Ga naar inhoud

Advies gevraagd over km stand&INPA


GigiA

Aanbevolen berichten

Hi,

 

Een beetje een vraag die hier misschien niet helemaal op zn plaats is, het gaat immers over de E87 van mijn vriendin. Ze heeft deze nog niet zo lang en ik vermoed eigenlijk dat die kilometerstand niet helemaal klopt. Nu heb ik sinds kort een OBD kabel en INPA, maar ben hier nog niet zo in thuis. Na wat zoekwerk op internet weet ik inmiddels dat de kilometerstanden op verschillende plaatsen opgeslagen worden, waaronder de sleutel, die ga ik morgen bij de dealer laten uitlezen, maar ook in andere modules in de auto. Kan iemand mij vertellen waar ik in INPA dit kan vinden?

 

Ik heb uiteraard al op het forum gezocht maar niet zo snel kunnen vinden of en waar je dit met INPA uit kan lezen. Dan kan ik namelijk vanavond al wat bekijken en hoef ik hier bij de dealer geen 65 euro voor af te rekenen.

 

Ik hoop dat iemand me kan helpen, nogmaals excuses dat het niet over een Z gaat, met de mijne is alles prima en moet toch posten om van die 1.8 status af te komen he ;)

 

gr

 

Niels

Link naar reactie

ik gebruikte carsoft bij aankoop van een bmw ,daarmee kon de kmstand ook goed uitgelezen worden.

Nu heb ik ista d en die geeft het ook aan bij de voertuigidentificatie.waar dit system deze info vind weet ik niet..

Link naar reactie

Dank voor de replies! Heb het inmiddels gevonden en ben er achter dat hij 60k teruggedraaid is. Gekke is dat ik deze stand bij instrument panel tegen kwam. Je zou zeggen dat hier toch dezelfde stand in zou staan als wat je in het scherm ziet.

 

Maar ik ben blij met de uitkomst, we hebben die auto 2 maanden geleden gekocht en bij een olie wissel en uitlezen kwam ineens voor 4000 aan reparaties aan de motor naar boven.

 

Wordt vervolgd!

Link naar reactie

Nee ik snap wat je bedoelt. Maar dit geeft een machtsmiddel om de autohandelaar onder druk te zetten om die auto terug te nemen, vandaar. We hebben al gevraagd aan de verkopende partij hoe we tot een oplossing konden komen, reactie was vloeken en tieren. Laat als alles achter de rug is wel weten waar het was. Voor nu niet handig, je weet nooit wie er meeleest ;)

Link naar reactie

Ah op die fiets,ja dan snap ik weer wel dat je blij bent met de info,alhoewel ik dat dan misschien best wel door een dealer had willen laten aangeven,snap je?

 

Als je het voldoende kunt aantonen dan moet ie m wel terug nemen denk ik,vraag het Maurits die kan je er vast van alles over vertellen.

Link naar reactie

Ja dat is nu de volgende stap, officieel door een BMW dealer uit laten lezen en een verklaring daarvan krijgen. En dan die handelaar aanpakken. Wel een erg vervelende situatie natuurlijk, maar een auto met bijna het dubbele aan kilometers is veel vervelender. Er is van alles mis met die motor, er moet o.a. de kop gereviseerd worden, allemaal dure grappen dus.

Link naar reactie

Update:

 

De dealer heeft vanochtend met behulp van ISTA de auto uitgelezen. Hier komt de lage kilometerstand uit, en niet de stand die ik in INPA tegenkom. Klopt het dat ISTA de kilometerstand uit het dashboard uitleest?

 

gr

Link naar reactie

Erg vervelend allemaal.

 

Wat is precies de diagnose van het motorprobleem?  Hangt dat samen met de kilometerstand

 

 

 

Het N52 motorblok heeft wel een imago van (kleppen)problemen.

aangepast door Bombadil
Link naar reactie

Geen idee waar ista dat vandaan haalt,heb je met de monteur daar over overlegd?

Wat is hun verhaal daarover?

voorzover ik weet word de kmstand idd op verschillende plaatsen opgeslagen en de hacker kan niet echt overal bij.

Ga anders eens praten met joost (de ecu specialist)in Lijnden die heeft er wel sjoege van.

Link naar reactie

Zou een club als de ANWB hier als onpartijdige partij wat in kunnen betekenen? Ik heb ze hier nog nooit horen noemen, maar als het om een onpartijdige expertise gaat dan is dat wellicht een pad. Het lijkt me wel goed om zelf eerst uit te zoeken waar welke km-informatie vandaan komt. Want enigszins verwarrend is het wel zoals ik het lees.

