Ga naar inhoud

Advies gevraagd over km stand&INPA


GigiA

Aanbevolen berichten

Het gaat om een N46B20 benzine uit 2005.

Redenen waarom ik denk dat de kmstand teruggedraaid is :

1. Laatste onderhoud bij een bmw garage geeft aan dat in de laatste 3 jaar minder dan 1000 km gereden zou zijn.

2. ISTA geeft o.a. Een historische errorcode aan de km teller.

3. INPA geeft een kmstand van +60.000 aan in de ewl.

4. Alle onderhoudsbeurten uit het boekje komen niet overeen met de beurten die de bmw dealer kan zien in hun onderhouds database.

 

Errorcodes in de motor geven aan dat de valvetronic niet goed meer werkt, iets met de uitstootwaarden en sinds er 5w30 ingegaan is komt er veel blauwe rook uit de uitlaat die naar verbrande olie ruikt (zat 5w40 in). Volgens de garage waarschijnlijk versleten klepgeleiders oid.

 

gr

 

 

Link naar reactie
  • Administrator

Aha, oké. Dan is die N52 een verkeerde aanname van mij (zo komen we steeds nader tot elkaar Henk :sHa_comfort:).

 

Alleen is de N46 helaas ook niet vrij van (niet per se kilometerstand gerelateerde) problemen ...

 

Maar op basis van de genoemde redenen klinkt je theorie wel aannemelijk. Ben je al bij een expert geweest die punt 2 en 3 aan elkaar kan knopen en misschien nog meer wetenswaardigheden kan uitlezen?

Link naar reactie

Nou ik heb een compleet rapport uit ISTA van de dealer waar eigenlijk alles in staat. Heb daarna met de werkplaats gebeld met mijn verhaal en die kerel zei dat zij met hun software niet dieper kunnen kijken, maar dat die waarde in ipna gewoon klopt en dat officieel bevestigen. Ik denk dat het buiten dat het verschil in historie tussen het boekje en wat officieel bij bmw geregistreerd staat minstens net zoveel zegt.

Link naar reactie

Zeker, heb contact gehad met Joost, maar hij doet helaas geen tellerstand rapportages. Verder is de eerste brief van de advocaat gisteren of vandaag door de bus gevallen (via mail al wat dagen eerder). Nu dus even wachten op reactie.

 

Daarvoor is wel een reactie van de desbetreffende verkoper geweest dat ze de mankementen wel op willen lossen, maar dat we dan de uren gewoon moeten betalen en dat een leenauto sowieso geen optie was, dat moeten we zelf allemaal maar uitzoeken. Nou ik weet al hoe dat gaat, ze hebben natuurlijk een hoop invloed op de uren die ze besteden aan de oplossing. Plus dat ze geen bmw specialisten zijn en ik me dus afvraag of het dan niet veel langer duurt om een cilinderkop te reviseren en de valvetronic onder de loep te nemen.

 

Verder hebben ze nog niet gereageerd op een niet kloppende kilometerstand, dus het is even afwachten op een reactie op de brief.

 

Zodra ik meer weet horen jullie het.

aangepast door GigiA
Link naar reactie

Is het een garage die ergens bij aangesloten is,bovag oid???

 

Misschien dat Joost oidd geen reportages doet maar hij weet wel exact waar en wat er opgeslagen word in d auto ,en aan welke waarde je je verhaal moet ophangen.

Heeft hij je daar wat over verteld?

Link naar reactie

^Nee helaas niet.

 

Joost was een beetje kort van stof, maar op zich weet ik al genoeg. De juiste stand staat in de EWL opgeslagen, en daar kan ik hem zelf vrij makkelijk uithalen. Ik wil dit alleen graag officieel door een 3e partij laten bevestigen, maar helaas werken alle dealers en garages met ISTA, en heb al van 2 garages gehoord dat je hiermee niet zover in de ECU kan kijken als met INPA. Als iemand hier een suggestie heeft voor een garage waar ze dit wel kunnen, please let me know!

 

gr

 

Niels

Link naar reactie

GigiA
1). "De juiste stand staat in de EWL opgeslagen "  en  "Ik wil dit alleen graag officieel door een 3e partij laten bevestigen "

(1) Als dat zo is zou ik dit aan "BMW Nederland" vragen om dit op schrift te laten verklaren .
(2) Hierbij tevens te vragen hoe (of bij wie ) dit is uit te lezen en vast te leggen of uit te draaien.


En hierbij geld dan wel hoe zeker (betrouwbaar) zijn die standen en of zijn die te manipuleren .ook zou ik daar gelijk navraag naar doen.

 

Verder wat wil je uit eindelijk hier mee bereiken .
Heb je officieel al je klachten op schrift gesteld bij de Verkoper.
Stel je de vraag

1.Wat is voor jou het slechtste resultaat.

