Ga naar inhoud

Lekstroom of slordigheidje?


Shoveltje

Aanbevolen berichten


Vorige week bleek (na een weekje stilstand) de accu totaal leeg te zijn. Spanningsmeter er op, geen  millivolt meer te bekennen. Accu er uit en onder de acculader. Er blijkt ook water in de accubak te staan.  Droog gemaakt en Zetje gestart met reserve accu, wat geheugendingetjes opnieuw ingesteld en gemerkt dat de Xcarstyle lichtmodule niet reageert.  Module gereset door deze even los te koppelen. Na opnieuw aansluiten werkt ie gelukkig weer. Ook weer opnieuw ingesteld. Nu uitzoeken waarom de accu leeg loopt. Water hoort uiteraard niet in de kofferbak, maar hoeft niet tot een lege accu te leiden. Multimeter op de + aangesloten en nadat de boel dicht en op alarm ging een verbruik gemeten van 5,6 A, na een halve minuut teruglopend naar 2,5 A en na nog een minuut via 0,85 naar 0,03 wat een normale waarde schijnt te zijn. Uit het blote hoofd berekend zou de accu dan na een maand of 3 leeggetrokken zijn en niet na een week! Ter controle een dashcam gebruikt en de meter 24 uur aangesloten gelaten en hierna het filmpje (uiteraard versneld) bekeken. Hier en daar een sprongetje naar 0,06 maar verder geen bijzonderheden. Mag ik hieruit concluderen dat ik die ene keer dat ik iets uit de kofferbak gehaald heb deze niet goed gesloten heb? Of zijn er mensen die ervaringen hebben met gevallen van lekstroompjes in een Z4, want dan kan ik alsnog op verder onderzoek uit :(  Overigens ben ik na wat gepruts met de tuinslang er achter gekomen dat het gescheurde 3e remlicht de oorzaak van de lekkage is.  

Link naar reactie
  • Reacties 14
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

0,03 is idd normaal, heb hetzelfde gehad maar was direct te herleiden naar de Yatour welke ik een paar dagen eerder aangesloten had ,deze bleek ook 2.5A te trekken zelfs na loskoppelen van de geschakelde + bleef het ding een eigen leven leiden, inmiddelis ingewisseld voor een CP600 en probleem opgelost, 

je kunt je accu even loskoppelen (na volledig opladen) en dan het voltage meten, je zult dan w.s. boven de 13 volt meten meet je vervolgens een dag later nog maar 12,3 en daarna bijvoorbeeld 12 (nog steeds losgekoppeld) dan is je accu overleden hoe sneller het voltageverlies hoe slechter je accu.

Link naar reactie
1 uur geleden, Shoveltje zei:

...

Multimeter op de + aangesloten en nadat de boel dicht en op alarm ging een verbruik gemeten van 5,6 A, na een halve minuut teruglopend naar 2,5 A en na nog een minuut via 0,85 naar 0,03 wat een normale waarde schijnt te zijn.

...

Mag ik hieruit concluderen dat ik die ene keer dat ik iets uit de kofferbak gehaald heb deze niet goed gesloten heb?

Ik ken de Z4 niet zo goed, maar wat zou er dan ruim 65 Watt moeten gebruiken als de kofferbak niet dicht is? Dat lijkt me wel veel voor een lampje.

Link naar reactie

Accu is een jaartje oud, net als de reserve accu. Beiden leveren na opladen zo'n 13,4 volt, daarna per dag een verval van 0,03 ongeveer, dus dat zou geen probleem mogen zijn. In het verleden ook regelmatig een week of 2 stilgestaan zonder startproblemen.  Bij geopende kofferbak branden behalve de standaard 5w kofferbakverlichting ook de led-strip, de schakelindicator op de middenconsole en de ledjes in de pookknop.  Ik gok op een totaal van 7w en dan is m'n 74ah accu na 5 dagen dus leeg :( (of ik heb lang geleden niet goed opgelet op school en verkeerd gerekend, kan ook nog :P
 

Link naar reactie

Ik had ook lekspanning in me z4. Alles gemeten en gedaan. Dension los, dakmodule los, lichtmodule los. Helemaal terug naar basic. En nog na 1,5 week accu leeg. Internet zitten afstruinen en veel gelezen over de egel/kachelweerstand van de e46 die bij de 3 serie vaak voor lege accu's zorgt. 

( onverwachts gaat de ventilator spontaan draaien terwijl de auto afgesloten is op willekeurige tijdstippen) 

Op een primitive manier getest met shag vloeitjes op of tegen de ventilator openingen aan. Elke dag vanaf buiten gekeken, na drie dagen kwam ik bij de auto en lagen er 4 van de 7 vloeitjes op me stoelen. Kachelweerstand vervangen en geen lege accu meer gehad. Dus me Dension en modules weer aangesloten

Link naar reactie

Je accu kan niet werkelijk 74ah leveren ook al staat dat er op. Dat is meer een genormaliseerde richtwaarde.

