Ga naar inhoud

Proefrijden


GigiA

Aanbevolen berichten

Hi,

 

Ik ben aan het kijken voor een Z4, voor het volledige verhaal, zie mijn voorsteltopic ;)

 

Nu loop ik tegen het volgende aan, en ik ben eigenlijk benieuwd of dit normaal is en wat jullie hier van vinden.

 

Wanneer ik bij sommige autobedrijven op voorhand vraag om een proefrit, krijg ik te horen dat dit mogelijk is als we er van tevoren over de prijs uit komen. Is dit normaal? En als er dan iets niet naar je zin is aan de auto waar je achter komt met rijden, kan je het dan nog over de prijs hebben? Ik kan me voorstellen dat je gewoon alles op laat lossen wat je ontdekt, maar zijn er ook dingen die je tijdens het rijden kan ontdekken waardoor je het alsnog over de prijs moet hebben?

 

En wat vinden jullie sowieso van die gang van zaken? Eerst prijs afspreken, dan pas rijden, als je het eens bent over de prijs rij je zo goed als in je eigen auto heb ik het gevoel. Je kan er natuurlijk wel onderuit door te zeggen dat hij niet bevalt, maar dan nog...

 

gr

 

Niels

Link naar reactie

@GigiA, ik durf niet te zegeen of dit "gebruikelijk" is maar bij ons (3 jaar geleden) heb ik de dealer gezegd dat ik de auto eerst door een Z3 specialist (Roodkapje, Reeuwijk) wilde laten bekijken en dat we dan gezamenlijk door de lijst van gebreken/werkzaamheden zouden lopen die Ruud nodig vond.

Dus eerst een check door Ruud, dan terug met de auto en de lijst naar de garage en er proberen uit te komen.

Bij ons is dat gelukt...:lol:

Succes!

Link naar reactie

Het is al vaker op het forum besproken. Ik heb het zelf ook wel eens meegemaakt: geen proefrit voordat we het over de prijs eens zijn. Daar begin ik dus niet aan; bij die handelaar ben ik weggelopen.

 

Ook al staat er nog niks op papier, in principe betekent die gang van zaken namelijk dat je de auto al gekocht hebt (de verkoper is bereid te leveren, jij hebt ingestemd met het betalen van een bepaalde prijs, dat is een koopovereenkomst). Het is alsof je je nieuwe schoenen pas mag passen als je ze al gekocht hebt. Of dat de verkoper weigert om je het beeld van een nieuwe tv te tonen voor er een akkoord is. Bizar dus.

 

Nou snap ik best dat men niet wil dat elke jan doedel voor z'n plezier een middagje in een cabrio gaat toeren, maar als er duidelijk serieuze interesse is moet je gewoon proef kunnen rijden. De proefrit zou jou juist moeten overtuigen dat dit een fantastische auto is die je graag wilt kopen. Het is geen toets achteraf - daar heb je inderdaad de aankoopkeuring voor; die laat je doen als je het in principe eens bent geworden met de verkoper.

 

Overigens zijn het volgens mij vooral de handelaren die dit doen. Ik heb nog nooit een merkdealer meegemaakt waar je niet even een stukje mocht rijden. Sterker nog; die bieden het vaak al aan voordat je er zelf om gevraagd hebt.

 

 

 

 

 

 

aangepast door Individual
Link naar reactie

Dank voor de reacties! Ik vind het zelf ook een beetje vreemd. En dit gaat om een auto ingeruild bij een officiele mercedes dealer, je zou zeggen dat die hem wel kwijt wil, is niet zo dat hij de enige Z4 in het land te koop heeft ;)

Link naar reactie
  • Administrator

Nou ja, je kunt er natuurlijk ook wat minder theoretisch mee omgaan.

