Ga naar inhoud

Kosten dealer normaal??


G.Knulst

Wat is beter? (prijs/kwaliteit)  

10 leden hebben gestemd

  1. 1. Wat is beter? (prijs/kwaliteit)

    • Zelf onderhoud(er vanuit gaan dat jezelf ook handig bent)
      7
    • Dealer onderhoud
      2
    • Universele garage
      1


Aanbevolen berichten

Beste allemaal,

 

Vrijdag heb ik de ZZZ weg gebracht voor een Inspectie 1 en een apk keuring bij Zwartepoorte Goes.

 

De all-in inspectie 1 zou 228,- kosten en de apk +/- 70.

Tijdens de inspectie 1 hebben ze het volgende gedaan:

- Lampjes achter vervangen omdat ze te oranje waren

- Olie + filter vervangen

- Rem lampje vervangen

- Kop lampen afgesteld

 

Daarnaast hebben ze geconcludeert dat het uitlaat spruitstuk lek is. Aangezien dat een hoop geld zou kosten gingen ze kijken of het mogelijk was om het spruitstuk te lassen. 

Na demontage blijkt dat een spruitstuk niet te redden is. De andere kan gerapereerd worden. Dit zou echter zoveel geld gaan kosten dat ik het liever zelf doe. 

 

Het totaal bedrag 1000,-. Ik ga ervan uit dat de lampjes ect. onder de all-in prijs vallen dus dat zou betekenen dat 700,- besteed is aan het demonteren en opnieuw monteren van het uitlaat. Als we uitgaan van een 80,- per uur dan kom ik uit op, grofweg, 9 uur. Dat lijkt mij wel erg veel tijd. In het geval van een z3 kun je overal goed bij.

 

Wat denken jullie? Hebben jullie wel eens een dealer rekening aangevochten(dat heeft absoluut niet mijn voorkeur)?

 

 

aangepast door G.Knulst
Link naar reactie
  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

spruitstuk niet te lassen? toen ik die van mij eraf haalde(was ook lek), viel hij in 2 helften uit elkaar. Alsnog rondom gelast en zit er nu alweer 20.000km probleemloos onder. Spruitstuk demonteren is echter wel echt een rotwerk. is ook de dealer zeker een dagje mee zoet (nieuw spruitstuk prijs ligt overigens rond de 350 euro)

Link naar reactie

Dat zal toch wel op de rekening staan?

Beetje specificatie....

 

Hoe dan ook, 2 uur lijkt me een beetje optimistisch om een uitlaatspruitstuk in en uit te plaatsen. Ik weet niet wat voor auto je hebt, maar het kan lastig zijn. Als je het zelf gaat doen, dan neem ik aan dat je ook zelf wel een idee hebt hoe lang je er mee bezig zult zijn :wink:

Link naar reactie

De rekening heb ik nog niet vandaar. Ik dacht zelf dat het ongeveer 4-5 uur zou duren als ik het zelf zou moeten doen. Ik houd er rekening mee dat ik het nog nooit eerder gedaan heb maar je kunt overal prima bij dus een beetje monteur heeft dat zo gefixed lijkt mij.

Link naar reactie

ah ok.

Als je overal bijkan is het vaak makkelijker. Ik weet niet wat voor motor je hebt, maar toen ik mijn rvs spruitstukken ging monteren (m54b30), was het verwijderen van de oude spruitstukken relatief makkelijk, maar het monteren van de nieuwe heel wat lastiger omdat een aantal tapeinden echt extreem moeilijk te bereiken waren. Dus dat maakt al het verschil.

Maar met een uurtje of 4 zou een spruitstuk wel verwisseld zijn lijkt me als het OEM is. Als er moeren/tapeinden tussen zitten die helemaal vastgeroest zijn kan het echter een ander verhaal zijn, zeker als ze afbreken....

 

APK 70 euro is idd ook aan de prijs voor benzine.

Link naar reactie

Het is een m52 2.0. Dus dat komt aardig overeen met een m54 qua formaat.

 

Ik vind de prijzen gewoon erg hoog. De 228,- voor een inspectie 1 gaat opzich nog wel maar ik begin mezelf echt af te vragen of die lampjes ect. bij de prijs inbegrepen zijn.

aangepast door G.Knulst
Link naar reactie

^ Volgens mij is het tarief voor de inspectie alleen voor de inspectie, plus wat er tijdens die beurt normaal gesproken aan filtertjes en vloeistoffen vervangen moet worden. Vervangen van andere onderdelen zit er niet in.

 

Hier heeft / had de dealer trouwens een membershipcard. Kost 50 euro, maar dan heb je wel:

Gratis APK
Gratis zomer- en wintercheck
Gratis vloeistofcontrole inclusief bijvulling motorolie* en koel- en ruitensproeiervloeistof
Gratis ruitreparatie
Gratis aircocontrole
Gratis vervangend vervoer bij onderhoud en/of reparatie vanaf 1,5 uur
Gratis bandreparatie
15% korting op lifestyleproducten

 

Al met al een stuk aantrekkelijker dan jouw 70 euro voor alleen de APK.

