Ga naar inhoud

wisselen van olie


Aanbevolen berichten

Ik stook nu Castrol Edge 5W30 en heb een olieverbruik van ca. 15/20 cl op 10000 km (inmiddels 106000 km op de klok)

In mijn vorige Z (M54B25) stookte ik Castrol  Magnatec 5W40 zonder noemenswaardig verbruik. (bij verkoop 164000 op de klok)

Feit is dat ik met de M54B30 meer geneigd ben om te trappen dan met de B25 (komt met name ook door de SMG bak)

Ik rijd geen koude kilometers, de Z wordt ofwel goed warm of helemaal niet.

Nu komt de zomer er weer aan met de uiteraard warmere temperaturen, dit in combinatie met goed heet rijden en lange ritten naar oa Italie doet bij mij de vraag rijzen of het niet verstandiger is om over te stappen op de 5W40 of misschien de 0W40?

Tevens is mijn plan om de interval in te korten van 25000 naar 15000 KM (ik wens niet te bezuinigen op onderhoud)

 

Hoor graag jullie input

 

Groeten,

Arie

Link naar reactie
  • Reacties 36
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Mja 5w40 kun je doen,ikzelf stap over op liqui moly omdat ik daar goede berichten over lees.

Met castrol nooit problemen gehad voorzover ik weet maar heb mij er eens wat over ingelezen en kreeg een beetje de indruk dat castrol door regelgeving zijn olie volsynthetisch noemt maar dat feitelijk niet is (niet dat dat veel uitmaakt verder)

Sneller verversen dan de auto aangeeft kan geen kwaad ,je hebt zo minder vervuiling van de olie maar de werking van de olie zou binnen de voorgeschreven kms niet moeten afnemen.  0w40 zou interessant zijn als je in koudere omstandigheden zou gaan rijden (vooral starten)

Link naar reactie

Omdat ik ook in de winter regelmatig rijd en ik zowiezo de intervallen kort wil houden denk ik dan voor aankomende zomer een 5W40 en dan in de herfst over naar 0W40 echter is mijn twijfel (net als jij) bij Castrol of het bij de 5W versie ook daadwerkelijk om een volsyntheet gaat. Ik ben weleens Castrol tegen gekomen welke hier in NL als zijnde volsyntheet verkocht wordt terwijl er op dezelfde fles in Dld niets over volsyntheet vermeld is (omdat het in Dld verboden is om te vermelden dat het volsyntheet is terwijl het in werkelijkheid om een halfsyntheet gaat) Bij een 0W versie gaat het volgens mij altijd om volsyntheet.

maar ja, niemand verplicht mij om er Castrol in te gooien en ik zal me eens verdiepen in de liqui moly welke jij noemt. 

Ik wil gewoon de allerbeste olie :smiley_getalife: zegt mijn wederhelft weer

Link naar reactie

Tja weet je,enige wat je kunt doen is je inlezen en een beslissing nemen gebaseerd op het gevoel wat je daarvan overhoud.

Zelf uittesten gaat nauwelijks omdat je dan motoren moet gaan ontleden na bepaalde testperioden etc etc..

De grote merken nemen geeft ook geen garantie sommigen hebben de naam maar leveren niet altijd wat ze beloven,de regelgeving verschilt van land tot land.

Wat in DLD geld is ergens anders weer niet verplicht ga zo maar door.

 

Ik heb ook getwijfeld over Amsoil,deze is allen wat moeilijker verkrijgbaar (alhoewel internet oppermachtig is dus bestellen kan altijd) Amsoil zou de oudste producent zijn van volsyntheet als ik de mogelijkheid heb zal ik de liqui in de motor laten lopen met een nieuw filtertje en dan gaan we zien of het een verschil maakt met Castrol,ik verwacht niet echt iets .

Het schijnt dat 5W40 beter is voor turbo motoren ...

 

http://www.liqui-moly.de/liquimoly/produktdb.nsf/id/en_3864.html?OpenDocument&land=GB&voilalang=e&voiladb=web.nsf

Link naar reactie

Ik begrijp totaal niet waarom je van de voorgeschreven olie's zou willen afwijken ?
 Hoog uit wellicht een ander fabricaat. 

Op de eerste plaats is de motor getest met de voorgeschreven olie soorten voor zowel onze zomerse en of winterse omstandig heden.

