Ga naar inhoud

Proefrijden

GigiA

Aanbevolen berichten

Volgens mij was dat proefrijden pas na prijsovereenkomst ook wel eens een keer ter sprake gekomen bij garage de adelaar? (apeldoorn)

Die zeiden dat ze het beleid hadden als een klant ook andere auto's wou zien dat ze dan eerst daar maar moesten gaan proefrijden oid, want de auto's in hun showroom waren zó schoon dat de binnenkant van de velgen gepoetst waren etc en dat de auto na een proefrit weer naar een poetsbedrijf moest etc....

Ik kan me voorstellen dat je je auto's blinkend in de showroom wilt hebben staan, maar het gaat imho ook erg ver. Een dealer heeft showmodellen en proefrijmodellen. Je probeert daar dan mee te concurreren terwijl je niet de mogelijkheden hebt. Het geeft ook geen gevoel van welkom. Maar goed, ze bestaan nog steeds in een behoorlijk pand, dus hun businessmodel werkt wel en wellicht krijgen ze veel 'testpiloten' over de vloer (om maar wat MP taal te gebruiken :lol:).

Al zou ik altijd m'n vingers natellen wanneer ik een auto in apeldoorn koop :ph34r:

• Like 2
Link naar reactie
  • Administrator

Ter inspiratie van toekomstige "testpiloten": ik heb van het weekend drie keer proef gereden in een E91.

Drie keer was het "proefritbeleid" anders en bij de laatste - zeer grootschalige - occassieboer was het zoals dit topic begon: eerst praten, dan rijden.

Ik had niks in te ruilen, wat het makkelijker maakt dus heb de verkopper telefonisch al zijn uiterste bod laten neerleggen. Ik heb daarop aangegeven dat me dat "voldoende basis voor een proefrit" leek. Auto stond keurig klaar toen ik langskwam, met een bordje achter het raam.

Ik heb proefgereden en vervolgens toch nog onderhandeld over de prijs. De verkoper fingeerde dat hij dat niet leuk vond en dat het zelfs niet kon ("daarom spreken wij nou vantevoren een prijs af", proberen mij schuldig te laten voelen over niet houden aan "afspraak", etc., etc.) maar de keerzijde is natuurlijk dat hij mijn oprechte interesse ook wel zag.

Verkoper ging alle trucjes uit het grote verkopersboek langs (kijk daarover voor de aardigheid eens de aflevering van De Rekenkamer over het kopen van keukens). Met moeders de vrouw een beetje ge-good copt / bad copt en aangegeven dat we zouden weglopen. Uiteindelijk kon er daarmee toch nog het nodige van de prijs af (grofweg het dubbele van wat we telefonisch al hadden afgesproken). Ik heb de auto vervolgens gekocht, iedereen blij.

Moraal van het verhaal: onderhandelen kan altijd en als je oprechte (en realistische!) belangstelling hebt laat een koper je niet weglopen ook al heb je al over de prijs gesproken ...

Link naar reactie
  • Administrator

^ Mijn vrouw houdt niet van sedans of coupés. Ik doe alsof het een hele opoffering voor mij is, maar heb tussen ons gezegd en gezwegen ook liever een station als daily :P.

^^ Foto's komen uiteraard, maar dan na aflevering èn in het daily driver topic :thumbs_up:. Het gaat in dit topic toch vooral over ervaringen met proefrijden / onderhandelen.

^^^^ Dank Ruud!

Link naar reactie

Heb recent ook een E91 uit Duitsland geimporteerd, 2.0 i. M onderstel, sportstoelen etc. Drie jaar oud, 55.000 km, als nieuw qua gebruikssporen in interieur.

Rijdt heerlijk. Pas wel op voor "steuerkette probleme", check maar eens de Duitse fora. Die van mij had ook problemen, bij koude start schoot de motor in noodloop.

Door lokale dealer onder coulance BMW verholpen "omdat de wagen in Duitsland via BMW geserviced was".

Kwam ik goed mee weg, reparatie bedroeg ruim 2.000 euro. Ik hoefde slechts olie, filter en NOx sensor te betalen.

Veel plezier met je dreier!

Link naar reactie

Als je niet mag proefrijden dan is het snel klaar dus, 6 jaar geleden zes coupes bekeken, een had geen benzine (ook een goede truc bij een handelaar) een wilde hem niet uit de showroom halen (bmw dealer in dordrecht) omdat hij dan vuil zou worden. Een stond er gewoon klaar (alfa dealer in Zeist) en prima mee gereden, een ging mee (particulier) en een fijne rit, een imola rode M in oud beyerland en die wilde gewoon niet startten, jammer dus en de laatste (mijn huidige M) in wassenaar stond achterin de showroom, maar een dag later gewoon op de stoep en ze hoorden het wel. Prima service van C&S. Ruim twee uur op pad geweest en er werd ook niet gezeurd over benzine.... Zo kan het dus ook. Nu alweer 6 jaar in mijn bezit ???

Link naar reactie
On 24-2-2016 at 18:08, 2.5si said:

Ik heb proefgereden en vervolgens toch nog onderhandeld over de prijs. De verkoper fingeerde dat hij dat niet leuk vond en dat het zelfs niet kon ("daarom spreken wij nou vantevoren een prijs af", proberen mij schuldig te laten voelen over niet houden aan "afspraak", etc., etc.) 

Dat is flauwekul van die verkoper natuurlijk, juist bij een proefrit kunnen er aardig wat probleempjes en mankementen boven water komen die de prijs (ernstig) kan beinvloeden.

