Ga naar inhoud

Inspectie 1 & inspectie 2 voor de ZZZ

RobbertZ3

Aanbevolen berichten

Omdat de onderhoudshistorie van mijn ZZZ (2.8, 192pk) niet bekend is, wil ik mijn ZZZ een inspectie 2 geven (vloeistoffen vervangen). Na onderzoek op het diverse websites, waaronder dit forum viel het me op dat er niet eenduidig en overzichtelijk een antwoord was op de vragen: 

Wat heb ik nodig

Hoeveel heb ik nodig?

Waar kan ik dit het beste kopen?

Vandaar dat ik dit topic heb aangemaakt om e.e.a overzichtelijk te krijgen, zodat iedereen dit kan gebruiken voor onderhoud aan diens ZZZ(Z). Wat mij tot nu toe duidelijk is geworden:

Voornaamste zaken Inspectie 1:

Microfilter of Actief-koolstoffilter vervangen;

Motorolie vervangen (Castrol 5W30, 6,5 liter);

Oliefilter vervangen;

Koelvloeistof eventueel verversen (minimaal elke 4 jaar);

Stuurbekrachtigingvloeistof wordt gecontroleerd en desgewenst bijgevuld;

Remvloeistof wordt eventueel ververst (minimaal elke 2 jaar) (DOT4 remvloeistof).

Aanvulling Inspectie 2:

Bougies vervangen;

Luchtfilter vervangen.

Eigen aanvulling:

Versnellingsbakolie vervangen (ATF Dextron 2, 1 liter);

Differentieelolie vervangen (Castrol 75w140, 1 liter).

Voornaamste werkzaamheden Oliebeurt:

Oliefilter vervangen

Motorolie vervangen

Ondertussen heb ik via het forum gelezen dat Roodkapje Kroon 0W40 motorolie adviseert, maar als ik zoek op mijn ZZZ dan wordt 5W30 aanbevolen. Mijn vraag is wat is het verschil en welke is het meest geschikt. Voor de Versnellingsbakolie en differentieelolie heb ik ook het advies van Roodkapje overgenomen (dit is voor de uitvoeringen met sperdifferentieel).

Over de hoeveelheden diff. olie en  versnellingsbakolie heb ik ook nog geen éénduidig antwoord gevonden, weet iemand dit? En zijn er nog zaken die ik vergeten ben? Ook welke bougies ik het best kan gebruiken is mij nog niet duidelijk geworden (1,2,3,4 polig)?

Ten slotte ben ik nog benieuwd naar waar voor een goede prijs de onderdelen te koop zijn. Van Lightning en Sandere39 heb ik de volgende webshops:

www.deolieshop.nl

www.deolieconcurrent.nl

www.oliehandel.nl

Mijn bedoeling is, om bovenstaande lijstjes verder aan te vullen, zodat er eigenlijk een how-to ontstaat voor welke onderhoudsmaterialen er nodig zijn en hoe deze op de meest gunstige wijze in te kopen voor de ZZZ en ZZZZ. Dit omdat ik dat nog niet op éénduidige wijze heb kunnen vinden. Dus graag opmerkingen, wijzigingen of aanvullingen op het bovenstaande!

Grt

RobbertZ3

aangepast door RobbertZ3
Link naar reactie

^ Als ik naar het instructieboekje kijk, dan zie ik dat ik bij warmere temperaturen waarbij ik rij het advies van 15W40. Maar kijk ik op de website van castrol dan wordt alleen 5W30 geadviseerd. Ik vraag me af is dat dan de ervaring die is opgedaan de afgelopen jaren of kan ik me het beste aan het voorschrift uit het boekje houden?

Link naar reactie

15w40 was ongeveer de standaard toendertijd dus veelgebruikt word nog veel gebruikt in bv kleine en ook grotere diesels in de watersport (volvo vetus yanmar enz)

Modernere motoren hebben nauwere toleranties op draaiende delen en kunnen daardoor beter op een iets dunnere olie draaien.

Als je veel in erg lage temperaturen rijd en start met de auto dan is een dunnere olie vlotter door de hele motor gepompt ,ik denk dat het per saldo niet heel veel uitmaakt zolang je een beetje in dezelfde range blijft zitten van wat de fabrikant aanraad.

In jou geval zou ik misschien ook 5w30 nemen.

Heb je verder enig idee van die aanduidingen die bij olie gebruikt worden?

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Ik zou ook het benzinefilter meenemen. Dat wordt nog al eens verwaarloosd. 

Niet dat het filter zo zwaar belast wordt maar het is de enige bescherming tegen rommel in de benzine en rommel uit de leidingen en tank. Dus gewoon voor de zekerheid.

Link naar reactie

Zou ook meteen de airco laten bijvullen.

Zijn er ook NL/ DE sites welke de onderdelen voor een inspectie in een set verkopen? Of is het steeds alles los bestellen?

Vind het altijd zo`n gedoe; je vergeet zo iets mee te bestellen of zit lang te zoeken naar de juiste versies.

Waar bestellen jullie of ritje langs de dealer?

aangepast door Bombadil
Link naar reactie
  • 2 maanden later...
Op 30-3-2016 om 16:57, Bombadil zei:

Waar bestellen jullie of ritje langs de dealer?

Op zoek naar de specs voor een aanstaande oliewissel kwam ik dit topic tegen, tijd voor een kleine aanvulling...

Ik ben niet bekend met kant-en-klare setjes voor de 'inspecties', en bestel/koop dus alles los.

Voor m'n andere 'huismerk' auto's zijn die setjes (filters/pakkingen/bougies) er wel, een uitkomst voor luie webshoppers zoals ikzelf. :rolleyes:

De dealer? Die ziet mij alleen voor onderdelen, niet voor onderhoud. :sFun_whistle:

Ik bestel olie in bulk, kijk naar het prijsverschil/liter tussen 20 en 5 literverpakkingen en je snapt waarom...

Zowel Ruudkapje als mijn Ruud-voor-Jaguars zweren bij Kroon, dat is intussen ook mijn huismerk voor vloeistofjes geworden. BMW adviseert Castrol, als je de 'factory specs' exact wilt volgen zit je daar goed mee.

Met mijn wagenpark gaat er  aardig wat olie doorheen en loont het groot inkopen. Als je niet meer dan een oliebeurt per jaar doet kan je net zo goed kleinverpakkingen (1X5, 2X1 liter) kopen, dan staat zo'n 20-literfust (3 oliewissels voor een 2.8!) niet in de weg...

Filters/bougies bestel ik online bij Winparts of aanverwant.

Daarbij kies ik niet voor de laagste prijs, maar voor A-merken zoals MANN voor filters en NGK of Bosch voor bougies.

Voor dat handjevol Euro's 'voordeel' ga ik geen risico nemen...

• Like 2
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in