Link naar reactie

Een dealer is vrijwel altijd duurder dan een wille keurige andere garage.(echter wel originele onderdelen / kwaliteit / en bij klachten of een beurt krijg je altijd achteraf de vraag wat je van het onderhoud vindt / vond  P.S dit geld voor meerdere garages tegen woordig echter was BMW hiermee dacht ik als eerste !?) dit is voor het kwaliteit systeem en beoordeling van de dealer klant relatie van belang (hoge dan wel lage schore). Maak hier dan ook gebruik van  . In positieve zin en wellicht is inderdaad de membership card wat voor je zodat  je niet in eens verrast wordt door een voldongen feit want bij een zomer en of winter inspectie (gratis) was dit probeem al eerder aan het licht gekomen en had je voor af prijsopgaaf kunnen vragen en eventueel naar een ander voor een specifieke reparatie kunnen gaan met een scherpere prijs of het zelf kunnen verhelpen.

Zij uur tarief is gewoon hoger  (werkplaats / showroom / aftersales enz).  Goede communicatie is echter belangrijk ook m.b.t. klant binding en vertrouwen. Zo te horen is daar wat in mis gegaan. Helaas is het spruitstuk wel een APK ding .Had dus afkeur kunnen opleveren . Dus of bellen met de dealer of daar nog iets mee kan doen  of bij een ander laten herstellen of vervangen. Vaak is bij een oudere auto een specialist een alternatief  of een gewone alround  universele  (Bosch service /James ) een goed alternatief . Low cost olie verversen /apk kan bij vele . Maar goed onderhoud betaald zich terug.

Link naar reactie

@coot

Hoe heb ik die kunnen vergeten:muur: 

 

@Individual

Dat wist ik niet. Er staat heel mooi incl. materialen en uurloon. Dat vindt ik toch wel misleidend eigenlijk. 

 

@MNZ3M

Ze hebben inderdaad ook een prijsopgaaf gedaan voordat ze er aan begonnen.

 

Het vervangen van de twee katalysatoren zou 1500,- moeten kosten. De katalysatoren kosten 500,- p.s. dus dat zou betekenen dat ze 500,- rekenen voor het monteren en demonteren en aangezien ze altijd wat ruim rekenen voor het geval dat er wat tegenzit dan vindt ik dat niet gek. Natuurlijk is het wat meer als een universele garage maar mij hoor je niet klagen. Maar het zou nu 1000,- kosten wat ik toch wel wat aan de hoge kant vindt. 

 

@allemaal,

Ik denk dat ik even moet wachten op de rekening dan wordt het allemaal een stuk duidelijker. Ik hou jullie op de hoogte.

 

Link naar reactie

je hoeft voor het onderhoud niet altijd naar de dealer ;)  zelf ga ik er nooit heen, maar ik ben ook niet zo'n vol stempel fetisjist. meeste doe ik zelf en voor de rest hebben ze op t eiland ook wel een goede garage  ;)

aangepast door lightning87
Link naar reactie

@lightning

Ik dacht dat jij in Bergen op Zoom woonde?

Welke garage raad jij aan?

 

Een mooi onderhouds boekje was eigenlijk de reden om inspectie 1 en 2 door de dealer uit te laten voeren. Voor de rest ben ik handig genoeg om het zelf te doen. Ik mis alleen nog een beetje expertise dat ik kan zien wat versleten is ect. Als ik eenmaal weet wat er kapot is dan zijn er genoeg DIY's om hetzelf te kunnen doen. Ik had alleen niet verwacht dat het spruitstuk lek zou wezen anders had ik het vervangen voodat ie naar de dealer was gegaan.

Link naar reactie

^stond omg bergen op zoom eerst, want wie kent de wereldstad Vosmeer nou niet :P ? ( ik gok 99% hier)

ik ga meestal op sint annaland naar een lokale garage, Harm moerland, heb daar vorig jaar m'n achterste wiellager laten vervangen omdat ik dat zelf niet kon ( inspecties etc doe ik wel gewoon zelf). gewoon eerlijke garage zonder veel poespas etc. maar mocht je in de Z community een goede verkoop willen dan zijn ze hier gek op AVVR in reeuwwijk maar dat is weer een uurtje sturen vanuit onze contreien. 

 

ja wil je resale value dan kan je soms beter naar een dealer voor de stempeltjes. ik teken, aangezien ik het zelf doe, het zelf af zal wel niet zo mooi staan bij een eventuele verkoop, maar dat zien we dan wel weer, want ons zeeuwen bin zuunig :lol:.

 

Link naar reactie

@Veloceja ik wacht nog even, en het rijdt bij mij nog zo moeilijk zonder velgen :lol: die hoop ik in de loop van de maand op te halen bij de garage :cool: ( en ik moet de achterste remblokken nog vervangen)

 

eigenlijk zouden we nog eens een ZZZZeeuwenmeet moeten organiseren, komen steeds meer zeeuwse Z's bij laatste tijd.

aangepast door lightning87
Link naar reactie

Ik doe al het onderhoud en de reparaties allemaal zelf en hou het bij in een excel bestandje (+ datum en kilometerstand) en bewaar de onderdelenfacturen/bonnetjes.

 

Denk dat de waardevermindering voor mijn ZZZ (1.9 '96) door het ontbreken van stempeltjes minder is dan de totale extra kosten wanneer ik het onderhoud uitbesteed. En sleutelen is de hobby natuurlijk :)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.