Eerst kijken hoe het ding rijdt, en wat er eventueel aan mankeert en dan ga ik pas onderhandelen over de prijs.

Link naar reactie
  • Administrator

^Ja, dat eerste is ook de strekking van mijn post, maar de aanleiding voor dit hele topic was nou juist de vraag hoe om te gaan met verkopers die je nou eenmaal geen proefrit toestaan zonder dat je het "eens" bent over de prijs. Die zijn er en in dat uitgangspunt zit vaak ook geen enkele rek. Het wordt je soms ook al meegedeeld in het allereerste contact. Niet eerst praten betekent dan gewoon niet rijden en dus niet kopen. Je gedachte kan zijn dat dat dan pech is voor de verkoper, maar het kan ook pech voor jou zijn. Partijen waar dit voor geldt zijn doorgaans grootschalige occassieboeren met relatief geringe marges, die het dus vooral van volume moeten hebben.  Die kunnen vanwege hun aanbod, de staat van hun auto's of hun vaak iets lagere prijzen toch interessant zijn. Bij het standpunt eerst rijden, dan praten kom je dus niet toe aan deze mogelijk interessante auto's.

Vandaar mijn tip: eerst praten (conform wens verkoper), dan rijden, dan opnieuw praten (tegen de wens van de verkoper, maar die heeft tegen die tijd wel kunnen vaststellen of je interesse ook echt oprecht is).

Link naar reactie
8 hours ago, 2.5si said:

Je gedachte kan zijn dat dat dan pech is voor de verkoper, maar het kan ook pech voor jou zijn. Partijen waar dit voor geldt zijn doorgaans grootschalige occassieboeren met relatief geringe marges, die het dus vooral van volume moeten hebben. 

Is dat zo?

Mijn vader heeft z'n auto bij zo'n toko gekocht (ik denk 1 van de grootste in nederland; 10.000 auto's per jaar in 1 vestiging), en daar was een proefrit geen probleem.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
  • Administrator

Dan is ie of bij een ander geweest, of heeft hij geluk gehad. Ik kan me ook zo voorstellen dat het nogal uitmaakt of er iemand van de leeftijd van jouw vader komt kijken voor een Volvo (of wellicht destijds de Citroen), of iemand van mijn leeftijd voor een (fabrieksmatig) bespoilerde BMW. Al werd me dit uitgangspunt al zeer uitdrukkelijk telefonsich te kennen gegeven en toen hadden ze mijn obscure voorkomen dus nog niet gezien. :ph34r:.

Maar de vraag in dit topic was dus niet òf er verkopers zijn die je een proefrit weigeren zonder overeenstemming over de prijs, maar als ze dat doen hoe je daar dan mee omgaat. En dat er verkopers zijn die dat doen - in ieder geval als de familie K. langskomt - staat wel vast; ik heb er weleens naast gestaan toen het Jeroen gebeurde. En toen had hij nog niet eens een baard en ik evenmin ... :lol:

Link naar reactie

Toen ik naar Hamburg was gegaan om naar de huidige Z te kijken mocht ik (in eerste instantie)niet met de auto rijden...het had gesneeuwd,zomerbanden,340 pk enz enz.

op het moment nogal pissig reageerde en aangaf dat hij niet moest denken dat ik net even 500km gereisd had om dan vervolgens geen proefrit te mogen maken draaide hij iets bij want ik mocht de auto zelf om het gebouw rijden naar de garagebox alwaar ik de auto op de brug mocht bekijken,toen dat gedaan was mocht ik er uiteindelijk wel mee rijden maar wel voorzichtig...

Op zich begreep ik het wel een beetje maar ik had niet verwacht dat er moeilijk gedaan zou worden en we hadden de pech dat het gesneeuwd had,gelukkig lag er nauwelijks iets op de wegen dus kon het prima.

Link naar reactie

Ik kocht vorig jaar een andere "dagelijkse" auto, een Astra van 2009.

Bij ook zo`n grote handelaar stond er eentje voor €5000, niet duur maar toch even een proefritje gemaakt.

Maakt daar de 6e versnelling elke keer lawaai bij het op of terug schakelen, gelijk maar weer teruggebracht.

Op duitse fora had ik al gezien dat dit een zwak punt was.

Niet eens over onderhandeld, wie weet hoe duur zoiets word.

Stel je voor, dan sta je daar met je "vaste" uitonderhandelde prijs......

Link naar reactie

Ja bij dat soort grote handelaren krijg je de auto behoorlijk 'as is'.

Hij wordt nog net gewassen maar potentiele zaken repareren is er niet bij, en je hoort ook vaak dat ze bij garanties de kantjes eraf lopen.

Maar ja, het komt of uit de breedte, of uit de lengte: ze hebben vaak een ruim aanbod van relatief jonge auto's voor relatief lage prijzen. Als er een lage marge is, dan is de service dus ook lager.

Ik zou ook niet aanraden voor iemand die totaal geen verstand heeft van auto's maar wel betrouwbaarheid wil om te kopen bij zo'n handelaar. Die kan het beste naar de dealer voor een gebruikte auto (of naar een onafhankelijke garage van naam). De dealer wil graag een toekomstige klantenbinding voor beurten etc, dus dat uit zich ook in hun 2e hands verkoop.

Als je wel verstand hebt van auto's merk je als er iets mis is en kan je een inschatting maken wat het is/wat de kosten zijn etc.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in