2.Wat is voor jou het beste resultaat

En zoek daar het gemiddelde van en probeer daar eerst met de verkopende partij uit te komen.

 

Lukt dat echt niet , dan kan je inderdaad een juridische zaak starten echter daarvoor dien je natuurlijk wel te kijken of je een sterke zaak hebt (Zie zekerheid KM stand of fraude kunnen aantonen) en ook daarbij geld weer 1 en 2  wat denk je uiteindelijk te kunnen bereiken .

 

Sterkte en succes .

 

Link naar reactie

Ik kan inmiddels door de BMW dealer bevestigd krijgen dat dit de juiste stand is, dus dat is mooi.

 

Het verhaal is dat er een auto met verborgen gebreken is verkocht en waarbij ook nog eens de kilometerstand bijna voor de helft teruggedraaid is. Dit is niet alleen oplichting maar sinds 2014 is dit ook nog strafbaar. Ik ga er dus alles aan doen om mijn recht te halen. Uiteraard hebben we eerst netjes de verkopende partij benaderd met dit verhaal maar deze begon direct een intimiderende toon aan te slaan, dat er een probleem is kan gebeuren, maar dan is het zaak er samen uit te komen. De opstelling van de verkopende partij leek hier niet echt naar.

 

Bedankt voor je steun, als er vorderingen zijn houd ik jullie op de hoogte!

 

gr

Link naar reactie
  • Administrator

^Mwoaaahhhhhh. Die willen dan wel meerdere benadeelde partijen. Bovendien - zoals je zelf eigenlijk ook al aangeeft - geven Radar (en ook Tros Opgelicht) toch vooral "mooie" TV, maar leidt het voor de gedupeerden vooral tot extra inspanningen zonder dat ze ook maar een Euro terug zien.

 

Als je zoals Niels aangeeft dat je ruim in de juristen zit in de familie, zou ik dan ook vooral eerst proberen zelf verhaal te halen. Het is juridisch, nu er bewijzen zijn, een extreem simpele zaak. Dwaling, verborgen gebreken, non-confomriteit bij een consumentenkoop, noem het en het gaat hier eigenlijk wel op. Dan heb je veel meer aan je eigen juristen dan aan Antoinette H en de haren.

 

Bovendien: als je ermee Antoinette H en de haren stapt zullen er meer mensen wakker worden. Daarmee wordt het probleem voor de handelaar groter (en wil hij daardoor misschien niks meer) en nemen je verhaalsmogelijkheden af omdat anderen misschien ook wel maatregelen gaan treffen. Ik zou dat dus nooit doen.Het gaat nu immers primair om verhaal van Niels' eigen schade, de mensheid beschermen tegen deze autohandelaar kan altijd nog.

Link naar reactie

Je hebt het steeds over een km stand van 3 jaar geleden.

Belangrijk is : Hoeveel eigenaren heeft de auto daarna gehad.

Is er geen meer recente km stand opgeslagen (APK of TUV?)

Hoelang heeft deze handelaar de auto al in zijn bezit.

Wat was de km stand toen hij hem kocht?

 

het is mogelijk dat de handelaar de auto met deze km stand heeft gekocht, dan valt hem niets te verwijten.

Dan zou hij echter niet zo'n grote mond opzetten 

Link naar reactie

Wat was de km stand toen degene die jou de auto verkocht hem inkocht das de vraag....heeft hij de auto geimporteerd?

Dan zou de duitse verkoper misschien nog gegevens hebben ,maar of die dan weer te achterhalen is....

aangepast door sandere39
Link naar reactie
  • 5 maanden later...
  • 2 weken later...

Hi,

 

Uitkomst was niet bevredigend, maar wel pragmatisch. Procederen had zomaar een jaar kunnen duren dus uiteindelijk hebben we de auto in kunnen leveren bij een dealer en daar open geweest over het verhaal. Deze was begripvol en we hebben een goede deal kunnen maken. Wel een naar gevoel dat die gasten er mee weggekomen zijn, maar ja, een opluchting om van het gezeik af te zijn zeg maar.

 

gr

Link naar reactie
  • Administrator

En in ieder geval iets dat je zelf als oplossing hebt ervaren, dat is het belangrijkste.

 

@Marcus16; vertel eens wat meer. Hoe kom je bijvoorbeeld aan de auto (particulier / handelaar / (BOVAG) dealer), hoe ben je waar achter gekomen, etc.?

Link naar reactie
4 minuten geleden, 2.5si zei:

@Marcus16; vertel eens wat meer. Hoe kom je bijvoorbeeld aan de auto (particulier / handelaar / (BOVAG) dealer), hoe ben je waar achter gekomen, etc.?

Maurits, staat in zijn topic "uitlezen sleutel".  Helaas staat er (nog) niet bij hoe zijn discussie met de verkoper (Auto AZ, outlet BMW delaer Keram) nu afgelopen is...., ben ik ook wel benieuwd naar.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.