(Vaak onder extreme omstandigheden artic en woestijn) en voor normaal gebruik afhankelik van de streek of land een type olie voor geschreven met voldoende tolerantie (voor een nieuwe tot oudere motor)

Extremen daar gelaten (racerij /bijzondere klimatologische omstandig heden of bijzonder gebruik zeer korte stukjes / veel starten en stoppen / 24 uurs bedrijf / langdurige opslag /stilstand) ). Uiteraardt heb ik het niet over extremen artic  / landklimaat met zeer strenge winters of zeer hete zomers .

Ons klimaat kent geen extremen met zeer lage en of hoge temperaturen . Als Bam Bam niet wil bezuinigen op onderhoud verhoogt hij gewoon zijn verversings interval en begruikt gewoon een A klasse Olie dat is dus de enigste factor belangrijke factor. De meest gebruiken hun BMW Z3 of Z4 voor zomers gebruik of normaal dagelijks gebruik en daar is de voorgeschreven olie ruimschoots geschikt voor. En de liefhebbers vervangen hun olie over het algemeen volgens het boekje of eerder. Het enigste risico wordt gevormd door bezuinigen op onderhoud , bijzonder gebruik en verkeerde rijstijl. Motor behoord altijd netjes warm te worden gereden voor dat je hem op zijn staart trapt. En veel korte stukjes verhoogt de olie vervuiling en motor slijtage.
en andere factor voor het wijzigen van olie stoort kan komen door hoge km stand (motor slijtage) hoger olie verbruik (versleten zuigerveren / oliekeeringen  / inlaatkleppen lagerslijtage. Dan wordt nog wel eens een iets dikkere oliesoort gekozen. Anders motor revisie of oorzaak hoger olie verbruik op lossen vaak een kosten afweging. Of wat vaker olie verversen of dikkere olie.

Link naar reactie

"De meesten gebruiken hun Z3 of Z4 voor zomers gebruik of normaal dagelijks gebruik" ik doe beide en nog iets meer en ja regel 1 in mijn motorbijbel is warm rijden.

mijn punt is dat ik toch regelmatig de Z flink op z,n staart trap (en daar is ,ie ook voor gebouwd) waarbij ik zeker in Zuid Europese tropische temperaturen nogal wat warmte in de motor genereer waarbij een W40 misschien beter zou voldoen dan de voorgeschreven W30 

[quote bmw dealer] wij schrijven normaal 5W30 voor en ook steeds vaker 0W30 [unquote] 

vandaar dus mijn vraag om input.

het feit dat ik besloten heb de interval met 10000 km in te korten naar 15000 komt voort uit de gedachte dat A mijn motor misschien wat meer belast wordt dan gemiddeld en B je bij een olie vanaf 5W eigenlijk niet met zekerheid kunt zeggen of je een vol of halfsyntheet hebt.

 

 

 

Link naar reactie

Zie hiervoor Ad Kusters Site eventueel  bedieningshandleiding  of je eigen boekje

Zelf gebruik ik  Castrol  EDGE  FST tm  Fluid Strength Technologie   10W-60  voor de BMW M-model motoren   

Maar ik heb dan ook een Z3M  

Link naar reactie

De moderne motoren hebben ook moderne olie soorten  zeken met betrekking tot start/stop systemen en hoge nauwkeurigheid en lage wrijving van daar de zeer dunne 0 of 5W olie soorten niet van wegen de lage temperatuur maar ook de en zijn niet met de klassieke ranges   ..W...W   te vergelijken . (Z4 2e  / Z4 1e heeft  een  modernere auto motor (nieuwste turbo's )  dan een Z3 .

Vraag anders bij de BMW dealer welke olie's  zij aanbevelen  voor jou type motor / bouwjaar .

 

Link naar reactie

No offence, maar ik denk dat je mijn vraag om input niet begrijpt, ik weet wat BMW voorschrijft voor mijn motor echter ben ik van mening dat er gezien mijn rijgedrag en rijsituaties wellicht een ander type smeerolie in aanmerking zou kunnen komen om mijn motor bescherming te optimaliseren tijdens deze niet zo standaard rij situaties.

Link naar reactie

Ik rij ook met 10w60 (en heb geen m :wink: )

Mijn motor verbruikte ook iets olie. 1 liter op 1500-2500km gok ik (nog steeds binnen m54b30 toleranties), maar ik kwam erachter dat toen ik bijvulde met 10w40 het olieverbruik minder werd.

Ik rij nu dus met 10W60 maar wil tzt weer terug naar 10w40, maar dan wil ik eigenlijk een oliekoeler hebben.

Nadeel is wel dat 10w40 alleen als halfsyntheet te krijgen is, dus wat vaker wisselen (dat doe ik toch al).

