Ga naar inhoud

Carkit, herkent iemand dit?

GigiA

Aanbevolen berichten

Hi,

Mijn Z4 heeft als het goed is telefoonvoorbereiding, en heb in mijn dashboardkastje 3 stekkers en naast mijn binnenspiegel een mic zitten. Nou zie ik in mijn menu van mijn radio geen telefoon staan. Als stekkers heb ik een normale 3.5mm stereo jack, een female USB en iets dat op een oude ipod stekker lijkt, maar dat kan misschien ook iets ouds van Nokia zijn oid. Ik heb geprobeerd aan de USB en de jack iets te hangen, maar kan nergens dit als input in mijn radio selecteren. herkent iemand die stekkers en mic als standaard aanwezig met telefoonvoorbereiding, of zou dit achteraf ingebouwd zijn? Zie fotos.

Ik heb trouwens hifi prof met grote navi en DSP. Ik wil graag muziek van mn telefoon streamen, Zit zelf te denken aan een parrot met media interface waar je ook sd kaarten e.d. in kan pluggen, iemand hier goede of slechte ervaringen mee?

gr

url?u=https-3A__drive.google.com_file_d_

url?u=https-3A__drive.google.com_file_d_

ik weet trouwens niet of de images hierboven werken, kan ik op mn werk niet checken. Hier de url's

https://drive.google.com/file/d/0B4qCBwuBkgBGLWJhc2xydkhoWlk/view?usp=docslist_api

https://drive.google.com/file/d/0B4qCBwuBkgBGcmNocEZOTWl0SjA/view?usp=docslist_api

aangepast door GigiA
url's toegevoegd
Link naar reactie

^kan zijn dat ik er naast zit hoor. maar misschien kan je het e.e.a. in je boekje zien ? als daar bij de optiecode geen car kit achtige optie staat kan je er bijna donder op zeggen dat t aftermarket is.

Link naar reactie
1 hour ago, lightning87 said:

^kan zijn dat ik er naast zit hoor. maar misschien kan je het e.e.a. in je boekje zien ? als daar bij de optiecode geen car kit achtige optie staat kan je er bijna donder op zeggen dat t aftermarket is.

Ja bij mij staat er optie 0640 autotelefonvorbereitung, maar ik wist dus niet of die kabels en die mic daar bij horen of dat dat puur de aansluitingen op je radio zijn.

gr

Link naar reactie

ja dat weet ik ook niet, het zou nameljk ook kunnen slaan op voorbereiding in je "kastje"tussen de 2 stoelen, of dat er voorbereidingen zijn voor een car kit. maar misschien dat iemand met een OEM carkit je verder kan helpen of dit OEM is of niet.

Link naar reactie

Wat ik op de foto's zie is aftermarket. De oem microfoon zit nml thv het stuur. En de kabels zijn volgens mij van een Parrot mki 9100 of 9200. Zit er nergens een aftermarket bedieningsknop of klein vierkant of rechthoekig display? Het kan ook nog een Burry carkit zijn. Misschien dat het display en de knop verwijderd zijn, maar de rest niet. Al je de radio verwijdert zal je waarschijnlijk een verloopstekker gaan aantreffen naar een blauwe of zwarte box, als die er nog inzitten. Vaak worden die geplaatst achter het paneeltje onder de verwarmingsknoppen.

De oem voorbereiding bij de e85/e86 is puur het microfoontje bij het stuur en in het klepje tussen de stoelen de voorbereiding zodat er een 

Link naar reactie

In mijn Z4 zit een af fabriek telefoon voorbereiding. De telefoon kan in het menu opgeroepen worden en is daar ook zichtbaar. 

De zaken die op de foto zijn weergegeven zijn niet OEM.

Ik denk dat dit een Dension achtige oplossing is.  

Er zit volgens mij ook een I Pod aansluiting bij. 

Deze zal als CD Wisselaar fungeren en kun je waarschijnlijk in je audio menu aanroepen als je een I Pod of een USB stick aansluit met muziek. De 3.5 mm zal via de aux ingang lopen. Deze zou ook zichtbaar moeten zijn in je audio menu. 

Als je de Bluetooth op je telefoon activeert ziet hij dan ook iets?