In de praktijk is dat de helft ofzo, en met kou wellicht nog minder.

Ik merk het ook met starten dat met kou en na een tijdje stilstaan veel kracht verloren is (ik heb dan ook een kleine accu (55ah) dus dat speelt mee).

Het is trouwens ook slecht voor je accu, stilstaan in kou, met toch een lekstroompje. Maar ja, wat doe je er aan (als een druppellader lastig te plaatsen is op die plek)

 

Maar 30ma is een nette waarde als lekstroom. Maar na 2 weken is dat toch weer 10ah.

Wellicht kan het zo nu en dan varieren. Het alarm heeft een eigen accu, en die wordt zo nu en dan bijgeladen van de hoofdaccu. Wat voor interval daar aan zit of hoe dat precies werkt weet ik niet.

Dat die xcarstyle module compleet in de war is na stroomstoringen heb ik idd ook een keer gehad. Ik heb 'm toen ook even afgekoppeld.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

I know, theoretische waarde, bij een half lege/volle accu start ie ook al echt niet meer  :nono: maar om aan te geven dat ie dus echt helemaal dee-dubbeloo-dee was :( .

 

Verder heb ik tijdens het filmpje-kijken soms een hikje naar 0,06 gezien, zou ook een bijlaadmomentje kunnen zijn.

 

Voorlopig houd ik het maar op een niet-afgesloten kofferdeksel, waar ik dan in 't vervolg beter op moet letten. Gelukkig gaat de pookverlichting pas uit bij

"alles-dicht-en-op-slot-en-alarm-er-op " dus dat maakt controle van buitenaf wat eenvoudiger.  

 

Note to self: Opletten kun je leren ! :sFun_whistle:

Link naar reactie
Op 9-3-2016om5:53 PM, Shoveltje zei:


nadat de boel dicht en op alarm ging een verbruik gemeten van 5,6 A, na een halve minuut teruglopend naar 2,5 A en na nog een minuut via 0,85 naar 0,03 wat een normale waarde schijnt te zijn.

 

Op 9-3-2016om8:00 PM, sandere39 zei:

0.03 ah bij 12 v is 65 w?

Huh?

 

Nee, maar 5,6 A x 12 V wel.

Link naar reactie
21 hours ago, Tja said:

 

 

 

Nee, maar 5,6 A x 12 V wel.

Ja ok  maar dat vermogen werd toch maar heel even verbruikt (halve minuut)

Dus heeft dat nauwelijks effect op den duur.

De vraag wat er dan die 5,6 ah trekt is wat overblijft,ik denk dat de auto nog even in gehele readystate blijft en daarna pas alle systemen gaat uitschakelen.

Als ik bv d e89 openknip op de sleutel of de deur en even wacht met instappen ,dan pas het contact aandruk zie ik bv dat de navi al opgestart is en de radio speelt ook direct.

Dus mogelijkerwijs blijft eea heel even doorwerken ...

 

Link naar reactie

Correct Sander, het duurt even voordat alles "slaapt" ik heb de accu op precies dezelfde wijze als Cees gemeten, direct na afsluiten trekt ,ie nog wat stroom, dit werd steeds minder om na ca. 20 minuten op 0,03 te blijven hangen.

@Shoveltje Cees, ik neem aan dat je weet dat de SMG versie bij ontsluiten altijd eerst de hydropomp van de koppeling primed? dat is ook de reden dat een SMG voorzien is van een 80Ah accu. Best kans dat indien de auto een poosje niet gelopen heeft maar je wel regelmatig de auto ontsloten hebt dat het net wat teveel geweest is voor je Accu

Link naar reactie
2 uren geleden, sandere39 zei:

De vraag wat er dan die 5,6 ah trekt is wat overblijft,ik denk dat de auto nog even in gehele readystate blijft en daarna pas alle systemen gaat uitschakelen.

Ach so.... dat klinkt redelijk.

Link naar reactie

Uiteraard weet ik dat de SMG bak wat stroom trekt bij ontgrendelen. Zelfs bij als je 'm alleen maar van 't alarm haalt en verder niets doet gaat ie al aan de slag.

Ook bij afsluiten hoor je de pomp nog een paar keer. Dat is ook de reden dat ik daar geen verdere melding van gemaakt heb.

Overigens staat ie bij mij al na een minuut of 3 op 0,03 , dus daar heb ik weer mazzel mee. Het probleem zat echt in het feit dat de accu na een week compleet overleden was terwijl ik maar 1 keer de kofferruimte geopend had zodat ik daardoor tot de conclusie kwam dat het hoogstwaarschijnlijk een geopende klep was geweest. Ik wilde eigenlijk alleen bevestigd zien dat ik geen bekend lekstroomprobleem over het hoofd aan het zien was . :P

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.