 

Het is natuurlijk best redelijk dat een verkoper niet zo maar iedereen laat proefrijden. Als op voorhand vast staat dat jij niet bereid bent om te betalen wat in de buurt komt van wat de verkoper minimaal wil vangen heeft een proefrit geen zin en leidt dat wel tot risico's en kost het tijd en moeite. Als de verkoper bijvoorbeeld 17k vraagt, als minimum 15k wil vangen en jij niet verder wilt gaan dan 12,5k houdt alles op natuurlijk. Waarom zou je iemand dan toch laten proefrijden?

 

Als jij een prijs afspreekt, de Z4 in kwestie rijdt als een natte tosti en je dus niet wilt afnemen is het risico voor jou natuurlijk 0,0. Er is geen enkele verkoper die dan rechtsmaatregelen gaat treffen met als inzet dat jij toch die Z4 moet afnemen omdat je het vantevoren eens was over de aankoopprijs (immers: dat is maar één van de aspecten op basis waarvan je de auto wel of niet wilt kopen en uit het enkele feit dat je een proefrit wenst blijkt al dat er voor jou meer van belang is).

 

Kortom: tevoren een prijs afspreken is vrij risicoloos en lijkt mij vooral een selectiemethode om nutteloze poefritten te voorkomen. Dat geldt natuurlijk helemaal als je daarbij expliciet aangeeft dat de af te spreken prijs wel onder voorbehoud is van een jou tevreden stemmende proefrit en een aankoopkeuring (indien gewenst) of dat deaf te spreken prijs gebaseerd is op de gedachte dat er niks mis is met de auto en je dat nog bevestigd wilt zien door proefrit / aankoopkeuring. Met een verkoper die daar problemen mee heeft moet je sowieso geen zaken willen doen.

 

Als jij dan bij je proefrit iets redelijks tegenkomt kun je natuuurlijk nadien gerust zeggen dat dit de prijs beinvloedt. Als jij er bijvoorbeeld achter komt dat de stoelverwarming het niet doet / de uitlaat rammelt, of iets anders, dan kun je natuurlijk zeggen dat dit verholpen moet worden of dat het anders de prijs drukt. Dat is weer anders als de verkoper je dat van tevoren al verteld had, of als een gebrek sowieso al duidelijk was (bijvoorbeeld een grote ster in de voorruit) en waar de prijs dus al op was afgestemd.

 

Wat je zeker niet moet doen is al voor je proefrit iets tekenen (anders dan een formulier waaruit volgt dat je de auto meeneemt voor een proefrit en eventuele boetes voor jouw rekening komen), Als jij iets tekent wat lijkt op een koopovereenkomst / vastlegging van de kooopprijs is je positie moeilijker.

 

Samenvattend: ik vind van tevoren de prijs al een beetje aftasten afhankelijk van de omstandigheden niet volkomen onredelijk en zolang je daar zelf een beetje redelijk mee omgaat zal een verkoper ook geen "werk van maken" of kunnen maken van een volgens hem bestaande koopovereenkomst en kun je daarna ook gerust nog over de prijs onderhandelen ten aanzien van dingen die (pas) uit die proefrit blijken. Dit wordt anders als je voorafgaand aan de proefrit ook al dingen moet tekenen. Dan zou ik opstaan en weglopen / ophangen. 

 

Ps. Dit zegt niks over Individual's lotgeval: dat was sowieso een verkoper waarbij je moest weglopen (in de categorie auto 's ochtends vroeg al met warme motor in de showroom).

Link naar reactie

Ik begrijp zo'n verkoper ook wel. Die vraagt een prijs; wagen in de showroom. Zonder een indicatie over de prijs over en weer, zou ik als verkoper de auto ook niet zo gauw naar buiten rijden. Loopt ie de kans op een lullig bod na de proefrit en kan ie de auto weer schoon naar binnen zien te krijgen. Ik chargeer een beetje. Het lijkt me niet onredelijk om over de prijs te onderhandelen onder voorbehoud van bijvoorbeeld een keuring of proefrit (beide?).