Link naar reactie
  • Administrator

Maurits hier.

 

Stap 1: zorg dat je duidelijk is wat er nou eigenlijk klopt en wat niet. Dat betekent dat je ook moet weten - als er wel terug gedraaid is - waarom de BMW dealer dat niet constateert. Als die handelaar de auto al zou willen terugnemen wil hij misschien wel dat de BMW dealer het dan wel bevestigt. Dan moet je dus plausibel kunnen uitleggen waarom dat niet werkt (wat bijvoorbeeld zou kunnen zijn: BMW dealer kijkt niet diep genoeg in het systeem, kilometerknoeier heeft dat kennelijk ook niet gedaan en daarom juist dieper in het systeem foutjes laten zitten. Zie hier de uitgeschreven verklaring van mijn onafhankelijke specialist, zoals de door Sander genoemde Joost).

 

Stap 2: zoek uit hoe deze handelaar te boek staat. Je hebt allerlei websites waarop je reviews over garagisten kunt achterlaten. Kijk of je mensen kunt vinden die ook nog een appeltje met hem te schillen hebben.

 

Stap 3: zet alles op papier en geef dit inclusief relevante stukken (print verklaring deskundige aan de handelaar) en zeg dat als hij niet met iets fatsoenlijks komt je een advocaat inschakelt. Zeg dat niet meteen en wees enigszins begripvol: je overvalt hem mogelijk met deze stap en zijn eerste reactie zal waarschijnlijk ronduit verdedigend zijn. Geef dus bijvoorbeeld ook aan dat je hem mogelijk overvalt en boedt hem aan dat hij het eerst ook best rustig mag lezen en er later op terug kan komen, mits je dan wel afspreekt wanneer dat is. Bedenk wel dat de handelaar niet degene hoeft te zijn die heeft terug gedraaid, het kan ook zo zijn dat hij ook van niks weet.

 

Stap 4: Als uit stap 1 komt dat er wel geknoeid is, heb je een rechtsbijstandverzekering? Bel ze. Blijf vervolgens kritisch: rechtsbijstandverzekeringen hebben er belang bij zo weinig mogelijk tijd aan een zaak te besteden (langere behandeltijden drukken de winst). Lever alles aan bij je rechtsbijstandverzekering inclusief de uitkomsten van stap 2. Dring aan op fatsoenlijke en snelle actie. Dat betekent dat als de handelaar niet thuis blijft geven dat ze bijvoorbeeld beslag zouden kunnen leggen op wat van zijn spullen. Dat betekent ook dat als jij meer mensen gevonden hebt die nog een appeltje met de handelaar te schillen hebben, de rechtsbijstandverzekering nadat ze hem namens jou aansprakelijk hebben gesteld en hem een termijn hebben gegund om jouw schade te voldoen / de auto terug te nemen, ze moeten dreigen met het aanvragen van zijn faillissement. Dat is het ultieme drukmiddel, maar daarvoor moet je wel met zijn tweeen zijn.

 

Stap 5: geen rechtsbijstandverzekering en wil je vanwege de kosten geen advocaat inschakelen? Ga naar een rechtswinkel. In ieder geval in iedere universiteitsstad zit er een en ook in veel plaatsen van enige omvang daarbuiten. Zij kunnen je doorgaans ook helpen voor een appel en een ei. Je aanspreekpunt is dan een rechtenstudent, maar die behandelen zaken onder begeleiding van ervaren juristen. 

 

Stap 6: wees voorbereid op teleurstellingen, wachten en heb een lange adem. Laat je niet te makkelijk overtuigen van het gelijk van de handelaar, of van zijn oplossingen. Of hij het wel of niet wist is juridisch doorgaans eigenlijk niet van belang. Hij zal dat wel aandragen, puur om "begrip" te kweken. Jammer dan, zijn risico hij is de handelaar en jij niet. Als het echt een boefje is, is met een andere auto van hem mogelijk ook iets mis en is omruilen dus geen goed idee. Reparatie en compensatie is ook een optie, maar zorg dan dat de reparatie wordt uitgevoerd door een ander. Als hij failliet gaat en jouw auto daar staat terwijl de reparatie nog niet af is wordt alles veel ingewikkelder. Als hij echt een boefje is heb je bovendien waarschijnlijk ook niet zoveel aan een reparatie van zijn hand: daar is dan vast ook weer iets mis mee ...

