Ga naar inhoud

Dwarsversnelling defect


Henk

Aanbevolen berichten

Beste mensen, 

 

Graag jullie hulp/ advies bij het volgende.

Afgelopen zaterdag, tijdens de eerste zomerse rit van dit jaar, ging plots het controle lampje van de DSC branden. Vanochtend naar de garage en de uitleesapparatuur gaf de code : dwarsversnelling defect.

Weten jullie wat dit betekent? De garagist moest er in gaan verdiepen.

Alvast dank voor jullie reacties.

Link naar reactie

Heerlijk zo'n M heeft dat soort dingen niet, wel abs en die werkte prima kwam ik per ongeluk achter....?

Link naar reactie

Bij mij is tijdens weekend ook lampje gaan branden (oranje kleur) driehoek met cirkel en pijl links gaan branden. Dit in combinatie met het oranje licht van de remmen.

Heb motor stil gelegd en terug gestart en de lampjes waren gedoofd. Dit al de tweede maal. Volgens boekje stabiliteit. Heb wel nog geen enkel probleem ondervonden tijdens het rijden.Wat moet hiermee gebeuren???

Link naar reactie

Buiten lagerschalen heb ik daar na 7 jaren en 155k nog geen last van gehad, volgende week nieuwe achterbandjes en dan zien we het wel met onze 3 a 5 k km per jaar. Nu 17 jaar oud en een nieuwe koppelingsplaten en  drukgroep gelijk met de lager schalen is het enige 'extreme' tot op heden ??

Link naar reactie

Ja nou... je denkt toch niet dat bij elke auto de lagerschalen elke ca. 80dkm oid geadviseerd wordt vervangen te worden? En dat is nog een aanzienlijk kostbare ingreep ook.

Dat is specifiek iets waar bijv. de BMW S motoren last van hebben (naast sommige honda's)

Op een m52/m54 gaan de lagerschalen rustig 400dkm mee, dus wel ff 5x zo lang....

 

En dat is nou precies waar ik de vinger op de zere plek wil leggen. Elke motor, elke auto heeft specifieke problemen, maar jij denkt met je uitspraak kennelijk dat een z3m daar in z'n algeheelheid vrij van is.

De reactie voegt ook helemaal niets toe aan het topic m.i.

Stel je voor dat iedereen hier die een net wat ander type auto/motor heeft gaat roepen dat hij/zij daar bij een specifiek probleem geen last van heeft.

Dan krijg je bij elk topic wat over een technisch probleem gaat honderden van dat soort inhoudsloze reacties.

Kan je het voorstellen? Bijv. alle coupérijders die een reactie gaan posten dat het zo heerlijk is dat zij daar geen last van hebben als iemand een vraag heeft over een lekkend dak of kapotte dakmotor?

Dat wordt dan een mooie boel....

 

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Inderdaad Guido, mijn opmerkingen voegen niets toe, dat is topic vervuiling, enige wat ik wilde zeggen dat al die electronica ook niet altijd een zegen is en dat een M eigen kwaaltjes kent dat wist ik....

Link naar reactie

Ja klopt, alles wat ze in een auto stoppen kan ook stuk.

Daarintegen zie je ook wel eens plaatjes van z3mmetjes tegen een lantaarnpaal geparkeerd (ik noem geen namen), wat door dsc voorkomen had kunnen worden.

Elk nadeel heb z'n voordeel in dit geval.

Link naar reactie

Bij mij is tijdens weekend ook lampje gaan branden (oranje kleur) driehoek met cirkel en pijl links gaan branden. Dit in combinatie met het oranje licht van de remmen.

 

Dat had ik onderlaatst ook, dat kleine  kabeltje dat op het remblokje van de achterrem zit slijtage ding of zo was losgeschoten.

Link naar reactie

Ach rijden is een kunst (Met of zonder DSC/ABS )  het ligt bijna altijd aan de bestuurder of een andere weg gebruiker en er kan altijd wat stuk gaan.
Wat bij de en ene stuk gaat hoeft bij en andere niet stuk te gaan echter komt het ene vaker voor als het andere. Lagerschaaltjes of drukgroepen het een is ab normale slijtage het andere gebruikelijke  echte heb je daar vaak zelf de hand in of de voorgaande eigenaren.

Ook kennen bepaalde modellen of motoren hun zwakke punten maar goed ouderdom komt met gebreken.
Echter vrijwel alles is te repareren en gelukkig hebben we een forum om elkaar tips  of vrijblijvend advies te geven het blijft echter een liefhebbers hobby.

Link naar reactie

Beste mensen, 

 

Natuurlijk gaat er zo nu en dan wat kapot. Ook bij mijn ZZZ 3.0. Daarom deze vraag. Ik weet niet of het balangrijk is, ik weet niet eens wat de betekenis van de melding is. Het gevolg is duidelijk; geen elektronische ondersteuning meer in extreme gevallen. Toch zou ik het graag gerepareerd zien. Een andere, eventueel een M, zit er even niet in. 