Link naar reactie

Ik heb dit zelf jaren geleden voor het eerst mee gemaakt bij www.milano.nl waar de auto's gewoon ronduit goedkoop zijn, zij werken met minimale marges en ze verkopen hun (vaak) ex-lease auto's ook zonder garantie. Daar kan ik het wel begrijpen dat zo werken.

 

Maar bij reguliere garagebedrijven waar normale gangbare prijzen voor auto's gevraagd wordt vind ik het niet kunnen, daar moet een vrijblijvende proefrit mogelijk zijn!

Anders zoeken ze het maar lekker uit met hun handel.

Link naar reactie

Als je serieus voor een auto komt en hij valt binnen je budget zal in principe elke serieuze verkoper je een poefrit aanbieden of je in de gelegenheid stellen die te doen. Uiteraard dien je wel te laten blijken dat het een auto is die je serieus overweegt. Om vooraf een prijs af te spreken is ongebruikelijk en nooit verstandig.  Dus nooit doen . Uiteraard naar een verkoper toestappen en gelijk vragen om een proefrit komt ook niet logisch over . Je zult altijd met elkaar in gesprek dienen te raken over je motieven voor deze auto en laten blijken dat je een serieuze koper voor die auto bent. Dat wil niet zeggen dat je geen op of aanmerkingen mag maken of voorbehoud . Kom je alleen voor een ritje . Als het goed is een rit vaak het sluitstuk voor aankoop of bij twijfel of de auto wel zo goed is als je denk of weet je niet of hij wel bij je past qua rijgedrag. Vaak laat je zelf al blijken dat je serieus voor die auto gaat . Als een verkoper voorstelt eerst te onderhandelen over prijs en pas na akkoord en of tekenen een proefrit .Dan gewoon afhaken . Nooit aan beginnen. Als de verkoper iets te verbergen heeft of jou motieven niet vertrouwt krijg je dat soort praktijken. Een goede garage of handelaar die jou motieven goed kent zal je nooit een proefrit weigeren en alles ik het werk stellen om je te overtuigen dat hij iets goeds verkoopt bij een goede firma.
Je heb echter ook wel een hoop kijkers die niet van plan zijn iets te kopen maar gewoon op een leuk proefritje uit zijn en uiteraard dal een goede verkoper dar ook wel een neus voor moeten hebben of hij is naief.

P.S. de Klant is koning.

Link naar reactie

Hi allen,

 

Vandaag 2 auto's bekeken waarvan in eentje gereden.

 

Die ene zag er goed uit maar naar mijn idee wat te duur, en daar was niet over te praten.

 

De andere wel gereden, maar eerlijk gezegd zag hij er erg slecht uit. lak in slechte toestand, velgen (en ook banden) erg slecht en wat me opviel was dat het logo op de achterklep vrijwel helemaal kaal was. Ook was de bekleding slecht, heftige rooklucht, alg op het dak en de dorpel aan de bestuurderskant lag los in de achterbak. 

 

Bij beiden heb ik even de oliedop los gedraaid en volgens mij zag dat er ook niet echt goed uit, maar ben benieuwd of ik daar spoken zie. Graag wat meningen.

Bij degene waar ik mee gereden heb begon ook het olielampje te branden (oranje) en toen de dop er af draaide kwam er een walm/rook uit de opening, is dat normaal?

 

Ik heb de link naar de foto's toegevoegd, staat op google drive, volgens mij is dat voor iedereen toegankelijk, zo niet, laat ff weten, dan regel ik iets anders!

 

auto 1 (niet mee gereden)

https://drive.google.com/file/d/0B4qCBwuBkgBGLWVlTU8wS2Zpc3c/view?usp=sharing

 

auto2 (wel gereden, walm uit kleppendeksel)

https://drive.google.com/file/d/0B4qCBwuBkgBGblhtQ280RUh5Nzg/view?usp=sharing

 

gr

 

Niels

Link naar reactie

@GigiA, wat de olie betreft kan ik je niets zeggen maar hopelijk anderen wel. Wel is het voor mij duidelijk dat de auto waarin je hebt gereden niet echt van een liefhebber geweest is...:rolleyes:.....een dergelijke staat zou voor mij al betekenen dat proefrijden overbodig is....

