Ga naar inhoud

Plaats hier uw belachelijke, interessante advertenties


Aanbevolen berichten

Ik gooi er sowieso elke 5000km toch nieuwe olie in, dus of mijn 2.8 olie verbruikt? Geen idee.

Persoonlijk heb ik altijd de M54B30 gezien als de doorontwikkeling van de M52TUB28. Velen hier op het forum rijden in een BMW waar dit motorblok in het vooronder ligt. Dit type motor is gebruikt in het complete assortiment van BMW (7- 5- 3- X5, Z3, Z4).

Heb er hier op het forum nog nooit iemand over horen klagen...

Link naar reactie

Heb er hier op het forum nog nooit iemand over horen klagen...

Laat die gast maar lekker in z'n waan.

Hij heeft zelf niet door hoe hij klinkt, aangezien hij geen idee heeft hoe het zit (maar ja, dat krijg je als je klakkeloos reviews leest en niet zelf bereid bent na te denken). De versnellingsbakken van de 2,8 en 3,0 zijn technisch namelijk gelijk; dat zegt genoeg lijkt me. Het zijn dezelfde ZF units met dezelfde schakelverhoudingen.

Waar het verschil zit is het differentieel: de 2,8 met handbak heeft hetzelfde diff als de 3.0 met automaat. De 3.0 met handbak heeft een zwaarder dif (overeenkomstig met de z4 3.0i). Dat past bij het verhoogde koppel en vermogen van de motor (scheelt toch iets van 20%)

Tot zover de 'echte theoriemodus'. Is allemaal gewoon te googelen, maar helaas niet bij de reviews van 'autoweek'.

Voor de rest moet je imho gewoon zelf rijden en zelf beleven. Als iemand een zwarte z3 geen mooie kleur vindt, dan ga jezelf dus dan toch ook maar niet op zoek naar een zwarte omdat iemand anders heeft geschreven dat die kleur niet zo mooi was?

just my 2 cents...

De m54 is idd een doorontwikkeling van de m52TU, waarbij -in grote lijnen- het grootste verschil (qua structuur) is dat de m54 drive by wire is (electronische gasklep ipv gaskabel). De M54 is dan ook het laatste blok wat een beetje op deze technologie is gebaseerd; alle latere motoren (n52, n54) hebben hele andere klepsystemen, zijn soms geblazen, open deck vs. closed etc.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Laat die gast maar lekker in z'n waan.

Hij heeft zelf niet door hoe hij klinkt, aangezien hij geen idee heeft hoe het zit (maar ja, dat krijg je als je klakkeloos reviews leest en niet zelf bereid bent na te denken). De versnellingsbakken van de 2,8 en 3,0 zijn technisch namelijk gelijk; dat zegt genoeg lijkt me. Het zijn dezelfde ZF units met dezelfde schakelverhoudingen.

Waar het verschil zit is het differentieel: de 2,8 met handbak heeft hetzelfde diff als de 3.0 met automaat. De 3.0 met handbak heeft een zwaarder dif (overeenkomstig met de z4 3.0i). Dat past bij het verhoogde koppel en vermogen van de motor (scheelt toch iets van 20%)

Voor zover de 'echte theoriemodus'. Is allemaal gewoon te googelen, maar helaas niet bij de reviews van 'autoweek'.

just my 2 cents...

De m54 is idd een doorontwikkeling van de m52TU, waarbij -in grote lijnen- het grootste verschil (qua structuur) is dat de m54 drive by wire is (electronische gasklep ipv gaskabel). De M54 is dan ook het laatste blok wat een beetje op deze technologie is gebaseerd; alle latere motoren (n52, n54) hebben hele andere klepsystemen, zijn soms geblazen, open deck vs. closed etc.

Ik begrijp dat je je aangevallen voelt als een "newbie" je motorblok in je z4 niet meteen de hemel in prijst. Ik ben geen specialist en moet ergens een begin zoeken zoals ik dat met de zoektocht naar een 2.8 heb gedaan. Zoals ik zei ik heb er niet mee gereden dus geen real life conclusie. Wellicht is dat anders als ik er mee gereden heb. Tot die tijd lijken me dat autojournalisten toch een fatsoenlijke bron zijn om te raadplegen. Juist om de goede info te krijgen ben ik hier terechtgekomen. De opmerking dat ik niet bereid ben op na te denken slaat kant noch wal alsmede mij een gast te noemen; mijn naam is Mark, aangenaam.

De info die je geeft heb ik wat aan en dat staat inderdaad niet op reviews. Ik weet niet wat het normale olie verbruik van een 2.8 is maar van het verbruik wat je noemt van een 3.0 schrik ik. Een motor mag wel wat olie verbruiken maar 1L op 3000 lijkt me wat veel van het goede en zie ik gelijk zwarte scenario's als verbrande zuigerveren en niet goed functionerende carterventilaties. Ik heb geen idee wat normaal is voor een bmw motor. Ik rij nu met auto's mit vorsprung durch technik, maar wil nu ook wel eens freude am fahren beleven maar dat gaat niet lukken met een extreem hoog olieverbruik.