Link naar reactie

Dank voor alle input. Ik heb nog geen tijd gehad om de radio te verwijderen, maar ben benieuw wat ik aantref.

in het menu in de radio vind ik niks van een telefoon of een aux, dus er is uit geen enkel van die aansluitingen een signaal te toveren. Ook is het zo dat ik mn cd wisselaar wel via mn radio kan benaderen, daar ook cds kan selecteren en nummers kan kiezen, maar er komt geen geluid uit. Zou het kunnen dat het audio signaal hiervan losgekoppeld is ivm die carkit?

gr

niels

Link naar reactie

Vandaag de radio er uit gehad. Ik kwam geen carkit kastjes tegen. Aan de radio zaten 2 kabels die ik losgehaald heb. Een dunne soort coax en een heel stekkerblok. Wat me opviel was dat er een 2e wit stekkerblok los hing. Zo'n zelfde blok zat in het grote blok geklikt. Ik heb ze even gewisseld en aangesloten maar merkte geen verschil. Het witte blok wat los hing komt trouwens uit de kabelboom waar de rest van de stekkers ook uit kwamen. Weet iemand wat er normaal met dit witte blok aangesloten wordt?

zie foto, op de achtergrond zie je het 2e witte blok in het hoofdblok geklikt.

https://drive.google.com/open?id=0B4qCBwuBkgBGbjFuOVlWNjRhNXc

zou een kastje voor een carkit trouwens ook achter het dashboardkastje gemonteerd kunnen zijn? Is dat kastje makkelijk te demonteren? 

gr

Niels

aangepast door GigiA
Link naar reactie

Ik denk dat we een winnaar hebben, @Jeen had gelijk. Achter mijn dashboardkastje vond ik een dension gateway 300. Probleem is dus dat hij het niet doet..

Al met al zit de boel ook niet optimaal aangesloten want de GND, 12v Dir en I-bus zijn gewoon aan de draden op de stekker vast gesoldeerd en dus niet via een normaal harnas. Nou zou dit in theorie ook gewoon moeten werken natuurlijk, connectie is connectie. Ik heb de plug voor de dension doorgemeten en er komt gewoon 12v aan en ik meet ook een signaal op de I-bus. Nou kan ik helaas nergens de pin configuratie van een dension vinden want ik vraag me af of de +12v en I bus niet omgedraaid zit. De zwarte kabel van de dension gaat, zoals verwacht, naar GND, Wit naar I-bus en geel naar +12v. Die laatste 2 vind ik een beetje vreemd, een gele voor een voedingsdraad, maar goed. Dit ziet er dan zo uit, en de draden gaan naar de posities in de stekker op de radio volgens dit schema. (rechts pinnen op dension)

New%20Gen%2040%20Pin%20Radio%20pinout.jpCapture.PNG.1cbab1a0512780c8621d65db5ae0

Pinnen 10, 11 en 12 heb ik trouwens even omgezet, die zaten normaal op B2, B8 en B9. Ik moet deze denk ik weer terugzetten. Maar goed, het werkt dus niet, wat ga ik er aan doen....

Ik heb er gisteren wat biertjes op genomen, en er een nachtje over geslapen en denk dat ik de volgende stappen ga ondernemen :

-- Dension handleiding doornemen, reeds gedaan, ben ik een stuk wijzer van geworden, je moet cd's selecteren die dan weer corresponderen met je ipod of aux in e.d.

-- Pinnen weer terug zetten op cd chg.

-- Belangrijkste punt is denk ik dat ik de bestaande cd wisselaar moet ontkoppelen en van de stroom afhalen. Heb deze nog geprobeerd, met geen mogelijkheid geluid uit te krijgen, dus ik denk dat deze gewoon overleden is. Ik heb het idee dat zolang deze nog aanwezig is, deze aangestuurd wordt en niet de dension!

Mocht iemand nog ingevingen hebben of opmerkingen, deze zijn natuurlijk van harte welkom! Heeft iemand trouwens ervaring met zo'n dension, werkt het een beetje soepel?

gr

Niels

Link naar reactie

Heb een Dension gateway 500 gehad en in principe werkt dit goed.

Je kunt zes cd's aanroepen oftewel afspeellijsten 

in je IPod kunnen de eerste zes aangemaakte afspeellijsten als cd worden aangeroepen. 

Vervolgens worden deze dan alsmgehele lijst afgespeeld terwijl de ID van de track op je infoscherm van de radio worden weergeven. 

Je kunt ook nog diverse instellingen aanpassen middels cd-track6 en dan in het menu.

Heb nog een ongebruikte Desnion overtollig mocht die van jou geen teken van leven meer geven

komt uit Z4

Link naar reactie

Iedereen bedankt, mijn dension doet het weer. Uiteindelijk bleek dat alles dus gewoon goed aangesloten was maar het euvel was inderdaad de nog aangesloten (defecte) cd wisselaar. Toen deze ontkoppeld was en de pinnen in de stekker weer omgezet waren deed hij het direct. Ik krijg alleen nog geen teksten van mn usb op het navi scherm, maar dat is geloof ik een kwestie van een firmware update en wat instellingen, komt goed ;)

dank allen voor de input!

• Like 1
Link naar reactie

Je kunt middels de site van Dension de juiste firmware downloaden. 

Vervolgens op een USB stick zetten en dan inladen op je gateway. 

Dan zullen de teksten ook weer op je scherm verschijnen. 

Mooi dat de handel het weer doet.

• Like 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in