Ga naar inhoud

Verbruikssensor afwijking.


kolsthoorn

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Het is me opgevallen dat de boordcomputer van mijn Z3 een ander verbruik aangeeft dat de werkelijkheid (te zuinig, zit er zo'n 5 - 15% naast).

Ik neem aan dat het een sensor zou kunnen zijn die niet goed meer functioneert, maar durf dit niet met zekerheid te zeggen.

 

Ik las dat het te kalibreren is via de boordcomputer.

Dit heb ik daarom dus ook gedaan maar kwam erachter dat mijn gewenste waarde buiten het bereik van de instelopties lag.

 

Natuurlijk heb ik de Z3 niet gekocht om zuinig te rijden, maar aangezien ik er dagelijks woon-werkverkeer mee rijd is het toch wel interessant om het via de boordcomputer te kunnen zien. :rolleyes:

 

Weet iemand hier toevallig meer over?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • Reacties 11
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

23 uren geleden, kolsthoorn zei:

Ik las dat het te kalibreren is via de boordcomputer.

Dit heb ik daarom dus ook gedaan maar kwam erachter dat mijn gewenste waarde buiten het bereik van de instelopties lag.

 

Kun je dat eens voorrekenen?

Ik herinner me dat ik destijds aanvankelijk de correctie verkeerd om berekend heb :wacko:.

Link naar reactie

Ik heb hem inderdaad toen ook zonder tools gekalibreerd.

Via bepaalde toetscombinaties kon ik dit via de boordcomputer doen.

 

18 hours ago, Tja said:

 

Kun je dat eens voorrekenen?

Ik herinner me dat ik destijds aanvankelijk de correctie verkeerd om berekend heb :wacko:.

Hier een voorbeeld:

 

Ik heb met een volle tank 317 km gereden.

Na deze 317 km kon ik weer 33,03 liter tanken tot een volle tank, wat dus een verbruik van ongeveer 10,4 liter/100 km zou moeten voorstellen.

Als ik dan op mijn boordcomputer kijk (welke ik na de vorige tankbeurt gereset heb), dan geeft deze 9,8 liter/100 km aan wat natuurlijk te zuinig is in vergelijking met de werkelijkheid.

Dit is dan dus een afwijking van ongeveer 6,3% t.o.v. het werkelijke verbruik.

 

Dit is dan ook nog eens de situatie waar ik het verbruik via de boordcomputer gekalibreerd heb op het "minst zuinige" wat mogelijk was (de 15% waar @Horus het over had).

Als ik hem op de standaard instelling laat staan (of als ik volgens mij de accu een keer losgehaald heb), dan is de afwijking weer rond de 10-15%.

Zoals je ziet kan ik dus niet via de opties de detectie zo "duur" zetten, dat het verbruik van de computer klopt met het werkelijke verbruik.

 

EDIT:

Net nog even voor de zekerheid gekeken en ik zie dat de instelling voor het verbruik in de BC toch niet gereset is door het loshalen van de accu.

Ik heb deze toen der tijd op 1250 gezet (1000 is standaard), wat de meest "dure" instelling is.

Desondanks blijf ik zoals ik al aangaf afwijkingen houden van tussen de 6-15% te zuinig.

Volgens een document die ik gelezen heb kon ik uitrekenen wat mijn gewenste waarde in de BC zou moeten zijn.

Dit is ongeveer 1380 wat dus buiten het bereik van de instelopties ligt (750-1250).

aangepast door kolsthoorn
Link naar reactie

Hmmm....

 

Ik kan het documentje waar de berekening in staat zo snel niet meer vinden, maar volgens mij was het zoiets als:

KFnieuw = KFoud * (werkelijk verbruik) / (weergegeven verbruik)
 

Dan zou je uitgaande van de standaard situatie (KF= 1) en jouw gegevens 10,4 l/100km werkelijk tegen 9,8 l/100km weergegeven dus op een KorrektieFaktor van 1,061 uitkomen. Geen idee hoe je aan 1380 komt.

Link naar reactie

@Tja Als mijn huidige waarde inderdaad 1000 (of 1, zoals je beschrijft) zou zijn, dan zou dat inderdaad helemaal kloppen.

Maar zoals ik in de edit van mijn vorige post aangaf staat de huidige waarde op 1250 (maximaal).

In die situatie heb ik dus het aangegeven verbruik.

 

In het document dat ik gelezen heb staat inderdaad dezelfde formule.

Als ik deze invul krijg ik dus het volgende:

KFnieuw = 1250 * (10,4 / 9.8) = ±1327, wat dus buiten de instelopties ligt.

Link naar reactie

Zou het kunnen zijn, dat ie meer verbruikt dan in feite zou moeten. Is er iets met het machientje waardoor dat zou kunnen komen. Of te veel lading / aanlopende rem? Komt dit verbruik bij andere ZZZ's met dezelfde spec's bekend voor? Het lijkt me aan de forse kant.

Link naar reactie

@Horus Ik denk niet dat het verbruik extreem veel is voor een 2.2 liter 6 cilinder.

Zoals ik al zei rijd ik er woon-werkverkeer mee waardoor ik letterlijk iedere ochtend wel weer 10-15 minuten in de file sta en door de drukke binnenstad van Eindhoven moet.

Ook op de terugweg is het vaak weer druk in de binnenstad waardoor er niet doorgereden kan worden.

 

Ik heb wel eens gekeken naar het verbruik bij wat meer snelweg, en dan kom ik zelf uit op iets als 1:12, dus dat lijkt me best netjes.

 

In de handleiding zie ik hier staan dat het verbruik in de stad 12,6 liter / 100 km is.

Het verbruik buiten de stad zou zo'n 7,3 liter / 100 km moeten zijn.

 

Gezien het feit dat ik met druk woon-werkverkeer 10,4 liter / 100 km haal, lijkt me dit geen slecht verbruik.

aangepast door kolsthoorn
Link naar reactie
16 uren geleden, kolsthoorn zei:

Als ik deze invul krijg ik dus het volgende:

KFnieuw = 1250 * (10,4 / 9.8) = ±1327, wat dus buiten de instelopties ligt.

Aha! Daar had ik overheen gelezen. Excuus.

 

Al met al inderdaad merkwaardig. Ik zou voor de zekerheid de KF op 1 zetten en overnieuw beginnen.

 

Ik kan me niet voorstellen waar zo'n grote afwijking vandaan komt, anders dan een verkeerde bandenmaat. Maar dan moet de afstandmeter in de klok ook zo'n enorm verschil meten en je snelheidsmeter ook.

 

Ik heb nog niet eerder gehoord over een boordcomputer die lijp was geworden van het berekenen van het gemiddelde verbruik.
 

Link naar reactie

@Tja Ik zou inderdaad weer even de instelling terug op 1000 kunnen zetten.

Ik kan me alleen herinneren dat toen ik de formule voor het eerst uitrekende (met 1000 als huidige waarde dus) ik ook op een waarde rond de 1300 uitkwam, dus ik denk niet dat het veel zal schelen.

Toen heb ik de waarde maar op 1250 laten staan om een zo'n accuraat mogelijke representatie van het verbruik te krijgen.

 

De snelheidsmeter geeft de snelheid correct aan (heb wel eens gekeken met GPS).

Ook de afstand op de boordcomputer na een tankbeurt lijkt te kloppen.

Zoals ik al zei klopt het verbruik dan wel ongeveer met wat er in de handleiding staat, dus ik denk dat ik dan kan concluderen dat de afstand in ieder geval klopt.

 

Ik ben bang dat ik nog even moet wachten op reacties van anderen.

 

In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.