 

Hij verbruikt nog steeds wel een beetje olie (misschien 1 liter op 5000km+), maar ik heb door de supercharger ook een heel ander carterventilatiesysteem, zonder retour naar het carter/peilstok. Dat speelt ongetwijfeld mee. Ik ben van plan daar een catchcan tussen te zetten om te kijken of dat significant is.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Dat bedoel ik met input, hoewel jou motor flink opgepompt is en wellicht meer pk,s levert dan de standaard M. daarbij het gegeven dat in jou motor significant hogere temperaturen opgebouwd worden techtvaardigd het gebruik van een 10W60 smeerolie

mijn olieverbruik ligt rond de 15/20 cl per 10000 km hetgeen ik zeer netjes vind. 

om op bovenstaand terug te komen ben ik geneigd voor de zomer periode een W40 te gaan proberen ivm de hogere olie temperaturen welke ongetwijfeld gehaald gaan worden, eea ook met de wetenschap dat mijn vorige Z (M54B25) draaiend op Castrol magnatec 5W40 een verbruik tussen de intervals vertoonde van 0 

Link naar reactie

Ik denk zelf eerlijk gezegd dat het weinig uitmaakt of je 5w30 of 5w40 erin stopt (in nederland), maar wellicht wel als je naar italie gaat of naar de bergen.

Het is wel zo dat het vaak voor oliefabrikanten moeilijk is om grote temperatuurranges te maken. Dus bij de samenstelling van de basisolie en de dopes te garanderen dat ie 0 haalt en w40 bijvoorbeeld. Dat heb ik een keer in een interview gelezen. Dan kunnen er chemisch concessies gedaan worden aan smering bijv.

Ik zou dus eerder 5w40 nemen dan 0w40.

Ook wordt het hier vaak ook niet echt koud. Een paar graden onder 0. Tenzij je ermee naar de wintersport gaat.

 

Vooral de 0w30 olie is soms ook een beetje olie met politieke druk. Dunne olie rijdt zuiniger. Maar vereist dus nauwe toleranties en een beperkt hittepatroon (aan het uitzetten van metalen doe je niets)

Ik geloof dat ik ook ergens een keer las dat bmw voor de /m motoren de oliedikte bijstelde en dat er nu ook 0w40 oid gebruikt mocht worden, terwijl die eerst 10w60 voorgeschreven kregen. Dat is natuurlijk heel raar voor een motor die uit productie is en waar de lagerspeling dus alleen maar groter wordt. Ik dan dus alleen druk uit de eco/groene hoek verzinnen voor zo'n rare kattesprong.

Ik zal eens zoeken of ik dat persbericht van bmw nog kan vinden. Ik vond het heel opmerkelijk althans.

 

hier is dat bericht:

http://www.m5board.com/vbulletin/attachments/e60-m5-e61-m5-touring-discussion/317113d1380991629-bmw-oil-recommendations-updated-bmw_oil_supplier_listing_aug2013_v2.pdf

Er staat dus in dat je òf 10w60 mag gebruiken òf 5w30. Da's best een verschil....

Komt wel van bmw usa, ik heb geen bmw DLD berichten kunnen vinden.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Dat is zeker een verschil en w.s. inderdaad om de groenen tegemoet te komen, het is en blijft een onderwerp waar eindeloos over gediscusseerd kan blijven worden.

vooralsnog stap ik straks eerst maar eens over op 5W40 de rit naar het zuiden zal dan meer uitsluitsel geven, ik kan voorlopig nog 5000 km rijden met de 5W30 welke er nu inzit en dan omdat er nu ook olie temperatuur uitgelezen kan worden in m,n Z heb ik nog een leuke vergelijkings periode.

Link naar reactie
Quote

mijn olieverbruik ligt rond de 15/20 cl per 10000 km hetgeen ik zeer netjes vind

 

Dat is nog geen borrelglaasje olie dus waarom zou je je druk maken? Kost best nog wel wat geld om een goede olie erin te kiepen terwijl je verbruik eigenlijk minimaal is.

 

Interessant en begrijpelijk leesvoer.

Link naar reactie
19 hours ago, MNZ3M said:

De moderne motoren hebben ook moderne olie soorten  zeken met betrekking tot start/stop systemen en hoge nauwkeurigheid en lage wrijving van daar de zeer dunne 0 of 5W olie soorten niet van wegen de lage temperatuur maar ook de en zijn niet met de klassieke ranges   ..W...W   te vergelijken . (Z4 2e  / Z4 1e heeft  een  modernere auto motor (nieuwste turbo's )  dan een Z3 .

Vraag anders bij de BMW dealer welke olie's  zij aanbevelen  voor jou type motor / bouwjaar .

