Ga naar inhoud

wisselen van olie


Aanbevolen berichten

Een motor is een motor en olie een olie.

De enigste functie van olie is ,smeren, afdichten , koelen en tegen corrosie beschermen ,de rest is praat en een kwestie van geld.

En mensen blijven mensen en doen waar je je happy bij voelt.

 

Link naar reactie
  • Reacties 36
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Btw,in de grote scheepvaart ed worden de vloeistoffen geanalyseerd om idd de gesteldheid van de motor te kunnen  zien maar zeker ook omdat het om honderden zoniet duizenden liters smeerolie of koelvloeistof gaat ,immers de smerende werking van een olie gaat nooit (of nauwelijks)verloren maar de dopes raken wel uitgeput en moeten aangevuld worden.

Analyse voor kleine motoren kan ook ,er zijn diverse bedrijven die dat aanbieden maar dan word dat eerder  gedaan om mogelijke slijtage boven tafel te krijgen ofwel inzicht in de gesteldheid van de motor,de olie word gewoon vervangen omdat het niet om grote hoeveelheden gaat.

 

 

Link naar reactie

Mooie gesprekstof.

Vanaf mijn eerste auto in 1968 gebruik ik Castrol olie. Nooit problemen meegehad. Als het meer even uitkomt doe ik dat zelf.

In de 70e jaren heeft het Duitse blad Auto Motor Sport een test gedaan met 2 nieuwe auto's, waarvan 1 met een extra oliefilter was voorzien.

Met beide werd 100.000 km gereden. Voor die tijd was dat meer voor een auto dan nu. Bij de auto met het extra oliefilter werd de olie op niveau gehouden en bij de andere werden de vereiste buurten met nieuwe olie gedaan. Aan het einde van de 100k kms werden de motoren onderzocht en toen bleek dat er tussenbeide automotoren geen slijtage verschil was.  Men vroeg zich toen af of korte intervallen wel noodzakelijk waren, gezien de kwaliteit van de olie. Ik neem aan dat olie's tegenwoordig nog beter zijn. 

 

Zelf vervang ik de olie van mijn auto's tenminste om de 2 jaar of om de 25.000 km met Castrol Edge. Het verbruik in beide BMW's is niet waarneembaar.

Uiteraard rij ik mijn auto's altijd rustig warm.

 

 

Link naar reactie

Het streven is naar long live olie's  welke je nooit meer zou hoeven te vervangen en hoog uit wat zou hoeven bij te vullen . Scheelt een hele olie plas
Echter pas als de olie niet meer doet wat hij moet doen  , smeren -afdichten - koelen - corrosie bescherming en vuil/slijtage deeltjes afvoeren/inkapselen dan krijg je  vermogensverlies ,verhoogde slijtage , motorschade of verstopte olie kanaaltjes caterontluchtings problemen tikkende kleppen enz.

Link naar reactie

Ik denk dat er tegenwoordig toch nog veel verschil zit in de kwaliteit van auto motoren.

 

Laatste hoorde ik van een garagehouder, dat Volkswagen voor 2 jaar terug een olie verbruik van 1 liter op 10.000 km normaal vond.

Nu zou Volkswagen 1 liter op 5.000 km normaal vinden.

Dat kan wel kloppen,  want de uitlaat van een 2 jaar oude Polo van een kennis, ziet er uit of het een oude diesel is.

Laatst begon tussen de beurten door het olie indicatie-lampje te branden en moesten ze bijna een liter olie bijvullen. 

 

Als ik dat vergelijk met mijn BMW M54 motoren, dan vind ik dat rijkelijk veel.

 

Link naar reactie

 

24 minutes ago, Jojo said:

Ik denk dat er tegenwoordig toch nog veel verschil zit in de kwaliteit van auto motoren.

......

 

Maar nu stel je de kwaliteit van een motor gelijk aan de mate van olieverbruik?

Ik heb daar niet zoveel problemen mee, zeker niet sinds nu zoveel motoren uitgerust zijn met een olieniveausensor.

Ik vind het bijvullen van een litertje olie niet veel anders dan het bijvullen van je ruitensproeierreservoir oid.

Dat er geen peilstok meer inzit, of een heel lastig te bereiken peilstok (zoals bij mijn volvo) vind ik dan irritanter.

Maar belangrijkste vind ik toch wel betrouwbaarheid, performance, hoe toegankelijk hij is qua reparatie (bepaald voor een groot deel reparatiekosten), loopcultuur, dat soort dingen

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Voor al door de start stop systemen , hoog toeren motoren  , turbos , energiezuinig ,milieu zijn de olies steeds duner geworden en de passingen nauwer . Echt inlopen hoeft een auto motor niet meer. Maar hele  dunne olie (zeerlage wrijving) passert uiteindelijk wel een zuigerveer of inlaatklep en komt in de uitlaat terecht vandaar  die zwarte roetaanslag op de uitlaat bij moderne motoren. Het is niet veel maar toch.

Link naar reactie

Volgens mij valt dat wel mee hoor met de roetuitslag?

Ook of automotoren nog moeten inlopen of niet is een heel gevoelig punt. Automatenvloeistof hoeft immers toch ook niet meer ververst te worden? :lol:

Daar komen ze ook wel een beetje (erg hard) van terug.

Je merkt het wel na 300dkm. Alleen is het dan een stukkie vervelender als je al je lagers en zuigerringen whatever moet vervangen ipv je bakolie verversen :wink:

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.