Ga naar inhoud

Verlichting komt "moeilijk op gang"

kolsthoorn

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

Het is me opgevallen dat de koplampen van mijn Z3 wat laat reageren.

Zodra ik de auto start en direct de verlichting aanzet door de schakelaar helemaal naar buiten te trekken, gaan beide koplampen nooit direct aan (heb nog niet gekeken of dit voor achter ook geldt).

Het duurt vaak toch wel een minuut of twee voordat ze continu aanblijven en "stabiel" zijn.

In de tussentijd blijven ze vaak uit maar aan het einde lijken ze zelfs soms op een kantelpunt te zitten waardoor het net een discoshow is vóór de Z3 (en de auto voor me waarschijnlijk denkt dat ik chagrijnig aan het seinen ben :rolleyes:).

Beide koplampen gaan dan voor een aantal seconden continu aan en uit in een willekeurig patroon (dit is niet altijd het geval maar heb dit al een aantal keer gezien).

Na een aantal seconden blijven de lampen dan aan en komt het probleem tijdens de rest van de rit ook niet meer terug.

De volgende dag, als ik de auto start, is het probleem echter wel weer terug.

Als ik een tijdje heb gereden en dan vervolgens pas de lampen aandoe, dan merk ik dat het probleem zich ook nog wel voordoet maar dat de lampen een stuk sneller aanblijven.

Ik merk dan echter wel dat de koplampen best nog een seconde of 10-20 uit kunnen blijven voordat ze aangaan.

Ik zat persoonlijk aan een slechte accu te denken en dat het probleem tijdens het rijden minder wordt aangezien de accu dan bij-laad, maar ik vroeg me af of dit voor jullie een bekend probleem is en wellicht een andere verklaring hebben.

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • Reacties 14
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

^

Yes, het is zover ik kan zien echt puur de verlichting van de koplampen.

Zoals ik al zei heb ik de achterlichten nog niet kunnen controleren.

Ik merk wel dat de dimlichten wel direct aangaan.

aangepast door kolsthoorn
Link naar reactie

@MNZ3M

Ik heb even het elektrische schema doorgenomen en zag het volgende:

Cm3zay2h.png

Het lijkt er inderdaad op dat een niet goed functionerend relais voor dit gedrag zou kunnen zorgen.

Weet iemand of dit generieke relais zijn of dat dit een speciaal type moet zijn (en waar deze te krijgen zijn)?

Ik houd jullie op de hoogte.

Link naar reactie

@CorvH Weet je zeker dat je deze simpelweg kunt wisselen?

Ik heb nog even in het elektrische schema gekeken en ze lijken inderdaad identiek te zijn (ook qua nummering van de in- en uitgangen).

@.cornelis. Nee, ik ben er zeker van dat er geen xenon verlichting in zit.

Als ik bijvoorbeeld naar het volgende plaatje kijk, dan is mijn situatie 100% zeker de linker:

xenon_verlichting.jpg.

Daarnaast heb ik wel een keer in een andere wagen gereden met xenon verlichting en het viel me toen op hoe "wit" alles verlicht is (zoals rechts dus).

Link naar reactie

@MNZ3M Bedankt, maar als ik kijk bij de link dan zie ik dat het relais 5 pinnen heeft i.p.v. 4 zoals in het schema aangegeven.

Ik neem aan dat dit dan niet de juiste is voor mijn Z3?

Het relais voor mijn groot licht heeft wel 5 pinnen, maar dat is K46 (die heeft er 2 bij pin 87, waardoor 87b ook logisch is).

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in