 

MAAR: bedenk wel dat het N52 blok inderdaad bekend staat om mogelijke problemen (lees bijvoorbeeld eens het draadje over waar op te letten bij aanschaf van een E85/86 en de links daarin nog eens na) en dat niet is vast gesteld dat als die problemen zich voordoen dat ook al bij lage kilometerstanden het geval kan zijn. Ofwel: ook als je een auto met de juiste kilometerstand had gehad, was dit mogelijk gebeurd. Dat betekent dat over de herstelkosten daarvan echt wel discussie mogelijk is. Laat onverlet dat je bij een terug gedraaide kilometerstand wel daarvoor gecompenseerd zult moeten worden. Wat dat je op zou moeten leveren kun je zeker bij zo'n gangbaar model als een 1-serie makkelijk vaststellen via waardebepalingen met beide kilometerstanden op bijvoorbeeld Zomoto. 

 

Succes! 

 

Meer vragen stel ze hier. Tussentijdse verslaglegging wordt gewaardeerd en bevordert mogelijkheid meedenken in een later stadium ...

Link naar reactie

Poehh, nu snap ik waarom een jurist betaald wordt per woord, maar wel een goed en duidelijk verhaal Maurits.... Hulde

Link naar reactie

@Maurits: dank voor de duidelijke uitleg. Het bezoek aan de dealer heeft trouwens een hoop andere info opgeleverd, oa dat de auto in april 2013 voor het laatst bij een bmw dealer in duitsland is geweest met minder dan 1000 km minder dan waar wij hem niet lang geleden mee gekocht hebben. Van het onderhoudsboekje klopt dus ook geen moer. Op zich zegt dat ook al genoeg natuurlijk, minder dan 1000 km in 3 jaar kan niet.

 

Geluk is dat we goed in de advocaten zitten in de familie met specialismen die hier precies van op toepassing zijn, en het zijn ook nog eens autofanaten! 

 

Ik was zelf niet bij het uitlezen, maar ga morgen de dealer eens bellen om te vragen wat ze precies uitgelezen hebben.

 

ik houd jullie natuurlijk op de hoogte. Voor nu erg veel dank voor alle tips en steun.

 

gr

Link naar reactie
  • Administrator

Dat is een moeilijke vraag en hangt nogal van de houding van de garagist af. Al je de auto stevig gaat gebruiken kan die wel gerechtvaardigd een reële vergoeding willen en als je bijvoorbeeld een ongeluk krijgt ligt de waardevermindering daardoor ook in jouw risicosfeer.

Link naar reactie

Wat ik mis in dit verhaal is : de huidige tellerstand + leeftijd van de auto.

In Dld hebben ze (sinds pakweg) 2005) ook een soort systeem van nationale autopas, dus kunnen ze daar niet meer met de stand rommelen.

 

Belangrijk is daarom, wanneer de auto geimporteerd is.

Meestal wordt de stand door de importerende handelaar  terug gedraaid, alvorens hem bij de RDW aan te melden.

 

De nederlandse autopas begint dus met die stand.

Opm. Als inderdaad een bovenrevisie (versleten kleppen/geleiders) nodig is, heeft de motor nogal wat km weg.

 

Link naar reactie
  • Administrator

Nee Henk, bij een N52 blok hoeft daar totaal geen verband tussen te bestaan. Lees de relevante draadjes maar eens na ...

 

En voor zover ik weet is er in Duitsland nog altijd geen NAP (als in een database). Wel kun je een verkoper om de TUV rapporten van de afgelopen jaren vragen, daar staat de kiolmeterstand op. Maar net als in Nederland bij APK bewijsjes bestaat er geen enkele verplichting om die langere tijd te bewaren. 

 

Heb je dan een linkje naar info over wat jij ziet als "soort nationale autopas"?

Link naar reactie

Ik lees alleen maar E87 (= BMW 1 serie?).

Kan vlgs mij 4, of 6 cilinder zijn?

Benzine of diesel?

Ik wilde de km stand van een pas geïmporteerde auto laten checken (geen BMW) en kreeg van een Nederlandse dealer dit Duitse verhaal te horen.

Moraal is in iedergeval dat in Dld ook de km stand wordt bijgehouden.

 

Is idd een probleem van fora, 

iedereen denkt, heeft horen zeggen of roept maar wat. Maak ik me dus nu blijkbaar ook schuldig aan.

Nederige excuses

aangepast door mohikaan
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.