Ga naar inhoud

sticky steering of draagarmrubbers


sjaak stam

Aanbevolen berichten

Ik heb na de aanschaf van mijn z4 enkele weken geleden het forum intensief gelezen. Gewoon nieuwsgierig waar ik allemaal tegenaan zou kunnen lopen met mijn z4.

Zoals de meesten denk ik achteraf (na de koop) de slimmerikken onder ons doen dat natuurlijk voor dat zij kopen. Ik niet ik ben impulsief en daardoor heel handig geworden (noodgedwongen natuurlijk). Zo las ik ook over het bekende fenomeen sticky steering. Tijdens de eerste rit op een mooie zondag merkte ik dat de z4 tijdens een rit op de snelweg bij zo'n 120 km/uur wat moeite had om kleine stuurcorrecties te accepteren. Het was net alsof het stuur wat bleef plakken. Oeps dat heb ik op het forum gelezen. Hieraan zoe je volgens sommige forumleden sticky steering herkennen. DAT GAAT GELD KOSTEN.

Nadat ik alle oplossingen nog eens had doorgenomen (gaatje boren, excenterring verdraaien, nieuwe stuurkolom plaatsen) heb ik eerst Ruud van Vuuren maar eens gebeld (meneer Roodkapje).

Ruud vroeg mij of ik last had juist bij lage snelheid; " moet je je stuur terugtrekken of komt het dan vanzelf terug". Het laatste is bij mij het geval. Ruud gaf mij hoop door te zeggen dat veel z4 eigenaren denken dat er sprake is van sticky steering maar dat het toch echt aan iets anders ligt en een gaatje boren en de ring verdraaien mij niet gaat helpen als er echt sprake is van sticky steering. Vervangen is dan de enige oplossing. Gaf mij de raad om de stuurhoeksensor eerst maar te kalibreren.

Ben vervolgens afgelopen zaterdag bij hem langs geweest. Ruud heeft wat oude fouten uitgelezen en verwijderd, de stuurhoeksensor gekalibreerd en gecontateerd dat mijn draagarmrubbers behoorlijk versleten waren (en dat er bovendien "klote"voorbanden onderzitten). De kalibratie heeft het stuurgedrag op de rechte weg niet verbeterd, maar ik heb wel direct in Duitsland Meyle draagarmen besteld (Autoteilemann). Ik verwacht dat hiermee het probleem zal zijn opgelost.  Als ze eronder zitten dan post ik wel of het geholpen heeft (nieuwe banden kan altijd nog).

Overigens waren er wel een aantal onderdelen al vervangen op de z4 (ruiterwissermotor, raammechnisme, dakmotor, DISA)

aangepast door sjaak stam
Link naar reactie
  • Reacties 35
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

^wildgroei aan sticky steering topics voorkomen ? ( keuze is aan jullie natuurlijk) het halve verhaal ging volgens mij over dat het geen stickysteering hoefde te zijn maar een andere oorzaak kon zijn zoals calibratie en draagarm rubbers, misschien is dat van toepassing op andere mensen die denken stickeysteering te hebben.

 

wat mij trouwens opvalt in het hele verhaal is trouwens dat Roodkapje zou hebben beweerd dat het verdraaien van de ring/invetten en nippel plaatsen 0,0 nut zou hebben terwijl een handvol forummembers beweerd ( zeker in het Sticky topic) van wel, tenminste dat maak ik op uit het hele verhaal.  

Link naar reactie
46 minutes ago, lightning87 said:

wat mij trouwens opvalt in het hele verhaal is trouwens dat Roodkapje zou hebben beweerd dat het verdraaien van de ring/invetten en nippel plaatsen 0,0 nut zou hebben terwijl een handvol forummembers beweerd ( zeker in het Sticky topic) van wel, tenminste dat maak ik op uit het hele verhaal.  

 

Hangt misschien ook af van wat het euvel is. Er zijn ook (ook op andere fora) wel voorvallen dat de stuurkolom ook electronisch volledig in de war kan zijn.

Ook moet er ergens een soort 2 weg koppeling in zitten (ik denk in het grote tandwiel wat door het wormwiel wordt aangedreven) anders zou het stuur niet te verdraaien zijn als de auto uit staat. Dat kan wellicht soms ook een oorzaak geven voor raar stuurgedrag.

BMW zelf heeft natuurlijk maar 1 remedie en dat is vervangen.

De oplossing van het verdraaien van de eccentrische ring is natuurlijk ook nog niet zo lang geleden ontdekt. De meeste garagehouders zullen daar nog niet van op de hoogte zijn. Dus de informatie of dat altijd helpt is ook niet 100% (al lijkt het heel veel op te lossen...)

