Ga naar inhoud

Vertraging in reactie gaspedaal

kolsthoorn

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik ben inmiddels 2 maanden in het bezit van een BMW Z3 2.2i uit 2003 en ik rij er iedere dag nog met onwijs veel plezier in (ik kan het niet laten om maar achterom de blijven kijken als ik hem geparkeerd heb :blush:).

Nu viel me eigenlijk vanaf het begin al op dat hij redelijk laat reageert op het gas (voor mijn gevoel in ieder geval).

Wellicht is dit heel normaal voor een Z3 maar ik heb dit in geen enkele auto waar ik eerder in gereden heb gemerkt (waaronder Volkswagens, Opels, Honda's, Audi's, etc.).

Bij al deze auto's stijgt de auto direct in toeren zodra je het gas (vol) intrapt.

Bij mijn Z3 is dit dus niet het geval en duurt het vaak een halve tot een seconde voordat hij echt daadwerkelijk in toeren stijgt en dus reageert.

Stel de auto draait dus stationair en je trapt even snel kort het gaspedaal (vol) in en gaat er daarna met je voet direct weer af, dan is het zo dat hij vaak pas in toeren stijgt als je je voet alweer van het gaspedaal af hebt.

Ik krijg dan net het idee alsof er simpelweg een vertraging in het gaspedaal zit (zo voelt het).

Ik ben er inmiddels wel redelijk aan gewend maar zeker in het begin was het even wennen met wegrijden (aangezien ik, zoals ik al zei, dit met andere auto's nooit ervaren heb).

Door deze "vertraging" moet ik dus voor mijn gevoel wat eerder gas geven dan dat ik de koppeling laat opkomen.

Ik heb jammer genoeg geen andere Z3's kunnen uitproberen om te kijken of deze hetzelfde reageren dus ik heb ook geen vergelijkingsmateriaal.

Wel heb ik anderen in mijn auto laten rijden en een aantal van deze mensen hadden zelf ook hetzelfde gevoel (maar iemand anders had er weer totaal geen problemen mee).

Ik ben toen toch maar een keer bij een BMW dealer hier in de buurt langs geweest om eens te informeren.

De monteur is toen even in mijn auto gaan zitten en heeft het gas een aantal keer ingetrapt.

Volgens hem merkte hij niets vreemds maar ik zou eventueel eens kunnen proberen om het gasklephuis schoon te maken aangezien deze volgens hem best wel eens vies zou kunnen zijn.

Ik vroeg me dus af of jullie hier ook ervaring mee (gehad) hebben of dat jullie hier meer informatie over hebben.

Ik zou namelijk graag willen weten of dit inderdaad een "probleem" is waar ik eens naar zou moeten kijken (door bijvoorbeeld het gasklephuis schoon te maken of desnoods bij een dealer langs te brengen).

Alvast bedankt!

Kevin.

Link naar reactie
  • Reacties 7
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

2003, dan is je Z3 laat op kenteken gezet! De latere Z3's hebben een 'fly-by-wire' (elektronisch bediende) gasklep: er zit geen mechanische verbinding tussen gaspedaal en -klep, maar een elektronische. Dat betekent dat óf je gaspedaalsignaal niet goed doorkomt, óf dat de gasklep moeilijk opengaat.

Heeft de dealer 'm niet uitgelezen? Ik ken de mogelijkheden aan foutcodes niet uit m'n hoofd, maar bij de meeste auto's triggert een niet-helemaal-jofele elektrische gasklep een foutcode.

Schoonmaken van de gasklep kan geen kwaad, een mooi excuus om inlaatcircuit en carterventilatie kritisch na te lopen... Maar voordat je dingen gaat losschroeven/vervangen/schoonmaken zou ik 'm tóch eerst uitlezen!

Ik heb zelf nog een 'ouderwetse' kabelbediende gasklep, dus heb geen advies uit de 1e hand voor je. 't Verhaal hieronder kwam ik tegen op een Brits forum, kan je niet uit eigen ervaring vertellen of het werkt. Baat het niet...

Throttle Body Adjustment. They say this works on all drive by wire vehicles and resets parameters WITHOUT Having to disconnect battery!