Link naar reactie

eerlijk gezegd kocht ik 2 1/2 jr geleden ook een z3 waar ik dezelfde aanslag als de bovenste foto op de olievuldop zag. een keer schoongemaakt, daarna niet meer teruggekomen. Het is natuurlijk een "koude" plek boven op de motor, waar snel wat condens neerslaat op het metaal. bij mij betekende het dus niet veel meer dan dat de vorige eigenaar daar geen aandacht aan had besteed.  Natuurlijk is het echt mis als de olie er uitziet als donkere mayonaise. dan zit er wrsch koelwater in de olie.

Link naar reactie

Je kunt testen of je carter ventilatie nog in goede toestand is door met draaiende motor de olie vuldop los te draaien en zachtjes een beetje optillen, als het goed is moet je dan een soort van vacuum voelen, de dop wil als het ware weer terug gezogen worden op de fitting. Tevens krijg je (als het goed is) een verschil in toerental bij iets liften van de dop en vervolgens weer laten zakken. De sludge bende op de eerste foto duidt op "mayonaise" dwz condensvorming in je blok wat niet de kans heeft gehad te verdampen, hetgeen vaak voorkomt indien er veel korte ritten gemaakt zijn waarbij de olie niet op temperatuur komt.

 

succes met je zoektocht

Link naar reactie

Bmw motoren zijn voorzien van positieve carterontluchting DWZ dat er door de motor een onderdruk in het carter gezogen word via de luchtinlaat,zodra je de dop optilt krijgt de motor dus ergens valse lucht binnen waardoor de loop verstoord word,als er niets gebeurd bij het optillen van de dop dan zit ergens een verstopping.

 

Link naar reactie

Foto 2 auto hier gaan bij mij alle alarm lichtjes branden .De smeurie ziet er echt als sludge uit (in elk geval water in de olie kleur dus extra allert  zijn op koelvloeistof  ,koppakking enz  . Of zeer slecht onder houd, hoe ziet de rest van de olie er uit , een beetje damp uit het kleppen deksel hangt sterkt af van de motor temperatuur (na test rit , of alleen na koude start .

Ik neem aan dat auto 2 prijs technisch goedkoop was en er blijkbaar nog wat achterstalling onderhoud en een aantal gebreken dienen te worden opgelost. Een verschoten laklaag , mos of embleem interieur en km stand (NAP) of import bepalen de rest.

Auto 1 zou een goede kunnen zijn waar bij alles klopt ,maar hij lag blijkbaar boven je budget . Echter hangt de prijs af van staat van onderhoud, uiterlijke staat , NAP garantie en het soort bedrijf  KM stand /afgelezen KM stand onderhouds Historie enz. Merk Dealer , Dealer, BOVAG, Bosch service , handelaar ,particulier.

Echter het is geheel afhankelijk van wat je wil en je Budget . Ben je een kenner / techneut  of een Leek . Heb je budget en wil je meer of minder uitgeven. Echter beter zoeken naar een auto waarbij alles klopt en past binnen je budget  (ongeacht of een auto veel of weinig KM heeft gelopen de staat van onderhout zegt een hoop).En als laatste pas een proefrit waarbij je eerste indrukken bevestigt dienen te worden . Heb je twijfel neem de tijd . Na tijd komt raad.

Link naar reactie

Dank allen voor de info! Goede tip ook van die carterventilatie, ga ik op letten. Als iemand zin heeft om kort uit te leggen wat het nut van zo'n vacuum precies is, graag! Vind het leuk meer hiervan te weten en te begrijpen.