 

Vaag verhaal zeg,ik begrijp er vrij weinig van sorry.

 

iig schrijft BMW voor mijn auto diverse olietypes voor waaronder 5w40 dus ik blijf keurig binnen de aangegeven specs.

 

 

Link naar reactie

Wie weet eigenlijk hoe dat zit met die aanduidingen?

5w zou de viscositeit zijn bij lage temp ,lees,word nooit dikker dan 5

40 zou de viscositeit zijn bij 100c ,Lees, word nooit dunner dan 40

 

 

We onderscheiden de dynamische en de kinematische viscositeit.

Bij de meting van de dynamische viscositeit komen we tot de indeling in SAE ‘winterklassen’ 0W, 5W, 10W, 15W, 20W en 25W. Hoe kleiner het getal voor de ‘W’ desto ‘dunvloeibarer’ is de olie in de kou. Zo voldoet een 10W-olie bij min 20 graden C aan alle gangbare vereisten van de motor-constructeurs, een 5W-olie doet dat nog bij min 30 graden C.

 

De kinematische viscositeit is de verhouding van de dynamische viscositeit t.o.v. de dichtheid van de olie bij een bepaalde temperatuur. Hier komt men bij een test-temperatuur van 100 graden C tot de indeling in SAE ‘zomerklassen’ 20, 30, 40, 50, 60. Hoe groter het getal achter de ‘W’ desto ‘dikvloeibarer’ is de olie bij 100 graden C.

Een SAE-30 olie loopt in de zomer dus lichter dan een SAE-50 olie, echter is bij de 50-er olie de smeerfilm bij hogere temperaturen meer belastbaar (bijv. voor de autosport).

van internet geplukt ,is geschreven als leidraad voor onderhoud ..

 

 

 

 

Link naar reactie

Vandaag rondje Utrecht vv en mooie gelegenheid om de olie temperatuur te monitoren, bijna de volledige rit op de CC 100 km/h (geen haast en een leuke snelheid om een gemiddelde waarde te krijgen) de olie temperatuur liep tot ongeveer Hoogeveen heel langzaam op om vervolgens tot Utrecht een waarde aan te houden van 98 graden, bij de stoplichten loopt het dan iets op naar 101/102 graden om vervolgens bij wegrijden weer naar een stabiele 98 graden te zakken.

de terugreis iets agressiever gereden maar ook veel fileverkeer, hoogst gemeten waarde kwam op 106 graden, dit alles bij een buiten temperatuur van 7,5 graden.

Ik mag er dus vanuit gaan dat de temperatuur bij hete zomers i.c.m. stevig rijden nog weleens wat hoger zou kunnen uitkomen.

 

 

Link naar reactie

Je zie dat er in je link ook wordt aangegeven (GuidoK) afhankelijk van  "The choice of the right SAE grade is based on the climatic conditions in the region in which you normally drive your BMW."

5 W 40  is de viscositeit  (dun vloeibaarheid bij lage temperatuur) de 40 (dun vloeibaarheid )  bij een hoge temperatuur
 

Betekend niets anders dan lage temperatuur dikke olie   hoge temperatuur dunne olie      (relatief)

 

Om een motor goed te smeren in koude (koude start  (grootste slijtage voor een motor) en lage temperaturen  dient de olie dun genoeg te zijn om goed te kunnen smeren (nieuwe jonge motor nauwe toleranties )  en bij warme en of zwaar belaste motor  (olie temp max 130oC volgens BMW Z3M handleiding) mag de olie niet de dun worden bij deze hoge temperaturen  ( kilmaat  en belasting)
Van daar de kunst om een olie te maken die zowel bij koude als bij warme motor voldoende goed smeert    bij lage temp voldoende dun en bij hoge temp voeldoende dik.

Dit is trouwens van alle jaren . Echter de nieuwste motoren met start/stop systemen  kleine hoog toeren motoren met turbo's  (relatief hoog vermogen bij kleine cilinderinhoud ) en hierbij ook nauwere toleranties en zeer zuinig afgesteld tereg de pingelgrens regelend enz  vergen een hoge kwaliteit olie bij een zeer lange verversings interval.
De nieuwste motoren hebben dan ook vaak hoge kwaliteit olie.

Bij en ouder motor wordt de auto speling groter en is dus eigenlijk soms een dikkere olie aan te bevelen om het verbruik te temperen .

P.S. warm draaien van een motor is van zeer groot belang   (olie temperatuur voldoende hoog ) idem de water temperatuur  en een zekere tijd factor  de motor onderdelen krukas / drijfstang / kleppen. (uitzettings coefficient verschillende motor onderdelen van koud naar warm (eerste 20 minuten) verloopt in een motor niet geheel lineair.