Zo gaat dat met veel problemen waarbij de fabrikant liever een compleet nieuw onderdeel verkoopt. (bijv. bij de vanosringen).

Iemand moet het wiel dan uitvinden en dat gebeurt pas als er ergens een slimmerik zich op het probleem werpt en het uiteindelijk uitvogelt.

 

Maar goed, als ik vaag klevend stuurgedrag zou ervaren, dan zou ik eerst aan die ring proberen te draaien (en de rest van de auto bekijken) voordat je er een onderdeel van 2 mille inzet. Niet geschoten is altijd mis.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
22 minutes ago, Olivier van Epscheuten said:

^ Suggestie doet een hoop in dit geval ... en vergeet niet dat Ruud een bedrijf heeft en derhalve niet zit te wachten op vage niet bewezen oplossingen die voor hem kunnen leiden naar een eeuwig durend garantie traject 

 

klopt, maar dan nog, baat het niet dan schaad het niet zou je denken. snap dat voor hem mbt garantie vervangen de enigste optie is, echter dat de oplossing in zijn geheel niet werken (zoals uit het verhaal van de TS naar voren komt), dat weet ik zo net nog niet, want dat weet je pas zoals guidok al zei als er slimmeriken het anders gaan proberen op te lossen dan simpel vervangen.

 

ik heb sticky steering 1 x echt meegemaakt nadat de kachel een halve dag op standje crematorium had gestaan, sindsdien nooit meer. en dat voorval is al dik 3 jaar terug, en dan heeft de auto in de tussentijd ook nog in de 30+ warmte gestaan etc. ander vreemd stuur gevoel kan je idd beter in de ophanging e/of uitlijning zoeken.

Link naar reactie

Even terug naar de constatering van Roodkapje, dat de draagarmrubbers versleten zijn. Als je dan draagarmen koopt, dan heb je nog geen draagarmrubbers.......!!!!??? Of ben ik abuis. M.i is de draagarm voorzien van twee kogels en een naar achteren wijzende "punt". Die punt komt in de draagarmrubbers.

Link naar reactie

Maar die meyles die zijn weer anders die van de m ophanging volgens mij ? Tenminste zoals ik begreep is dat niet perse een upgrade tegenover de m sportinderstel qua dikte etc ( herinner me gelezen te hebben dat m draagarmen dikker zouden zijn dan de standaard )

 

hopelijk fixt dit je probleem

Link naar reactie

Dat zou best kunnen. Ik heb de 3.0 iS. Is dat niet hetzelfde onderstel als de M?

de Meylerubbers alleen al waren euro 99met houders). De hele set kwam op zo'n euro 280.

Heb het zekere voor het onzekere maar genomen. Er zijn zat goedkopere sets te koop.

Link naar reactie

Wat ik er over gelezen heb is dat ze zwaarder zijn uitgevoerd en dat ook de samenstelling van de rubbers zodanig is dat ze minder onderhevig zijn aan slijtage en dus speling en dus een beter rijgedrag geven.

aangepast door sjaak stam
Link naar reactie

Meyle HD zou idd sterker zijn als BMW spul

 

 

34 minutes ago, sjaak stam said:

Ik heb de 3.0 iS. Is dat niet hetzelfde onderstel als de M?

 

M? als in z4m?

 

15 minutes ago, lightning87 said:

Geen idee of jouw auto een m onderstel heeft. 

 

 

 

'M' onderstel van de z4 (niet z4m) heeft dezelfde draagarmen en rubbers als het standaard onderstel bij de z4.

 

De z4m heeft heel ander spul: e46 3 serie 'm sports package' draagarmen (wat dus weer anders is als het 'm' onderstel bij een z4).

De z4m heeft ook andere draagarmrubbers

 

Het helpt dus als de exacte benamingen gehanteerd worden.

Link naar reactie

Ja meyle is volgens hun zeggen een upgrade. Alle onderdelen uit de 'MEyle HD' lijn zouden ontwikkeld zijn om zwakke punten uit het standaardontwerp te pareren.

Maar het moet dus wel 'Meyle HD' zijn en niet gewoon 'Meyle'

 

De draagarmrubbers (notoir zwak punt van bmw's en ook veel andere merken) zouden sterker zijn en misschien geen 'hydrolager' (rubber gevuld met gel/vocht).

De draagarmen zelf zouden sterkere kogels hebben en de kogels zijn vervangbaar.

Ze hebben ook een achterste diff rubber in de HD lijn.

De standaard meyle producten zijn denk ik vergelijkbaar met bmw spul en andere aftermarketproducten van de betere merken.