 

 

@MNZ3M, klopt, die 2e was niet duur. Maar hij zag er dan ook echt uit als dat hij verwaarloosd was. En qua onderhoudshistorie was er na 2010 geen beurt meer geweest, of het was niet in het boekje gezet. Die smeurie in de olie is denk ik dan de bevestiging can het eerste, de peilstok had ook enigszins die kleur namelijk. Ik baseer me enigszins op de anwb koerslijst qua waardebepaling, is dit een beetje reeel?

 

gr

Link naar reactie

Door een draaiende motor en oplopende olietemperatuur ontstaat er overdruk in je carter, een carter dient daarom altijd geventileerd te worden, olie en vochtdeeltjes kunnen dan verdampen en de motor verlaten, vroeger bij ons aan boord zaten simpele systemen die bestonden uit een simpele pijp op het carter welke in de schoorsteen eidigde en naast de uitlaat altijd wat stond mee te kwalmen. Maar dan heb ik het over een wartsila van 3000 pk, een Z heeft een iets meer geavanceerd systeem.

als je carterventilatie dus niet of niet goed fuctioneerd kan de verdampte rommel de motor niet verlaten en hoopt het zich op met vervuiling als gevolg, de meer technisch geleerden onder de forumleden kunnen je dit vast beter uitleggen.

Link naar reactie

Belachelijk!

 

Hoe kun je het nu eens worden over de prijs zonder te weten hoe de auto rijdt?

 

Nog iets om op te letten: eigen risico bij proefrit. Ik denk dat de meesten van ons klakkeloos het 'proefrit-contract' ondertekenen. Bij mijn proefrit was het eigen risico 5.000 Euro! Heb het niet geaccepteerd en laten verlagen naar 500 Euro.

 

gr. John

Link naar reactie

Ik kocht mijn huidige Z4 bij een particulier in Duitsland, hij ging wel mee met de proefrit, logisch vind ik.

Na een stukje provinciale weg wees hij mij waar ik de autobahn op kon, op een gegeven moment reed ik bijna 240 op de teller toen ik moest afremmen voor een baustelle.

 

Zegt hij: (in het Duits natuurlijk) "goh, dat is jammer, als ik had geweten dat hier een baustelle was, dan waren we de andere kant op gegaan":lol:

 

Maareh, altijd proefrit maken natuurlijk, helemaal bij aankoop van een sportauto.

aangepast door gasman
Link naar reactie

Toen ik mijn auto kocht (bij een duitse dealer), dan weet je wel hoe het gaat, beetje onderhandelen bla bla bla, en hij geeft me de sleutels en zegt: ga eerst maar ff proefrijden.

Beste onderhandelingstechniek die er is. Zeker als het zonnetje schijnt.

Link naar reactie

Mooie verhalen allemaal! Ik heb er inmiddels eentje gekocht bij een particulier, waar ik binnen een aantal minuten al achter het stuur zat. Ben het met Guido eens, beste onderhandelingstechniek van de verkoper ;)

 

De auto waar we er eerst over de prijs uit moesten komen voordat ik kon rijden staat inmiddels op internet, met een foto van het ondergoudsboekje http://link.marktplaats.nl/m1024119037

 

laatste beurt in 2010 en 70000 km geleden. Denk dat ik die toch niet genomen had haha!!

 

aangepast door GigiA
Link naar reactie
Just now, lightning87 said:

^ zegt soms niks als iemand de reguliere beurtjes zelf doet en niet noteert ;)

 

maar snel een mooi topic met je auto ( en fotos natuurlijk) dan :P

Nee dat is natuurlijk waar, maar dan zou ik er wel iets van een lijst bij doen met wanneer dit is gebeurd. Heb de auto in het echt gezien, zag er niet uit alsof er een liefhebber aan het werk was geweest zullen we maar zeggen ;)

 

en topic staat er al een tijdje hoor! Vandaag bij een glimpje zon het dag open gehad, toch nog wel een tikkeltje fris haha

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.