 

Dus het beste olie advies  heeft vele wegen !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Link naar reactie
11 minutes ago, MNZ3M said:

 

5 W 40  is de viscositeit  (dun vloeibaarheid bij lage temperatuur) de 40 (dun vloeibaarheid )  bij een hoge temperatuur
 

Betekent niets anders dan lage temperatuur dikke olie   hoge temperatuur dunne olie      (relatief)

 

 

nope misvatting..

 

"Hoe groter het getal achter de ‘W’ deste ‘dikvloeibarer’ is de olie bij 100 graden C. "

 

Het is idd een beetje verwarrend al die aanduidingen en meetmethodes,maar als je hetgeen wat in het artikeltje van mijn post hierboven staat aanhoud dan klopt het verhaal.

 

Oh en de lange verversingstermijn willen de consumenten natuurlijk,dat scheelt op de onderhoudskosten.

aangepast door sandere39
Link naar reactie

Het verhaal over olie's is voor mijzelf geheel duidelijk .

Echter missen de meeste de achtergrond van de techniek en zijn de getallen niet goed herleid baar .

 

Daar heeft marketing natuurlijk ook alles mee te maken.

Vroeger had je olie  geschikt voor (nu oude auto's ) met duidelijke aanduidingen  en nu super olie soorten die beweren over het gehele temperatuur bereik de juiste dikte of dun vloeibaarheid te bezitten.

Hoe dunner de olie hoe minder de wrijvingsverliezen zijn (echter de verschillende speling bij verschillende temperaturen en motorslijtage dat strookt niet altijd ) met al zijn andere overige eigenschappen en nodige addative's welke de vervuiling ,corrosie, slijtage dienen op te nemen in de olie en altijd een goede smering dienen te garanderen.

 

Het olie verhaal is het beste te zien bij o.a de scheepvaart of gasturbines  hierbij wordt slechts na een olie analyse bepaald wanneer een olie vervangen wordt en of de oliesamenstelling eventueel gewijzigd dient te worden.

Moderne motoren geven aan de hand van rijstijl en niet meer alleen aan de hand van  tijdsinterval of km stand aan wanneer de olie vervangen dient te worden (BMW).

Olie verbruik is echter een indicatie van motor slijtage  en normaal verbruik behorend bij de KM stand en de rijstijl van de berijder.

Link naar reactie

Het scheepvaart verhaal is mij bekend, Caterpillar gebruikt hiervoor de SOS service (scheduled oil sample) en heeft dit  ook uitgebreid met een zelfde programma voor koelvloeistof.

Dit werkt echter alleen op langdurige basis om zo exact te kunnen vaststellen welke deeltjes er in meer of mindere mate in de smeerolie aanwezig zijn, zo wordt o.a. koper,ijzer,nikkel,alu,zwavel,en nog een heel scala aan deeltjes in ppm (parts per million) gemeten, hierop wordt vervolgens niet alleen het reguliere smeerschema maar ook het onderhoud aangepast/herzien of gecontinueerd en krijgt men een (redelijk) goed beeld van wat er precies in de motor gebeurt.

zulke programma,s bestaan er denk ik ook wel voor de auto industrie maar is ongetwijfeld niet te betalen voor een particulier.

Maar scheepsmotoren zijn dan ook een heel ander verhaal dan onze Z motoren en niet vergelijkbaar mede ook omdat er door klasse bureaus streng wordt toegezien op het onderhoud van een scheepsmotor en is het zelfs zo dat een klasse bureau bepaald wanneer er koppen/zuigers getrokken moeten worden of een hoofdlager inspectie plaats moet vinden en niet de reder, pas na goedkeuring van het klassebureau krijg je als reder/kapitein pas de benodigde certificaten en geloof me, zonder geldig klasse certificaat kom je geen haven meer uit.

eea is allemaal te danken aan malafide reders die ouwe zooi lieten rondvaren waar geen of slecht onderhoud werd uitgevoerd en daardoor de nodige scheepsrampen hebben veroorzaakt.

Wij moeten met onze Z,s zelf maar zien en naar eigen goeddunken,gezond verstand en tips en tricks van Z genoten uit zien te vogelen wat goed voor onze motor is en dat is per chauffeur/rijstijl/motor modificatie en rijomstandigheden anders.

Ik persoonlijk geloof dus niet zo in wij van BMW schrijven ...... voor en ga liever af op ervaringen van mensen uit het veld.

 

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.