Link naar reactie

Ik begrijp dat je je aangevallen voelt als een "newbie" je motorblok in je z4 niet meteen de hemel in prijst.

Ik voel me niet aangevallen, maar ik erger me er aan als iemand feitelijke onzin/onwaarheden verkondigd. Prima dat je voor een 2,8 kiest ipv een 3.0 of wat dan ook, maar je verkondigd hier dus zaken als feiten die kennelijk gedestilleerd zijn uit autoweek reviews die gewoon niet juist zijn (dat zegt dus ook genoeg over die reviews). En die zaken zijn prima op internet op te zoeken. Wat dat betreft kan je dus beter niet op reviews afgaan blijkt. Als iemand beweert dat de bak van een 2,8 beter is dan van een 3.0 dan snap ik niet hoe zo'n persoon tot dat oordeel komt. Wellicht vergeleek hij een 2,8 automaat met een 3.0 handbak oid, maar ja, ik vind een peer ook lekkerder dan een appel.

De info die je geeft heb ik wat aan en dat staat inderdaad niet op reviews. Ik weet niet wat het normale olie verbruik van een 2.8 is maar van het verbruik wat je noemt van een 3.0 schrik ik. Een motor mag wel wat olie verbruiken maar 1L op 3000 lijkt me wat veel van het goede en zie ik gelijk zwarte scenario's als verbrande zuigerveren en niet goed functionerende carterventilaties.

Die 1:3000 is maximaal, en dat kan je vaak prima bijsturen tot normaal niveau door wat dikkere olie te gebruiken. (10w40 ipv 5w40 etc, net zoals je dat moet doen als je motor meer kilometers gemaakt heeft). Daarnaast gaf ik al aan dat de m54 nauwelijks last van vervuiling heeft, dus dat het ook geen issue heeft. Genoeg m54b30's hier op het forum, ook als dagelijks vervoer en ik lees er nauwelijks problemen over (net als de m52's overigens).

Daarnaast zijn deze blokken ook in 330, 530 en 730 toegepast, en die draaien in de usa rustig 500dkm en meer (hier koop je dan natuurlijk een diesel) zonder structureel onderhoud (kop/ketting/zuigerrevisie dat soort zaken).

Interessant dat je even de carterventilatie noemt, want de laatste die daar hier op het forum last van heeft gehad, had een 2.8. Dat kan bij elke motor gebeuren, daar heeft olieverbruik an sich geen invloed op (is kou gerelateerd, of vocht of extreme carterdruk). Mijn motor heeft ondanks de supercharger namelijk geen of nauwelijks carterdruk.

Verbrande zuigerveren komen niet door olieverbruik, maar het is juist andersom: als je zuigerveren niet goed zijn ga je olie verbruiken (o.a. door carteroverdruk). Maar dat is dus niet de issue en achterliggende reden van eventueel olieverbruik.

De M54 heeft imho 3 zwakke punten, en dat zijn de vanos seals (die verharden), de Disa klep en soms gaat er een onstekingsspoel stuk (er zijn er 6), maar die euvels heeft een m52 net zo goed (vrijwel dezelfde motor). En dat zijn overigens ook geen dure problemen om te fixen. Een kapotte onstekingsspoel is alleen vervelend omdat je dan stil komt te staan (beter niet doorrijden); de andere 2 hoor je aankomen en kan je een tijdje mee doorrijden.

Ik kan ook wel een boekje open doen over VAG motoren...:schater:

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

^ Ik had niet de intentie om een mening van een reviewer (autojournalist / gebruiker) als voldongen feit te plaatsen. Als niet-specialist moet ik ergens vanuit gaan. Hoe een persoon mijn mening interpreteert kan ik niet helpen. Ik kan alleen zeggen dat de dingen die ik gelezen heb een bepaald beeld bij mij oproepen waar ik me niet prettig bij voel. Een beeld wat jouw gebruikers ervaring ten positieve kan wijzigen.

De info over de 3 zwakke punten zijn punten waar je wat aan hebt :thumbs_up: .

Vag motoren zijn verre van perfect, ik zal de eerste zijn om dat te roepen. Alleen de ongeblazen motoren en de 1.9 TDI zijn betrouwbaar. De rest mankeert (op den duur) allemaal wat.

Maar goed back to topic! Interessante advertenties (het liefst een topazblauw 2.8 z3) :).

aangepast door 2.5si
Kijk, zo kan het ook en dan met de helft minder ruimte. Ofwel: full quotes doen we hier niet aan ;)
Link naar reactie

Kijk dan smaakt mijn vrijdag middag borrel nog beter enne zo listig is die ook niet, je moet wel even blijven denken en langzaam opbouwen...

Link naar reactie
  • Administrator

Dat deze niet meer te koop staat na het weekend, of ergens als gevalletje.....lichte waterschade :lachen:

Jezus wat een knooierts, het lijkt haast op een gevalletje "we rijden hem van het gras af en kijken hoe ver we komen in de plomp..." :blink:

En, och... voor 5k wil ik hem wel hebben...

aangepast door BMW-Z-CSi
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.