rechter paneel er ook afmoeten. (Als je toch eenmaal begint :unsure:)

Link naar reactie

Erg apart probleem. (dus van links naar rechts).

Ik zou ook kijken naar eventuele problemen met je kabelboom. Misschien dat flexibele gedeelte bij de deurscharnieren etc.

Link naar reactie

Inbranden van een relais heeft niet zoveel te maken met vocht maar meer met stroomsterkte. Ook de verandering die je hebt toegepast heeft er m.i. niet zo veel mee te maken en kan de oorzaak niet zijn. Gewoon toeval. Denk ik. Kennelijk is het relais uiteindelijk wat te licht voor de startstroom van de motor van het raammechanisme. Die aanvangstroom is blijkbaar zo zwaar dat die zelfs de contacten in dat relais aan elkaar kan lassen, in dat geval blijft de motor lopen en verbrand. Dit is hetzelfde effect wat je vroeger met contactpuntjes had ( old school). Die werden om de 10.000km vervangen vanwege het inbranden.

het probleem met je andere raam heeft denk toch meer te maken met het inleren is mijn verwachting. Niet gelijk lostrekken zou ik zeggen.

Op youtube kun je een filmpje zien hoe een relais vervangt.

aangepast door sjaak stam
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.