Ga naar inhoud

Z3M - vrije slag in koppeling

Put

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Mijn Z3M roadster heeft een vrije slag in het koppelings pedaal van zo'n 2 cm. Dus als ik de koppeling indruk, voel ik de eerste 2 cm geen tegendruk (anders dan van de mechanische veer) van de koppeling.
Ik heb reeds vanalles vervangen: nieuwe koppeling, nieuwe slave cilinder, nieuwe slang tussen slave en master cilinder. De slang was daadwerkelijk wat vochtig (zie foto) en het koppelgedrag is verbeterd na vervanging van de slave cilinder en de slang, maar ik ben nog niet tevreden. Ik heb het idee dat het koppelen nog soepeler kan.

IMG_6782_klein.jpg

Logisch vervolg zou ook het vervangen van de master cilinder zijn, maar nu vroeg ik me af of iemand dit gedrag (2cm vrije slag) herkend. En misschien kan bevestigen dat dit een "herkenbaar" master cilinder probleem betreft.
Het ontluchten van de koppeling heb ik zeer uitgebreid gedaan, zowel met een "powerbleeder" als door het trappen op de koppeling en het indrukken van een losgehaalde slave cilinder. Lucht in het systeem mag dus niet de oorzaak zijn.
Zoals altijd: alle tips zijn welkom!

Link naar reactie
  • Reacties 5
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Nu op mijn z3M coupe is het niet anders hoor, eerste 2 cm niets en dan wat lager begint hij aan te grijpen. Toen ik hem kocht 6 jaar geleden was het nog veel erger, de koppeling reageerde pas op plusminus 2 cm boven de bodem en ik nog denken het lijkt wel een sportkoppeling hahahaha, maar bleek achteraf een kapotte drukgroep te zijn. Omdat de versnellingsbak toch al los lag vanwege het vervangen van de drijfstang lagers heb ik ook gelijk de koppeling en de drukgroep laten vervangen en sindsdien koppelt hij als een zonnetje. We zijn nu inmiddels een kleine 18k verder en functioneert nog prima, het enige is dat bij warm weer het pedaal (allemaal plastic) begint te kraken maar dat ben ik nu wel gewend. Kortom naar mijn mening is 2 cm niet verontrustend op een afstand van zeker 8 a 10 cm.

Sterkte verder dus.

Link naar reactie

Hallo Pampus,

dank voor je uitgebreide reactie. Ik heb toch het gevoel dat ie niet helemaal lekker genoeg ontkoppeld, vooral dat het beter kan. Ik bekijk eea zeer binnenkort nog eens goed en laat nog wel even weten of ik de zomer in ga met deze koppeling of dat ik er nog wat aan ga doen. 

keep you posted,

Ronald 

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Hallo Allemaal, 

Ik heb even de kappen rondom het koppelingspedaal weggehaald. Als ik ontkoppel (met inderdaad het plastic) pedaal, zie ik dat er speling op het plastic oogje op het pinnetje wat in de master cilinder gedrukt wordt bij ontkoppelen (vage omschrijving, maar foto zegt meer).

Doordat hierop enkele milimeters speling zit, vertaalt zich dat op een cm of 2 ter hoogte van het pedaal. 

Ik zou verwachten dat dit oogje vast aan het pinnetje zou moeten zitten. Klopt dat? Of hoort het oogje daadwerkelijk los op het pinnetje te zitten en is deze speling normaal?

Alvast dank voor de reactie. 

Master cilinder rechts txt small.jpg

Link naar reactie
  • 3 weken later...

he Horus,

Ik heb met het mooie weer, weer een paar kms gemaakt. Koppelen gaat goed genoeg. Ik heb voor mezelf de conclusie getrokken dat ik eerst maar eens ga genieten, alvorens iets aan dit puntje te doen. Mooi winterklusje. 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in