The Throttle is "Drive By Wire" and adapts to your particular driving style. Do a TBA Throttle body adaptation. 

1. Get in your car, it doesn't matter if you close the door or not. 

2. Turn the key to the on (not start) position, the position just before the starter turns over. 

3. Press the gas pedal to the floor with the key in the "on" position. 

4. Hold the pedal to the floor for five seconds, then turn the key back
to the "off" position (don't remove the key), then release the gas
pedal. 

5. Wait 2 mins. for a full alignment. (Some say 10 seconds)

6. Drive the car as you always do. 

Link naar reactie

^

Bedankt voor je snelle reactie!

Hij is inderdaad laat op kenteken gezet.

Ik had inderdaad ook al gezien/gelezen dat er geen mechanische verbinding meer zit tussen het gaspedaal en de gasklep bij mijn Z3.

Leuk al die elektronische vernieuwingen maar ik had in dit geval toch liever een "ouderwets" mechanisch systeem gehad.

Lijkt me op die manier toch altijd makkelijker zoeken naar het euvel.

De dealer heeft hem niet uitgelezen.

Ik ben ook niet langs geweest om hem écht te laten controleren maar meer om even te informeren of het probleem wat ik omschreef bekend is.

Toen vertelde ik tegen hem dat hij voor de deur stond en toen heeft hij meteen snel even gekeken (ik heb daarom ook niets hoeven betalen).

Hij gaf wel aan dat ze de auto, op afspraak, kunnen uitlezen voor een paar tientjes, dus misschien dat maar een keertje doen voor de zekerheid.

Ik heb zelf nog een OBD2 naar USB systeem gekocht via eBay i.c.m. Ediabas/INPA maar dat heb ik tot op heden jammer genoeg nog niet aan de praat gekregen.

Bedankt voor de how-to van het Britse forum, ik zal dat z.s.m. eens proberen.

Ook handig om te weten dat het systeem Drive-by-wire/fly-by-wire wordt genoemd, kan ik nog wat verder op internet zoeken.

Ik denk dat het misschien toch verstandig is om voor die paar tientjes de auto maar even bij de dealer te laten uitlezen.

Dan weet ik in ieder geval ook meteen of er nog andere issues met de auto zijn.

EDIT:
Overigens misschien ook nog interessant om te vermelden, ik lijk hier ook iets van te merken bij het gebruik van de cruise control.

Als ik een bepaalde snelheid rijd, het gas loslaat en de cruise control op die snelheid instel, dan merk ik ook wel eens dat het even kan duren voordat hij het gas oppakt en de snelheid aanhoudt.

Je merkt dan dat hij, wanneer hij het gas oppakt, een halve of een seconde even wat sneller accelereert om de ingestelde snelheid te behalen (misschien omdat hij ook te laat is begonnen met de snelheid aanhouden en dan inmiddels al een kilometertje teruggevallen is?).

aangepast door kolsthoorn
Link naar reactie

Is niet alleen z3, ik heb hetzelfde probleem ook gehad met me z4 e85 2.2. Zowel het pedaal als de cruisecontrol. Heb 2dingen gedaan, namelijk gasklephuis schoon gemaakt en de zogenaamde reset gedaan. Eerst leek het weg, maar al vrij snel had ik het terug. Ik had alleen bij het uitlezen via me DIS software geen foutcode. Heb toen een gebruikt gaspedaal bij wijze van test geprobeerd. Euvel is toen weggegaan en niet meer terug gekomen. Ook niet via de cruisecontrol.

Link naar reactie

^

Interessant om te horen dat het niet alleen iets is wat bij Z3's voorkomt.

Heb je toen de reset gedaan die pimgmx hierboven beschreven heeft of heb je hier een andere reset voor gebruikt?

Ook interessant om te horen dat het vervangen van het gaspedaal zelf het probleem voor jou opgelost heeft.

Het zou namelijk natuurlijk ook zo kunnen zijn dat er iets in het pedaal niet goed is (ik weet zelf niet hoe het fly-by-wire systeem precies werkt, maar zou me dit kunnen voorstellen).

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in