 

47 minutes ago, sjaak stam said:

Helder. Dank. Kun je ook nog aangeven waarin de z4 met M onderstel verschilt van de "gewone".

 

 


M onderstel heeft hardere lagere veren (dus de auto ligt ook 15mm lager), dikkere stabilisatoren (1mm dikker) en iets andere schokbrekers (vermoedelijk afgesteld op de zwaardere veren).

 

 

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Meyle HD draagarmen met dito rubbers zijn gemonteerd. Een flinke proefrit gemaakt van 200 km. Probleem met plakken op hogere snelheid lijkt inderdaad opgelost te zijn . Stuurt lekker strak en direkt. Ik laat hem voor de zekerheid wel even uitlijnen. Kwikfit vraagt 79,50 en Profile 60,00. Dat wordt dus Profile. Een plakkerig gevoel op hogere snelheid hoeft dus helemaal geen sticky steering te zijn.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Laatste stand van zaken.

Heb de auto na het vervangen van de draagarmen laten uitlijnen.

Hier bleek dat de uitlijning van de achterwielen was afgestemd op een Z4 met standaard onderstel en niet op die van de S uitvoering (verlaagd onderstel)

De voorwielen moesten uiteraard ook worden uitgelijnd vanwege de nieuwe draagarmen.

Vandaag 400 km gereden met warm weer (25-30 graden). De auto stuurt mooi direct en geen last meer van het plakken rond de middenstand.

Dit ondanks de goedkope Achileos voorbanden.

 

Nu heb ik 3 uitlijn rapporten de eerste dateert van 2004 dan een van 2013 en nu de laatste van 2016.

Het gekke is dat op alle drie de rapporten andere normwaarden staan. Mogelijk dat in 2004 nog niet de 18inch velgen eronder zaten.

Maar in 2013 zeker wel omdat uitlijnen heeft plaatsgevonden nadat de voorbanden zijn vervangen.

Ik geef even de normwaarden zoals deze op de rapporten vermeld staan:

                                                     2004                    2013                   2016                huidige afstelling

Wielvlucht links voor             -1.17 -0.37             -0.55  -0.15           -1.4  -0.5                 -1.3

                 recht voor             -1.17 -0.37             -0.55  -0.15           -1.4  -0.5                - 0.5

                 links achter          -3.05  -2.35             -2.30  -2.00           -3,1  -2.6                -2.3    uitgesteld

                 rechts achter       -3.05  -2.35             -2.30  -2.00           -3.1  -2.6                -2.6

 

Sporing    links voor              0.03  0.11                0.03   0.11           0.05  0.18               0.11

                rechts voor            0.03  0.11                0.03   0.11           0.05  0.18               0.11

                links achter           0.08  0.14                0.08    0.14           0.13  0.23               0.17

                rechts achter         0.08  0.14               0.08    0.14           0.13  0.23               0.21

 

Laatste afstelling 2016 was in beladen toestand.

De normwaarden 2013 van de voorbanden wijken af en zijn dus vermoedelijk van een z4 met standaard onderstel.

 

Link naar reactie
  • Administrator

^ Een S heeft geen ander onderstel dan een "standaard" Z4. De S is een door de Nederlandse importeur bedacht afleverpakketje met onder andere elektrisch dak, stoelverwarming en achteruitrij alarm. Ofwel je bedoelt het M onderstel (dat is inderdaad 1,5 cm lager rondom, maar moet dan ook wel in je optielijst staan), ofwel degene die nu uitgelijnd heeft, zit er qua uitvoeringen toch naast ...

Link naar reactie

Grappig dat die richtwaarden uit dat rapport helemaal niet overeenkomen met de officiele waarden van BMW zoals ze in TIS vermeld staan....

Zowel voor het standaardonderstel als het m onderstel.

Je vraagt je af wie die waarden dan verzint. Welke waarden beter zijn laat ik me ff niet over uit, maar ze komen dus niet overeen met wat BMW goedgeacht heeft.

 

Ik heb de officiele waarden zoals bmw ze publiceert in hun werkplaatsinstructies maar even bijgevoegd voor zowel standaardonderstel als m sportonderstel

 

 

 

TD Wieluitlijning E85 _ Standaardonderstel.pdf

TD Wieluitlijning E85 _ Verlaagd sportonderstel.pdf

 

welk onderstel jij hebt kan je nagaan adhv de laatste 7 letters/cijfers van je VIN nummer. Zoals gezegd stelt de 'S' niets voor in dit geval. Die letter komt ook alleen voor op nederlandse autos.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.