Ik wacht de reactie van de garagist af.

 

Link naar reactie

Beste Henk, heb je al met Roodkapje gebeld? Dat zou ik zowiezo even doen.

En anders een ritje vanuit de heuvels van Limburg naar het noorden, het is er een mooie tijd voor...;-)

Pak meteen even de bloesem mee in de Betuwe, dan kun je daarna via de A12 naar Reeuwijk.

En het belangrijkste: je weet dan wat er aan de hand is en wat het kost om het te verhelpen.

Link naar reactie

Lijkt me dat er bij Mheer vlak over de grens genoeg BMW specialisten zitten. Ruud is prima hoor maar om nu 400+ km rijden te adviseren voor iets wat wellicht helemaal niet Z3/ Z4 eigen is... Vind ik erg raar om eerlijk te zijn!

 

Ik bedoel, er zijn nog meer garages en weliswaar zullen ze niet zoveel Z3tjes zien als Ruud, ik zie ook menig specialist dingen doen die Ruud weer niet zo goed kan kan. Eussen Car Services staat ook goed bekend in Limburg dacht ik. En wat er aan de Duitse zijde van de grens zit aan specialisten  weet ik niet eens. Lijkt me logischer om daar te starten.

aangepast door Bombadil
Link naar reactie

Henk,zal ik het je dan maar vertellen.....de anderen ratelen wel lekker door maar niemand geeft je een antwoord,alhoewel je het ook google kunt vragen of op kunt zoeken in je instructieboek.

De dwarsversnelling ontstaat  wanneer de auto zijdelings begint te glijden en dan  grijpt het systeem in  om deze uit de slip te halen.

 

Link naar reactie

En als je garagist dat nog uit moet zoeken dan vraag ik mij af hoezeer de man bekend is met moderne auto,s en of het wel een goed idee is om hem aan je bmw te laten sleutelen behalve misschien een oliewissel...

Link naar reactie

Beste sandere39. Dank voor het antwoord. Weet je waar die regelunit zit? Ik zal eens kijken op de onderdelen site. Kun je zoiets repareren of moet de unit dan vervangen worden? Kun je er makkelijk bij?

Link naar reactie
  • 1 maand later...
39 minuten geleden, Ollie zei:

@Henk  We (ik in ieder geval) zijn toch wel benieuwd wat het was en hoe je het hebt opgelost.

 

In ieder geval heb ik hem weer zien rijden in het dorp.......

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Beste mensen, 

 

Ik ben jullie inderdaad nog de afloop van de defecte dwarsversnelling schuldig. 

 

Zoals gezegd heeft de garagist de auto uitgelezen. Één van de sensoren onder de stoel is vervangen (BMW 1095326, à 89,78), echter zonder het gewenste resultaat. Verder is bedrading doorgemeten om sluiting aan te tonen danwel uit te sluiten. Alles intact. De storing bleef met dezelfde melding. Mogelijk dat het dan toch de dure sensor onder de stoel betrof, nieuw bijna 800 euro!! en zag ze op internet ook voor boven de 1000 euro.  Dat was me echter iets te gortig. Op E bay heb ik naar een tweede hands gezocht en gevonden: op E bay , bij een amerikaanse firma, "European car parts" Ik weet niet meer precies de naam, helaas. Minder dan 70 dollar en 30 dollar verzendkosten, al met al 100 dollar. ( BMW 34.52 - 1 166003). Na enkele dagen kreeg ik de sensor keurig verpakt thuis. Door de garagist in laten bouwen, echter de storing bleef aanwezig. 

Uiteindelijk is er en harde reset uitgevoerd, en de stuurhoeksensor is opnieuw aangeleerd. Daarna is het controle lampje uitgegaan. Tot op heden nog niet meer aangegaan. Ik heb ondertussen ongeveer 500km gereden. 

 

conclusie, meest waarschijnlijk waren beide sensoren niet defect. Waarom de auto gereset moest worden blijft onduidelijk, echter het meest belangrijke is dat hij het nu weer goed doet. 

Ik heb dus beide sensoren over, die het waarschijnlijk goed doen. Iemand interesse? 

@ Frenkie boven of onder Mheer? 

  • Like 1
Link naar reactie

@Vester86. Nee, de auto is niet uitgelijnd geweest. Ik heb er geen verstand van, maar bij een harde reset, moet je denk ik de stuurhoeksensor altijd resetten? 

@Frenkie, dat is idd dichtbij. 

Link naar reactie

Bij een nieuwe uitlijning kan het zijn dat het stuur en de wielen recht staan maar de sensor denkt dat het stuur in een hoek staat. De rest van de sensoren geeft aan dat de wielen rechtdoor gaan en dus met dezelfde snelheid draaien en dat geeft tegenstrijdige info. Wordt het verwchil te groot dan kan je waarschuwing krijgen. Vandar de stuurhoeksnsor resetten bij een uitlijning

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.